handdator

Visa fullständig version : Volym/styrka schema lätt/tungt.


swaggedout
2013-02-06, 09:15
Skulle vilja ha tips på något schema att träna 3-4 pass i veckan,helst köra igenom kroppen 2ggr/v alla muskler. Tänkte om man skulle köra sl 5x5 konceptet ena veckan sen något "pump" schema den andra? Eller är det bättre att alltid köra lågt på basövningarna sen bara lägga till övningar i typ CC? Varför kör jag inte bara sl då? Enkelt, jag saknar kontakten man hittar vid högrep och jag älskar att träna med hantlar och i CC. Men jag tror samtidigt på styrka såklart. Funderar som sagt om jag ska köra antingen lågt på bas+blanda in högrep eller helt enkelt köra alla övningar lätt/tungt? Finns det något beprövat, inte allt för invecklat schema för mina mål?

alden
2013-02-06, 22:55
En vanlig rullande 3-split går väl bra? Träna 2 dar, vila 1.
Om du gillar att köra högreps, hantlar och kabel så fortsätt med dettycler jag, så länge du får de rsultat du vill ha så är det bra.

Tycker frågeställningen är lite förvirrande, det du undrar finns det massvis med åsikter om. Sök, läs på och bilda en egen åsikt efter det.

Lillpajken94
2013-02-06, 23:33
Rygg, biceps
Bröst, axlar, triceps
Ben, mage

Kör de 2ggr per vecka o ät

MackeJuve
2013-02-06, 23:40
På endast 3-4 dagar skulle jag valt en halvkroppssplit om du vill träna kroppen 2 ggr/vecka. Överkroppen ena passet, underkroppen andra. Personligen är jag kär i 3-spliten, men jag tränar 4-6 ggr/vecka också. Lagom mycket att köra på varje pass och man orkar genomföra allt med kvalité.

swaggedout
2013-02-07, 00:00
På endast 3-4 dagar skulle jag valt en halvkroppssplit om du vill träna kroppen 2 ggr/vecka. Överkroppen ena passet, underkroppen andra. Personligen är jag kär i 3-spliten, men jag tränar 4-6 ggr/vecka också. Lagom mycket att köra på varje pass och man orkar genomföra allt med kvalité.
Tack för svaren. Jobbar lite konstiga tider och har mycket annat, skulle därför vara soft att ha något schema där musklerna får sin vila också. Vi säger att jag inte haft tid att träna i veckan, då vill jag kunna köra fre,lör,söndag. Kanske ska köra ett klassiskt 3 splitt då och om tid finns köra rullande vissa veckor. Hur gör du/ni med reps tungt/ lätt ? Variera ?

MackeJuve
2013-02-07, 00:08
Tack för svaren. Jobbar lite konstiga tider och har mycket annat, skulle därför vara soft att ha något schema där musklerna får sin vila också. Vi säger att jag inte haft tid att träna i veckan, då vill jag kunna köra fre,lör,söndag. Kanske ska köra ett klassiskt 3 splitt då och om tid finns köra rullande vissa veckor. Hur gör du/ni med reps tungt/ lätt ? Variera ?

Jag är långt ifrån något facit, men du kan ju få lite idéer i alla fall. Mitt träningsupplägg och min träningsfilosofi är hämtad härifrån och alla tusentals trådar man har läst under åren, och allt jag gör är baserat på basic grejer, inget banbrytande. Kör du 3-split och en maximal träningsvecka är 4 dagar så förstår du ju att kroppen inte tränas 2 ggr/vecka, så jag skulle fortfarande kört halvkropp men men.

Jag varierar något hiskeligt med mina repsantal men överlag är de låga då jag fokuserar på styrka sen några månader tillbaka. Innan dess körde jag 1-2 månader 6-12 reps och 1-2 månader 1-6 reps, flöt på bra. Variation är inget måste men det är förbannat kul, och många upplever att de går framåt bättre med det än utan. Kan vara bra för att komma förbi platåer i träningen.

Lillpajken94
2013-02-07, 00:10
Tack för svaren. Jobbar lite konstiga tider och har mycket annat, skulle därför vara soft att ha något schema där musklerna får sin vila också. Vi säger att jag inte haft tid att träna i veckan, då vill jag kunna köra fre,lör,söndag. Kanske ska köra ett klassiskt 3 splitt då och om tid finns köra rullande vissa veckor. Hur gör du/ni med reps tungt/ lätt ? Variera ?

Tungt på vissa övningar..och högre repsantal och fler set på andra..:) Varierar inte än..ska dock göra de.

swaggedout
2013-02-07, 09:12
Jag är långt ifrån något facit, men du kan ju få lite idéer i alla fall. Mitt träningsupplägg och min träningsfilosofi är hämtad härifrån och alla tusentals trådar man har läst under åren, och allt jag gör är baserat på basic grejer, inget banbrytande. Kör du 3-split och en maximal träningsvecka är 4 dagar så förstår du ju att kroppen inte tränas 2 ggr/vecka, så jag skulle fortfarande kört halvkropp men men.

Jag varierar något hiskeligt med mina repsantal men överlag är de låga då jag fokuserar på styrka sen några månader tillbaka. Innan dess körde jag 1-2 månader 6-12 reps och 1-2 månader 1-6 reps, flöt på bra. Variation är inget måste men det är förbannat kul, och många upplever att de går framåt bättre med det än utan. Kan vara bra för att komma förbi platåer i träningen.

Hm ja, kanske kör en 2-splitt 4 gånger i veckan. Det blir nog bäst, sen kanske köra veckovis låg/hög rep.