handdator

Visa fullständig version : Män som näthatar kvinnor

Sidor : [1] 2

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 15:30
k_pLmq8d7Mk&feature
Oh the irony, att en vit man kränks av en video som hånar vita kränkta män :D Men fan vad jag skrattade åt videon, riktigt jävla löjlig. Som att alla kommentarer skulle vara speciella BARA för att de är kvinnor. Vad säger vi? Är folk kränkta?

sandstorm
2013-02-05, 15:38
Jag tycker att det är en onödig rubrik som garanterat kommer att locka fram många martyrer, då de inte presenterar några bevis för att det är män som ligger bakom. Jag tycker att just sådana martyrer (det är minsann synd om männen också) oftast är löjliga, men jag förstår att många är trötta på vinklingen. Bättre hade varit att fokusera på problemet med näthat i allmänhet, för uppenbarligen är hela grejen vidrig.

Vinklingen ger många öppna mål för kritik, kritik som i sin tur kommer ha många öppna mål och så försvinner poängen.

Okej
2013-02-05, 15:42
Löjlig video av bägge parter, en av anledningarna till att jag räknar ner tills jag flyttar från Sverige. Fan så man skäms

tp_88
2013-02-05, 15:44
Jag klickar inte på ett klipp som visar Lisa Magnusson som preview-bild. Kommer således också att hoppa över UG imorgon.

Vad framkommer i klippet som är värre än t.ex. det Pär Ström utsattes för? Vad för (nät)hat har riktats mot dem offentligt, från journalister osv?

Sålänge vi inte talar om seriösa hot eller atentat så måste jag säga att jag är måttligt intresserad. Osmakligt och tragiskt? Ja. Intressant? ZzzZzz. Välkommen till internet, liksom.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 15:46
Kopierar kommentar från en konversation med en vän.
''om en svensk säger typ sverigedemokraterna rocks
skriver 15 invandrare om hur de ska kn*lla hela hans släkträd i kronologisk ordning
dessa svenska män skulle lika gärna kunna träda fram
och börja grina''
Vem skulle bry sig?

mini
2013-02-05, 15:48
Oh the irony, att en vit man kränks av en video som hånar vita kränkta män :D Men fan vad jag skrattade åt videon, riktigt jävla löjlig. Som att alla kommentarer skulle vara speciella BARA för att de är kvinnor. Vad säger vi? Är folk kränkta?

Förstår jag dig rätt om du menar att videon du postade hånar män? Du tycker att den är så rolig att du skrattar? Du tycker att dödshot och hot om våldtäkt är löjligt? De borde inte vara så lättkränkta?

stafh
2013-02-05, 15:52
Ha, hälften SD-anhängare, hälften Flashbackare. Sveriges intelligentia.

Amfksp
2013-02-05, 15:55
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=5433350 Undra vad rosanna tycker om detta

Herr Oberst
2013-02-05, 16:09
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=5433350 Undra vad rosanna tycker om detta

Va härligt att tjejer står upp mot patriarkatet. Rosanna är en riktigt fin förebild för unga tjejer. Christer/Morgan är visserligen delvis fördömande, men jag förstår ju att dom inte rasar mot Rosanna eftersom hon ändå är så härlig. Hur är oddsen för att Rosanna kanske får en anställning på P3 efter detta tro?

timoat
2013-02-05, 16:09
Påminner mig om Celebrites read mean tweets. Inte lika obscena givetivs, det är ju ändå primetime television, men de får säkerligen vidrigare saker på mailen/tweetade

Hcmz74AaXHs

gTix7FDHZcA

Förkastligt och oacceptabelt beteende i vilket fall, men det är väl så internet är, när folk kan gömma sig bakom anonymitet. Tur att de inte spelar xbox live eller nåt annat onlinespel... Jag hade haft svårt att ta det på allvar, personligen, om jag var i det offentliga rummet som de är.

mini
2013-02-05, 16:12
Vilken tur att ni kunde klippa in en kvinna som misshandlar män, för att liksom ta udden av ursprungsinlägget och visa att det finns elaka kvinnor också. Dessutom lite raljerande över vänstermedia, bra rutet där.

Amfksp
2013-02-05, 16:18
Vilken tur att ni kunde klippa in en kvinna som misshandlar män, för att liksom ta udden av ursprungsinlägget och visa att det finns elaka kvinnor också. Dessutom lite raljerande över vänstermedia, bra rutet där.

Om det nu även finns kvinnor som systematiskt misshandlar män, och män som misshandlar män, bör man inte då diskutera våld och hot-problematik könlöst. Dvs " hur löser vi våldet mot kvinnor" där könet är det viktiga borde bli "hur löser vi våldet"?
Du tycker inte att våldsamma kvinnor får en annat bemötande än våldsamma män? Hur tror du det hade låtit på p3 om jag ringt in och skrutit om att jag tog hem tjejer från krogen och körde upp en glasflaska i fittan på dom pga att några helt andra tjejer varit elaka mot mig(buhu)
Knappast samma bemötande där, även fast offren mår lika dåligt. Och nej, det är givetvis inget enskilt för christer, utan det är så det fungerar i samhället, ett jävla hyckleri.

Inb4 offerkofta-kommentarer: jag tycker inte synd om mig, jag belyser bara hur det ser ut.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 16:20

Diskussionen urartar i pajkastning, men min grundpoäng är att jag provoceras av särbehandlingen.

en stor stark
2013-02-05, 16:23
Suck, varför ska allt vinklas så mycket. Ja kvinnor nätmobbas, det är hemskt. De mobbas av både kvinnor och män. Även män mobbas, det är också hemskt. Låt oss inte göra detta en fråga mellan könen, utan låt oss hjälpa alla som mobbas oavsett kön.

mini
2013-02-05, 16:24
Diskussionen urartar i pajkastning, men min grundpoäng är att jag provoceras av särbehandlingen.

Vilken särbehandling och från vem?
Så din taktik för att det inte ska urarta i pajkastning är att posta videon, strössla med smileys, berätta att det är löjligt att bli kränkt av hot om våldtäkt och mord och sedan lämna tråden?

stafh
2013-02-05, 16:24
Var hittar ni särbehandlingen? :confused:

mini
2013-02-05, 16:26
Om det nu även finns kvinnor som systematiskt misshandlar män, och män som misshandlar män, bör man inte då diskutera våld och hot-problematik könlöst. Dvs " hur löser vi våldet mot kvinnor" där könet är det viktiga borde bli "hur löser vi våldet"?
Du tycker inte att våldsamma kvinnor får en annat bemötande än våldsamma män? Hur tror du det hade låtit på p3 om jag ringt in och skrutit om att jag tog hem tjejer från krogen och körde upp en glasflaska i fittan på dom pga att några helt andra tjejer varit elaka mot mig(buhu)
Knappast samma bemötande där, även fast offren mår lika dåligt. Och nej, det är givetvis inget enskilt för christer, utan det är så det fungerar i samhället, ett jävla hyckleri.

Inb4 offerkofta-kommentarer: jag tycker inte synd om mig, jag belyser bara hur det ser ut.

Det här är ingen tråd om hur vi ska lösa våldet mot kvinnor. Varför låtsas du att det är det och att det egentligen borde handla om att få stopp på allt våld?

en stor stark
2013-02-05, 16:28
det egentligen borde handla om att få stopp på allt våld?

+1

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 16:32
Det här är ingen tråd om hur vi ska lösa våldet mot kvinnor. Varför låtsas du att det är det och att det egentligen borde handla om att få stopp på allt våld?

Hade någon brytt sig och hade media tagit upp det om det var massor med svenskar som påståtts sig blivit hotade till livet som många blir på facebookgrupper som har med t.e.x SD att göra (ni får ursäkta SD referensen). Nä tänkte väl.

mini
2013-02-05, 16:36
Hade någon brytt sig och hade media tagit upp det om det var massor med svenskar som påståtts sig blivit hotade till livet som många blir på facebookgrupper som har med t.e.x SD att göra (ni får ursäkta SD referensen). Nä tänkte väl.

Det har väl tagits upp om våldet mot politiker från SD? Jag är övertygad om att jag sett det på nyheterna. Hade du skrattat åt de lättkränkta svenskarna då? Varför ska dessa tjejer inte tas på allvar för att det även finns andra utsatta grupper?

Herr Oberst
2013-02-05, 16:41

Förlåt. Verkar som om jag kom åt en öm tå där eller nåt

"Näthat" kommer finnas lika länge som internet existerar. Sen föredrar jag nog att kalla det för mobbing. Denna mobbing förekommer bland alla kön och samhällsklasser. Politiker, skådisar, komiker, journalister, medelsvenssons, wt och vanliga niggahs håller på och hånar varandra i var och varannan ankdamm. Även en obetydlig sate som jag har blivit utsatt för trakasserier någon gång.

I det stora hela känns det rätt skitsamma, men om nu etablissemanget menar allvar med att bekämpa det dom kallar för näthat vore det rätt lämpligt om åtminstone dom tog första steget och lämnade ifrån sig spann och spade i sandlådan. Fast ingenting tyder på att det är på väg att ske...

Okej
2013-02-05, 16:45
Det har väl tagits upp om våldet mot politiker från SD? Jag är övertygad om att jag sett det på nyheterna. Hade du skrattat åt de lättkränkta svenskarna då? Varför ska dessa tjejer inte tas på allvar för att det även finns andra utsatta grupper?

Jag har väldigt svårt att ta videon på allvar när man format den som en skämtvideo i syfte att håna (?), och speciellt titeln är så otroligt jävla korkad

Deras video handlar inte om att dom är rädda/ledsna på riktigt, lika lite som denna. skippa till 1 min om du har le brått
qmDWZVQAD8E

Du skulle tjäna väldigt mycket på att vara lite open minded, samma sak som i förra tråden där du försökta kontra med en halmgubbe där alla andra såg ben men du såg bröst, inte ett knyst sen dess...

edit:
Låt mig hjälpa dig med en bild till:
http://www.theclimatescam.se/wp-content/uploads/2011/10/untitled.jpg

En gubbe som sitter ner alltså, det var DU som gjorde den sexistik som menade att det var bröst. Men det kommer du aldrig erkänna, eller hur?

Jag försvarar ingen, och jag är givetvis för jämställdhet men jag har jävligt svårt för folk som håller för öronen och vägrar lyssna på andra

WHITEFOLKS
2013-02-05, 16:45
Det där är ungefär det man får höra under en kväll av onlinespelande.

Det är inte män som hatar kvinnor, det är människor som hatar på nätet.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 16:46

Du sätter huvudet på den berömda spiken med din sista mening.

mini
2013-02-05, 16:56
Jag har väldigt svårt att ta videon på allvar när man format den som en skämtvideo i syfte att håna (?), och speciellt titeln är så otroligt jävla korkad

Deras video handlar inte om att dom är rädda/ledsna på riktigt, lika lite som denna. skippa till 1 min om du har le brått

Du skulle tjäna väldigt mycket på att vara lite open minded, samma sak som i förra tråden där du försökta kontra med en halmgubbe där alla andra såg ben men du såg bröst, inte ett knyst sen dess...

edit:

En gubbe som sitter ner alltså, det var DU som gjorde den sexistik som menade att det var bröst. Men det kommer du aldrig erkänna, eller hur?

Jag försvarar ingen, och jag är givetvis för jämställdhet men jag har jävligt svårt för folk som håller för öronen och vägrar lyssna på andra
Men lol.
Hur menar du att videon är formad som en skämtvideo i syfte att håna någon? Och hur kan du uttala dig om huruvida de är rädda eller ledsna? Jag tycker att det känns rätt naturligt att man blir rädd och ledsen när någon som vet hur de ska få tag på en hotar att våldta en själv och ens döttrar och/eller ta livet av en. Tycker du inte?

Du fick en halmgubbe av mig pga detta: Halmgubbe (http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka). Det hade inget med några fysiska attribut att göra.

frambogir
2013-02-05, 16:57
Intressant att istället för att kommentera innehållet försöker vissa att undkomma det genom att kritisera formatet.
Fegt.

hungry
2013-02-05, 16:58

Fast ja har då aldrig hört att folk ska kn*lla sönder mig och hänga upp mina kroppsdelar på köttkrockar. vet inte vart ni hänger men..

gratefuldead
2013-02-05, 17:01
Fast ja har då aldrig hört att folk ska kn*lla sönder mig och hänga upp mina kroppsdelar på köttkrockar. vet inte vart ni hänger men..

Du är säkerligen inte heller någon offentlig person.

WHITEFOLKS
2013-02-05, 17:04
Gör man något som folk kan ha åsikter om så kommer folk ha åsikter om det.

Det är så nätet funkar, allt kommer ut och gärna med x100 känslor. Sen om folk har åsikter om din blog, krönika, youtubevideo eller att du dödade de i ett spel, det verkar vara lite skitsamma.

Har fått höra liknande kommentarer i olika nätsammanhang och visst är det otrevligt. Det är bara inte specifikt för män mot kvinnor.

gratefuldead
2013-02-05, 17:05

Det är så nätet funkar, allt kommer ut och gärna med x100 känslor. Sen om folk har åsikter om din blog, krönika, youtubevideo eller att du dödade de i ett spel, det verkar vara lite skitsamma.

Har fått höra liknande kommentarer i olika nätsammanhang och visst är det otrevligt. Det är bara inte specifikt för män mot kvinnor.

Brukar du ofta få höra att du ska bli knullad som en hora?

mini
2013-02-05, 17:12

Ha åsikter = skicka dödshot?

Det är ingen som har sagt att det är specifikt för män mot kvinnor. I dessa fall är det dock det, och dessa kvinnor vill berätta om det. Problem för att de inte gör sig till taleskvinnor för alla? Jag är så jävla leds på att de som pekar på saker de tycker är fel får höra att de minsann inte ska tro att de är de enda som har det jobbigt och varför kämpar de inte för X, Y och Z också? Om du Whitefolks tycker att det känns ok att få höra att du ska få en kniv i fittan och sedan dödas när du spelar spel på nätet, varför måste du förminska de som tycker att det känns jobbigt att få sådana brev för att de utövar sitt yrke? Om det finns manliga journalister som vill berätta om vad de är utsatta för (vilket jag vet att tex Ronnie Sandahl har gjort) så gissar jag att de är välkomna att göra så.

Zorgus
Grova hot, oavsett vem det riktas mot är aldrig ok, och bör polisanmälas, vilket jag förutsätter har skett i dessa fall. Man ska också ha i åtanke att det just nu pågår en näthats-kampanj från medias sida, med syfte att begränsa yttrandefriheten, och dessa hot spelar dom rätt i händerna. Det är en flerstegskampanj vi ser just nu.

WHITEFOLKS

Ofta vet jag inte men det händer.

timoat
2013-02-05, 17:13

Det är väl en standardförolämpning? Motsvarar väl "Im going to fuck you like a little bitch"

Inget jag blir kränkt av iallafall. Har kanske överlag svårt att bli förolämpad. Om det inte är någon jag tycker om som förolämpar mig.

WHITEFOLKS
2013-02-05, 17:15
Ha åsikter = skicka dödshot?

Det är ingen som har sagt att det är specifikt för män mot kvinnor. I dessa fall är det dock det, och dessa kvinnor vill berätta om det. Problem för att de inte gör sig till taleskvinnor för alla? Jag är så jävla leds på att de som pekar på saker de tycker är fel får höra att de minsann inte ska tro att de är de enda som har det jobbigt och varför kämpar de inte för X, Y och Z också? Om du Whitefolks tycker att det känns ok att få höra att du ska få en kniv i fittan och sedan dödas när du spelar spel på nätet, varför måste du förminska de som tycker att det känns jobbigt att få sådana brev för att de utövar sitt yrke? Om det finns manliga journalister som vill berätta om vad de är utsatta för (vilket jag vet att tex Ronnie Sandahl har gjort) så gissar jag att de är välkomna att göra så.

Jag förminskade det inte och jag har inte sagt att jag tycker att det är ok.

Jag klargjorde bara att det inte var specifikt för män mot kvinnor vilket vissa tycks/tycktes tro.

mini
2013-02-05, 17:17

Jag klargjorde bara att det inte var specifikt för män mot kvinnor vilket vissa tycks/tycktes tro.

Ok. Jag såg inte vilka som trodde det men det var bra att du klargjorde det.

Olegh
2013-02-05, 17:18
Intolerans och oförstånd kombinerat med usel kvinnosyn. Förjävligt är vad det är.

Matsa
2013-02-05, 17:21
Ofta vet jag inte men det händer.

Det var tydligen någon som skulle rycka ut tungan och ****** mig i munnen för att han fick stryk i ett onlinespel. :D Nu visste den här personen inte alls vem jag är eller hur jag ser ut eller ens vilken kontinent jag bor på. Det är nog inte lika mysigt att ta sådana hot som en offentlig person, även om de säkert får höra dem ännu oftare.

Det är beklagligt att de valde att kalla det för kvinnohat eftersom det tycks leda till en massa käbbel, det känns som om det blir lättare att förringa videon då. Ett verkligt problem är det ju dock.

Fatalist
2013-02-05, 17:26
Jag önskar att vi kunde införa någon slags eftertankeförbud kring användandet av ordet kränkt. Att varje individ som någon gång känner för att titulera sig själv kränkt tänker efter ordentligt och verkligen känner på djupet inom sig om man verkligen är kränkt. Kränkt på riktigt.

Jag kan inte dra till minnes den senaste gången jag på riktigt blev kränkt. Det var väl när jag blev misshandlad för flera år sedan kanske. Det var en kränkning av min integritet och av rätten till bestämmande över min egen kropp.

hidden
2013-02-05, 17:37
Utan att ha läst tråden nu. Rubriken till videon är kanske lite vinklad, men kan tänka mig själv in i dessa kvinnors situation. Om någon DIREKT hotar dig, när du har gått ut med ditt riktiga namn offentligt, tror jag det är riktigt otäckt. Tror dessutom det tar mer på en då det blir personligt. Om man får hot eller hat på sitt användarnamn på ett forum är det absolut inte farligt alls.

hanushans
2013-02-05, 18:24

Det kanske är så att kvinnliga journalister är mer utsatta? Det har nämnts i debatten, och jag antar att journalisterna själva vet hur det ligger till.

Men det spelar väl ingen roll vem som har det värst? Det är inte okej oavsett...

Jag fattar inte heller hur man kan tycka att videon är rolig...

Tjuckot
2013-02-05, 18:51
Ni tycker inte det är LITE skillnad på random K1lz0r_p16 på wow som skriker diverse obsceniteter till ert onlinenick jämfört mot om anonyma sms/mail skulle skickas till er som PERSON? Det är väl inte så att ni heter era riktiga för- & efternamn komplett med hemadress när spelar online? När senast fick ni ett hotmail som förklarade att ni skulle bl.a våldtas och rövknullas skickat till er privatmail och hur okej kändes det?

Tycker ni allmänt kan skippa "alla gör så på internetspel" snacket för det är så jävla löjligt och inte jämförbart så att det inte är sant.

Vidare med den här "alla gör så" mentaliteten. OK, näthat är utbrett. Ska vi då bara kapitulera och säga "jaja, okej då"? Herregud, är ni en såpass menlös mentalitet?

Jag blir mörkrädd för hur vissa tänker.

gratefuldead
2013-02-05, 19:39
Det är väl en standardförolämpning? Motsvarar väl "Im going to fuck you like a little bitch"

Inget jag blir kränkt av iallafall. Har kanske överlag svårt att bli förolämpad. Om det inte är någon jag tycker om som förolämpar mig.

Om du inte hade varit under aliaset "timoat" och istället ditt riktiga namn, hade det då känts annorlunda?

mij82
2013-02-05, 19:44
Om du inte hade varit under aliaset "timoat" och istället ditt riktiga namn, hade det då känts annorlunda?

Gärna i kombination med att hemadress och uppmaningar om sexual- och våldsbrott riktade mot person sprids på diverse mer eller mindre ljusskygga sidor.

timoat
2013-02-05, 20:00

Well, jag har ju en länk till min blogg i min signatur, med mitt fulla namn som man enkelt kan söka på Eniro för adress. Jag är väl en av få på forumet som har det? Har du det?

Än så länge skriver jag inga artiklar som upprör folk till att dödshota mig som tur är. Men man får väl försöka skilja på legitima dödshot och näthat. Jag har haft flera som hotat mig till livet innan (diverse slagsmål ect), de vet tom vart jag bor. Jag tar det inte på allvar. "jag ska döda dig din jävel" tar jag på lika mycket allvar som "jag ska skära kuken av dig och mata din morsa med den och sen köra över dina husdjur ock äta upp dem" Jag kan ju inte låta min vardag styras av nötter. Den dagen det händer något, jag det får jag ta då.

Våldet som beskrivs är ju så pass överdrivet att man inte kan göra annat än att rycka på axlarna.

timoat
2013-02-05, 20:04
Gärna i kombination med att hemadress och uppmaningar om sexual- och våldsbrott riktade mot person sprids på diverse mer eller mindre ljusskygga sidor.

Klart det hade känts obehagligt ja, men vad kan man göra? Jag förstår inte riktigt syftet med videon, förutom att belysa problemet till alla som inte skriver så. Hoppas de att dem som skriver sånt här ska få nån sorts uppvaknande och sluta eller? (rätt eller fel på de/dem där)?

hanushans
2013-02-05, 20:15
Videon fungerar nog bara som ett intro till morgondagens Uppdrag granskning.

http://www.svt.se/ug/sa-har-later-hatet-mot-kvinnor-2013

Tolkia
2013-02-05, 20:57
Vidare med den här "alla gör så" mentaliteten. OK, näthat är utbrett. Ska vi då bara kapitulera och säga "jaja, okej då"?
Det här tycker jag är en ytterst relevant fråga, som generellt sätt ställs för sällan. Så får också trakasserier av den som uttrycker fel åsikt, har fel kön eller fel hudfärg fortgå, liksom mobbing i skolor och på arbetsplatser.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 20:59
Det här tycker jag är en ytterst relevant fråga, som generellt sätt ställs för sällan. Så får också trakasserier av den som uttrycker fel åsikt, har fel kön eller fel hudfärg fortgå, liksom mobbing i skolor och på arbetsplatser.

Ja exakt, det är inget nytt att folk som sticker ut hakan får en jävla massa skit. Och så ska det naturligtvis inte vara. Men att plocka ut en viss specifik grupp av personer som uttrycker sig om en viss åsikt, och påstå att det är så himla extra synd om just DOM. Det tycker jag är sjukt fel, och det gör mig rätt sur.

mini
2013-02-05, 21:08
Ja exakt, det är inget nytt att folk som sticker ut hakan får en jävla massa skit. Och så ska det naturligtvis inte vara. Men att plocka ut en viss specifik grupp av personer som uttrycker sig om en viss åsikt, och påstå att det är så himla extra synd om just DOM. Det tycker jag är sjukt fel, och det gör mig rätt sur.

Det här är inte att få skit, det är att bli hotad till livet och att få sin familj hotad. Du kanske inte hörde det över ljudet av ditt egna skratt då du såg klippet? Vem påstår att det är "så himla extra synd om just DOM"? Är det någon som säger att deras dödshot är värre än andras dödshot?

Olegh
2013-02-05, 21:11

Jag får erkänna att jag inte kan backa upp detta, men jag upplever att kvinnor är extra utsatta när de "sticker ut hakan". Att en man blir kritiserad för att han just är man (inte att han är okunnig inom område x, utan att han har en snopp) är ju i det närmaste otänkbart.

Det ÄR alltså (i min värld) helt och hållet rättfärdigat att belysa "kvinnohat", snarare än något betydligt mer generellt och därmed uddlöst.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 21:12
Det här är inte att få skit, det är att bli hotad till livet och att få sin familj hotad. Du kanske inte hörde det över ljudet av ditt egna skratt då du såg klippet? Vem påstår att det är "så himla extra synd om just DOM"? Är det någon som säger att deras dödshot är värre än andras dödshot?
Vinklingen ger mig den spontana känslan, om att det skulle vara ''så synd om dessa''. Folk är stora i käften på nätet, det är ingen nyhet. Låter något jävla hot realistiskt?

mini
2013-02-05, 21:20
Vinklingen ger mig den spontana känslan, om att det skulle vara ''så synd om dessa''. Folk är stora i käften på nätet, det är ingen nyhet. Låter något jävla hot realistiskt?

Ok, tänk om din spontana känsla inte är med någon slags sanning överensstämmande? Då känns ju din knutna näve i fickan rätt töntig. Typ som att du är lite väl lättkränkt?
Jag kan inte bedöma hur allvarliga hoten är, men jag vet att jag skulle ta exempelvis hot som även skrev ut min adress på allvar, eller grafiska beskrivningar av hur det ska utföras. Kan du bedöma hur realistiska de är?

WHITEFOLKS
2013-02-05, 21:22
Såhär låter hatet på nätet 2013.

Tjuckot
2013-02-05, 21:29
Låter något hot realistiskt? Det är ingen som gör något! De bara pratar! Osv.

Va fan.

"Du ska dö ditt j*vla luder" eller liknande hot. Hur bedömer ni att det är realistiskt eller inte? Ska man bedöma alla mail/sms man får?

Detta är ett ganska bra typexempel på att folk uttalar sig om saker man inte själv upplevt. Jag har inte upplevt att bli regelbundet hotad. Men, skulle jag bli hotad med jämna mellanrum för att jag uttrycker mina åsikter skulle jag fanimej ta åt mig och nog skulle det påverka min vardag.

Jag tror också att många här har svårt att verkligen sätta sig in i situationen att vara en färgstark kvinna som står för sina åsikter (jag kan då inte) och få ta emot sådana hot som de läste upp i videon. Jag menar, kom igen.. de flesta här är killar/män och inte alls kända/offentliga kvinnor som har starka åsikter som ni står upp för i medieoffentligheten. Egentligen, vilka är ni att uttala er om att de inte ska bry sig om näthatet?

edit: är inne på samma spår som mini uppenbarligen.. :)

timoat
2013-02-05, 21:43
Låter något hot realistiskt? Det är ingen som gör något! De bara pratar! Osv.

Va fan.

"Du ska dö ditt j*vla luder" eller liknande hot. Hur bedömer ni att det är realistiskt eller inte? Ska man bedöma alla mail/sms man får?

Detta är ett ganska bra typexempel på att folk uttalar sig om saker man inte själv upplevt. Jag har inte upplevt att bli regelbundet hotad. Men, skulle jag bli hotad med jämna mellanrum för att jag uttrycker mina åsikter skulle jag fanimej ta åt mig och nog skulle det påverka min vardag.

Jag tror också att många här har svårt att verkligen sätta sig in i situationen att vara en färgstark kvinna som står för sina åsikter (jag kan då inte) och få ta emot sådana hot som de läste upp i videon. Jag menar, kom igen.. de flesta här är killar/män och inte alls kända/offentliga kvinnor som har starka åsikter som ni står upp för i medieoffentligheten. Egentligen, vilka är ni att uttala er om att de inte ska bry sig om näthatet?

edit: är inne på samma spår som mini uppenbarligen.. :)

Vid närmare eftertanke så hade det blivit oerhört påfrestande efter ett tag. Absolut är det fel att känna sig otrygg och orolig för sig och sin familjs säkerhet varenda dag, att gå omkring med den oron att något kan hända ens familj för någoting man själv har "gjort". Jag kan ju inte ens gå hemifrån utan att kolla spisen/lampor flera gånger så att det inte ska börja brinna. Att gå omkring med en malande oro i bakhuvudet 24 timmar om dygnet och få otrevliga brev varenda dag hade INTE varit kul, även om sannolikheten att något ska hända är minimal. Det blir ju psykisk terror. Rädslan att något ska hända, inte nödvändigtvis att något kommer att hända. Det gäller givetvis inte enbart kvinnor, utan alla som får hot, och det är lite synd att det är så vinklat enbart på dem i dokumentären.

Oxe
2013-02-05, 21:47
Män näthatar kvinnor hmmm

Anonyma hotar Människor över nätet pga deras åsikter känns mer passande på nåt sätt

antar att ingen av dessa "män" har skrivit sitt riktiga namn och jag antar att polisen inte konfermerat och domstolen har dömt nån av dessa "män" ännu

filmjölk
2013-02-05, 21:59
Jag tycker att det är ok att näthata, tom skriva arga anonyma mail om man känner starkt mot någon/något, men fan inte och hota med mord, eller önska att någon tjej blir våldtagen.

Amfksp
2013-02-05, 22:01
Män näthatar kvinnor hmmm

Anonyma hotar Människor över nätet pga deras åsikter känns mer passande på nåt sätt

antar att ingen av dessa "män" har skrivit sitt riktiga namn och jag antar att polisen inte konfermerat och domstolen har dömt nån av dessa "män" ännu

Givetvis är det män, det passar bäst in i åsa och Co.s världsbild. I verkligheten lika gärna vara kvinnor som rent påhittade personer.

tjing
2013-02-05, 22:02
Problemet är ju anonymiteten. Då kan folk slänga ur sig vad skit som helst.

Samtidigt finns det ju fortfarande rätt märkliga attityder mot kvinnor som fortfarande frodas vida.

Rikard Jansson
2013-02-05, 22:03
Inget nytt under solen, är väl utbrett, utrett och förklarat i detalj på 4chan.

mini
2013-02-05, 22:03
Givetvis är det män, det passar bäst in i åsa och Co.s världsbild. I verkligheten lika gärna vara kvinnor som rent påhittade personer.

Tror du att det är kvinnor? Tror du att typ Ulf Åsgård också skulle säga att det lika gärna kan vara kvinor?

Olegh
2013-02-05, 22:07
Men för fan. Jag vill minnas att wintersnowdrift skrev något om avsaknad av abstrakt tänkande i tråden om toalettskylten. Nu är vi där igen. Ska det vara så jäkla svårt att se saker och ting från ett större perspektiv där vikten läggs på principfelen istället för att älta om menlösa skitdetaljer?

Okej
2013-02-05, 22:20
Men för fan. Jag vill minnas att wintersnowdrift skrev något om avsaknad av abstrakt tänkande i tråden om toalettskylten. Nu är vi där igen. Ska det vara så jäkla svårt att se saker och ting från ett större perspektiv där vikten läggs på principfelen istället för att älta om menlösa skitdetaljer?

Det är internet, lätt att glida iväg. Jag tror ingen här rättfärdigar beteendet från de PERSONERNA som skrivit och hotat, tror ingen här försvarar dom, det är inte okej på något sätt och alla här vet det. Därför är det onödigt att diskutera "Ska det vara på det här viset?" Nej. Det ska det inte och det är därför ingen egentlig mening att diskutera själva problemet, för ingen accepterar det.

Nu när vi lekt på den planhalvan kan vi gå vidare till nästa, där de som vägrar lämna sin hörna måste inse att det slutar inte där. Folk i tråden försöker ge perspektiv men ingen lyssnar.

Ta exemplet någon gav om SD.

Nu sympatiserar jag varken med SD eller feministerna (dock känner jag ett speciellt behov att nämna att jag inte sympatiserar med SD, varför? Normer. Men det är en annan fråga)

Om vi istället bytte ut kvinnorna mot SD-politiker som blir hotade av "motståndare", då är det ingen som bryr sig. Ta killen i Danmark som höll på att bli ihjälskjuten idag pga att han står för yttrandefrihet, inga sympatier från massmedia. Jag har en vän som är ordförande i SDU här i staden, han har fått sitt hus nedklottrat 2 gånger och sin skola 1 gång. Reaktioner? "Han förtjänar det, han är rasist" Hmm.. okej.

Hat finns av någon anledning och det går inte komma ifrån, om det sen rör sig om extrema manshatare som biter folk i ballen, islamister som skickar torpeder eller gråtrunkande killar som inte vill förlora några privilegier de ändå inte utnyttjar spelar ingen roll.

Det jag säger är att det här är inget nytt och det JAG reagerar på och höjer lite på ögonbrynen är när "en viss grupp" alltid får sånt enormt medialt stöd och med det halva befolkningen som inte kan tänka själva. Själva grundproblemet är som sagt inte acceptabelt men det är snarare på individnivå och inget man kan beskylla halva jordens befolkning för

Asdf
2013-02-05, 22:29
Men!

Typiskt feminister att dra slutsatser att allt som berör kvinnor är orättvisor pga strukturer i samhället
Rätt fjantigt av lisa magnusson att ens delta i detta, de åsikter hon framförde nör hon ville bli kändis i tidningarna var endast upplagt för att provocera fram våldsamma reaktioner. Vill man bli ett nytt big brother mongo eller stå i offentlighetens sken kommer man få hantera knäppgökar oavsett vad man gör. Lisa bad t o m om det! Och sen sitter hon och lipar över det?

mini
2013-02-05, 22:30
Det är internet, lätt att glida iväg. Jag tror ingen här rättfärdigar beteendet från de PERSONERNA som skrivit och hotat, tror ingen här försvarar dom, det är inte okej på något sätt och alla här vet det. Därför är det onödigt att diskutera "Ska det vara på det här viset?" Nej. Det ska det inte och det är därför ingen egentlig mening att diskutera själva problemet, för ingen accepterar det.

Ingen accepterar det? Du själv tog inte klippet på allvar, du påstod att kvinnorna i det inte var rädda och ledsna "på riktigt" (utan hade någon slags annan agenda?) och att klippets syfte var att håna män. I din beskrivning låter det inte som att du fördömer hoten, mer att du fördömer kvinnorna i klippet. Ungefär som TS skrattade åt de lättkräkta tjejerna.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 22:32
Ingen accepterar det? Du själv tog inte klippet på allvar, du påstod att kvinnorna i det inte var rädda och ledsna "på riktigt" (utan hade någon slags annan agenda?) och att klippets syfte var att håna män. I din beskrivning låter det inte som att du fördömer hoten, mer att du fördömer kvinnorna i klippet. Ungefär som TS skrattade åt de lättkräkta tjejerna.

Vart har jag gjort det?
Jag skrattar åt själva vinklingen...

Amfksp
2013-02-05, 22:35
Tror du att det är kvinnor? Tror du att typ Ulf Åsgård också skulle säga att det lika gärna kan vara kvinor?

Könet, och vad Ulf Å tror om könet bryr jag mindre än noll om, dock vet jag att Åsa L älskar att berättar om hatet män har mot henne och hon mer än gärna attentionwhorar ut detta från sitt fina kontor där hon sitter som mellanchef på schibbstedt.

Min flickvän som jobbar i psykiatrin blir mordhotat/hotad med våld VARJE vecka och kallad hora, slampa, slyna en handfull gånger under samma tid.
Om hon hade samma extrema uppmärksamhetskåthet hade hon kunnat starta en manshatarblogg med urklipp av diverse hot som hade fått hela aftonbladet och vita kränkta mäns-redaktion gröna av avund. ÅSa hade fan sparkat hela fotfolket på aftonbladet i ren eurofori.

Dock vet hon att dessa personer inte representerar alla män(eller ens en jävla bråkdel, men det spelar mindre roll vilket antal), och därför är det helt meningslöst att fokusera på deras kön. Detta vet hon trots att hon inte tillhör den sk kulturadeln eller någon av journalistcheferna på landets skvallertidningar.

Rikard Jansson
2013-02-05, 22:36
Nä, man tar inte klippet på allvar. För sådant är internet, folk är anonyma och kan skriva vad de vill, samtidigt som det finns gott om personer som får en kick av att försöka såra människor. Det räcker med att 500 personer sitter och ägnar dagarna åt att jävlas med folk så skulle det vara markant. Vill man inte ha hat, hot och sånt så får man låta bli att skriva saker på internet, för det spelar ingen roll vad man skriver så kommer en viss % ifrågasätta det, och en viss % av dessa kommer kränga ur sig diverse överdrifter som de givetvis aldrig skulle komma på tanken att säga i verkligheten.

Vad är det du vill ha, mini? "Ja, det är synd om dem"?

Ja, det är synd om dem.

Okej
2013-02-05, 22:37

Yep det stämmer, jag tar inte klippet på allvar på grund av hur det är konstruerat (precis som kändisar som läser tweets och Tosh.0 för att ta ett par exempel) Men det fina är att jag kan tycka både det också utan att avvika från mitt förra inlägg även om du försöker vrida på det på alla möjliga sätt

Jag skrev bokstavligen Jag har väldigt svårt att ta videon på allvar när man format den som en skämtvideo i syfte att håna (?), och speciellt titeln är så otroligt jävla korkad

Om du får det till "Jag tycker att allt våld mot kvinnor är okej!" så försöker du på något sätt bygga upp en felaktig bild av mig eller så har du helt enkelt missförstått alternativt läst fel mellan raderna.

Det är precis samma sak som att jag tycker alla American Pie efter 2an suger men jag gillar fortfarande karaktärerna. Sammanfatta det som "Synd att dom gjorde det dåligt eftersom det förhoppningsvis var för ett bra och vettigt syfte"

mini
2013-02-05, 22:38
Vart har jag gjort det?
Jag skrattar åt själva vinklingen...

Vilken vinkling?

mini
2013-02-05, 22:45
Nä, man tar inte klippet på allvar. För sådant är internet, folk är anonyma och kan skriva vad de vill, samtidigt som det finns gott om personer som får en kick av att försöka såra människor. Det räcker med att 500 personer sitter och ägnar dagarna åt att jävlas med folk så skulle det vara markant. Vill man inte ha hat, hot och sånt så får man låta bli att skriva saker på internet, för det spelar ingen roll vad man skriver så kommer en viss % ifrågasätta det, och en viss % av dessa kommer kränga ur sig diverse överdrifter som de givetvis aldrig skulle komma på tanken att säga i verkligheten.

Vad är det du vill ha, mini? "Ja, det är synd om dem"?

Ja, det är synd om dem.

Om du inte tar klippet på allvar så stå för det istället för att göra dig till någo slags diffus och allmängiltig "man". Det finns de som tar klippet på allvar.

Hot mot journalister är ett hot mot demokratin och det fria ordet, och slutar folk bli journalister för att vardagen är att få höra att man ska få en kniv i fittan och sina döttrar våldtagna, då är det inte bara synd om dem utan om hela samhället som är ute på farlig väg. Frågan ska inte luftas för att någon ska lägga huvudet på sned och tycka synd om utan för att det ska ut i ljuset och diskuteras.

Jag vill ha ett Kolozzeum som inte är flashback. Just nu är jag bedrövad.

mini
2013-02-05, 22:46
Könet, och vad Ulf Å tror om könet bryr jag mindre än noll om, dock vet jag att Åsa L älskar att berättar om hatet män har mot henne och hon mer än gärna attentionwhorar ut detta från sitt fina kontor där hon sitter som mellanchef på schibbstedt.

Min flickvän som jobbar i psykiatrin blir mordhotat/hotad med våld VARJE vecka och kallad hora, slampa, slyna en handfull gånger under samma tid.
Om hon hade samma extrema uppmärksamhetskåthet hade hon kunnat starta en manshatarblogg med urklipp av diverse hot som hade fått hela aftonbladet och vita kränkta mäns-redaktion gröna av avund. ÅSa hade fan sparkat hela fotfolket på aftonbladet i ren eurofori.

Dock vet hon att dessa personer inte representerar alla män(eller ens en jävla bråkdel, men det spelar mindre roll vilket antal), och därför är det helt meningslöst att fokusera på deras kön. Detta vet hon trots att hon inte tillhör den sk kulturadeln eller någon av journalistcheferna på landets skvallertidningar.
Så fint då.

Amfksp
2013-02-05, 22:48
Om du inte tar klippet på allvar så stå för det istället för att göra dig till någo slags diffus och allmängiltig "man". Det finns de som tar klippet på allvar.

Hot mot journalister är ett hot mot demokratin och det fria ordet, och slutar folk bli journalister för att vardagen är att få höra att man ska få en kniv i fittan och sina döttrar våldtagna, då är det inte bara synd om dem utan om hela samhället som är ute på farlig väg. Frågan ska inte luftas för att någon ska lägga huvudet på sned och tycka synd om utan för att det ska ut i ljuset och diskuteras.

Jag vill att alla ska tycka som mig. Just nu är jag bedrövad.
Fixade det åt dig.

tjing
2013-02-05, 22:48
Stört. Det finns en tydlig ovilja att låta kvinnor bestämma som visas till sin extrem i anonymt näthat och upprätthålls av många kommentarer i tråden som bagatelliserar det hela.

Man är emot "feminism", menar att kvinnor också slår män. Feminism har inte att göra med att kvinnor är överlägsna män och kvinnors våld mot män kan aldrig likställas med det omvända av uppenbara fysiska anledningar.

Amfskp: Du talar om din flickvän som fått utstå hot på jobbet och fullständigt inkonsekvent beter du dig som ett ärkemongo i posten ovan där du felciterar mini. Det visar ju bara med full tydlighet att du inte är benägen att ta kvinnor på allvar. Vilket säger en hel del om dina underliggande attityder i frågan.

Amfksp
2013-02-05, 22:50
Stört. Det finns en tydlig ovilja att låta kvinnor bestämma som visas till sin extrem i anonymt näthat och upprätthålls av många kommentarer i tråden som bagatelliserar det hela.

Man är emot "feminism", menar att kvinnor också slår män. Feminism har inte att göra med att kvinnor är överlägsna män och kvinnors våld mot män kan aldrig likställas med det omvända av uppenbara fysiska anledningar.

På individnivå eller med vapen kan det givetvis det. Problemet är att det generaliseras och skylls på "män" istället för psykiskt störda individer.

en stor stark
2013-02-05, 22:52
och kvinnors våld mot män kan aldrig likställas med det omvända av uppenbara fysiska anledningar.

Va?
Menar du att kvinnor generellt sätt är svagare än män?
Ser du våld man mot svagare man på samma sätt?
Användningen av ordet "aldrig" här får mig att reagera. Tänk om kvinnan använder mer än knytnävarna då?
Och om mannen och kvinnan var ungefär lika starka/bra på att slåss då?

mini
2013-02-05, 22:53
Yep det stämmer, jag tar inte klippet på allvar på grund av hur det är konstruerat (precis som kändisar som läser tweets och Tosh.0 för att ta ett par exempel) Men det fina är att jag kan tycka både det också utan att avvika från mitt förra inlägg även om du försöker vrida på det på alla möjliga sätt

Jag skrev bokstavligen

Om du får det till "Jag tycker att allt våld mot kvinnor är okej!" så försöker du på något sätt bygga upp en felaktig bild av mig eller så har du helt enkelt missförstått alternativt läst fel mellan raderna.

Det är precis samma sak som att jag tycker alla American Pie efter 2an suger men jag gillar fortfarande karaktärerna. Sammanfatta det som "Synd att dom gjorde det dåligt eftersom det förhoppningsvis var för ett bra och vettigt syfte"

Nej, jag påstår inte att du tycker att allt våld mot kvinnor är okej. Jag påstår att du inte på något vis ger sken av att ta fråga om hot framförda till kvinnliga journalister på allvar. Du vänder det istället mot dem och påstår att de inte är rädda och ledsna över hoten utan att de gör det i syfte att håna män.

tjing
2013-02-05, 22:55
På individnivå eller med vapen kan det givetvis det. Problemet är att det generaliseras och skylls på "män" istället för psykiskt störda individer.

Hur ofta går kvinnor på män med vapen? Hur ofta hotar kvinnor män på samma sätt som män hotar kvinnor? T ex i videon som visas. Det är en ren och skär dominanskamp med syfte att hålla kvinnor på mattan.

Va?
Menar du att kvinnor generellt sätt är svagare än män?
Ser du våld man mot svagare man på samma sätt?
Användningen av ordet "aldrig" här får mig att reagera. Tänk om kvinnan använder mer än knytnävarna då?

Självklart är kvinnor generellt sett fysiskt svagare än män. Skämtar du?

Vi förstår alla att det händer att kvinnor brukar våld mot män. Det är inget du behöver göra en poäng av, men det omvända är värre. Båda är självklart illa, men det måste rimligtvis vara lättare att utstå våld från kvinnor, som man, än vice versa. Det finns gradskillnader i helvetet.

filmjölk
Jag tror att det är en yttring av ett slags samhällsproblem med instutionellt kvinnoförakt. Jag tror att kombinationen invandring av män ifrån patriarkala kulturer och samtidig jämnställdhet ställer till det i huvudet på folk. De kan inte hantera att det är ok med sådana åsikter för vissa men förkastligt för andra. En man som bara tar 40% av föräldraledigheten är ett svin, men en annan man som har fyra fruar som passar upp på honom som en prins är helt ok. Dubbla signaler är svårhanterbart och man tappar greppet på vad som är ok eller inte.

Är det jämnställt skall man ju behandla män likadant som kvinnor, samtidigt som män skall bete sig som män - får man lappa till en uppkäftig man så finns det inget som säger att man inte får lappa till en uppkäftig kvinna.

Jag tror att kvinnor behöver en sådan särställning, att iaf inom det området ta hårdare på om en kvinna utsätts än en man. Verkligen banka in i folks huvuden att: "Man slår inte tjejer!" skitsamma att det är orättvist, det bör kanske vara orättvist?

mini
Fixade det åt dig.

Nej det gjorde du inte. Det var inte ens en tillstymmelse till vare sig roligt eller smart.

Okej
Nej, jag påstår inte att du tycker att allt våld mot kvinnor är okej. Jag påstår att du inte på något vis ger sken av att ta fråga om hot framförda till kvinnliga journalister på allvar. Du vänder det istället mot dem och påstår att de inte är rädda och ledsna över hoten utan att de gör det i syfte att håna män.

Nu börjar du bli löjlig, videohelvetet är dålig gjort. Jag har skrivit det 3 gånger men du har tydligen svårt att förstå det. Du hänger upp dig på löjliga detaljer och vägrar läsa helheten. Vi kommer ingen vart så färdigdiskuterat med dig i den här frågan.

Inget emot dig personligen men det är tydligen en alldeles för laddad fråga

tjing
2013-02-05, 22:57
Jag tror att det är en yttring av ett slags samhällsproblem med instutionellt kvinnoförakt. Jag tror att kombinationen invandring av män ifrån patriarkala kulturer och samtidig jämnställdhet ställer till det i huvudet på folk. De kan inte hantera att det är ok med sådana åsikter för vissa men förkastligt för andra. En man som bara tar 40% av föräldraledigheten är ett svin, men en annan man som har fyra fruar som passar upp på honom som en prins är helt ok. Dubbla signaler är svårhanterbart och man tappar greppet på vad som är ok eller inte.

En intressant poäng faktiskt.

I grund och botten kanske ligger en invandringskritisk hållning som går ut över kvinnorna som man anser "skyddar" invandrarmän (som man ogillar). Typ "fattar du inte hur naiv du är ditt jävla luder, gå och bli gruppvåldtagen i en förort med dig". Och man vågar inte kritisera invandrarna som personer direkt.

mini
2013-02-05, 22:58
Nu börjar du bli löjlig, videohelvetet är dålig gjort. Jag har skrivit det 3 gånger men du har tydligen svårt att förstå det. Du hänger upp dig på löjliga detaljer och vägrar läsa helheten. Vi kommer ingen vart så färdigdiskuterat med dig i den här frågan.

Inget emot dig personligen men det är tydligen en alldeles för laddad fråga

Ah, det är själva produktionen du har problem med. Ja, jag har förstått att du har svårt att se budskapet om kvalitén är dålig. Apropå hänga upp sig på detaljer.

en stor stark
2013-02-05, 22:58

Vi förstår alla att det händer att kvinnor brukar våld mot män. Det är inget du behöver göra en poäng av, men det omvända är värre. Båda är självklart illa, men det måste rimligtvis vara lättare att utstå våld från kvinnor, som man, än vice versa. Det finns gradskillnader i helvetet.

Var sa jag att kvinnor inte var svagare än män?
Varför är det alltid värre när män gör det mot kvinnor?
Om en kvinna är starkare eller bättre på att slåss eller har ett vapen då?
Du sa inte att det generellt sätt är värre när män slår kvinnor. Du sa "kvinnors våld mot män kan aldrig likställas med det omvända av uppenbara fysiska anledningar."

Vilket är falskt. Det kan det i individuella fall.

tjing
2013-02-05, 23:00

Vad är det som är dåligt gjort med att läsa upp obehagliga hot? Är ljuset dåligt, kameravinkeln?

Vad exakt menar herrn är dåligt med videon.

tjing
2013-02-05, 23:02
Var sa jag att kvinnor inte var svagare än män?
Varför är det alltid värre när män gör det mot kvinnor?
Om en kvinna är starkare eller bättre på att slåss eller har ett vapen då?
Du sa inte att det generellt sätt är värre när män slår kvinnor. Du sa "kvinnors våld mot män kan aldrig likställas med det omvända av uppenbara fysiska anledningar."

Vilket är falskt. Det kan det i individuella fall.

Det är värre för att kvinnan i regel är fysiskt svagare och lättare blir misshandlad än vice versa.

Jag skrev "i regel" och du skrev "i individuella fall", vilket jag håller med om och också är är ett undantag till "i regel", vilket jag tror jag var ganska tydlig med i mitt inlägg.

Okej
2013-02-05, 23:04
Ah, det är själva produktionen du har problem med. Ja, jag har förstått att du har svårt att se budskapet om kvalitén är dålig. Apropå hänga upp sig på detaljer.

Wow, äntligen. Om du läste mitt förra inlägg så tycker jag att jag klargjorde tydligt var jag står i frågan, att jag behövt upprepa mig om att videon suger beror på att "någon" tvingade mig till det

En liten FAQ eftersom du magiskt verkar ha skippat delar av mina inlägg:

F. Tycker Okej det är okej (lol) med kvinnovåld och trakasserier?
Q. Svar nej.

F. Är något våld okej?
Q. Nope.

F. Vad blir Okej irriterad över?
Q. Att dom har spelat in den på ett otroligt korkat sätt som inte kan få mig att ta den på allvar samt att "en viss" utsatt grupp får all medial uppmärksamhet trots att hotbilden är större hos andra utsatta grupper där media istället väljer att trakassera

filmjölk
2013-02-05, 23:04
En intressant poäng faktiskt.

I grund och botten kanske ligger en invandringskritisk hållning som går ut över kvinnorna som man anser "skyddar" invandrarmän (som man ogillar).

Ja, och den invandringskritiska hållningen beror kanske till stor del på invandrarnas kvinnoförakt. När då sedan en kvinna (som man vill skydda mot invandrares dåliga kvinnosyn) vurmar för invandrares rätt till sin kultur, men samtidigt pekar ut "dig" som dålig och den värsta fienden i det hänseendet (utan ett ord om invandraren som är långt värre) slår det kanske slint i skallen.

en stor stark
2013-02-05, 23:05
Det är värre för att kvinnan i regel är fysiskt svagare och lättare blir misshandlad än vice versa.

Jag skrev "i regel" och du skrev "i individuella fall", vilket jag håller med om och också är är ett undantag till "i regel", vilket jag tror jag var ganska tydlig med i mitt inlägg.

Var skrev du "i regel" i det inlägg jag först citerade? Det är bristen på ditt användande av "i regel" jag reagerade på. Du skriver "aldrig", tycker inte alls du är tydlig med ett subtilt "i regel", snarare motsatsen när du skriver "aldrig".

tjabon
2013-02-05, 23:07
Vad är nytt under solen?

Folk har fått hatbrev i alla tider. Såväl män som kvinnor.
Nuförtiden går det elektroniskt via e-mail.
Originaltiteln på filmen påstår att det är män som skickat dessa mail.
Troligen dom flesta mailen ja, men det är ju faktiskt ett grundlöst påstående.

Latissimus Dorsi
2013-02-05, 23:08
Ja, och den invandringskritiska hållningen beror kanske till stor del på invandrarnas kvinnoförakt. När då sedan en kvinna (som man vill skydda mot invandrares dåliga kvinnosyn) vurmar för invandrares rätt till sin kultur, men samtidigt pekar ut "dig" som dålig och den värsta fienden i det hänseendet (utan ett ord om invandraren som är långt värre) slår det kanske slint i skallen.

Exakt. Lätt att påstå att invandring är kalas när man bor i sin lilla säkra lägenhet på söder. Att flytta några kilometer söder till? Inte en chans!

tjing
2013-02-05, 23:11

Agreed.

Jag ska också rent allmänt poängtera att jag inte är för någon naiv, politisk korrekt genusfeminism då jag tror att de lägret helt missar biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Man får vara olika men ändå ha samma rättigheter.

Feminism för mig är helt enkelt lika rättigheter och inget mer, men alla lägger ju olika värderingar i det knepiga ordet.

Och som sagt tror jag som Filmjölk poängterar att hatet är ett illa dolt hat mot invandrande män från patriarkala samhällen/kulturer. Men kvinnor verkar onekligen bli ett lätt offer som man i text kan behandla precis hur som helst. Grovheterna känner inga som helst gränser.

Amfksp
2013-02-05, 23:17
Hur ofta går kvinnor på män med vapen? Hur ofta hotar kvinnor män på samma sätt som män hotar kvinnor? T ex i videon som visas. Det är en ren och skär dominanskamp med syfte att hålla kvinnor på mattan.

Det spelar ingen roll hur ofta det är eller vadför kön gärningspersonen har, det är lika illa för offret oavsett.
Att lagar som kvinnofridskränkning finns är ett stort steg från jämställdhet på samma sätt som uttrycket "kvinnovåld" Fan våld som våld, oavsett vilket kön personen som slår eller blir slagen har är det jävligt otrevligt. Att det generellt sett sker mer våld med män som gärningsmän och män som offer, gör det ju inte på något sätt lättare att hantera för en man som blir slagen av en kvinna(eller kvinna som blir slagen av en man), där spelar ju statistiken noll roll.
Nästa gång jag blir misshandlad ska jag säga för mig själv"tänk om jag var kvinna, då hade det varit mycket värre" och hoppas allt blir bra.
Så länge folkr anser att våld från män mot kvinnor är värre än våld mellan män eller från kvinnor mot män, kommer vi aldrig få jämställdhet.

Fonziie
2013-02-05, 23:47
Natthumor. :d

stolpskott
2013-02-06, 00:33
Nu har jag inte läst ett ord i tråden förutom TS, och jag har inte ork att sätta mig in i var diskussionen har lett för att sedan svara på det, så jag tar bara och pastear min facebook kommentar på en delning en gammal klasskamrat gjorde av denna videon, vilket genererat en massa "fy vad hemskt, stackars kvinnor, patriarkattjafs" kommentarer.

Alltså, jag måste nog ta och dyka in i denna.
Först av allt vill jag klargöra att jag tycker, liksom alla friska människor, att våld, hot om våld, mobbning och alla andra former av fysiskt eller psykiskt förtryck är något negativt. Jag tycker inte att det är extra hemskt när det förekommer mot kvinnor, utan det är precis lika hemskt som när det drabbar män. Just därför tycker jag att titeln på videon lockar till diskussion, "Män som näthatar kvinnor". Det är alltså titeln på en video där ett antal offentliga, kvinnliga personer läser upp mail de har fått, i vilka de har blivit hotade. Jag måste fråga; och? Nämn en manlig person med samma offentliga roll som kvinnorna i videon, som inte har fått ett liknande mail. Välkomna till Internet mina damer och herrar, där folk slänger ur sig skit till höger och vänster! Varför är det något särskilt när skiten riktas mot en kvinna? Ja, kommentarerna har oftast en mer sexuell orientering än de som riktas mot män, men det beror nog tyvärr på den sexuella könsroll som män som fortfarande lever i tidigt 1900-tal tvingar in kvinnor i. Men det gör inte så att kvinnor är extra mycket hatade på internet för det. Hoten förekommer på olika sätt, men i samma grova format och troligtvis från samma typ av personer. Jag är för jämställdhet, jag är emot ett mansdominerat samhälle. Men jag har svårt att köpa idén att man kan lösa det problemet genom att sätta kvinnor i en offerposition. Man skapar en ny könsroll åt kvinnan, med en huvudsaklig skillnad: att den nya inte är sexuell. Men båda strävar ifrån ett verkligt feministiskt, jämställt samhälle. My two cents bara, ta det som ni vill.

Allan
2013-02-06, 03:54
En massa anonyma internethjältar som hånar kvinnor? Ynkliga är vad ni är. Vore ni karlar skulle ni ta av rånarluvan och säga - här är jag, det här tycker jag, och jag struntar i om min fru eller mamma eller dotter eller flickvän vet om det.

Men det lär jag aldrig få se. Ryggradslöst.

Tolkia
2013-02-06, 06:13
Vad är nytt under solen?
Det som är nytt är väl att man reagerar offentligt, istället för att vara snälla flickor och sopa skiten under mattan, för alla vet ju hur killar är, och det är bara för att Plucke och Berra egentligen är intresseeeeerade av dig som de inte kan låta bli att jävlas med dig, lilla gumman.

Jag är f.ö. rätt säker på att det finns väldigt många män i offentliga roller som skulle skriva under på att deras kvinnliga kollegor för mer och en annan typ av hot- och hatpost.

Oxe
2013-02-06, 07:28
En massa anonyma internethjältar som hånar kvinnor? Ynkliga är vad ni är. Vore ni karlar skulle ni ta av rånarluvan och säga - här är jag, det här tycker jag, och jag struntar i om min fru eller mamma eller dotter eller flickvän vet om det.

Men det lär jag aldrig få se. Ryggradslöst.

Det där var ju ungefär lika begåvat som att stävja problemet med hoten mot deras person med att dom skulle inte drabbas av det ifall dom var anonyma.

Hur många av dessa "internet" personer som du pratar om har inte runt samma åsikter och presenterar det runt det samma ifall dom sitter och snackar om det vid tex fika bordet på jobbet.

Barstar
2013-02-06, 07:56
Det är inget större fel på klippet och titeln är ju en uppenbar parafrasering. Det är oftast män som misshandlar kvinnor och det är oftast män som skriver sådana här brev, är det någon här som vågar påstå något annat?

Jag blir mörkrädd men inte förvånad av vissa av kommentarerna, jag hoppas att ni förstår vad det är ni skriver och tänker om.

Zorgus
2013-02-06, 08:05

Ligger nog en del sanning i detta.

Morty
2013-02-06, 08:07
Jag vet fan inte ens var man kan börja här...

Men nä, männen på kolo har rätt. Videon är aslöjlig pga inga män som gråter ut över deras mkt detaljerade våldtäktshot.

pwnyou
2013-02-06, 08:11

Men det lär jag aldrig få se. Ryggradslöst.Lätt att säga när man står på den "korrekta" sidan.

Så den låga befolkningen i exempelvis Kina, Nordkorea och Ryssland ska hålla käft om de inte kan ta av sig luvan och ge kritik som en offentlig person?

Vad du gör är att du föraktar låga personer med "fel" åsikter. Rena kommunisten. Jag tycker i alla fall att yttrandefrihet och rätten till anonymitet är viktig. Sen är det naturligtvis tragiskt med folk som hotar, mobbar och förtalar. Men det gäller alla, inte bara män som gör det mot kvinnor. Hur många hot tror du inte att Fredrik Reinfeldt eller Jimmie Åkesson får?

stafh
2013-02-06, 08:11
Ni skriver allihopa (nästan) att män som har offentliga roller ocksa far liknande (identiska till och med, tydligen) hotbrev. Hur vet ni det, och var har ni sett dem?

Om det hade varit sverigedemokrater eller nagot som läst upp samma mail, hade traden da ocksa varit fylld av folk som papekar vilka hycklare de är eftersom manga kvinnor pa vänsterkanten minsann ocksa far massa hotbrev?

Olegh
2013-02-06, 08:13
Det där var ju ungefär lika begåvat som att stävja problemet med hoten mot deras person med att dom skulle inte drabbas av det ifall dom var anonyma.

Hur många av dessa "internet" personer som du pratar om har inte runt samma åsikter och presenterar det runt det samma ifall dom sitter och snackar om det vid tex fika bordet på jobbet.

Lätt att säga när man står på den "korrekta" sidan.

Så den låga befolkningen i exempelvis Kina, Nordkorea och Ryssland ska hålla käft om de inte kan ta av sig luvan och ge kritik som en offentlig person?

Vad du gör är att du föraktar låga personer med "fel" åsikter. Rena kommunisten. Jag tycker i alla fall att yttrandefrihet och rätten till anonymitet är viktig.

Jag begriper inte ens vad ni försöker säga.

Morty
2013-02-06, 08:24
Ni skriver allihopa (nästan) att män som har offentliga roller ocksa far liknande (identiska till och med, tydligen) hotbrev. Hur vet ni det, och var har ni sett dem?

Om det hade varit sverigedemokrater eller nagot som läst upp samma mail, hade traden da ocksa varit fylld av folk som papekar vilka hycklare de är eftersom manga kvinnor pa vänsterkanten minsann ocksa far massa hotbrev?

Ironin när det är FFA SD'are och liknande patrask som skickar dessa brev men ändå handlar denna tråd på nåt sätt delvis om invandringens problem.

Barstar
2013-02-06, 08:31
Lätt att säga när man står på den "korrekta" sidan.

Vad du gör är att du föraktar låga personer med "fel" åsikter. Rena kommunisten. Jag tycker i alla fall att yttrandefrihet och rätten till anonymitet är viktig. Sen är det naturligtvis tragiskt med folk som hotar, mobbar och förtalar. Men det gäller alla, inte bara män som gör det mot kvinnor. Hur många hot tror du inte att Fredrik Reinfeldt eller Jimmie Åkesson får?

Kan vara något av det mest osammanhängande och förvirrade jag läst, någonsin.

Det verkar vara en återkommande åsikt att det är fel att göra en sån här film eftersom det finns andra grupper som utsätts för hot och våld.

Så om jag tycker att mäns våld mot kvinnor är ett problem och vill göra ett program om det så måste jag även belysa alla andra möjligt utsatta grupper? Uppfattat.

pwnyou
2013-02-06, 08:34

Det verkar vara en återkommande åsikt att det är fel att göra en sån här film eftersom det finns andra grupper som utsätts för hot och våld.

Så om jag tycker att mäns våld mot kvinnor är ett problem och vill göra ett program om det så måste jag även belysa alla andra möjligt utsatta grupper? Uppfattat.Det jag är emot är Allans förakt mot anonyma som han har återkommit till i tråd efter tråd. Inte den här filmen (även om jag kan tycka att näthat i allmänhet hade varit lämpligare än just mäns näthat mot kvinnor).

Zorgus
2013-02-06, 08:43
Det jag är emot är Allans förakt mot anonyma som han har återkommit till i tråd efter tråd. Inte den här filmen (även om jag kan tycka att näthat i allmänhet hade varit lämpligare än just mäns näthat mot kvinnor).
Blir möjligtvis lite OT nu, men det där argumentet om anonym=feg är nåt jag känner igen. Funnits en del forum där man tagit itu med den saken och krävt icke-anonym registering. Vad hände? Forumet dog. Vill man ha en levande diskussion (och även få med några rötägg på köpet) eller ska alla alltid stå för sina åsikter med sina riktiga namn?

Olegh
2013-02-06, 08:47

Så om jag tycker att mäns våld mot kvinnor är ett problem och vill göra ett program om det så måste jag även belysa alla andra möjligt utsatta grupper? Uppfattat.

Precis.

Tvärtemot vad många ger uttryck för är det inte ett dugg svårt att rationalisera om varför just den här typen av kränkningar och hot är viktigare att belysa än andra.

Om man inte lyckas göra dessa logiska kopplingar uppe i sitt eget huvud (jag lämnar detta som en övning för läsaren), så är det inget giltigt skäl att försöka bagatellisera just den här aspekten av problemet. Tycker man att det är extra viktigt att belysa Sverigedemokraters utsatthet så står det en fritt att försöka förmedla just det budskapet.

benya
2013-02-06, 08:51
Vänta nu, försöker somliga av er legitimera dessa åsikter genom hävda att de egentligen har ett preventivt grundsyfte och att hatet egentligen beror på oss invandrare/muslimer?
Att det skulle vara mer Ok att ge sig på dessa kvinnor bara för att de står upp för demokratiska värden och emot främlingsfientlighet, samt annan ignorans? Man skyddar vill egentligen skydda dessa? Herrejises…
Det är förmodligen framförallt SD sympatisörer som ligger bakom detta; blattar som bär på samma kvinnoförakt behärskar inte språket på det sättet och gemene svensson är för utvecklad/klok för detta => måste vara 90% SDare bakom påhoppen och hoten.

Enligt mig handlar det i grund och botten om samma okunskap/efterblivenhet som göder kvinnosynen varur hatet/åsikter kommer ifrån. SDare och islamister har det gemensamt; outbildade, instängda och en generellt sett förelagd samhällssyn – olika syidor av samma mynt m.a.o.
Visst fan kan svenska män bära samma kvinnonedvärderande mentalitet som islamister och annat pack. Skillnaden är att extremisterna/islamisterna kommer från misär och eftersatta samhällen där demokratiska värden är sällsynta medan svenska män föds upp i ett öppet och demokratiskt samhälle med allmän skolplikt och fri tillgång till vidareutbildning.

Barstar
2013-02-06, 09:06
Det jag är emot är Allans förakt mot anonyma som han har återkommit till i tråd efter tråd. Inte den här filmen (även om jag kan tycka att näthat i allmänhet hade varit lämpligare än just mäns näthat mot kvinnor).

Lite magstarkt att jämföra ett svenskt träningsforum med möjligheten att uttrycka sin åsikt i en diktatur.

pwnyou
2013-02-06, 09:12
Lite magstarkt att jämföra ett svenskt träningsforum med möjligheten att uttrycka sin åsikt i en diktatur.Jag jämförde Sveriges demokratur mot kommunisternas diktatur.

Man and Machine
2013-02-06, 09:23

Jag tror att alla som har publika åsikter om kontroversiella ämnen får hotbrev, oavsett om det är en man eller kvinna som förmedlar åsikterna. Att männen inte syns, gör en film om det beror nog mer på att dom ogärna tar på sig offerrollen vilket kvinnorna gärna gör.

Om Sverigedemokrater gjort filmen? Då hade tråden varit full med personer som på alla möjliga anala sätt försvarat dessa hot och trakasserier.

Det allvarligaste med filmen tycker inte jag är att personerna i fråga får skit, utan att det framförs hot mot anhöriga.

Sen när blev det ok på Kolozzeum att upprepade gånger i varenda jävla tråd visa sitt förakt mot ett politiskt parti och dess medlemmar? Jag är inte jätteförtjust i sossevänstern men innebär det att jag kan spy galla över dom i vartenda inlägg jag gör? Det omvända verkar ju iallafall gälla.

stafh
2013-02-06, 09:28
Jag tror att alla som har publika åsikter om kontroversiella ämnen får hotbrevTro kan du göra i kyrkan.

Sen när blev det ok på Kolozzeum att upprepade gånger i varenda jävla tråd visa sitt förakt mot ett politiskt parti och dess medlemmar? Jag är inte jätteförtjust i sossevänstern men innebär det att jag kan spy galla över dom i vartenda inlägg jag gör? Det omvända verkar ju iallafall gälla.
Ptja, sen när blev det ok att högt uppsatta partimedlemmar springer runt pa stan med järnrör, fäller rasisitiska och sexistiska kommentarer och spelar allan?

Barstar
2013-02-06, 09:32
Jag tror att alla som har publika åsikter om kontroversiella ämnen får hotbrev, oavsett om det är en man eller kvinna som förmedlar åsikterna. Att männen inte syns, gör en film om det beror nog mer på att dom ogärna tar på sig offerrollen vilket kvinnorna gärna gör.

Om Sverigedemokrater gjort filmen? Då hade tråden varit full med personer som på alla möjliga anala sätt försvarat dessa hot och trakasserier.

Det allvarligaste med filmen tycker inte jag är att personerna i fråga får skit, utan att det framförs hot mot anhöriga.

Jag tycker de får mer ryggdunkar än skit här på kolo.

hidden
2013-02-06, 09:35

Pär Ström är väl ett bra exempel. Var det inte någon som sprang in med en bild på avhuggen snopp när han höll föreläsning som ett hot?

http://www.dn.se/kultur-noje/par-strom-slutar-debattera-efter-hot

Man and Machine
2013-02-06, 09:35
Tro kan du göra i kyrkan.

Ptja, sen när blev det ok att högt uppsatta partimedlemmar springer runt pa stan med järnrör, fäller rasisitiska och sexistiska kommentarer och spelar allan?

Du som vet kan ju istället visa att kvinnor får mer hotbrev än män så slipper jag tro.

Morty
2013-02-06, 09:38
Vänta nu, försöker somliga av er legitimera dessa åsikter genom hävda att de egentligen har ett preventivt grundsyfte och att hatet egentligen beror på oss invandrare/muslimer?
Att det skulle vara mer Ok att ge sig på dessa kvinnor bara för att de står upp för demokratiska värden och emot främlingsfientlighet, samt annan ignorans? Man skyddar vill egentligen skydda dessa? Herrejises…
Det är förmodligen framförallt SD sympatisörer som ligger bakom detta; blattar som bär på samma kvinnoförakt behärskar inte språket på det sättet och gemene svensson är för utvecklad/klok för detta => måste vara 90% SDare bakom påhoppen och hoten.

Enligt mig handlar det i grund och botten om samma okunskap/efterblivenhet som göder kvinnosynen varur hatet/åsikter kommer ifrån. SDare och islamister har det gemensamt; outbildade, instängda och en generellt sett förelagd samhällssyn – olika syidor av samma mynt m.a.o.
Visst fan kan svenska män bära samma kvinnonedvärderande mentalitet som islamister och annat pack. Skillnaden är att extremisterna/islamisterna kommer från misär och eftersatta samhällen där demokratiska värden är sällsynta medan svenska män föds upp i ett öppet och demokratiskt samhälle med allmän skolplikt och fri tillgång till vidareutbildning.

Yup!

stafh
2013-02-06, 09:40
Du som vet kan ju istället visa att kvinnor får mer hotbrev än män så slipper jag tro.

Det har jag väl aldrig sagt? Det är ju folk här i traden som härjar om att män minsann ocksa far hotbrev. Var är de da? Att kvinnor far hotbrev har vi ju redan sett.

benya
2013-02-06, 09:42
Ursprungligen postat av stafh
Tro kan du göra i kyrkan.

Det är det som är grejen lite. Fel blir ju fel oavsett vem som står bakom handlingen. En normalt funtad människas moraliska måttstock gäller oavsett vem eller vad.
Hade Borg stått för detta hade jag tappat lika mkt respekt och förtroende för honom, och hade fler av högt uppsatta moderatmedlemmar begått samma misstag hade jag förmodligen misstänkliggjort större delar av det partiet.
SDare verkar inte fungera på samma sätt. När SD gör bort sig och bryter mot samma värderingar som man sägs värna om; så är det liksom inte lika farligt och ”säkerligen” bara en mänsklig miss.
Läskig moralisk logik det där…

Amfksp
2013-02-06, 09:42
Det har jag väl aldrig sagt? Det är ju folk här i traden som härjar om att män minsann ocksa far hotbrev. Var är de da? Att kvinnor far hotbrev har vi ju redan sett.

Googla politiker+hotbrev eller företagsledare+hotbrev

stafh
2013-02-06, 09:46
Googla politiker+hotbrev eller företagsledare+hotbrev

Intressant. Kvinnor i solklar majoritet, och uteslutande brev fran SD-sympatisörer. Case closed!

Amfksp
2013-02-06, 09:52
Intressant. Kvinnor i solklar majoritet, och uteslutande brev fran SD-sympatisörer. Case closed!

Du verkar ha annat google än mig. Sen ska jag berätta en hemlighet för dig: bara för att det inte står i tidningen, betyder inte att det inte händer. Min gissning är att ett hotbrev mot en kvinna har mer nyhetsvärde och att dom också i större utsträckning går ut i media med hoten. För en företagsledare finns det inget syfte att gråta ut i media om hoten, det blir inte mindre risk, snarare tvärtom.

BelowAverage
2013-02-06, 09:53

Jag vill ha ett Kolozzeum som inte är flashback. Just nu är jag bedrövad.

Bump for good point.

stafh
2013-02-06, 10:03
Du verkar ha annat google än mig.

Resultat 1: 30-tal kvinnor fran nagon förvirrad moderat/sosse som vill steka tuttar i smör.
Resultat 2: Man, arg förälder.
Resultat 3: Okänt nummer och könsfördelning, minst en man, skickad fran högerextremister.
Resultat 4-6: Man, "upplevde det som ett hot".
Resultat 7-8: Samma som #1.
Resultat 9-10: N/A

stafh
2013-02-06, 10:03
Du verkar ha annat google än mig. Sen ska jag berätta en hemlighet för dig: bara för att det inte står i tidningen, betyder inte att det inte händer. Min gissning är att ett hotbrev mot en kvinna har mer nyhetsvärde och att dom också i större utsträckning går ut i media med hoten. För en företagsledare finns det inget syfte att gråta ut i media om hoten, det blir inte mindre risk, snarare tvärtom.

Du gissar en jävla massa. Varför inte nöja dig med att klaga pa det vi faktiskt vet nagonting om?

Amfksp
2013-02-06, 10:06
jag googleade företagare/företagsledare och hot, hittade bara hot mot män
http://politikerbloggen.tv4.se/2009/03/20/vansterextremister-skickade-kulan-till-anders-borg/
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/hog-chef-skulle-skjutas-av-prickskytt-4236011-artikel.aspx
http://www.nyhetspressen.se/1689569.html < hot mot både män och kvinnor

Man and Machine
2013-02-06, 10:08

Lätt att få den uppfattningen eftersom du spelar med en överlägsen attityd. Jag vet inte dom kanske inte vill gå ut med det på samma sätt som kvinnorna. Fast du kanske undrar om det finns nån film där männen gråter ut? Nej, någon sådan verkar inte finnas. Måste det finnas en film av män för att näthat mot män ska existera?

Morty
2013-02-06, 10:11
http://politikerbloggen.tv4.se/2009/03/20/vansterextremister-skickade-kulan-till-anders-borg/
http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/hog-chef-skulle-skjutas-av-prickskytt-4236011-artikel.aspx

Mest män i toppen. Ingen skräll dvs.

Amfksp
2013-02-06, 10:13
Mest män i toppen. Ingen skräll dvs.

"Det har jag väl aldrig sagt? Det är ju folk här i traden som härjar om att män minsann ocksa far hotbrev. Var är de da? Att kvinnor far hotbrev har vi ju redan sett."

Givetvis, men nu var det inlägget ett svar på detta också, inget annat. Mig spelar det ingen roll vilket kön dom som blir hotade eller vilket kön dom som hotar har, det är lika illa i alla fall.

stafh
2013-02-06, 10:20

Det där har ju inget med "näthat" att göra?

Amfksp
2013-02-06, 10:28
"Det har jag väl aldrig sagt? Det är ju folk här i traden som härjar om att män minsann ocksa far hotbrev. Var är de da? Att kvinnor far hotbrev har vi ju redan sett."

Givetvis, men nu var det inlägget ett svar på detta också, inget annat. Mig spelar det ingen roll vilket kön dom som blir hotade eller vilket kön dom som hotar har, det är lika illa i alla fall.

Det där har ju inget med "näthat" att göra?

Du får gärna definiera "näthat" för mig. Jag gissar på att det betyder att man hatar personen i sig istället för personens åsikter, för ingen kan ju tycka illa om journalistelitens åsikter enligt dom själva.
Eller är det helt enkelt så att hotbrevet måste skickas elektroniskt?

stafh
2013-02-06, 10:32
Du får gärna definiera "näthat" för mig. Jag gissar på att det betyder att man hatar personen i sig istället för personens åsikter, för ingen kan ju tycka illa om journalistelitens åsikter enligt dom själva.
Eller är det helt enkelt så att hotbrevet måste skickas elektroniskt?

http://en.wiktionary.org/wiki/n%C3%A4that

Amfksp
2013-02-06, 10:37
Det måste ske elektroniskt helt enkelt. En vän till mig blev hotad upprepade gånger när han frågade om lagstiftningen kring försäljning av elfenben online. Näthat mot män, ring Åsa!!1

Tricklew
2013-02-06, 10:46
Jag har blivit hotad på kolozzeum, näthat mot män, så, nu vet ni att det händer, alla med en viss attityd och/eller kontroversiella åsikter får ta mot hot på internet.

Fagen
2013-02-06, 10:51
En tråd om näthat som leder till näthat. Ironi...

I övrigt blir jag beklämd över att läsa i tråden. Uppriktigt bekymrad, faktiskt.

Olegh
2013-02-06, 10:55
Jag har blivit hotad på kolozzeum, näthat mot män, så, nu vet ni att det händer, alla med en viss attityd och/eller kontroversiella åsikter får ta mot hot på internet.

Ok, vad sägs om att PM:a en moderator/admin istället för att posta OT i den här tråden?

Grahn
2013-02-06, 10:59
Näthat finns från alla läger, trist men det känns lite som något som är svårt att komma ifrån och något man bör räkna med. Folk är inte så trevliga och speciellt inte på nätet.

Sen att vi som vanligt väljer att vinkla det som ett kvinnoproblem är väl tragiskt i vanlig ordning. Trots att vi tydligen sitter på en enorm sammansvärjning för att trycka ned just kvinnor så tycker vi alltid att just deras problem är lite mer allvarliga, märkligt sånt där.

Amfksp
2013-02-06, 11:01
Ok, vad sägs om att PM:a en moderator/admin istället för att posta OT i den här tråden?

Hur kan det vara ot i en tråd om näthat?

stafh
2013-02-06, 11:15
Näthat finns från alla läger, trist men det känns lite som något som är svårt att komma ifrån och något man bör räkna med. Folk är inte så trevliga och speciellt inte på nätet.

Sen att vi som vanligt väljer att vinkla det som ett kvinnoproblem är väl tragiskt i vanlig ordning. Trots att vi tydligen sitter på en enorm sammansvärjning för att trycka ned just kvinnor så tycker vi alltid att just deras problem är lite mer allvarliga, märkligt sånt där.

Men vafaaaaan? Det är väl ingen som nagonsin pastatt att "näthat" skulle vara ett kvinnoproblem? Vad man skulle kunna utläsa fran videon i första inlägget är att kanske 1) näthatet mot kvinnor är mer utbrett, och att 2) näthat mot kvinnor ser annorlunda ut (är sexistiskt och/eller raare i sin natur). Kan vi diskutera det istället för att grata om att män minsann ocksa blir utsatta för näthat ibland? Skapa en ny trad om "Män och kvinnor som näthatar män" isafall.

hanushans
2013-02-06, 11:17
Amfksp, du verkar vilja lyfta fram att allt våld och alla typer av hot är lika allvarliga oavsett vem som drabbas och vem som är förövaren. Det håller jag med om. Men kan du se att det finns en poäng i att titta på olika grupper av drabbade och olika grupper av förövare? Att till exempel skilja på våld på krogen och våld i hemmet/inom familjen? Det kanske är nödvändigt att ibland endast tala om en viss typ av hot/våld om man vill finna lösningar? Eftersom orsakerna inte är de samma? Att någon skriver en artikel om våldet mot romerna i Slovakien behöver inte betyda att den personen tycker att våld mot kvinnor på Kuba är oviktigt. Ibland är det nödvändigt att ta en sak i taget, varför ska det kritiseras hela tiden?

Grahn
2013-02-06, 11:22
Men vafaaaaan? Det är väl ingen som nagonsin pastatt att "näthat" skulle vara ett kvinnoproblem? Vad man skulle kunna utläsa fran videon i första inlägget är att kanske 1) näthatet mot kvinnor är mer utbrett, och att 2) näthat mot kvinnor ser annorlunda ut (är sexistiskt och/eller raare i sin natur). Kan vi diskutera det istället för att grata om att män minsann ocksa blir utsatta för näthat ibland? Skapa en ny trad om "Män och kvinnor som näthatar män" isafall.

Inte? Så fokuset är inte alls att män näthatar kvinnor?

Är näthatet mot kvinnor verkligen mer utbrett? Skulle tro att fler män blir "näthatade" på samma sätt som fler män blir misshandlade.

DU får diskutera precis vad du vill, jag ser inte hur detta är OT.

Lustigt att män "gråter" om de påpekat något, vad som helst i dessa sammanhang som inte instämmer i kören.

Sandra81
2013-02-06, 11:22
När jag läste om kvinnohatet på aftonbladet tänkte jag direkt på kolo.. lol

Grahn
2013-02-06, 11:24
När jag läste om kvinnohatet på aftonbladet tänkte jag direkt på kolo.. lol

Hur menar du då? Detta forum är ju rätt modererat och knappast en härva av "näthat", eller har jag missat något?

Duran
2013-02-06, 11:28

Jag tolkar det inte som om man menar att näthat endast drabbar kvinnor, utan att man i den här videon pratar om den typen av näthat som kvinnor ofta drabbas av. Och utifrån hur många som verkar vilja undvika att prata om just det så tycker jag inte alls att "vi" tycker att kvinnors problem är mer allvarliga.

Olegh
2013-02-06, 11:28
Tror ni på fullaste allvar att män i offentliga positioner blir meddelade om hur de själva och deras familjer ska bli straffknullade med järnrör, vilka jävla slynor de är, osv. i samma utsträckning som kvinnor? Hur kan detta inte förtjäna extra uppmärksamhet?

Hur kan det inte vara värre att rikta sitt hat och sin avsky mot en könstillhörighet snarare än en åsikt/ställningstagande? Va?

WHITEFOLKS
2013-02-06, 11:34
Tror ni på fullaste allvar att män i offentliga positioner blir meddelade om hur de själva och deras familjer ska bli straffknullade med järnrör, vilka jävla slynor de är, osv. i samma utsträckning som kvinnor? Hur kan detta inte förtjäna extra uppmärksamhet?

Hur kan det inte vara värre att rikta sitt hat och sin avsky mot en könstillhörighet snarare än en åsikt/ställningstagande? Va?

När jag har blivit angripen på nätet så har det oftast vara i form av diverse "sexuella" uttryck, ibland har det gått mer åt det homosexualiserande hållet men ibland även åt det håll som att jag "skulle vara en kvinna".

För de som näthatar är det ju inte ovanligt att de sexualiserar det hela extremt och "att vara kvinna" är tydligen en extrem svaghet för de (och därmed ett skällsord av värde). Så det är inte ovanligt att bli "tillskriven en kvinnoroll" och därmed liknande hot som det kvinnorna i videon utstått.

Personerna som ligger bakom näthat tycks väldigt ofta ha problematisk kvinnosyn och så vidare men hatet sprids åt alla håll och tar väldigt ofta ologiska former.

hanushans
2013-02-06, 11:45
De flesta här verkar ju kunna detta utan och innan redan, vem som är drabbad, hur och att det inte finns något att göra åt det...

Är det någon som ska se programmet ikväll?

Grahn
2013-02-06, 11:46
Jag tolkar det inte som om man menar att näthat endast drabbar kvinnor, utan att man i den här videon pratar om den typen av näthat som kvinnor ofta drabbas av. Och utifrån hur många som verkar vilja undvika att prata om just det så tycker jag inte alls att "vi" tycker att kvinnors problem är mer allvarliga.

Hur menar du att vi i samhället undviker att prata om kvinnors problem? Står ju spaltmeter på varenda tidning varenda dag.

Men visst är det säkert skillnader i tonen och formen på "näthatet" på samma sätt som det skiljer sig i annan mobbing och liknande idiotier.

Är det verkligen så påhoppen gått till, de skrev sin kolumn om trädgårdskötsel och ur ingenstans så small en näthatare till och utlovade lite sexuellt våld? Kom igen nu debatterar man om överfallsvåldtäkter och pratar om hur svårt våldtäktsmännen haft det och förståelse så kommer sånt här som ett brev på posten.

Men som sagt språket vid påhopp på kvinnor tenderar att vara rätt annorlunda jmf med påhopp på män. Riktade de verkligen hat mot könstillhörigheten kvinna? Jag tvivlar....

Grahn
2013-02-06, 11:53
När jag har blivit angripen på nätet så har det oftast vara i form av diverse "sexuella" uttryck, ibland har det gått mer åt det homosexualiserande hållet men ibland även åt det håll som att jag "skulle vara en kvinna".

För de som näthatar är det ju inte ovanligt att de sexualiserar det hela extremt och "att vara kvinna" är tydligen en extrem svaghet för de (och därmed ett skällsord av värde). Så det är inte ovanligt att bli "tillskriven en kvinnoroll" och därmed liknande hot som det kvinnorna i videon utstått.

Personerna som ligger bakom näthat tycks väldigt ofta ha problematisk kvinnosyn och så vidare men hatet sprids åt alla håll och tar väldigt ofta ologiska former.

Män brukar väl oftast mobbas med att få sin hetrosexualitet / manlighet ifrågasatt medans kvinnor i större utsträckning blir angripna med någon utgångspunkt av att de skulle vara prostituerade eller liknande.

Sällan påhoppen har någon annan grund än att skapa avsedd emotionell effekt hos mottagaren.

Olegh
2013-02-06, 11:58

Du har säkert rätt i att "kraftuttryck" har genomgått en sexualisering. Möjligheten att rapa ur sig saker och ting, anonymt, på nätet är säkert en faktor. På en mera opersonlig nivå tar skribenten till så han nästan storknar för att verkligen trycka ner sin måltavla. Precis som du skriver är det ju dessa uttryck, när applicerade på män, ett sätt att försöka peka på svaghet. Jag tror inte att detta är lika vanligt, men i de fall en man blir upplyst om att han är en hora, slyna, ska bli straffknullad osv. så är det ju samtidigt både ett personligt övergrepp och ett uttryck för just kvinnoförakt.

Är det verkligen så påhoppen gått till, de skrev sin kolumn om trädgårdskötsel och ur ingenstans så small en näthatare till och utlovade lite sexuellt våld? Kom igen nu debatterar man om överfallsvåldtäkter och pratar om hur svårt våldtäktsmännen haft det och förståelse så kommer sånt här som ett brev på posten.

Men som sagt språket vid påhopp på kvinnor tenderar att vara rätt annorlunda jmf med påhopp på män. Riktade de verkligen hat mot könstillhörigheten kvinna? Jag tvivlar....

Om en man och en kvinna debatterar överfallsvåldtäkter, vem tror du kommer få sin åsikt respektive person attackerad? Vem är det som blir "blatteälskare" och vem kallas för hora?

Generellt sett då. Jag tror det ligger något i min gissning.

Grahn
2013-02-06, 12:03
Om en man och en kvinna debatterar överfallsvåldtäkter, vem tror du kommer få sin åsikt respektive person attackerad? Vem är det som blir "blatteälskare" och vem kallas för hora?

Generellt sett då. Jag tror det ligger något i min gissning.

Och det ena är 100x värre än det andra? 10x, 1000x? Smädelsen väljs ju bara på basis av att orsaka mest skada hos målet.....men visst har du rätt, jag har aldrig hävdat att det inte finns skillnader i ordval.

Ironiskt nog skulle nog nästan exakt samma påhopp kunna drabba en man men då riktad mot kvinnor i hans närhet, syster, mamma eller fru.

kolossal
2013-02-06, 12:05
Videon är väl inte rolig. Det är klart det är fel. Ganska tragiskt tycker jag. Men det är inte bara kvinnor som drabbas.

Duran
2013-02-06, 12:08
Hur menar du att vi i samhället undviker att prata om kvinnors problem? Står ju spaltmeter på varenda tidning varenda dag.

Men visst är det säkert skillnader i tonen och formen på "näthatet" på samma sätt som det skiljer sig i annan mobbing och liknande idiotier.

Jag menar att i väldigt många trådar jag läst så svänger diskussionen snabbt från våld/kränkningar mot kvinnor till att handla om att män faktiskt också råkar illa ut och att kvinnor gärna tar på sig offerrollen. Det är en tendens jag också tyckt mig se i diskussioner i min umgängeskrets och på arbetsplatser. Jag blir ledsen, rädd och arg av det här därför att det får mig att känna att få män tror på eller bryr sig om att jag känner mig hotad pga mitt kön.

Jag har funderat och från vad jag har kunnat utläsa från diverse trådar och samtal så uppfattar jag det som om många män är arga över att orättvisor och missförhållanden som ofta drabbar män inte diskuteras alls tillräckligt mycket och att man därför lätt tänder till när sånt som kvinnor drabbas av tas upp, eftersom diskussionen påminner om att mäns problem inte diskuteras så mycket.

Jag tror att många av oss pratar förbi varandra därför att vi känner att det kön vi själva tillhör inte får sina könsspecifika problem bekräftade av det andra könet. En lösning, eller en bit på vägen vore kanske att prata om både kvinnors och mäns orättvisor istället för att bråka om vilka som egentligen är värst drabbade.

filmjölk
2013-02-06, 12:13
Alla kommentarer i klippet är inte rasistiska så jag tycker att det kanske är en aning vågat att påstå att det till 90% är sverigedemokrater som står för näthatet mot kvinnor.

Det finns kvinnoförakt i andra partier, det finns sossar som slängde sig med saker som: "Nu är inte den jävla häxan Sahlin partiledare igen utan en man, så nu är det ok att rösta på dem igen". Det finns svårt konservativa Kristdemokrater som har en agenda om att fler kvinnor skall bli hemmafruar, och Moderaterna har en helt jäkla skruvad islamist i riksdagen. Liberaler vill ta bort lagstiftningar om tex. delad föräldraledighet, lagar mot månggifte, skolplikt, arbetstidslagstiftning, vill avveckla välfärdssamhället mm. med kanske god intention om individens frihet - men det är saker som kommer att slå riktigt hårt mot just kvinnor och skicka tillbaks jämnställdheten till 1800-talet.

Kvinnoförakt finns/fanns även inom stora organisationer som RFSL, med en arbetsgrupp som verkade för minskade straff för våldtäktsmän. På tal om Mona Sahlin själv så talade hon sig varm om hur mycket bättre Somalisk kultur är än Svensk, samt iklädde sig frivilligt i slöja vid tillfälle.

Kvinnoföraktet finns överallt, och det stödjs i synnerhet av de politiska strömmar som säger sig vilja motverka det. Se Mona Sahlin.

Barstar
2013-02-06, 12:15
Kom igen nu. Bara för att man gör ett program om hur män behandlar kvinnor så betyder inte det att det inte finns någon annan som blir illa behandlade. Män misshandlar män och kvinnor, men de gör det generellt inte av samma anledning. Tror någon att kvinnor misshandlar i lika stor utsträckning som män.

Vad är det som upprör er så till den milda grad med att man väljer att presentera det så här?

WHITEFOLKS
2013-02-06, 12:20
Tror någon att kvinnor misshandlar i lika stor utsträckning som män.

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/women-are-more-violent-says-study-622388.html

Verkar inte vara så stor skillnad som man skulle kunna tro. Dock står männen för större del av det kraftiga våldet.

Grahn
2013-02-06, 12:21
Jag menar att i väldigt många trådar jag läst så svänger diskussionen snabbt från våld/kränkningar mot kvinnor till att handla om att män faktiskt också råkar illa ut och att kvinnor gärna tar på sig offerrollen. Det är en tendens jag också tyckt mig se i diskussioner i min umgängeskrets och på arbetsplatser. Jag blir ledsen, rädd och arg av det här därför att det får mig att känna att få män tror på eller bryr sig om att jag känner mig hotad pga mitt kön.

Jag har funderat och från vad jag har kunnat utläsa från diverse trådar och samtal så uppfattar jag det som om många män är arga över att orättvisor och missförhållanden som ofta drabbar män inte diskuteras alls tillräckligt mycket och att man därför lätt tänder till när sånt som kvinnor drabbas av tas upp, eftersom diskussionen påminner om att mäns problem inte diskuteras så mycket.

Jag tror att många av oss pratar förbi varandra därför att vi känner att det kön vi själva tillhör inte får sina könsspecifika problem bekräftade av det andra könet. En lösning, eller en bit på vägen vore kanske att prata om både kvinnors och mäns orättvisor istället för att bråka om vilka som egentligen är värst drabbade.

Tänkvärt skrivet.

Fast män bryr sig ju, det finns massor av män som ser det som av yttersta vikt att försöka skapa denna trygghet du efterfrågar. Massor av män igenom historien har sett skydd av kvinnan och barnen som något av det viktigaste i världen.

Män som släkte är inte speciellt brydda över sin egen säkerhet, men faktum är att vi löper större risk att råka illa ut än kvinnor. Dock känner sig kvinnor generellt mer hotade, frågan är hur vi ska lösa detta när själva grunden ligger i hur olika vi upplever världen. Jag vet då rakt inte, men jag betvivlar att lösningen ligger i att vältra oss i hur fantastiskt hemskt allt är för kvinnor i dagspressen och förstärka bilden.....

Personligen vet jag faktiskt inte om män är speciellt intresserade av att tala om sina problem över huvud taget, jag är det då inte. Däremot är nog många dödligt trötta på att få sitt kön utmålat som boven i dramat och roten till precis allt ont dag ut och dag in när de inte förtjänar det.

Barstar
2013-02-06, 12:30
Skulle någon vilja byta med kvinnorna? Vara eftersatta lönemässigt, oprovocerat få stryk i större utsträckning, häcklas i yrkeslivet... Nej, jag trodde väl inte det. Det är ett jävla tjat om den där offerkoftan. Det verkar vara män som kränger på sig den hela tiden och sen står de och bölar över hur synd alla tycker att det är om nån annan. SD-anhängare gör det i större utsträckning än någon annan grupp jag stött på någonsin. Den här tråden som borde handla om hur vi skall komma tillrätta med att det finns några som hotar att köra upp glasflaskor i kvinnors kroppsöppningar för att kvinnorna haft fräckheten att uttrycka sin åsikt offentligt handlar istället om ett marginellt svensk jävla pissparti och hur synd det är om dem. Skäms, för helvete.

WHITEFOLKS
2013-02-06, 12:35
Beror på vad du menar med att byta.

Män får även oprovocerat stryk i störra utsträckning. Skillnaden i att häcklas är svårt att uppskatta innan man "prövar på".

Eftersatta lönemässigt är lite care då jag inte bryr mig om mer pengar och man kan ju diskutera om det beror på diskrimineringsfaktorer eller sociala faktorer som gör att kvinnor väljer arbeten med lägre lön, arbetar färre timmar osv.

Du får även en del fördelar som att folk bryr sig om dig.

Grahn
2013-02-06, 12:41
Offerkofta måste vara ett ord på uppgång med tanke på hur ofta det används numera för att tysta de som opponerar sig, tja det blev väl tjatigt med "vita kränkta män" i längden och variation är ju bra.

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 12:44
Du skrattar åt hotade kvinnor och jag är patetisk, skön snubbe.

Läs tråden, och sen läser du vad folk har skrivit. Jag är dålig på att formulera mig tyvärr men några skribenter har sammanfattat det riktigt bra på vad som gör mig/oss/folk ursinniga. Du är ett typexempel på en person som verkligen gör så att jag bränner alla proppar, du kommer inte med ett enda vettigt argument utan det enda du gör är att komma med en jävla massa skitsnack. Tänker inte ens försöka debattera med en sådan person, för du har redan bestämt dig så lämna tråden tycker jag. För du är inte här för att diskutera, snarare mer för att droppa lite skit för att sedan hålla för öronen.

Grahn
2013-02-06, 12:50
Män som hatar män som inte håller käft eller håller med.

Fan....nu skyllde jag på mitt eget kön jag med.

Barstar
2013-02-06, 12:53
Läs tråden, och sen läser du vad folk har skrivit. Jag är dålig på att formulera mig tyvärr men några skribenter har sammanfattat det riktigt bra på vad som gör mig/oss/folk ursinniga. Du är ett typexempel på en person som verkligen gör så att jag bränner alla proppar, du kommer inte med ett enda vettigt argument utan det enda du gör är att komma med en jävla massa skitsnack. Tänker inte ens försöka debattera med en sådan person, för du har redan bestämt dig så lämna tråden tycker jag. För du är inte här för att diskutera, snarare mer för att droppa lite skit för att sedan hålla för öronen.

Det enda som har skrivits är att det är fel att göra ett program om hur män behandlar kvinnor eftersom det finns män som råkar illa ut och eftersom inte alla män behandlar kvinnor illa. JAg har aldrig blivit anklagad för att ha gjort nåt sånt, har du? om nej, varför tar du åt dig så till den milda grad så att du blir ursinnig? Vettigt argument: Män har alltid stått och står fortfarande i maktställning i förhållande till kvinnor, därför är det lite värre när en man attackerar en kvinna än när onmvänt sker. Vad kan vi göra för att förhindra det? några idéer?

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 12:53
Män som hatar män som inte håller käft eller håller med.

Fan....nu skyllde jag på mitt eget kön jag med.

Uppdrag granskning nästa vecka är det.. män som hatar män på krogen. Fy fan, vet du att varje år misshandlas XXXXXX män av MÄN. Flera tusen män blir utpressade, ett antal män mister livet och många hamnar i konflikter. Den gemnsamma nämnaren? Alla GM är män...
Nu kommer alla män ut med sin historia om hur de faktiskt drabbats av män, i takt till dessa toner
gIuotFZnBtk

PowPow
2013-02-06, 12:56
Uppdrag granskning nästa vecka är det.. män som hatar män på krogen. Fy fan, vet du att varje år misshandlas XXXXXX män av MÄN. Flera tusen män blir utpressade, ett antal män mister livet och många hamnar i konflikter. Den gemnsamma nämnaren? Alla GM är män...
Nu kommer alla män ut med sin historia om hur de faktiskt drabbats av män, i takt till dessa toner

Vad är egentligen din poäng? Är du avundsjuk på att videon endast tar upp våld mot det motsatta könet? (om jag får anta att du är man)

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 12:57
Vad är egentligen din poäng? Är du avundsjuk på att videon endast tar upp våld mot det motsatta könet?

Du får gärna försöka läsa tråden, där har många gjort min poäng. Bland annat Grahn och Filmjölk.

WHITEFOLKS
Det enda som har skrivits är att det är fel att göra ett program om hur män behandlar kvinnor eftersom det finns män som råkar illa ut och eftersom inte alla män behandlar kvinnor illa. JAg har aldrig blivit anklagad för att ha gjort nåt sånt, har du? om nej, varför tar du åt dig så till den milda grad så att du blir ursinnig? Vettigt argument: Män har alltid stått och står fortfarande i maktställning i förhållande till kvinnor, därför är det lite värre när en man attackerar en kvinna än när onmvänt sker. Vad kan vi göra för att förhindra det? några idéer?

Står jag i maktställning i förhållande till kvinnor? På vilket sätt?

Ulvamal
Jag blir ledsen, rädd och arg av det här därför att det får mig att känna att få män tror på eller bryr sig om att jag känner mig hotad pga mitt kön.

Det där tror jag, väl medveten om att det är en grov generalisering av monumentalformat, är en könsskillnad.

Kvinnor tenderar börja med att önska att bli sedda; som individer, som kollektiv och som drabbade av ett givet problem.
Män tenderar hoppa direkt till sätt att lösa eller hantera problem.

Det leder till frustrerade kvinnor som inte känner att de och deras specifika problem blir sett, och frustrerade män som känner att diskussionen om det specifika problemet är meningslös eftersom de anser att fokus bör ligga på det generella problem de omedelbart sett.

Männen ser också det specifika problemet. Åtminstone de flesta av dem.
Kvinnorna ser också det generella problemet. Åtminstone de flesta av dem.

Men fokus i just den inledande diskussionen ligger olika så kommer den undantagslöst att bli rätt värdelös, och inga problem lösta.

Barstar
2013-02-06, 12:59
Står jag i maktställning i förhållande till kvinnor? På vilket sätt?

Om du är en man, ja. Menar du att vi är helt jämlika?

Duran
2013-02-06, 12:59
Tänkvärt skrivet.

Fast män bryr sig ju, det finns massor av män som ser det som av yttersta vikt att försöka skapa denna trygghet du efterfrågar. Massor av män igenom historien har sett skydd av kvinnan och barnen som något av det viktigaste i världen.

Män som släkte är inte speciellt brydda över sin egen säkerhet, men faktum är att vi löper större risk att råka illa ut än kvinnor. Dock känner sig kvinnor generellt mer hotade, frågan är hur vi ska lösa detta när själva grunden ligger i hur olika vi upplever världen. Jag vet då rakt inte, men jag betvivlar att lösningen ligger i att vältra oss i hur fantastiskt hemskt allt är för kvinnor i dagspressen och förstärka bilden.....

Personligen vet jag faktiskt inte om män är speciellt intresserade av att tala om sina problem över huvud taget, jag är det då inte. Däremot är nog många dödligt trötta på att få sitt kön utmålat som boven i dramat och roten till precis allt ont dag ut och dag in när de inte förtjänar det.

Att "kvinnofrågor" sällan kan diskuteras särskilt långt (i de sammanhang jag stött på) innan det går över i att det borde vara synd om män också och att feminister är avskyvärda är vad som ger mig intrycket att många män inte bryr sig. Jag vet att det existerar män som bryr sig om kvinnor men i den typen av diskussioner låter det som om de är i minoritet. Jag hoppas att jag missförstår saken och att irritationen kring ämnet kommer ur en känsla av att bli orättvist behandlad för att man är en man.

När man diskuterar mäns våld mot kvinnor så tänker jag absolut inte att det handlar om att de flesta män slår kvinnor eller att de flesta män vill förtrycka kvinnor. Men jag tror att det är viktigt att diskutera mäns och kvinnors problem för att man ska kunna upptäcka var man oavsiktligt upprätthåller en orättvis syn på människor och kunna förändra saker till det bättre. Vare sig det gäller våldtäkter, vårdnadstvister, löner eller vilka som oftare diagnostiseras med vissa störningar (jag har läst att en del experter tror att många män som lider av borderline istället blir klassade som psykopater tex).

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:00

Jag frågar dig på vilket sätt jag har makt över kvinnor. Du gör ett påstående att män är i maktställning över kvinnor, jag är man, därför är jag inkluderad i ditt påstående.

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 13:01

Vad är det som är så katastrofalt ojämlikt?

Vi lever i Sverige, bland de mest jämlika länderna på denna jord. Paradoxalt nog så är feminismen löjligt stark. Varför? Upplys mig.

PowPow
2013-02-06, 13:05
Du får gärna försöka läsa tråden, där har många gjort min poäng. Bland annat Grahn och Filmjölk.

Filmjölk säger att det är "ett slags samhällsproblem med instutionellt kvinnoförakt" medan grahn snarare tycker att det är männen som på något sätt förtycks, eftersom kvinnors problem alltid är "lite mer allvarliga".

Är det någon annan poäng som du delar så får du ju gärna lov att definiera den själv.

Jag kan fortfarande inte riktigt tyda vad du är arg över (eller vad du skrattar åt i filmen, för den delen).

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:06
Att "kvinnofrågor" sällan kan diskuteras särskilt långt (i de sammanhang jag stött på) innan det går över i att det borde vara synd om män också och att feminister är avskyvärda är vad som ger mig intrycket att många män inte bryr sig. Jag vet att det existerar män som bryr sig om kvinnor men i den typen av diskussioner låter det som om de är i minoritet. Jag hoppas att jag missförstår saken och att irritationen kring ämnet kommer ur en känsla av att bli orättvist behandlad för att man är en man.

När man diskuterar mäns våld mot kvinnor så tänker jag absolut inte att det handlar om att de flesta män slår kvinnor eller att de flesta män vill förtrycka kvinnor. Men jag tror att det är viktigt att diskutera mäns och kvinnors problem för att man ska kunna upptäcka var man oavsiktligt upprätthåller en orättvis syn på människor och kunna förändra saker till det bättre. Vare sig det gäller våldtäkter, vårdnadstvister, löner eller vilka som oftare diagnostiseras med vissa störningar (jag har läst att en del experter tror att många män som lider av borderline istället blir klassade som psykopater tex).

Det kan vara intressat att diskutera specifika gruppers problem om det finns något syfte med det. Om problemen inte är isolerade till denna grupp utan är generella för människor så förstår jag inte varför man ska se på en viss grupp (om man inte specificerar att man väljer att göra så för enkelhetens skull).

Jag ser i allmänhet människor, inte kön.

Barstar
2013-02-06, 13:07
Jag frågar dig på vilket sätt jag har makt över kvinnor. Du gör ett påstående att män är i maktställning över kvinnor, jag är man, därför är jag inkluderad i ditt påstående.

Då skall vi roa dagistrollet.

-Män tjänar generellt mer pengar än kvinnor
-Män har generellt högre positioner i näringslivet än vad kvinnor har och besitter därmed mer makt.
- Män är generellt fysiskt starkare än vad kvinnor är.

Så nu skall vi se, vi har mer pengar, mer att säga till om och slår hårdare. Vi har alltså mer makt. Var har jag fel? Om det nu infinner sig en lust hos dig att använda dig själv som exempel på varför ovan påståenden inte stämmer så kan du börja med att googla ordet generellt.

stafh
2013-02-06, 13:11

Nagra kvinnor är med i en video där de läser upp detaljerade hot om bade kannibalism, mord och valdtäkt med glasflaskor, och du blir "ursinnig" pa dem istället för pa de som skickade hoten?

http://www.justsaypictures.com/images/wat-04.png

hanushans
2013-02-06, 13:13
Vad är det som är så katastrofalt ojämlikt?

Vi lever i Sverige, bland de mest jämlika länderna på denna jord. Paradoxalt nog så är feminismen löjligt stark. Varför? Upplys mig.

Tänk en vända till nu...

bland de mest jämlika länderna på denna jord...

feminismen löjligt stark...

Kanske hänger det ihop?

Tryman
2013-02-06, 13:13
Tror som Grahn att de flesta uttrycker sig lite väl plumpt över att få sitt kön utpekat som roten till det onda ännu en gång. De blir känslosamma och lyssnar inte på budskapet som filmen visar. Tråkigt då det är ett ämne som behöver tas upp.

Nagra kvinnor är med i en video där de läser upp detaljerade hot om bade kannibalism, mord och valdtäkt med glasflaskor, och du blir "ursinnig" pa dem istället för pa de som skickade hoten?

http://www.justsaypictures.com/images/wat-04.png

Nja, snarare på Barstar så som jag uppfattade det.

timoat
2013-02-06, 13:15

Han är väl inte "ursinning" på kvinnorna i videon, han syftar ju på den typen av person som för argument som Barstar.

Morty
2013-02-06, 13:16

Jag tror jag dör :D :laugh:

stafh
Ok, nagra kvinnor är med i en video där de läser upp detaljerade hot om bade kannibalism, mord och valdtäkt med glasflaskor, och du blir "ursinnig" pa folk som försvarar dem istället för pa de som skickade hoten?

http://1.bp.blogspot.com/-E9f0Z3UBX5Q/T9yje0E6P3I/AAAAAAAABM4/UQexHSZWokY/s640/wat-18.jpg

Grahn
-Män tjänar generellt mer pengar än kvinnor

Men kvinnor spenderar mer.....
Män verkar mer intresserade av att tjäna pengar och tar yrken som betalar sig bättre. Kan ha något att göra med att kvinnor verkar finna pengar attraktivt.

-Män har generellt högre positioner i näringslivet än vad kvinnor har och besitter därmed mer makt.

Rättelse en väldigt liten grupp män besitter denna makt. den stora massan gör det knappast.

- Män är generellt fysiskt starkare än vad kvinnor är.

Och detta använder vi till att dominera alla kvinnor? Du ser inte en möjlighet för kvinnor att dominera män alls bara för att vi är större och starkare generellt sett?!
Att med våld styra kvinnor ser jag inte speciellt ofta i min omgivning måste jag säga att manipulera är nog mycket vanligare från båda könen.

Seriöst, ska du mästra "dagistrollet" får du göra det bättre.

Barstar
2013-02-06, 13:23
Men kvinnor spenderar mer.....
Män verkar mer intresserade av att tjäna pengar och tar yrken som betalar sig bättre. Kan ha något att göra med att kvinnor verkar finna pengar attraktivt.

Rättelse en väldigt liten grupp män besitter denna makt. den stora massan gör det knappast.

Och detta använder vi till att dominera alla kvinnor? Du ser inte en möjlighet för kvinnor att dominera män alls bara för att vi är större och starkare generellt sett?!
Att med våld styra kvinnor ser jag inte speciellt ofta i min omgivning måste jag säga att manipulera är nog mycket vanligare från båda könen.

Seriöst, ska du mästra "dagistrollet" får du göra det bättre.

Så du menar att jag har fel? Grahn anser inte att män generellt har mer makt än kvinnor?

Grahn
2013-02-06, 13:24

Tja jag kan bara tala för mig själv men jag skulle bli högst förvånad om det visade sig att män trots alla bevis på det motsatta inte bryr sig i kvinnans välfärd. Att offra liv och lem för att skydda kvinnor är väl en av de manligare dygderna. Sen att vi ibland visar att vi bryr oss på konstiga sätt ja sånt är väl livet.

Diskuterar du mäns våld mot kvinnor har då direkt polariserat debatten i två läger där den ena parten är offer och den andra problemet. Det blir, tröttsamt.

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:26
Så du menar att jag har fel? Grahn anser inte att män generellt har mer makt än kvinnor?

Begränsar vi oss till "västvärlden"? I många delar av världen finns det definitivt könsproblem men jag antar att vi för diskussionens skull syfta på Sverige et al.

Tror du det är lättare för en man att få en kvinna att göra något för den eller tvärtom? Vem har makt över vem?

Grahn
2013-02-06, 13:26

Jag anser att de som har det du beskriver som makt ofta är män, inte att män generellt har mer makt.
Sen så lever inte dessa få män i ett vakum utan de påverkas som alla andra män av kvinnor, kanske mindre om de inte är lagda åt det hållet.

Barstar
2013-02-06, 13:28
Begränsar vi oss till "västvärlden"? I många delar av världen finns det definitivt könsproblem men jag antar att vi för diskussionens skull syfta på Sverige et al.

Tror du det är lättare för en man att få en kvinna att göra något för den eller tvärtom? Vem har makt över vem?

Då frågar jag dig också rakt ut. Vad anser du?

A. Män och kvinnor har generellt lika stor makt
B. Män har generellt mer makt än kvinnor
C. kvinnor har generellt mer makt än män

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:30

Du får definiera makt innan jag kan svara på det.

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 13:30

Män har en obetydligt liten större makt än kvinnor. Där har du det. Förstår inte, finns det kvinnor på riktigt som anser att de har det sämre ställt än män på ett sätt som påverkar deras liv så enormt?

Duran
2013-02-06, 13:31
Det kan vara intressat att diskutera specifika gruppers problem om det finns något syfte med det. Om problemen inte är isolerade till denna grupp utan är generella för människor så förstår jag inte varför man ska se på en viss grupp (om man inte specificerar att man väljer att göra så för enkelhetens skull).

Jag ser i allmänhet människor, inte kön.

Jag antar att de som har gjort den här videon (eller inslaget?) har gjort det därför att de tycker att det finns en typ av problem som specifikt rör kvinnor och nätmobbing. Kanske tycker de att gamla attityder till könen fortfarande påverkar så pass att kvinnor utsätts för en viss typ av attacker och att det därför bör belysas som en underkategori till det mer generella begreppet "nätmobbing".

Barstar
2013-02-06, 13:33
Du får definiera makt innan jag kan svara på det.

Få sin vilja igenom

Barstar
2013-02-06, 13:34
Män har en obetydligt liten större makt än kvinnor. Där har du det. Förstår inte, finns det kvinnor på riktigt som anser att de har det sämre ställt än män på ett sätt som påverkar deras liv så enormt?

Öh, ja.

Grahn
Få sin vilja igenom

ajdå där sket det sig, du har helt enkelt fel. ;) Inte gift antar jag?

Latissimus Dorsi
Få sin vilja igenom

På vilket sätt i samhället skiljer det sig hur män och kvinnor får sin vilja igenom.

Det känns som att sådana som dig och Morty, igentligen är bovarna. Det är ni som skapar dessa grupperingar. Det är ni som försöker göra en höna av en fjäder.

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:38
Usch jag tycker att det är synd att jag antagligen läggs i samma fack som t.ex. Latissimus Dorsi nu.

Barstar
2013-02-06, 13:39
ajdå där sket det sig, du har helt enkelt fel. ;) Inte gift antar jag?

Jag skall inte spela dum mer, orkar inte. Tror vi har slagit bottenrekord här faktiskt. Det är bara otroligt märkligt för mig att reaktionen på filmen som det ju trots allt handlar om här är "nu skall de hoppa på män som grupp igen" och inte "på riktigt? fy fan!". Jag tar inte åt mig eftersom jag inte gör sånt, jag har kanske för svårt att se att det finns de som känner sig utpekade.

Grahn
2013-02-06, 13:39
Usch jag tycker att det är synd att jag antagligen läggs i samma fack som t.ex. Latissimus Dorsi nu.

Grundproblemet kanske är vår vilja att kasta folk i fack rent generellt iofs....

Duran
2013-02-06, 13:40
Tja jag kan bara tala för mig själv men jag skulle bli högst förvånad om det visade sig att män trots alla bevis på det motsatta inte bryr sig i kvinnans välfärd. Att offra liv och lem för att skydda kvinnor är väl en av de manligare dygderna. Sen att vi ibland visar att vi bryr oss på konstiga sätt ja sånt är väl livet.

Diskuterar du mäns våld mot kvinnor har då direkt polariserat debatten i två läger där den ena parten är offer och den andra problemet. Det blir, tröttsamt.

Men om man istället diskuterar "den sorts våld som många kvinnor utsätts för av manliga förövare"? Blir det bättre då, eftersom man inte utmålar alla män till våldsverkare? Jag tycker att vi behöver diskutera och lära oss mer om tex våld i olika sammanhang och med olika typer av gärningsmän och offer. Annars blir det svårt att råda bot på. Våld mot kvinnor och våld mot män ser väl ändå generellt rätt olika ut?

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:43
Jag skall inte spela dum mer, orkar inte. Tror vi har slagit bottenrekord här faktiskt. Det är bara otroligt märkligt för mig att reaktionen på filmen som det ju trots allt handlar om här är "nu skall de hoppa på män som grupp igen" och inte "på riktigt? fy fan!". Jag tar inte åt mig eftersom jag inte gör sånt, jag har kanske för svårt att se att det finns de som känner sig utpekade.

Det är just det här jag menar med att man nog hamnar i samma fack som LD.

Det du nämner är inte anledningen till att jag inte gillade hur det presenterades.

Grahn
2013-02-06, 13:43

Varför är det givet att kvinnor som inte blivit utsatta kollektivt tar åt sig medans män som inte utsatt skall se det som ett individproblem när vi direkt pekar på oinskränkt könstillhörighet i rubriken?

Jag tror faktiskt ingen sagt att det är helt rätt att de ska bli påhoppade av en massa idioter.

Personligen tror jag dock knappast vi kan komma till rätta med att folkb eteer sig som arseln, de metoder vi skulle få använda skulle inskränka något viktigare.

Barstar
2013-02-06, 13:44
På vilket sätt i samhället skiljer det sig hur män och kvinnor får sin vilja igenom.

Det känns som att sådana som dig och Morty, igentligen är bovarna. Det är ni som skapar dessa grupperingar. Det är ni som försöker göra en höna av en fjäder.

Att sammankopplas med Morty i den här frågan ser jag som en komplimang. Sen förstår jag inte, det är du som blir arg för att gruppen män pekas ut. Det är du som grupperar inte jag.

WHITEFOLKS
2013-02-06, 13:46
Men om man istället diskuterar "den sorts våld som många kvinnor utsätts för av manliga förövare"? Blir det bättre då, eftersom man inte utmålar alla män till våldsverkare? Jag tycker att vi behöver diskutera och lära oss mer om tex våld i olika sammanhang och med olika typer av gärningsmän och offer. Annars blir det svårt att råda bot på. Våld mot kvinnor och våld mot män ser väl ändå generellt rätt olika ut?

Tror du våldet beror på utövarnas människosyn och värderingar eller för att offren är av ett visst kön?

timoat
2013-02-06, 13:46
http://www.bra.se/bra/brott--statistik/vald-och-misshandel.html

Här kan man läsa Brås statistik om det.

Här kommer en sak jag tänkt på. Om det nu blir ramaskri från PK maffian varje gång någon försöker kategorisera/visa statistiskt vilka gärningsmän som är icke svenskar och vilka som är "etniska" svenskar, varför skulle det då helt plötsligt vara ok att (oftast samma PK maffia) börja dela upp våldsverkarna/offren i män/kvinnor, när det står i BRÅS statistk att det faktsikt är män som är majoriteten av offren?

Där gäller plöstlisg inte jämställdheten längre eller?

Varför är det ok att lyfta fram och villifiera en viss grupp (män) när det inte är ok att lyfta fram en annan i samma andetag?

Och när kvinnor misshandlar andra kvinnor, gör de det utav kvinnohat också? Kan det inte bara vara så att vi har några riktiga rövhål i båda könen?

Jag hoppas jag inte uttyckt mig för klumpigt, och att ni förstår vad jag menar.

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 13:49
Att sammankopplas med Morty i den här frågan ser jag som en komplimang. Sen förstår jag inte, det är du som blir arg för att gruppen män pekas ut. Det är du som grupperar inte jag.

Du läser verkligen inte vad jag skriver antar jag?

Rango
2013-02-06, 13:50

Jag mår illa.

Grahn

Det är bättre om man diskuterar våld i hemmet etc man behöver faktiskt inte alls blanda in kön. Våldet överskrider kön och att utgå ifrån män som problem och kvinnan som offer är en onödig vinkling. Män slår män inom relationen, kvinnor misshandlar män etc etc.

Givetvis är din version bättre än aftonbladets men bara som exempel så är ju tex ord som Brandman problematiska nu, men du hade väl inga tvivel angående att skriva gärningsMAN?

Tolkia
Det är ju väldigt svårt att diskutera förhållandet mellan grupper i samhället när diskussionen hela tiden dras ned på individnivån "jag har minsann inte mer makt än kvinnor/det finns minsann många kvinnor som har mer makt än jag". Jag hoppas också att vi kan hålla oss borta från den urspårning i en diskussion om "kvinnors sexuella makt" som jag ser torna upp sig vid horisonten; den är ju inte så intressant att den måste vara i varje tråd.

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 13:52
Jag mår illa.

Det var ju tråkigt för dig. Lust att komma med något mer vettigt?

hanushans
2013-02-06, 13:57
Det är bättre om man diskuterar våld i hemmet etc man behöver faktiskt inte alls blanda in kön. Våldet överskrider kön och att utgå ifrån män som problem och kvinnan som offer är en onödig vinkling. Män slår män inom relationen, kvinnor misshandlar män etc etc.

Givetvis är din version bättre än aftonbladets men bara som exempel så är ju tex ord som Brandman problematiska nu, men du hade väl inga tvivel angående att skriva gärningsMAN?

Jag hade det tidigare, och valde därför "förövare". Jag tänkte att någon skulle kunna bli upprörd av ordet gärningsman. Mycket förutseende av mig.

timoat
2013-02-06, 13:58
Och jag kan garantera att kvinnor har skickat lika vidriga mail om våldshot till andra tjejer, det räcker ju med att antas vara tillsammans med Justin Bieber eller Robert Pattison, för att vidriga saker ska hagla ner över dem. Det händer inte så ofta åt andra hållet, eller?

morret
2013-02-06, 14:00
Det är ju väldigt svårt att diskutera förhållandet mellan grupper i samhället när diskussionen hela tiden dras ned på individnivån "jag har minsann inte mer makt än kvinnor/det finns minsann många kvinnor som har mer makt än jag". Jag hoppas också att vi kan hålla oss borta från den urspårning i en diskussion om "kvinnors sexuella makt" som jag ser torna upp sig vid horisonten; den är ju inte så intressant att den måste vara i varje tråd.

Menar Du att filmen som TS länkar till belyser något annat än individnivå?

Grahn
2013-02-06, 14:01
Jag hade det tidigare, och valde därför "förövare". Jag tänkte att någon skulle kunna bli upprörd av ordet gärningsman. Mycket förutseende av mig.

Jag är knappast upprörd, däremot tycker jag det är ironiskt och dessutom talande för hur fokus påverkar vad som görs och just varför fokus är så viktigt i sammanhanget.

en stor stark
2013-02-06, 14:02
Jag tycker rubriken kan tolkas lite fel kanske, men om det inte är menat i någon sexistisk vinkling så är det väl inga problem.

Jag tycker frågan "varför står det män och inte störda personer?" är en bra fråga (vad är ens motiv liksom), men den verkar vara besvarad. Att det inte är en vinkling mot män, utan att det bara råkade vara just män som nätmobbade kvinnor här.

Då är det inte sexistiskt bara för att det står män som mobbat kvinnor, precis som att jag inte tyckte att det var sexistiskt innan med toalettmålningen bara för att det var en man som kollade på en kvinna.

Att det står man mot kvinna (Man som nätmobbar kvinnor, man som kollar på kvinna) behöver inte betyda som någon slags pik mot män, i detta fallet. Det kan vara det, men behöver inte vara det.

Barstar
2013-02-06, 14:03
Du läser verkligen inte vad jag skriver antar jag?

Jag förstår vad du menar. Jag förstår inte hur du kan tycka att man bara belyser hur kvinnor hotas i ett tv-program är ett större problem än själva hoten.

PowPow
2013-02-06, 14:05
Jag tycker rubriken kan tolkas lite fel kanske, men om det inte är menat i någon sexistisk vinkling så är det väl inga problem.

Jag tycker frågan "varför står det män och inte störda personer?" är en bra fråga (vad är ens motiv liksom), men den verkar vara besvarad. Att det inte är en vinkling mot män, utan att det bara råkade vara just män som nätmobbade kvinnor här.

Då är det inte sexistiskt bara för att det står män som mobbat kvinnor, precis som att jag inte tyckte att det var sexistiskt innan med toalettmålningen bara för att det var en man som kollade på en kvinna.

Att det står man mot kvinna (Man som nätmobbar kvinnor, man som kollar på kvinna) behöver inte betyda som någon slags pik mot män, i detta fallet. Det kan vara det, men behöver inte vara det.

Framför allt var det väl en referens till Män som hatar kvinnor...

en stor stark
2013-02-06, 14:09
Framför allt var det väl en referens till Män som hatar kvinnor...

Precis. Men det gör ju ingen skillnad. Det kan/kan inte fortfarande vara en pik mot män. Sålänge motivet bakom den är att belysa våldets hemskhet och inte att smutskasta män på något sätt, så har jag inget problem med den, då tycker jag att den är bra. Alltså inte bra såklart, den är ju hemsk, men den belyser ett problem.

timoat
2013-02-06, 14:11

Jag tycker frågan "varför står det män och inte störda personer?" är en bra fråga, men den verkar vara besvarad. Att det inte är en vinkling mot män, utan att det bara råkade vara just män som nätmobbade kvinnor här.

Men nu är det ju "vita kränkta män" som står bakom det. Lite väl insinuernade, håller du inte med? Och lite väl passiv aggressivt.

Vi kanske borde fråga några av de kända bloggerskorna hur mycket skit de får i sin mail, och om det är kvinnor eller män som står för majoriteten.

(Och det i sig är ett getingbo i sig man inte "får" tala om här. Om det nu verkligen är majoriteten män som skriver hot till tidningar/krönikörer som i huvudssak handlar om politik och samhällsfrågor, medans majoriteten av de som skriver hot till bloggerskor vars bloggar handlar i huvudsak om shopping, kläder, smink och killar, vad säger det om jämställdheten? Finns det KANSKE en anledning till att näringslivet/pollitken har en överreppresenstation män?)

en stor stark
2013-02-06, 14:14
Men nu är det ju "vita kränkta män" som står bakom det. Lite väl insinuernade, håller du inte med? Och lite väl passiv aggressivt.

Hmm, jag känner inte till vita kränkta män särskilt mycket, mer än att jag har hört något litet om dem. Har de någon agenda?

Latissimus Dorsi
2013-02-06, 14:14
Jag förstår vad du menar. Jag förstår inte hur du kan tycka att man bara belyser hur kvinnor hotas i ett tv-program är ett större problem än själva hoten.

Förstår också självklart vad du menar, och säger det åte igen. Det är oerhört beklagligt att det finns sådana ärkeretards som går omkring och leker krigare på nätet vilket får desom utsätts för detta näthat att känna sig väldigt otrygga. Tycker det är extremt fel att mötas med sådan respons för att man har en viss åsikt (hur fel jag än anser att dessa personer har). Det som jag nämnt flera gånger sticker mig i ögonen är hur detta lagts upp och vinklats på det sättet som att det skulle vara extra fel för att en specifik del av folk som utsätts för näthat ska lyftas fram och belysas och utmärkas som något ''extra hemsk''. Och om man inte håller med så är man en vit kränkt man.

Duran
2013-02-06, 14:26
Tror du våldet beror på utövarnas människosyn och värderingar eller för att offren är av ett visst kön?

Jag tror att samhällets syn på män och kvinnor påverkar hur utbrett våldet är, hur våldet ser ut i olika sammanhang och vilka konsekvenser våldet får för både offer och gärningsmän.

Löpsko
2013-02-06, 14:28
Utan att ha läst hela tråden men om läser runt på Internets lite mörkare delare, typ 4chan så är de ju såna tongångar i varje inlägg, och 4chan är väll ett av värdens största forum, så varför skulle Svenska kvinnliga journalister vara skonade?

pragmatist
2013-02-06, 14:34
Tyckte denna var lite rolig, apropå mäns och kvinnors makt:

http://www.pewsocialtrends.org/2008/09/25/women-call-the-shots-at-home-public-mixed-on-gender-roles-in-jobs/

Duran
2013-02-06, 14:35

Nej, jag tänkte faktiskt inte på att jag skrev "gärningsMAN" men det var bra att du påpekade det för mig. Det är just därför jag tycker det är bra att ordet "hen" har dykt upp. Jag menar absolut inte att jag är befriad från könsrollstänk, jag tror att vi alla fortfarande påverkas av de gamla könsrollerna, både inifrån oss själva och utifrån. Därför tror jag inte att det är bra att helt bortse ifrån kön när man diskuterar vissa problem.

Grahn
2013-02-06, 14:38
Nej, jag tänkte faktiskt inte på att jag skrev "gärningsMAN" men det var bra att du påpekade det för mig. Det är just därför jag tycker det är bra att ordet "hen" har dykt upp. Jag menar absolut inte att jag är befriad från könsrollstänk, jag tror att vi alla fortfarande påverkas av de gamla könsrollerna, både inifrån oss själva och utifrån. Därför tror jag inte att det är bra att helt bortse ifrån kön när man diskuterar vissa problem.

Bortse ifrån, nej troligen är det en dålig idé men att utgå från dem och ha dem som fokus? Nej det tror jag är en dålig väg.

Du skrev iofs gärningsmän, mitt fel men sak samma. :) Jag bryr mig inte nämnvärt i just det men jag finner det störande att vi ständigt använder samma fokus med kvinnor som ständiga offer aldrig i kontroll över sitt öde och män som alltid i kontroll och oftast illasinnade.

Förnedrande för båda parter.

Okej
2013-02-06, 14:43
Bortse ifrån, nej troligen är det en dålig idé men att utgå från dem och ha dem som fokus? Nej det tror jag är en dålig väg.

Du skrev iofs gärningsmän, mitt fel men sak samma. :) Jag bryr mig inte nämnvärt i just det men jag finner det störande att vi ständigt använder samma fokus med kvinnor som ständiga offer aldrig i kontroll över sitt öde och män som alltid i kontroll och oftast illasinnade.

Precis, typ som en viss moderator här i tråden som gick på om att "riktiga män" är inte anonyma yada yada karl hit och dit, manlighet och hans moster. Vem är det som håller fast vid gamla könsroller egentligen, snacka om björntjänst.

Morty
2013-02-06, 14:50
LD hur ofta läser du exempelvis sånt här? (http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf) Är du verkligen trovärdig när det kommer till mäns makt mm?

Pajasvarning att ta ett strukturellt problem, peka på varenda enskilt fall och säga "puckade individer".

Grahn
2013-02-06, 14:54
LD hur ofta läser du exempelvis sånt här? (http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf) Är du verkligen trovärdig när det kommer till mäns makt mm?

Pajasvarning att ta ett strukturellt problem, peka på varenda enskilt fall och säga "puckade individer".

Kan du läsa den och säga mig om den handlar om jämställdhet eller framsteg för kvinnan?

Bara en fråga, den tar upp när kvinnan får allmän rösträtt men nämner inte tex när och hur mannen får det eller hur det fungerade innan eller efter. Ger den en helhetsbild tycker du?

Ett bra exempel på hur ett kasst fokus förvrider saker.

Ja jag har läst den innan.

Morty
2013-02-06, 15:10
Kan du läsa den och säga mig om den handlar om jämställdhet eller framsteg för kvinnan?

Bara en fråga, den tar upp när kvinnan får allmän rösträtt men nämner inte tex när och hur mannen får det eller hur det fungerade innan eller efter. Ger den en helhetsbild tycker du?

Ett bra exempel på hur ett kasst fokus förvrider saker.

Ja jag har läst den innan.

Det är infographics på hur jämställt samhället är (var) 2012, pretty much.

Den tar upp väldigt många delar där män har det "sämre" än kvinnor också, exempelvis misshandelsrisk på stan.

Duran
2013-02-06, 15:12

Det är därför jag tror att det vore bra att oftare belysa sånt som män drabbas av i egenskap av män. Jag tycker att när man faktiskt är ett offer så ska det inte bli ett skällsord som används emot en. Men även män ska kunna ses som offer och kvinnor ska kunna ses som förövare.

Grahn
2013-02-06, 15:15
Det är infographics på hur jämställt samhället är (var) 2012, pretty much.

Den tar upp väldigt många delar där män har det "sämre" än kvinnor också, exempelvis misshandelsrisk på stan.

Men du tycker alltså inte den är väldigt vinklad?
Jag säger inte att den är värdelös och genomrutten jag menar bara att den har en klar agenda.

Grahn
2013-02-06, 15:16
Det är därför jag tror att det vore bra att oftare belysa sånt som män drabbas av i egenskap av män. Jag tycker att när man faktiskt är ett offer så ska det inte bli ett skällsord som används emot en. Men även män ska kunna ses som offer och kvinnor ska kunna ses som förövare.

Det finns ett problem där, vi vill inte se oss som offer. det betyder dock inte att vi ständigt vill utpekas som potentiella pedofiler, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare etc etc etc. Män är faktiskt inte bara obenägna att se sig som offer utan direkt rädda för det då det direkt angriper vår manlighet.

Duran
2013-02-06, 15:31
Det finns ett problem där, vi vill inte se oss som offer. det betyder dock inte att vi ständigt vill utpekas som potentiella pedofiler, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare etc etc etc. Män är faktiskt inte bara obenägna att se sig som offer utan direkt rädda för det då det direkt angriper vår manlighet.

Jag är också rädd att se mig som ett offer eftersom det angriper min känsla av att kunna försvara mig själv. Jag har läst att en orsak till att många våldtäktsoffer tar på sig skulden för våldtäkten, är att om man lägger ansvaret utanför sig själv så blir världen alltför hotfull. Klarar man inte av tanken på att vad som helst kan drabba en när som helst så kan det vara lättare att ta på sig skulden och därmed makten att undvika framtida övergrepp. Det skulle inte förvåna mig om andra former av övergrepp kan leda till samma resonemang. Men jag tycker inte att den rädslan ska gå ut över människor som vågar se sig själva som offer när de utsatts för våld, hot eller kränkningar.

filmjölk
2013-02-06, 15:37
Med risk att låta som en trasig LP-skiva på repeat. Sverige är verkligen inte ett bra land att vara kvinna i, jämförelsevis med annat kanske, men ändå inte.

I Sverige ser vi ner på kvinnor om de blir gravida efter att ha fått anställning.

I Sverige ser vi ner på kvinnor som vill vara hemma med sina barn, samtidigt som vi ser ner på kvinnor som lämnar sina barn på dagis.

I Sverige ser vi ner på kvinnor som skaffar barn tidigt samtidigt som vi ser ner på kvinnor som skaffar barn sent.

I Sverige sticker vi huvudet i sanden när en stor del av våra invånare tvångsgifter bort sina döttrar med sina egna farbröder, arrangerar äktenskap, och könstympar sina döttrar.

I Sverige syr läkare igen vaginan på kvinnor för att de skall blöda under bröllopsnatten.

I Sverige ser vi ner på kvinnor som har haft många män, samtidigt som vi ser ner på kvinnor som har haft för få.

I Sverige får kvinnor frågor om sitt sexliv, sitt beteende och sin klädsmak efter att ha blivit gruppvåldtagna.

I Sverige får en kvinna rådet att hon måste vara tuff och ha skinn på näsan och kunna säga nej för att undvika att bli sextrakasserad. Som om det är hos henne felet ligger.

I Sverige är hela arbetsmarknaden avogt inställd till kvinnor, barnafödande, och att folk skall kunna prioritera sina barn.

Grahn
2013-02-06, 15:38
Jag är också rädd att se mig som ett offer eftersom det angriper min känsla av att kunna försvara mig själv. Jag har läst att en orsak till att många våldtäktsoffer tar på sig skulden för våldtäkten, är att om man lägger ansvaret utanför sig själv så blir världen alltför hotfull. Klarar man inte av tanken på att vad som helst kan drabba en när som helst så kan det vara lättare att ta på sig skulden och därmed makten att undvika framtida övergrepp. Det skulle inte förvåna mig om andra former av övergrepp kan leda till samma resonemang. Men jag tycker inte att den rädslan ska gå ut över människor som vågar se sig själva som offer när de utsatts för våld, hot eller kränkningar.

Så kan det vara, minns att jag dock läst att de som hade svårast psykiskt var de som inte försökt försvara sig alls då de då var mer benägna att lägga del av skulden på sig själva.
Saken är ju den att vår värld är farlig, vi är sällan kapabla att skydda oss själva( speciellt inte i sverige då vi överlåtit detta helt till de som inte gör det) och denna säkerhet vi räknar med är en illusion. När illusionen rasar genom övergrepp eller ens något så banalt som inbrott så får vi problem med att återfå vår illusion av säkerhet.

Män tenderar att vara mer övertygade om vår egen osårbarhet, ofta listar vi ju inte ens ut att vi är dödliga förens efter 30......

Lallle
2013-02-06, 15:45
Obehaglig video om ett fenomen som ær ytterst påtagligt. Det blir också vældigt påtagligt vilka satans idioter som hænger på kolozzeums allmæna forum.

Grahn
2013-02-06, 15:46
Obehaglig video om ett fenomen som ær ytterst påtagligt. Det blir också vældigt påtagligt vilka satans idioter som hænger på kolozzeums allmæna forum.

Jag är rädd att detta trots allt är ett av internets vettigare hörn......

Zoidy
2013-02-06, 15:51
Ärligt talat har väl alla och hans moster fått höra något i den stilen på internet. Det är verkligen inget specifikt för dem eller ens mot kvinnor. "Jag ska hugga av dig din *** din jävla bögjävel". Typisk kommentar på exempelvis youtube som ej kan ses som riktad mot en kvinna. Att kalla den här videon för "mäns näthat mot kvinnor" är att enbart se till en enda sida av det här. Jag förstår inte varför folk alltid ska ta upp enbart kvinnors problem när samma jävla problem gäller _alla_ grupper i samhället. Är du invandrare? Ja då är risken ganska stor att du kommer få höra _grovt_ rasistiska kommentarer på internet. Är du gay? Ja då är risken ganska stor att du kommer få höra _grovt_ homofobiska kommentarer på internet.

Varför är exakt just det som kvinnor får stå ut med så mycket viktigare att belysa än de övriga grupperna? Det är lite pajasartat att ta upp det här som något problem som kvinnor har. _Alla_ har problem med det här.

Mantus
2013-02-06, 15:51

Nu är ju gärningsman ett gammalt vedertaget begrepp. Att säga att någon ska behöva tänka på vilka vedertagna begrepp man använder i en debatt blir väldigt underligt. Alternativet hade varit att skriva "gärningsman/kvinna/hen" eller definiera sina definitioner hela tiden vilket blir en aning tidsödande (och antagligen hade fått kolozzeums hen-motståndare att tugga fradga). Jag förstår att du vill plocka poäng men det var tämligen irrelevant då det är en helt annan diskussion.

Själv skulle jag hellre belysa problemet med fridskränkning och kvinnofridskränkning. Två straffrättsliga bestämmelser som gör skillnad på mäns våld mot kvinnor i en relation och kvinnors våld mot män i en relation samt homosexuellas relationsvåld. Populistisk lagstiftning som är direkt stötande ur jämställdssynpunkt.

Fuark
2013-02-06, 15:53
Tråkiga kommentarer dom fått ta emot, visst. Men jag kan inte hjälpa att bli äcklad av upplägget på filmen

det mesta där är dock vardagsmat generellt sett på internet

Grahn
2013-02-06, 15:57
Nu är ju gärningsman ett gammalt vedertaget begrepp. Att säga att någon ska behöva tänka på vilka vedertagna begrepp man använder i en debatt blir väldigt underligt. Alternativet hade varit att skriva "gärningsman/kvinna/hen" eller definiera sina definitioner hela tiden vilket blir en aning tidsödande (och antagligen hade fått kolozzeums hen-motståndare att tugga fradga). Jag förstår att du vill plocka poäng men det var tämligen irrelevant då det är en helt annan diskussion.

Själv skulle jag hellre belysa problemet med fridskränkning och kvinnofridskränkning. Två straffrättsliga bestämmelser som gör skillnad på mäns våld mot kvinnor i en relation och kvinnors våld mot män i en relation samt homosexuellas relationsvåld. Populistisk lagstiftning som är direkt stötande ur jämställdssynpunkt.

Som sagt det var mest för att det är tragikomiskt i en värld där vi måste ha genuskorrekta skyltar vid övergångställen.

Angående lagarna håller jag helt med, lagar borde alltid vara könsneutrala.

mini
2013-02-06, 16:00
Ni som säger att detta är vardagsmat, hur ofta har ni varit hotade, på riktigt? Fått brev till er hem eller till er arbetsmail med grafiska beskrivningar av hur ni ska utsättas för sexuellt våld och sedan dödas?
Jag måste leva i en skyddad miljö för det är inget jag känner igen eller tror att någon i min närhet lever med.

Fuark
2013-02-06, 16:03
Ni som säger att detta är vardagsmat, hur ofta har ni varit hotade, på riktigt? Fått brev till er hem eller till er arbetsmail med grafiska beskrivningar av hur ni ska utsättas för sexuellt våld och sedan dödas?
Jag måste leva i en skyddad miljö för det är inget jag känner igen eller tror att någon i min närhet lever med.

Definera "på riktigt". Ett hot är ett hot, och exakt hur man ska bli mördad är irrelevant.

Har dessa personer i videon blivit våldtagna, styckade och mördade? Nej. Då är ett dödshot i valfritt onlinespel precis lika allvarligt.

Ulvamal
2013-02-06, 16:05
Jag tar ganska stor plats i debatter med jämna mellanrum. Står för saker som av vissa i den kontext det handlar om ser som grovt provocerande.

Idiotförklarad har jag blivit otaliga gånger. Legio är de som spelat "jag är kränkt"-kortet som sista försvarsbastion. Legio är även de som gått till personangrepp.

Hotad med våld har jag aldrig blivit sedan jag gick ut grundskolan.

filmjölk

Isf handlar det nog oftast om hot i klassen: "Om jag ser dig på stan skall jag spöa dig din jävla idiot!" och inte hot om trasiga glasflaskor uppkörda i analen eller liknande. En rätt stor gradskillnad imo.

tjing
Definera "på riktigt". Ett hot är ett hot, och exakt hur man ska bli mördad är irrelevant.

Har dessa personer i videon blivit våldtagna, styckade och mördade? Nej. Då är ett dödshot i valfritt onlinespel precis lika allvarligt.

Anonymitet är ett problem, helt enkelt.

Fuark
2013-02-06, 16:08
Anonymitet är ett problem, helt enkelt.

Det är inte speciellt svårt att spåra någon om man vet vad man gör. Om någon då nämner att dom har ens IP tillsammans med ett hot, då ska det tas på lika stort allvar som ett direktmail till sin privata epost.

Ulvamal
2013-02-06, 16:09
Det är inte speciellt svårt att spåra någon om man vet vad man gör.

Det är inte speciellt svårt att hindra spårning heller. Om man vet vad man gör.
Det är till och med plättlätt.

tjing
2013-02-06, 16:11
Det är inte speciellt svårt att spåra någon om man vet vad man gör. Om någon då nämner att dom har ens IP tillsammans med ett hot, då ska det tas på lika stort allvar som ett direktmail till sin privata epost.

Absolut, men om man stoltserade med personuppgifter hade nog skitsnackat dämpats kraftigt.