handdator

Visa fullständig version : [Stretcha direkt efter ett gympass]


Illuminatus
2013-02-04, 21:23
...hur är det med det egentligen? Tar musklerna skada när man står och sträcker ut muskelfibrerna vid en lättare stretch direkt efter passet?

Illuminatus
2013-02-04, 21:25
Jag stretchar för att jag tycker det är skönt att sträcka ut och för att motverka orörlighet men det känns onekligen dåligt i muskelbyggande syfte eftersom det känns som man drar isär muskelfibrerna mer än vad dom redan gjorts under passet.

Fredrik_S
2013-02-05, 00:16
Jag stretchar nästa jämt, jag tror det är superviktigt för att kunna få full rörlighet och muskelutveckling.
Du kan ju välja en muskel du inte tränat om det känns obehagligt....

Illuminatus
2013-02-05, 00:34
Ja det känns obehagligt ibland kan jag tycka. Ben går bra efter ett pass men stretcha biceps tex. efter ett bicepspass känns inget vidare.

Jag har alltid fått höra att man ska vara "uppvärmd" när man stretchar men det kanske är en myt? Kan jag tex. göra stretching övningar hemma på kvällen?

Kom ihåg sen tiden jag tränade gymnastik, då stretchade vi alltid innan & efter och varje dag också för den delen vilket jag inte gör idag. Och rörligheten har blivit lidande av det, tyvärr.

Fredrik_S
2013-02-05, 01:47
Statiska och avslappade stretcher kan du göra kall. musklerna blir varmare och avslappnade allteftersom. Men dynamiska stretcher och kasta med benen armarn osv bör man undvika kall om man inte är van vid det.

Illuminatus
2013-02-05, 11:00
Det tackar vi för!

Ber om ursäkt om jag är för besvärlig men har du några bra tips på stretchövningar man kan göra? Tänker mig likt ett bassortiment man alltid kan göra dagligen.

Jag är som minst rörlig i baksida lår, ljumskar, höftböj & rygg. Eller ja, ta mig fan i stort sett hela kroppen när jag tänker efter :d

King Grub
2013-02-05, 11:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131553&highlight=stretching

Fredrik_S
2013-02-05, 12:11
Det tackar vi för!

Ber om ursäkt om jag är för besvärlig men har du några bra tips på stretchövningar man kan göra? Tänker mig likt ett bassortiment man alltid kan göra dagligen.

Jag är som minst rörlig i baksida lår, ljumskar, höftböj & rygg. Eller ja, ta mig fan i stort sett hela kroppen när jag tänker efter :d

nej det har jag inte satt ihop något. youtuba och experimentera

demko
2013-02-06, 23:42
Jag tycker att det är lite skönt att få sträcka ut på musklerna och stretcha ut, mår lite bättre av det och så förbättras rörligheten antar jag, så det är bra med stretching tycker jag.