handdator

Visa fullständig version : Kreatin under sjukdom?


hallar
2004-02-17, 14:52
Hejsan,
som alltid när ens träning går bra sker det något. Denna gång är det en småläbbig halsinfektion som jag behandlar med pencilin. Kommer att vara över om 10 dagar om allt går som plannerat. Jag är mitt uppe i en kreatinkur. Min fråga är:

Skall jag ta kreatin under den tiden då jag inte kan träna?

MVH

Ludvig

King Grub
2004-02-17, 14:59
En motfråga: varför avbryta? Jag ser ingen anledning. Det finns dessutom studier där man givit sjuka, sängliggande personer kreatin, vilket tycks motverka muskelnedbrytningen vid total inaktivitet. Kör på. :thumbup:

hallar
2004-02-17, 15:03
Originally posted by King Grub
En motfråga: varför avbryta? Jag ser ingen anledning. Det finns dessutom studier där man givit sjuka, sängliggande personer kreatin, vilket tycks motverka muskelnedbrytningen vid total inaktivitet. Kör på. :thumbup:

OK tackar, det låter faktiskt mycket vettigt. Jag skall köra vidare på det.

Ludvig

pneumatic
2004-02-17, 15:08
Jag blev också sjuk, gång på gång under en kur.
Min slutsats var att jag tog ut mig alldeles för mycket under kuren, samt att jag åt alldeles för lite och väldigt lite frukt.
Så se till att äta ordentligt! :eating:

Och ja, ta kreatin även om du är sjuk. Det gjorde jag, men se till att inte ha för bråttom till gymmet. Är man sjuk så är man!

/Henrik

pinata
2004-02-17, 15:18
Jag har aldrig provat kreatin, men är lite sugen på att köpa en burk å testa.

Men enligt webshopen ska man ta 7 dagars uppehåll efter 22 dar eller nåt sånt, varför?
Sen står det ju att man de första dagarna ska ta en skopa lite då och då,
och sen efter några dagar ska man börja ta en skopa före och en efter träning, men om man har vilodag då?
hur tar ni erat kreatin, och hur länge räcker en burk på 1000g?

Vart många frågor på en gång :)

King Grub
2004-02-17, 15:27
Originally posted by pinata
Jag har aldrig provat kreatin, men är lite sugen på att köpa en burk å testa.

Men enligt webshopen ska man ta 7 dagars uppehåll efter 22 dar eller nåt sånt, varför?
Sen står det ju att man de första dagarna ska ta en skopa lite då och då,
och sen efter några dagar ska man börja ta en skopa före och en efter träning, men om man har vilodag då?
hur tar ni erat kreatin, och hur länge räcker en burk på 1000g?

Vart många frågor på en gång :)

Sökfunktionen...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19322

Hobbes
2004-02-17, 16:33
King Grub, en ide kanske vore att ha en såkallad Sticky om kreatin, sätta samman allt bra som skrivits osv.

För frågan om huruvida det är farligt/immun emot...osv vid långvarig användning av kreatin, börjar hopa sig!

Någon som inte har någon fritid:D kanske??

pinata
2004-02-17, 16:42
Originally posted by King Grub


Sökfunktionen...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19322

jo jag sökte på kreatin, men det fanns rätt många trådar om det.

men den tråden du länka till va bra, men hur länge räcker en 1000 g burk då, om den bara räcker ett litet tag tror jag att jag står över kreatinet

King Grub
2004-02-17, 17:05
Originally posted by pinata
men den tråden du länka till va bra, men hur länge räcker en 1000 g burk då, om den bara räcker ett litet tag tror jag att jag står över kreatinet

Det beror väl på hur mycket du tar per dag? Tar du 10 gram per dag varar den 100 dagar, tar du 20 gram varar den 50 dagar, osv.

Assazel
2004-02-18, 08:50
Originally posted by pneumatic
Jag blev också sjuk, gång på gång under en kur.
Min slutsats var att jag tog ut mig alldeles för mycket under kuren, samt att jag åt alldeles för lite och väldigt lite frukt.
Så se till att äta ordentligt! :eating:

Och ja, ta kreatin även om du är sjuk. Det gjorde jag, men se till att inte ha för bråttom till gymmet. Är man sjuk så är man!

/Henrik

Välkommen till klubben! Har aldrig lyckats en enda gång utan att bli sjuk. Skall köra nu i Mars. Och tänker ladda med X antal C-vitaminer och annat hittepo medel!

pneumatic
2004-02-18, 15:29
Hmm..
Känns som om det borde komma någon rapport snart om nedsatt immunförsvar under en kreatinkur. Jag fann ingen rapport då, finner ingen nu, så då drog jag slutsatsen att jag åt för dåligt och alldeles för lite vitaminer och antioxidanter.

Tycker det verkar vara några stycken här som blir sjuka av en kur.

Kanske dags för en poll?
Eller nackar kosttillskottföretagen en då, om det visade sig att den gav negativ publicitet ? :D

/Henrik

tummen
2004-02-19, 20:43
Jag är inne på min tredje kreatinkur nu och har vid de tidigare två tillfällena dragit på mig nån influensa efter en månad eller två.

Men nu sköter jag kosten som ett litet barn och käkar prottepulver (gjorde jag inte under dom tidigare kurerna) så nu är det bara att hålla tummarna.

kom ihåg att inte underskatta :sleep: och :eating: