handdator

Visa fullständig version : EAA + Vassle...


Cogge
2013-02-05, 12:38
Tjenna!

Frågan följer:

Brukar man kombinera, eller bör man kombinera EAA och Vassleprotein?
Jag har läst om EAA på den stora tråden men förstår liksom inte hur man bör kombinera dessa två. Är EAA ett protein som vassleprotein fast med en mer stimulerande effekt?

Beskriv gärna generellt hur allt bör intas på en dag *flex*

Forseti
2013-02-05, 12:54
EAA intas i med fördel i samband med träning för att höja proteinsyntesen kraftigt.

Vassle kan användas på samma sätt men med en långsammare effekt (höjs inte lika fort/kraftigt) men också för att höja det dagliga proteinintaget.

Att inta båda vid samma tillfälle är överflödigt

Victuhh
2013-02-05, 13:02
Som Forseti säger ska du inte blanda dessa, ta EAA på tom mage 2 timmar efter du senast ätit minst innan träning och direkt efter om du vill.

Vasslet kan du använda som mellanmål eller tillsammans med en proteinfattig måltid

Dreas
2013-02-05, 13:08
Som Forseti säger ska du inte blanda dessa, ta EAA på tom mage 2 timmar efter du senast ätit minst innan träning och direkt efter om du vill.

Vasslet kan du använda som mellanmål eller tillsammans med en proteinfattig måltidEAA stimulerar proteinsyntesen även om du tar det på tom mage.

Och att vassle skulle vara sämre än EAA finns det mig veterligen inte så mycket stöd för, iofs finns det inget som kollar på effekten av EAA/Vassle över dygnet heller så det kanske är onödigt.

Personligen ser jag ingen större poäng med att inte EAA om man ätit tätt inpå passet. 2h får väl anses relativt tätt.

Sen kan det ju diskuteras om intaget före är värt något.

Cogge
2013-02-05, 13:10
men ni säger att man ska ta det på fastande mage. Är det inte viktigt att få i sig mat innan träning, sisådär en timme innan typ? Eller löser EAA det =P?

Och så undrar jag också, fungerar det som typ kreatin att man behöver "ladda up" med högre doser en period eller har det direkt verkan?

Cogge
2013-02-05, 13:12
EAA stimulerar proteinsyntesen även om du tar det på tom mage.

Och att vassle skulle vara sämre än EAA finns det mig veterligen inte så mycket stöd för, iofs finns det inget som kollar på effekten av EAA/Vassle över dygnet heller så det kanske är onödigt.

Personligen ser jag ingen större poäng med att inte EAA om man ätit tätt inpå passet. 2h får väl anses relativt tätt.

Sen kan det ju diskuteras om intaget före är värt något.

Så EAA är också en prestationshöjare? Tänkte på att man väljer antingen EAA eller mat ;) (Innan passen menar jag då)

Dreas
2013-02-05, 13:13
Så EAA är också en prestationshöjare? Tänkte på att man väljer antingen EAA eller mat ;) (Innan passen menar jag då)Nej, EAA är aminosyror.

Jag ser ingen anledning att inta EAA före pass om man äter tätt inpå passet var väl vad jag sa.

Cogge
2013-02-05, 13:28
Nej, EAA är aminosyror.

Jag ser ingen anledning att inta EAA före pass om man äter tätt inpå passet var väl vad jag sa.

Lite som att inte behöva dricka proteinshakes i kombination med proteinrik mat :D?

Dreas
2013-02-05, 13:32
Lite som att inte behöva dricka proteinshakes i kombination med proteinrik mat :D?Ja och nej.

Det finns nog mer som pekar på att det kanske inte är nödvändigt före pass, såvida jag inte missuppfattat något: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Cogge
2013-02-05, 13:50
Ja och nej.

Det finns nog mer som pekar på att det kanske inte är nödvändigt före pass, såvida jag inte missuppfattat något: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Grymt! Tack för hjälpen mannen:hbang:

rogerQ
2013-02-05, 14:17
Så EAA är också en prestationshöjare? Tänkte på att man väljer antingen EAA eller mat ;) (Innan passen menar jag då)

EAA är ingen prestationshöjare och du kommer inte märka något. Ever.

Cogge
2013-02-05, 14:38
EAA är ingen prestationshöjare och du kommer inte märka något. Ever.

Då kör vi ett stycke skopa 1 h efter träning

Dreas
2013-02-05, 14:48
Då kör vi ett stycke skopa 1 h efter träningNär äter du då?

vicarious
2013-02-05, 15:23
Då kör vi ett stycke skopa 1 h efter träning

Varför vänta 1h? Ta det direkt efter.