handdator

Visa fullständig version : Fortfarande på samma vikt, ingen ändring i schemat.


Lurben
2013-02-06, 09:33
Hej!

Jag är lite fundersam och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag får!

Jag har stått still på samma vikt i fyra dagar nu även fast jag inte har gjort några som helst stora ändringar i mitt kostschema och väldigt små i träningsschemat. Från perioden 5 Januari till 1 februari vägde jag 68.6 till 66.3. Sen den 2a februari vägde jag 67 och har gjort det tills idag. Jag är ca 176 cm lång och är 19, snart 20 år (Äntligen systemet! ;))

I början av min deff tränade jag knappt styrketräning eller gjorde någon form av cardio förutom 1-1,5h promenader dagligen dvs. jag drog mest ner på kalorier från mat.

En vanlig dag i början av min deff kunde se ut såhär:

Kcal: 1534 (+/- 150kcal)
Fett: 66g (jag följer king grubs deffguide (du är en gud grub!) och hans rekommendationer 1g/kg och det är huvudsakligen bra fetter! från t.ex. avokado, nötter, lax, frön, kyckling, skinka, ägg)
Kolhydrater: 59g varav ca 25-30g kostfiber och resten socker
Protein: 171g

Ungefär så ser en dag ut för mig ungefär om jag inte styrketränar eller kör intensiv cardio.

Den enda ändringen jag kan komma att tänka på var att jag började köra tung styrketräning den 30 januari. Men jag åt inte så mycket mer än vad jag brukar då heller, förutom lite extra kolhydrater runt träningen för energi osv men kom upp i cirka 1800 kcal den dagen. Sen ett helkroppspass igen den 1 februari och kom då upp i 2011 kcal (lite extra protein/fett/kolhydrater). Men jag kommer inte ens upp i min balans med det här kalorieintaget och har bara ätit bra fetter, kolhydrater och protein och förstår inte varför jag skulle gå upp i vikt av enbart träningen, för har då absolut inte gått upp pga överskott i kalorier. Vilade två dagar efter och åt ca 1530 kcal båda dessa dagarna. Sen i måndags tränade jag helkropp igen och åt lite mer så jag kom upp i 1800 igen. Sen igår började jag köra HIIT och kanske 45 minuter gång från gymmet och tillbaka, pumpade då upp i en 2200 kcal (tänk på att jag körde intensiv cardio och promenerade, brände säkert 500-750 kcal).


22 Januari: 67.2 kg
28 Januari: 66.8 kg
30 Januari: 66.7 kg 1800 kcal (börja styrketräna helkropp + promenad ca 1h)
31 Januari: 66.3 kg 1579 kcal (vanlig dag + promenad ca 1h)
1 Februari: 66.3 kg 2011 kcal (helkropp + promenad ca 0,5-1h)
2 Februari: 66.5 kg 1511 kcal (vanlig dag + promenad ca 1h)
3 Februari: 67.0 kg 1546 kcal (vanlig dag + promenad ca 1h)
4 Februari: 67.0 kg 1807 kcal (helkropp + promenad ca 1h)
5 Februari: 67.0 kg 2200 kcal (började med HIIT + promenad ca 45 min)
6 Februari: 67.0 kg

Som ni ser har jag inget kaloriöverskott, snarare underskott och undrar då varför jag står still på samma vikt på vågen och även ökat lite i vikt. Kan de vara att kroppen ansamlar vätska pga stor belastning på musklerna eller liknande? Kan det vara så att jag vart på för lågt kaloriunderskott för länge och det har hindrat min viktnedgång på något vis? Kan de vara så att kroppen kämpar emot nu när jag börjar komma ner på rätt låga % kroppsfetter? Kommer jag droppa 0.5 kilogram om några dagar istället för lite varje dag?

Jag väger mig samma tid varje dag och gör det alltid efter ett besök på toaletten. Nu vet jag ju att vågen inte är det ultimata mätningsverktyget av kroppsfettet och om man förlorat det, men har ändå gått ner nästintill varje/varannan dag i början av min deff när jag inte kört tung styrketräning eller intensiva intervaller.

Det kanske inte är något speciellt och kanske ett hinder som tar en tid att komma över eller så kanske jag ökat i vikt i form av vätska, men jag är ändå nyfiken och uppskattar verkligen alla svar på de frågorna jag har!

Har försökt summerat min deff på bästa möjliga sätt, omöjligt att få med alltihop. Skriv om ni behöver något mer än det jag skrivit ovan.

Tack för att ni tar er tid!

herzie
2013-02-06, 09:49
Om du inte går ned i vikt över tid så har du inget underskott. 4 dagar är dessutom väldigt kort mättid, och är oftast tillfälligt. Låt veckan ta slut, har du inte gått ner måste du sänka kaloriintaget för att fortsätta gå ner.
Edit: eller aktivera dig mer.

Lurben
2013-02-06, 10:19
Om du inte går ned i vikt över tid så har du inget underskott. 4 dagar är dessutom väldigt kort mättid, och är oftast tillfälligt. Låt veckan ta slut, har du inte gått ner måste du sänka kaloriintaget för att fortsätta gå ner.
Edit: eller aktivera dig mer.

Det är sant som du skriver, att det är väldigt kort mättid och att det kanske bara är tillfälligt. Tänkte bara generellt om det är något med att jag börjat aktivera mig med genom styrketräning och hårda intervaller som gör att kroppen bibehåller vätska eller något av det jag skrivit ovan. Annars har jag ju alltid gått ner lite, även inom kort mättid. Men ska fortsätta på samma bana några dagar och se om det händer något med vikten, annars sänka underskottet lite/aktivera mig mer.

Pretorian
2013-02-06, 10:34
Det är sant som du skriver, att det är väldigt kort mättid och att det kanske bara är tillfälligt. Tänkte bara generellt om det är något med att jag börjat aktivera mig med genom styrketräning och hårda intervaller som gör att kroppen bibehåller vätska eller något av det jag skrivit ovan. Annars har jag ju alltid gått ner lite, även inom kort mättid. Men ska fortsätta på samma bana några dagar och se om det händer något med vikten, annars sänka underskottet lite/aktivera mig mer.

Det låter vettigt.