handdator

Visa fullständig version : Forskning gällande styrketräning, kost och mående bland universitetsstudenter.


Forskaren
2013-02-05, 10:26
Hej!

Jag går sista terminen på psykologprogrammet på universitetet och håller på med min D-uppsats. Då jag gillar styrketräning ville jag därför forska på något som har med ämnet att göra. Min forskning rör kost, mående och styrketräning. Du behöver ej styrketräna för att fylla i enkäten men du MÅSTE studera vid ett universitet.

Är det så att du själv inte går på universitetet vore jag ändå tacksam om du kunde sprida länken via exempelvis facebook eller be någon du vet studerar på universitet att fylla i enkäten. Den tar bara några minuter att fylla i, man förblir anonym och det skulle vara av stor vikt för min forskning. Enkäten samt information går att finna på:

http://www.oru.se/jps/kostochhalsa

Tack på förhand.

z_bumbi
2013-02-05, 10:40
Den här förfrågan är godkänd av oss på kolozzeum.

Hackenschmidt
2013-02-05, 11:15
Ah en framtida kollega! Skickat. :)

Birkharju
2013-02-05, 11:17
Nämen vad trevligt! Done! :)

sprider vidare den här till övriga studenter i tränarprogrammet på universitetet :)

pwnyou
2013-02-05, 11:52
Jag avslutade quizen när jag såg hur vinklad den var. Man kunde till exempel aldrig säga att man mådde bättre än tidigare, bara lika eller sämre.

Det kan inte bli någon bra forskning om man inte ser på det med öppna ögon.

Dav0d
2013-02-05, 12:18
Done. Ja, några frågor kunde ha haft bättre svarsalternativ.

stafh
2013-02-05, 12:31
Jag avslutade quizen när jag såg hur vinklad den var. Man kunde till exempel aldrig säga att man mådde bättre än tidigare, bara lika eller sämre.

Det kan inte bli någon bra forskning om man inte ser på det med öppna ögon.

+1. Manga fragor var dessutom otydliga. "Mår du bra, känner du dig nöjd och har du total kontroll när du äter nyttigt?" t.ex. Det gar ju inte att svara "Ja, ja, nej"...

Forskaren
2013-02-05, 13:19
Hej!

Tack till er som besvarat enkäten och tack till er som gett mig konstruktiv kritik.

Jag håller med om kritiken och jag har diskuterat det med min handledare. De enda frågor jag själv konstruerat är dem gällande frekvens och duration gällande styrketräning. Enkäten består av redan etablerade tester och jag kan därmed inte förändra något i frågorna för då kan jag inte jämföra min data med tidigare forskning.

Med vänliga hälsningar
Jonathan

stafh
2013-02-05, 13:23
Hej!

Tack till er som besvarat enkäten och tack till er som gett mig konstruktiv kritik.

Jag håller med om kritiken och jag har diskuterat det med min handledare. De enda frågor jag själv konstruerat är dem gällande frekvens och duration gällande styrketräning. Enkäten består av redan etablerade tester och jag kan därmed inte förändra något i frågorna för då kan jag inte jämföra min data med tidigare forskning.

Med vänliga hälsningar
Jonathan

Trakigt. Det blir en hel del bias som enkäten ser ut nu, och delar av resultatet kommer inte vara värda mycket.

Dreas
2013-02-05, 13:27
Tyvärr tvingas man ju svara på ett sätt som inte visar hur det egentligen ligger till, tråkigt :(

Svarade iaf.

MtotheM
2013-02-05, 13:40
Enkäten verkar även riktad mer till folk som endast har som mål att få en snyggare och hälsosammare kropp, något jag inte riktigt känner igen mig med.

Sedan så kändes det som om svaren på kostfrågorna skulle gälla på heltid. För mig personligen varierar svaren nästan helt och hållet beroende på om jag deffar eller bulkar.

Tyvärr tvingas man ju svara på ett sätt som inte visar hur det egentligen ligger till, tråkigt :(

Svarade iaf.

Precis så kände jag också, jag identifierade mig inte riktigt med något av svaren.

Forskaren
2013-02-07, 10:17
Tack till er som svarat. Det är även värdefullt att få ta del av konstruktiv kritik då det kommer redovisas som svagheter i studien.

drakfelt
2013-02-07, 11:16
Svarat

dared
2013-02-07, 12:16
Done!

Okej
2013-02-07, 13:37
Alldeles för lång

Forskaren
2013-02-20, 12:07
Enkäten kommer endast att vara tillgänglig några dagar till innan min datasammanställning påbörjas. Hoppas därför att de som ej hunnit fylla i enkäten gör det.

Tack på förhand

Fredszky
2013-02-20, 12:22
Då har jag gjort min del för världsfreden.

Torsk_ole
2013-02-20, 16:47
Jag avbröt eftersom jag tycker att frågorna var dåligt ställda. Dubbel frågor, otydligt osv. Jag förstår din anledning till att använda frågorna. Men de var tyvärr så inte alls bra ställda.

Fartman
2013-02-20, 18:06
jag avslutade quizen när jag såg hur vinklad den var. Man kunde till exempel aldrig säga att man mådde bättre än tidigare, bara lika eller sämre.

Det kan inte bli någon bra forskning om man inte ser på det med öppna ögon.

+1, men svarade ändå.

BelowAverage
2013-02-20, 18:13
Done.
Svarsalternativen kändes ibland lite malplacerade, och som sagt frågor som är öppna åt flera håll hade uppskattats.