handdator

Visa fullständig version : Marklyft


earf
2013-02-04, 18:57
Nyss fått för mig att börja med marklyft. (Måste erkänna jävlar vad gott den tar i ryggen) men nu till min fråga. Ska det kännas mycket i benen eller är det för att jag inte kör så tungt än? Jobbat mig successivt upp till 90 kg än så länge för att få med / behålla god teknik. Eller är det helt enkelt pga fel teknik tro?

kör ca 150 i benpress om det kan vara relevant.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

sudoo
2013-02-04, 21:26
Tunga mark känns i hela kroppen. Var det känns mest kan bero dels på din teknik, dels på var du är svagast.

Lägg upp film på ditt utförande.

Cogge
2013-02-04, 21:28
Alltså ska man svanka under lyftet? Det gör jag och jag känner smärtor i korsryggen bara efter några reps.

sudoo
2013-02-04, 21:46
Alltså ska man svanka under lyftet? Det gör jag och jag känner smärtor i korsryggen bara efter några reps.

Ryggen ska vara rak, oftast blir den det om man svankar en del. Glöm inte buktrycket.

Lägg upp film för bedömning.

Cogge
2013-02-04, 21:51
Ryggen ska vara rak, oftast blir den det om man svankar en del. Glöm inte buktrycket.

Lägg upp film för bedömning.

Jag ska fixa film. Men vad menas med buktryck?

Hydlee
2013-02-04, 21:57
Jag ska fixa film. Men vad menas med buktryck?

Buktryck, tänk dig att du trycker ut en kabel. Typ så.


http://minimats.files.wordpress.com/2012/06/f0020644-transversus_abdominis-spl.jpg

Där har du den viktigaste musklen för buktrycket, transversus abdominis.

Swisskniven
2013-02-04, 22:32
Buktryck, tänk dig att du trycker ut en kabel. Typ så.
...
Inte för att en annan är världens bästa träningsteoretiker... men en liten åsikt: använd inte samma muskelprogram för att spänna bålen vid träning som när du ska defekera. Jag lägger aldrig ner trycket i bäckenet när båltryck eftersträvas. Blir man inte lite mer "olycksbenägen" om man kör som du vill?

Huddex
2013-02-04, 22:38
Inte för att en annan är världens bästa träningsteoretiker... men en liten åsikt: använd inte samma muskelprogram för att spänna bålen vid träning som när du ska defekera. Jag lägger aldrig ner trycket i bäckenet när båltryck eftersträvas. Blir man inte lite mer "olycksbenägen" om man kör som du vill?


Hmm don't fart when lifting weight's, farts may have have a solid center ;)

Hydlee
2013-02-04, 23:16
Inte för att en annan är världens bästa träningsteoretiker... men en liten åsikt: använd inte samma muskelprogram för att spänna bålen vid träning som när du ska defekera. Jag lägger aldrig ner trycket i bäckenet när båltryck eftersträvas. Blir man inte lite mer "olycksbenägen" om man kör som du vill?

Jaja, självklart spänner man inte på exakt samma vis. Jag försökte göra det lite lustigt bara. :(

Försöker med en annan mer seriös instruktion då: tänk dig att du gör ett forcerat s-ljud (en väsning) där du använder buken för att trycka ut "väsningen". Så hittar iaf jag samma buktryck som under exempelvis ett marklyft.

Cogge
2013-02-05, 07:26
Jaja, självklart spänner man inte på exakt samma vis. Jag försökte göra det lite lustigt bara. :(

Försöker med en annan mer seriös instruktion då: tänk dig att du gör ett forcerat s-ljud (en väsning) där du använder buken för att trycka ut "väsningen". Så hittar iaf jag samma buktryck som under exempelvis ett marklyft.

Grymt haha! Detta tipset var awesome, jag ska testa idag :)

Carnes
2013-02-05, 13:49
Lånar tråden lite snabbt.

Vad för form är att föredra?

Exempel 1
8u899wRnwqs

Exempel 2
1nRRlk6264I

Matsa
2013-02-05, 16:36
De beskriver till största delen samma utförande, de börjar med höften olika högt och de står på lite olika avstånd men skillnaderna beror mest på att de är olika byggda. Om du väljer vilken som helst av filmerna och försöker följa riktlinjerna så kommer du förmodligen på egen hand komma fram till små justeringar allteftersom du upptäcker vad som passar dig.

Personligen föredrar jag att dra med lite mindre böjda ben, så jag liknar mer det första klippet men det beror helt på hur man är byggd och vart man är stark.

Carnes
2013-02-05, 17:31
De beskriver till största delen samma utförande, de börjar med höften olika högt och de står på lite olika avstånd men skillnaderna beror mest på att de är olika byggda. Om du väljer vilken som helst av filmerna och försöker följa riktlinjerna så kommer du förmodligen på egen hand komma fram till små justeringar allteftersom du upptäcker vad som passar dig.

Personligen föredrar jag att dra med lite mindre böjda ben, så jag liknar mer det första klippet men det beror helt på hur man är byggd och vart man är stark.

Tack. Har faktiskt börjat att försöka bli bättre på mark, allt eftersom man blir större och starkare så inser man vikten av basövningar, spec mark och böj.

alden
2013-02-05, 23:29
I video nr 2 gör han nån konstig grej med nacken varje gång han kommer till toppläget som jag inte tror är helt bra, sen kör han lite väl snabbt tycker jag men då kan man ju klämma ut några fler reps iallafall. Utöver det känns bägges utförande bra.

(Obs! Hoppade till mitten av varje film och kollade några lyft så jag vet inte om han slutar vrida ner nacken i de andra lyften.)