handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


Bikken
2013-02-06, 11:21
Tjena! Jag är ny här på kollo.
Till att börja med så är jag en 15årig kille som gymmar hårt 6dagar i veckan,äter mer än en häst och sover så fort jag får möjlighet till det.

Så här ser mitt träningsschema ut:
Måndag:ben
Tisdag:bröst/triceps
Onsdag:rygg/biceps
Torsdag: axlar
Fredag: ben
Lördag: biceps/triceps

Har varit i kontakt med olika personer som Christoffer lagerskog (chrille87), självaste Ronnie coleman och jama stunnas.

Chrille och Ronnie tycker båda att man kan träna biceps,triceps och ben 2 gånger i veckan. Vad tycker ni om det? Någon som vet hur länge musklerna behöver återhämta sig efter ett hårt pass?

alden
2013-02-06, 23:00
Wow, den här frågan kommer typ dagligen. En sökning på "vila mellan pass" ger närmare 1000 träffar på forumet:
https://www.google.se/search?q=site:kolozzeum.com+vila+mellan+pass&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&client=safari

Man säger väl att musklerna behöver 24-48 timmars vila mellan passen så ditt schema funkar väl bra. Tycker dock personligen att det är lite överdrivet att bara ta 1 vilodag per vecka och att armarna ska ha ett eget pass. 2-3 vilodagar är nog att föredra om du inte vill köra slut på kroppen.

Angående ben och armar 2 gånger per vecka är det väl inga problem. Det viktigaste är att hela kroppen blir jämnt tränad så tränar du bara överkroppen 1 gång per vecka bör du förslagsvis också hara tråna benen 1 gång per vecka.

Makkie
2013-02-07, 10:43
Du kan inte jämföra återhämtningsförmågan hos en elittränande bodybuilder och oss vanliga dödliga. Utöver vad de "hjälpmedel" de (förmodligen) stoppar i sig är även deras genetiska förutsättningar nära optimala, de är inte så stora enbart för att de tränar 6-7 dagar i veckan.

Det bästa är väl att testa och känna efter vad man pallar för. Ett råd är väl att börja från andra hållet så att du inte överbelastar din kropp och drar på dig några tråkiga skador. En skada kommer garanterat sinka din utveckling mer än 3-4 vilodagar per vecka.

chrille87
2013-02-07, 13:06
Jag känner mig lite felciterad då jag själv kör en 4-split