handdator

Visa fullständig version : Clownfötter vid knäböj


TitsMcGee
2013-02-04, 20:00
Svårt att formulera en perfekt rubrik för just den här tråden. Men ni kanske hajar. Jag har inte gymmat så länge. Så jag kan inte heller så oerhört mycket. Men jag behöver er hjälp.

En sak som gäckar mig är mina knän och fötter vid knäböj. Jag är visserligen inte våldsamt rörlig. Men jag är inte heller ett kylskåp. Och jag tränar rörlighetspass två gånger i veckan sedan ett par månader tillbaka. Men när jag ska göra knäböj (med eller utan vikt) så glider mina tår utåt. Alltså väldigt utåt. Typ som en clown. Vet någon varför?

Jag har alltid gått med fötterna i en bred vinkel. Det är egentligen naturligare för mig än att ha dem pekandes rakt fram eller med en mycket liten vinkel. Som barn tränade man ju bort det här, eftersom alla ens vänner började tracka en. Så jag går ju inte så här längre.

I alla fall. När jag kommer ner med rumpan så glider fötterna utåt i clownposition. Och sen börjar knäna vika sig inåt. Även om jag skulle köra utan vikt. Jag kanske har för korta hamstrings eller något? Vet någon? Vad bör man göra? Kan jag sätta hantlar på utsidan av fötterna så den inte pressas utåt?

Samt. Är jag helt jävla ensam med det här problemet? *screwy*

Vunnis
2013-02-04, 20:04
Prova att stretcha piriformis och se om det resulterar i någon förbättring. :)

ceejay
2013-02-04, 20:06
JBHzXF-mVjY

denna och stretcha fotleder.

Sheogorath
2013-02-04, 20:49
Flera av extensorerna i höften är också utåtrotatorer. Med låg vikt på axlarna och tyngden långt bak på foten kommer du naturligt att få en alltmer Kalle-Anka-like pose vartefter setet fortgår, om du inte aktivt motverkar det. Med tillräckligt stor vikt på axlarna kommer det inte hända eftersom fötterna kilas fast i golvet.

hillbilly90210
2013-02-04, 21:14
Är det något att bekymra sig över?

TitsMcGee
2013-02-05, 21:01
Flera av extensorerna i höften är också utåtrotatorer. Med låg vikt på axlarna och tyngden långt bak på foten kommer du naturligt att få en alltmer Kalle-Anka-like pose vartefter setet fortgår, om du inte aktivt motverkar det. Med tillräckligt stor vikt på axlarna kommer det inte hända eftersom fötterna kilas fast i golvet.

Tack. Det här med att sätta vikter på utsidan av fötterna då. Är det någon idé eller är det bara trams? Problemet är ju att fötterna vrids utåt innan jag ens kommit ner med rumpan under min midjenivå.

Sheogorath
2013-02-05, 21:08
Tack. Det här med att sätta vikter på utsidan av fötterna då. Är det någon idé eller är det bara trams? Problemet är ju att fötterna vrids utåt innan jag ens kommit ner med rumpan under min midjenivå.

Försök aktivt hålla in fötterna. Du har muskler för det. Tryck ner foten i golvet. Men det böra lösa sig av sig själv allteftersom du blir starkare eftersom du får för mycket tyngd på fötterna för att du ska kunna snurra på hälen.