handdator

Visa fullständig version : Sidolyft hantel


clavain
2013-02-06, 09:12
När jag kör sidolyft med hantel rakt stående med startläge mot sidan av kropppen (lätt inåtroterad arm) känns det inte riktigt bra inne i axel-leden.

Om jag däremot startar lätt framåtlutad, ca 5-10 grader med armarna precis framför kroppen (lätt inåtroterad arm) får jag ingen känning alls inne i leden.

Syftet med sidloyften är att komma åt mellersta delta.

Frågan är, missar jag målet med mellersta deltat med mitt utförande eller kan det vara en acceptabel kompromiss.

edasvangen
2013-02-06, 09:39
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html
http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidLateral/DBLateralRaise2.gif

Verkar vara tänkt att man ska stå lätt framåtböjd, ta en titt i övningsbanken här på forumet! där har du länkar till övningarna som visar vilka muskler som belastas mest osv.

colle89
2013-02-06, 15:25
Känner du att muskeln jobbar när du kör lätt framåt lutad? Om du gör det så kör på och se glad ut!

Hydlee
2013-02-06, 15:44
Kan vara en lätt form av impingement (inklämning) i axeln. Känns det på båda sidor? Är det högst upp i rörelsen eller under hela?

Annars så råder jag dig att lyssna på kroppen. 5-10 grader framåtlutad kommer inte göra nån jätteskillnad i muskelaktivering. Det kommer ta på deltan ändå. Gå inte högre än 90 grader (axelled, abduktion), det räcker.

clavain
2013-02-06, 21:01
Kan vara en lätt form av impingement (inklämning) i axeln. Känns det på båda sidor? Är det högst upp i rörelsen eller under hela?

Annars så råder jag dig att lyssna på kroppen. 5-10 grader framåtlutad kommer inte göra nån jätteskillnad i muskelaktivering. Det kommer ta på deltan ändå. Gå inte högre än 90 grader (axelled, abduktion), det räcker.

Om jag kör uprätt med armarna utmed sidan i starten känns det vid ca 30 graders lyft. Lite som att leden fastnar i det läget men det går att pressa förbi. Går aldrig över 90 grader i lyftet.

Har alltid kört något framålutad men läste lite artiklar om axelträning och fick intrycket att det var rekommenderat att stå helt upprätt. Har testat så några gånger och det känns som sagt inte helt bra, återgår därför till det gamla vanliga sättet :)

Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget men jag kör även med armarna helt raka. Relativt låga vikter och långsamma kontrollerade rörelser.

Hydlee
2013-02-07, 00:24
Okej, jag hade nog kollat upp det där hos en sjukgymnast. Hoppas att det inte är en begynnande frozen shoulder eller inklämning.

clavain
2013-02-07, 08:04
Okej, jag hade nog kollat upp det där hos en sjukgymnast. Hoppas att det inte är en begynnande frozen shoulder eller inklämning.

Hmm, ja något skit är det med axeln. Hade sönder den för tre år sen och trots rehab är det fortfarande krångel med den. Ska till sjukgymnast i ett annat ärende, passar på då och ber han kolla upp den...