handdator

Visa fullständig version : Kombinera gym med löpning - och lyckas?


Erikssontore
2013-02-04, 18:45
Har tidigare alltid periodiserat min träning, dvs växlat perioder av mycket löpning och perioder av gym. Det har inte varit särskilt framgångsrikt, tappar oftast alla framsteg i respektive gren.

Nu har jag satt upp mål för att köra dessa parallellt. Min plan är att skippa långpassen och köra 2-3 intervall- eller backpass per vecka och utöver det tunga gympass 3-4 ggr i veckan.

Vad tror du om upplägget? Man ser ju hela tiden duktiga löpare som ändå har bra med muskler på kroppen, så ngn måste ju lyckas? Hur har du gjort? Dela gärna med dig!

Mvh,
Tore

LillisJ
2013-02-04, 18:46
Hur länge har du tränat? 3 intervallpass och 4 styrketräningspass i veckan lär bli tungt.

Fuark
2013-02-04, 18:54
Har tidigare alltid periodiserat min träning, dvs växlat perioder av mycket löpning och perioder av gym. Det har inte varit särskilt framgångsrikt, tappar oftast alla framsteg i respektive gren.

Nu har jag satt upp mål för att köra dessa parallellt. Min plan är att skippa långpassen och köra 2-3 intervall- eller backpass per vecka och utöver det tunga gympass 3-4 ggr i veckan.

Vad tror du om upplägget? Man ser ju hela tiden duktiga löpare som ändå har bra med muskler på kroppen, så ngn måste ju lyckas? Hur har du gjort? Dela gärna med dig!

Mvh,
Tore

Kombinationen gör ju just dig till en kombination. Du kan inte bli bäst på båda, men du kan bli jävligt duktig.

Jag kör i stort sett som du planerat. Fast två mycket hårda och korta intervallpass kombinerat med fyra styrketräningspass i veckan. Se till att lägga styrkepassen och konditonen på separata dagar bara.

Det går framåt både konditionsmässigt, styrkemässigt och estetiskt för mig. Jag säger kör på!

z_bumbi
2013-02-04, 18:58
Vill du bli en duktig löpare så ser jag ingen mening med att skippa långpasset och på tre träningspass skulle jag möjligen ha med ett högintensivt intervallpass men det är tveksamt om du inte ska springa ganska så korta sträckor som löpare.

Om det sen är lämpligt att kombinera volymmässigt kan nog ingen säga då vi inte vet vilken volym du är van vid eller hur du tänker träna.

Erikssontore
2013-02-04, 19:25
Tack för svaren!

@LillisJ: Jag har tränat ganska mkt tidigare man kanske inte 7 pass i veckan. Brukar ligga på 4-5 men känner att det är dags att rycka upp både träning och kost eftersom jag inte fått de resultat jag önskat..

@z_bumbi: Du tycker jag kan köra lite långpass trots allt? Körde en del pass kring 3 mil i höstas och trivs ju bra med det men rädd att det bromsar utvecklingen på gymmet? Vad tror du?

@Fuark: tack för peppen! Nu jäklar:)

tjing
2013-02-04, 19:27
Tja jag springer en del men inte så ambitiöst, lite långsam långdistans på löpband och sporadiska intervaller. Så länge man antingen tränar lungt och längre eller hårt och kort tid är det inga större problem. Men det gäller ju att passa ihop det med styrketräningen och det är inte helt lätt alla gånger.

Jag hade nog sprungit något längre pass om jag var du.

begt
2013-02-04, 19:34
2-3 intervaller och inget distanspass är kontraproduktivt. Tänk på att elitskidåkarna är ute timmevis och kör på låg intensitet. Det är så man blir bra.

Mitt tips är att köra 1 intervallpass med ordentlig kvalité (åtminstone 15 minuter på minst 90% av max). Sen kan du köra ett lugnt distanspass och ett "banansafaripass" om du känner för det.

Banansafarin kan vara löpning genom skog, hopp osv. Behöver inte vara så intensivt, men om du känner för det kan du göra några rusningar.

Överlag när det gäller löpning, och särskilt under intervaller, är det viktigt att hålla bra teknik. Du kan träna på det genom att springa hundringar med hög fart (inte max) på ett kontrollerat sätt.

Fuark
2013-02-04, 19:42
Jag hade hållit mig till det du först planerat med korta intensiva HIIT-pass. Det blir mer styrketräningslikt, och borde således påverka din styrkeutveckling mindre. Om inte t.o.m boosta den.