handdator

Visa fullständig version : Äta istället för kolhydrater ???


yey123
2013-02-04, 17:18
Hejsan allihopa

Jag är ganska ny på det här med träning och kost bara så ni vet.


jag har tränat ett tag nu cirka 2-3 gånger i veckan i 6 månader och nu vill jag få tips på bra kost. För jag tycker att jag tränar på bra, i alla fall så jag är nöjd.

Mitt problem är att jag inte är nöjd med min kropp, främst magen :P Den liksom putar ut när jag slappnar av på ett sätt som jag inte trivs med. Och jag tror att det beror på att jag äter för mycket kolhydrater.

Jag vill veta vad jag ska äta istället för pasta och ris och så där. Jag vet att det kan vara bra att äta det också men jag äter det för ofta, det som är problemet tror jag.

*Huvudfråga
1. Vad kan jag äta istället för pasta och ris 24/7. Ge exempel


*sekundära frågor
2. Ge tips på mellanmål! Jag har otroliga problem med att jag gärna vill stoppa nåt i mun, jag blir liksom inte mätt på nåt sätt.

Övrig fakta. Cirka längd och vikt.
174cm, 68kg


Har egentligen en mängd fler frågor men jag tror jag får vänta med dom.

begt
2013-02-04, 17:27
1. Potatis mättar långt bättre än pasta och ris. Är dessutom nyttigare både vad gäller vitaminer och mineraler.

2. Jordnötter tycker jag är rätt bra. Om man bara äter en halva åt gången så kan man sitta och smaska ett bra tag. Dessutom är jordnötter ganska nyttiga och de leder till ganska hög termogenes så att man blir varmare men går inte så lätt upp i vikt trots det höga energiinehållet.

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Nötter mättar långt bättre än mackor....

Omelett är ett bra mellanmål också. Själva poängen med mellanmål, som jag ser det, är att de ska inte leda till något ökad sug.

Kvicksilver
2013-02-04, 17:31
Hejsan allihopa

Jag är ganska ny på det här med träning och kost bara så ni vet.


jag har tränat ett tag nu cirka 2-3 gånger i veckan i 6 månader och nu vill jag få tips på bra kost. För jag tycker att jag tränar på bra, i alla fall så jag är nöjd.

Mitt problem är att jag inte är nöjd med min kropp, främst magen :P Den liksom putar ut när jag slappnar av på ett sätt som jag inte trivs med. Och jag tror att det beror på att jag äter för mycket kolhydrater.

Jag vill veta vad jag ska äta istället för pasta och ris och så där. Jag vet att det kan vara bra att äta det också men jag äter det för ofta, det som är problemet tror jag.

*Huvudfråga
1. Vad kan jag äta istället för pasta och ris 24/7. Ge exempel


*sekundära frågor
2. Ge tips på mellanmål! Jag har otroliga problem med att jag gärna vill stoppa nåt i mun, jag blir liksom inte mätt på nåt sätt.

Övrig fakta. Cirka längd och vikt.
174cm, 68kg


Har egentligen en mängd fler frågor men jag tror jag får vänta med dom.
1. Vanlig kokt potatis är i mitt tycke bättre än pasta och ris. Vad har du emot kolhydrater? Är det viktminskning du vill åt så ska du minska ditt totala kaloriintag eller öka din förbrukning. Var kalorierna kommer ifrån har ingen avgörande betydelse.
2. Bananer eller kokta ägg är perfekta mellanmål.

Det går inte att punktförbränna fett kring tex magen. Bara minska din totala fettmängnd.

yey123
2013-02-04, 17:43
Jag har väl ingenting emot kolhydrater. Jag vill bara äta på rätt sätt.

Jag vill liksom öka i muskelmassa men samtidigt vara smal. Jag antar att jag äter mer än vad jag gör av med. Jag vill heller inte gå ner i vikt utan gå upp(samtidigt som jag inte vill träna 10 ggr i veckan).

Svårt det ska vara att förklara...

King Grub
2013-02-04, 17:48
Du verkar felaktigt ha fått för dig att man blir tjock av kolhydrater i sig.

RobinEH
2013-02-04, 18:15
...Jag vill liksom öka i muskelmassa men samtidigt vara smal. Jag antar att jag äter mer än vad jag gör av med. Jag vill heller inte gå ner i vikt utan gå upp(samtidigt som jag inte vill träna 10 ggr i veckan)...

Är inte kolhydrater relativt anabola i sig?

Jeml
2013-02-04, 18:19
varför vill du inte äta kolhydrater...? det är ganska bra att göra det om man tränar.

King Grub
2013-02-04, 18:32
Är inte kolhydrater relativt anabola i sig?

Det tycker jag inte är korrekt att påstå. Indirekt möjligen. Förvisso sänder välfyllda glykogendepåer anabola signaler, men att äta kolhydrat i sig stimulerar inte muskeluppbyggnaden. Mer antikatabolt än anabolt, i sådana fall, även om effekten på proteinbalansen av kolhydratintag är relativt blygsam i förhållande till hur mycket proteinintag påverkar.

yey123
2013-02-04, 18:42
varför vill du inte äta kolhydrater...? det är ganska bra att göra det om man tränar.


jag säger inte att jag ska sluta med det helt utan äta det mer sällan för jag tror det kommer göra min mage bättre. Vill få mindre putande mage när jag är avslappnad och mer synlig magmuskulatur. Som man har när man spänner sig liksom.

Därför vill jag gärna ha flera alternativ istället för att äta vitt ris och pasta

yey123
2013-02-04, 18:55
Eller så kanske jag bara ska äta mindre portioner, men hur påverkar det muskeltillväxten och min vikt.

Jeml
2013-02-04, 19:19
Eller så kanske jag bara ska äta mindre portioner, men hur påverkar det muskeltillväxten och min vikt.

mindre portioner funkar nog om du bryr dig så mkt om ditt problem (det handlar ju bara om bukfyllnad). det är anabolt att äta så det påverkar endast muskeltillväxten positivt och vikten beror inte på måltidsfrekvens utan mängden mat. vikten påverkas alltså inte.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PunchSlap
2013-02-04, 19:32
Sluta inte äta kolhydrater. Oraffinerade kolhydrater ska stå för ungefär 60 - 70% av totala kalorier. Främst för att de typer av livsmedel är väldigt näringsfyllda. Det enda som kommer påverka din vikt är "kalori in - kalori ut" principen.
Antagligen har du en utputande mage PGA av framåt-roterat bäckenben(pelvis) som är resultatet av korta höftböjare och utstretchade rumpmuskler och magmuskler som i sin tur är resultatet av för mycket sittande. Om du vill gå djupare i det ämnet så kan du klicka fram massor av information genom att google "ATP" eller "anterior pelvic tilt".
Om du håller på att träna för att komma i form och inte för öka t. ex. maximal styrka föreslår jag "Neanderthal no more" träningsschemat av Eric Cressey. Det fokuserar på förebyggande av de problem som hållningsfel kan resultera i.
Om du försöker öka i muskelmassa och ligga på kaloriunderskott så borde det inte gå så bra då du kommer ligga i katabolt tillstånd vid viktnedgång.

Mellanmål = Sallad! Om det smakar skit, pröva att göra någon dressing till eller nåt.
Om du vill gå ned i vikt utan att räkna kalorier så föreslår jag en vegetariskt orienterad diet(då de i innehåller färre kalorier än en "vanlig" diet med tanke på livsmedlen). Försök också att dra ned på fettet då det fettet du äter är till 99% det som lagras som energi(även nyttigt fett). De flesta livsmedel som du äter som vegetarian innehåller mycket fibrer, är mycket mättande och har låg kaloridensitet(lite kalorier relativt till volymen). Vilket gör att du in mindre kalorier och blir fortfarande mätt.
Jag är dock ingen PT eller proffs så ta min info med en nypa salt. Ursäkta om nån stör sig på att jag repeterar något, tyckte bara att jag kunde sammanställa en text för TS.

King Grub
2013-02-04, 19:44
Oraffinerade kolhydrater ska stå för ungefär 60 - 70% av totala kalorier

Nej, det "ska" dom inte. Det är ingen generell rekommendation som passar alla, och för styrketräningsresultat behövs inga 70 E% kolhydrat.

PunchSlap
2013-02-04, 19:47
Nej, det "ska" dom inte. Det är ingen generell rekommendation som passar alla, och för styrketräningsresultat behövs inga 70 E% kolhydrat.

Helt rätt. Det finns inget "ska". Men jag håller dock fast vid att det är det som gäller vid en så hälsosam diet som möjligt. Om man satsar på enbart styrketräningsresultat utan hänsyn till resten av hälsan kanske det inte är optimalt.

RobinEH
2013-02-04, 19:58
...Försök också att dra ned på fettet då det fettet du äter är till 99% det som lagras som energi(även nyttigt fett)...

Av detta drar du alltså slutsatsen att man bör sänka sitt intag av fett? Du tror inte att kroppen börjar lagra mer energi från andra källor om man minskar mängden dietärt fett?

PunchSlap
2013-02-04, 20:51
Av detta drar du alltså slutsatsen att man bör sänka sitt intag av fett? Du tror inte att kroppen börjar lagra mer energi från andra källor om man minskar mängden dietärt fett?

Nej, faktiskt inte.
Här finns några studier om detta om någon vill läsa:
http://jcem.endojournals.org/content/86/1/214.short
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11518179
Den här studien visar att en diet baserad på lika mycket kalorier men mindre fett främjar viktnedgång: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10889789

RobinEH
2013-02-04, 22:00
Nej, faktiskt inte.
Här finns några studier om detta om någon vill läsa:
http://jcem.endojournals.org/content/86/1/214.short

11 stycken 10-åriga flickor. High fat (48%f) - högre fettoxidation, High carb (68%c) - högre kolhydratsoxidation. :thumbup: Sedan vet vi inget om hur de resterande 19 timmarna efter måltiderna såg ut.

Nej, faktiskt inte.
Här finns några studier om detta om någon vill läsa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11518179

"Dietary energy density (ED) has been suggested as an important determinant of energy intake and, therefore, energy regulation."
Denna "review" antyder, om jag förstått det rätt, att mindre kaloririka måltider innebär ett mindre energiintag tack vare bl.a. ökad mättnad.

Den här studien visar att en diet baserad på lika mycket kalorier men mindre fett främjar viktnedgång: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10889789
Vart läser du att metaanalysen baseras på studier med kaloriidentiska måltider med varierande makronutrientmängd?
"Because weight loss was not the primary aim in 12 of the 16 studies, it is unlikely that voluntary energy restriction contributed to the weight loss" Verkar som att den mer antyder vad tidigare studie gjorde.

PunchSlap
2013-02-05, 08:34
11 stycken 10-åriga flickor. High fat (48%f) - högre fettoxidation, High carb (68%c) - högre kolhydratsoxidation. :thumbup: Sedan vet vi inget om hur de resterande 19 timmarna efter måltiderna såg ut.


"Dietary energy density (ED) has been suggested as an important determinant of energy intake and, therefore, energy regulation."
Denna "review" antyder, om jag förstått det rätt, att mindre kaloririka måltider innebär ett mindre energiintag tack vare bl.a. ökad mättnad.


Vart läser du att metaanalysen baseras på studier med kaloriidentiska måltider med varierande makronutrientmängd?
"Because weight loss was not the primary aim in 12 of the 16 studies, it is unlikely that voluntary energy restriction contributed to the weight loss" Verkar som att den mer antyder vad tidigare studie gjorde.

I sista studien så står det " A reduction in dietary fat without restriction of total energy intake prevents weight gain in subjects of normal weight and produces a weight loss in overweight subjects, which is highly relevant for public health." i abstraktet.

I studien med flickor som underlag så citerar jag en text ifrån abstraktet: "However, the postprandial fat storage was 8-fold higher after a HF meal than after a LF meal (17.2 ± 1.7 vs. 1.9 ± 1.8 g; P < 0.001)."

Jag tolkar det som att fett är mer benäget att lagras.
Och även om detta skulle vara fel så är det fortfarande lika bra att dra ned på fettet PGA att det är så energirikt.

RobinEH
2013-02-05, 08:51
I sista studien så står det " A reduction in dietary fat without restriction of total energy intake prevents weight gain in subjects of normal weight and produces a weight loss in overweight subjects, which is highly relevant for public health." i abstraktet.

Nu är det antingen du eller jag som missuppfattar engelskan. "restriction" - "restriktion". Det står inte att kalorimängden mellan måltider med differentiell makronutrientfördelning var den samma. Om jag förstår det rätt så står det att genom att minska mängden fett, troligtvis mindre pizza, glass, kakor etc., i kosten så sjönk kaloriintaget per automatik.

I studien med flickor som underlag så citerar jag en text ifrån abstraktet: "However, the postprandial fat storage was 8-fold higher after a HF meal than after a LF meal (17.2 ± 1.7 vs. 1.9 ± 1.8 g; P < 0.001)."

Jag tolkar det som att fett är mer benäget att lagras.
Och även om detta skulle vara fel så är det fortfarande lika bra att dra ned på fettet PGA att det är så energirikt.

Att fettet är mer benäget att lagras kan jag hålla med om. Men detta säger ju ingenting om eventuell ökad fettoxidation under dagen som kompensation. Självklart krävs ju ett energiunderskott om man vill förlora vikt.
Behöver man mer energi i sin kost så är ju fett perfekt. Dessutom upplever många en förlängd mättnad med lite mer fett i kosten. Att något är energirikt betyder ju inte att det är dåligt.

LizaK
2013-02-05, 13:07
Hur menar du med att din mage putar ut?
Just kolhydrater drar ju till sig vatten vilket kan ge en känslan av att magen är "uppsvälld". Finns kolhydrater som drar till sig mer vatten än andra - minska på dem kanske? Prova dig fram.

Mellanmål:
1-2 skivor fullkornsbröd + 1 burk makrill i tomatsås
250g (liten burk) keso/lätt kvarg + banan
Havre/risgrynsgröt med t.ex mjölk
Nötter + torkad frukt
Proteinbar
Stort glas chockladmjölk
Kokta ägg på smörat knäckebröd med en klick.. Slurp.. Kalles.. Några tunna skivor kokt kall potatis.. Och en dillkvist.. Eh *springer och äter*.

stafh
2013-02-05, 13:18
Hur menar du med att din mage putar ut?
Just kolhydrater drar ju till sig vatten vilket kan ge en känslan av att magen är "uppsvälld". Finns kolhydrater som drar till sig mer vatten än andra - minska på dem kanske? Prova dig fram.

Va? Hur tänker du nu? Menar du att man far diarré av kolhydrater eller att man far sa mycket vattenansamling pga glykogen i magmuskulaturen att man far putmage? Och vilka kolhydrater "drar till sig" mer vatten än andra? Och hur gar det till?

stafh
2013-02-05, 13:21
Nu är det antingen du eller jag som missuppfattar engelskan. "restriction" - "restriktion". Det står inte att kalorimängden mellan måltider med differentiell makronutrientfördelning var den samma. Om jag förstår det rätt så står det att genom att minska mängden fett, troligtvis mindre pizza, glass, kakor etc., i kosten så sjönk kaloriintaget per automatik.

Spelar det nagon roll? Personerna i studien fick väl äta ad lib., och ena gruppen gick upp mindre i vikt än den andra. Mindre fett -> mindre vikt.

yey123
2013-02-05, 13:52
Hur menar du med att din mage putar ut?
Just kolhydrater drar ju till sig vatten vilket kan ge en känslan av att magen är "uppsvälld". Finns kolhydrater som drar till sig mer vatten än andra - minska på dem kanske? Prova dig fram.

Mellanmål:
1-2 skivor fullkornsbröd + 1 burk makrill i tomatsås
250g (liten burk) keso/lätt kvarg + banan
Havre/risgrynsgröt med t.ex mjölk
Nötter + torkad frukt
Proteinbar
Stort glas chockladmjölk
Kokta ägg på smörat knäckebröd med en klick.. Slurp.. Kalles.. Några tunna skivor kokt kall potatis.. Och en dillkvist.. Eh *springer och äter*.

Vet inte hur jag ska beskriva men den liksom putar ut när jag är avslappnad. Jag har väl för mycket underhudsfett eller vad man kallar det.

Jag försökte gå upp i vikt med gainer för att senare bygga muskler och det gick inte som jag ville utan jag börja med proteinpulver istället. Och det känns bättre.

En fråga jag har nu: Kommer jag få bra resultat(muskler) på kroppen om jag liksom tränar bort mitt underhudsfett och sedan får i mig tillräckligt med protein varje dag. För jag får känslan av att jag inte kommer bli större om jag är smal som en pinne :P

Sorry att jag verkar rörig men jag har svårt för att förklara när jag inte själv vet..

Tack för tipsen på mellanmål förresten :)

yey123
2013-02-05, 14:42
jag tog 2 bilder så nu kanske ni förstår vad jag menar :P

http://fuskbugg.se/dl/HwTBxN/awasdwasd%201.JPG
http://fuskbugg.se/dl/yAbSaY/awasdwasd%202.JPG

Jag ser så otränad ut när jag är avslappnad, visst jag har inte tränat så jättemycket men jag tror det är kosten som är största problemet. Hur ska jag göra för att se "deffad" ut. För det är väl så det kallas :P

Fredrik_S
2013-02-05, 14:52
jag tog 2 bilder så nu kanske ni förstår vad jag menar :P

http://fuskbugg.se/dl/HwTBxN/awasdwasd%201.JPG
http://fuskbugg.se/dl/yAbSaY/awasdwasd%202.JPG

Jag ser så otränad ut när jag är avslappnad, visst jag har inte tränat så jättemycket men jag tror det är kosten som är största problemet. Hur ska jag göra för att se "deffad" ut. För det är väl så det kallas :P

Allas magar hänger ut när man slappnar av. ALLAS men folk drar in den och aktiverar den på alla bilder du ser i tidningar osv....

För att se deffad ut skulle jag rekomenderar 3-5 års styrkträning och normal mat.

yey123
2013-02-05, 14:54
ok tack, får se hur det går :)

Jag har väl förstått att folk spänner sig på bilder men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor mellan spänd och icke spänd. Jag får träna mer helt enkelt och försöka äta bättre mat.

Morty
2013-02-05, 14:56
Man ser ut sådär. Nästan alla. Man kan posera och se bättre ut tillfälligt, genom överdriven hållning mm, men sådär ser nästan alla ut, oavsett hur fit man är.

Visst att man ser bättre ut när man är rippad men magen kommer aldrig att vara helt platt, det finns nämligen en hel del grejer där inne som tar plats.

Fredrik_S
2013-02-05, 14:57
ok tack, får se hur det går :)

Jag har väl förstått att folk spänner sig på bilder men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor mellan spänd och icke spänd. Jag får träna mer helt enkelt och försöka äta bättre mat.

det är inte bara att spänna.. det är en hel vetenskap bakom att få fram den perfekta magbilden... en kombination av spänna dra in slappna av och hitta rätt pose... inget man lär sig bara så där.....

Bättre mat behöver du inte bekymra dig om, det är muskelmassan som är det stora problemet.... Du behöver bara äta tillräckligt med mat och inte för lite protein, mer komplicerat än så behöver man inte göra det.

yey123
2013-02-05, 14:58
Men hur mycket ska jag äta på ett ungefär varje dag. Hur vet man det, ska man äta mer dagar man tränar eller hur fungerar det där?

yey123
2013-02-05, 14:59
det är inte bara att spänna.. det är en hel vetenskap bakom att få fram den perfekta magbilden... en kombination av spänna dra in slappna av och hitta rätt pose... inget man lär sig bara så där.....

Bättre mat behöver du inte bekymra dig om, det är muskelmassan som är det stora problemet.... Du behöver bara äta tillräckligt med mat och inte för lite protein, mer komplicerat än så behöver man inte göra det.

ok tack!

Fredrik_S
2013-02-05, 15:05
Men hur mycket ska jag äta på ett ungefär varje dag. Hur vet man det, ska man äta mer dagar man tränar eller hur fungerar det där?

Så länge din vikt inte rör sig speciellt mycket åt något håll... mer än 4 kilo upp eller ner. så äter du precis så mycket du behöver.
Man behöver inte veta hur mycket man ska äta, din hunger hjälper dig med det.
Det är träningen som kommer ge muskelmassa, den är hundra gånger viktigare än att pilla med detaljer i maten...

RobinEH
2013-02-05, 15:19
Spelar det nagon roll? Personerna i studien fick väl äta ad lib., och ena gruppen gick upp mindre i vikt än den andra. Mindre fett -> mindre vikt.

PunchSlap skrev:
Den här studien visar att en diet baserad på lika mycket kalorier men mindre fett främjar viktnedgång...

Så ja, det spelar roll. Dessutom är det en meta-analys av flertalet studier.
Att mindre fett med kolhydrater som substitut leder till mindre vikt tolkar jag inte studien som förräns jag fått veta vilka "high fat"-produkter som man bytte ut. Att man enklare begränsar sitt energiintag utan restriktion genom att byta kakor mot broccoli är rätt logiskt.

Jeml
2013-02-05, 15:22
Men hur mycket ska jag äta på ett ungefär varje dag. Hur vet man det, ska man äta mer dagar man tränar eller hur fungerar det där?

ät frukost på ~500kcal med 20-40g protein, sen 2 måltider på~1000kcal/st och ~50-70g protein/st samt protein/aminosyror och 1frukt i samband med träning. där har du en bra bas sen kan du lägga till nåt mellanmål med en macka och/eller en burk kvarg på kvällen.

måltiderna bör enligt mig bestå av 100-200g pasta/ris eller ~500g potatis, samt 200-400g kött/fisk/fågel och lite grönt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

yey123
2013-02-05, 15:27
Så länge din vikt inte rör sig speciellt mycket åt något håll... mer än 4 kilo upp eller ner. så äter du precis så mycket du behöver.
Man behöver inte veta hur mycket man ska äta, din hunger hjälper dig med det.
Det är träningen som kommer ge muskelmassa, den är hundra gånger viktigare än att pilla med detaljer i maten...

nää vikten är nog ok. Jag har alltid varit väldigt liten och så, gått från 65 till 70kg på några månader och det är väl ok tycker jag då jag har svårt för att gå upp. Eller så har jag varit dålig på att äta i vissa perioder och haft mycket stress problem. Skadar dock inte om jag går upp lite till tycker jag, det löser väl sig med tiden om jag nu tränar på rätt sätt.

Hur ska jag dela upp min träning, jag tränar cirka 3 gånger på gymmet i veckan. Kan även träna hemma lite om jag är rastlös.

Det jag undrar är vilka muskelgrupper ska jag träna ihop? Jag vill ju träna t.ex. 2 muskelgrupper/pass. Jag körde Ben och Rygg idag och det känns ganska så tungt då det är 2 stora muskelgrupper. Måste väl prova mig fram lite men har du nåt tips på hur jag ska dela upp det.

stafh
2013-02-05, 15:34
Så ja, det spelar roll. Dessutom är det en meta-analys av flertalet studier.
Att mindre fett med kolhydrater som substitut leder till mindre vikt tolkar jag inte studien som förräns jag fått veta vilka "high fat"-produkter som man bytte ut. Att man enklare begränsar sitt energiintag utan restriktion genom att byta kakor mot broccoli är rätt logiskt.

Jag menade att det inte spelar nagon roll för viktnedgangen.

Grupp 1 far äta vad de vill och hur mycket de vill.
Grupp 2 far äta hur mycket mager mat de vill.
Grupp 2 gar ner mer i vikt. Vad är problemet?

RobinEH
2013-02-05, 16:19
Jag menade att det inte spelar nagon roll för viktnedgangen.

Grupp 1 far äta vad de vill och hur mycket de vill.
Grupp 2 far äta hur mycket mager mat de vill.
Grupp 2 gar ner mer i vikt. Vad är problemet?

Problemet är att grupp 1 & 2 består av 16 studier. Som jag skrev innan så beskriver denna meta-analysen inte heller vad "high fat" är i samtliga studier.

MrLomax
2013-02-05, 16:41
Och jag tror att det beror på att jag äter för mycket kolhydrater.Du startade en diskussion om kolhydrater, istället för att få din fråga besvarad....tråkigt.

En nära vän till mig äter LCHF och hon äter mycket blomkål och broccoli istället för potatis, ris och pasta.

Som "snacks" kan du göra olika grönsaksstavar och röror att dippa i. Det finns väldigt många böcker om LCHF du kan läsa.

Good luck.

Kischen
2013-02-05, 16:44
Mitt problem är att jag inte är nöjd med min kropp, främst magen :P Den liksom putar ut när jag slappnar av på ett sätt som jag inte trivs med.



Magsäcken gör det när man slappnar av.

stafh
2013-02-05, 16:53
Problemet är att grupp 1 & 2 består av 16 studier. Som jag skrev innan så beskriver denna meta-analysen inte heller vad "high fat" är i samtliga studier.
Jaha, och? P-värdet är runt 0.0001...

PunchSlap
2013-02-05, 17:10
Nu är det antingen du eller jag som missuppfattar engelskan. "restriction" - "restriktion". Det står inte att kalorimängden mellan måltider med differentiell makronutrientfördelning var den samma. Om jag förstår det rätt så står det att genom att minska mängden fett, troligtvis mindre pizza, glass, kakor etc., i kosten så sjönk kaloriintaget per automatik.



Att fettet är mer benäget att lagras kan jag hålla med om. Men detta säger ju ingenting om eventuell ökad fettoxidation under dagen som kompensation. Självklart krävs ju ett energiunderskott om man vill förlora vikt.
Behöver man mer energi i sin kost så är ju fett perfekt. Dessutom upplever många en förlängd mättnad med lite mer fett i kosten. Att något är energirikt betyder ju inte att det är dåligt.

"A reduction in dietary fat without restriction of total energy intake". Om jag förstått det rätt så har dem minskat på fettet utan att minska på energiintaget, alltså utan att minska i kalorier.

Bara för att fett är energirikt så är det inte dåligt, helt sant. Men det försvårar ju delen med att ligga på energiunderskott.Sen att man känner sig mätt kanske också är sant, men fibrer har jag för mig också har den effekten så att äta mycket fibrer för att öka mättnadsgraden i samband med viktnedgång borde ju va bättre då du inte tar in lika energirika näringsämnen.

"However, the postprandial fat storage was 8-fold higher after a HF meal than after a LF meal (17.2 ± 1.7 vs. 1.9 ± 1.8 g; P < 0.001)."
Jag tycker nästan det säger sig självt. Men hur tänker du omkring fettoxidation under resten av dagen? Eftersom kolhydrater är kroppens främsta bränsle så lär ju fettet lagras och kolhydraterna förbrännas. Kolhydrater lagras i princip aldrig och eftersom fett gör det = Större risk för ökat kroppsfett vid intag av dietärt fett.

PunchSlap
2013-02-05, 17:41
Så ja, det spelar roll. Dessutom är det en meta-analys av flertalet studier.
Att mindre fett med kolhydrater som substitut leder till mindre vikt tolkar jag inte studien som förräns jag fått veta vilka "high fat"-produkter som man bytte ut. Att man enklare begränsar sitt energiintag utan restriktion genom att byta kakor mot broccoli är rätt logiskt.

Jag skulle tro att de som sammanställt studierna och de som anlagt studierna har tänkt såpass långt innan dom gör att uttalande som detta.
Om nu principen om att andelen fett i kosten gör skillnad i lagring av kroppsfett är falsk så borde man gå upp lika mycket om man äter motsvarande kalorier i broccoli som kakor. Det enda som då skulle påverka lagring av kroppsfett är insulinet. Som antagligen förhöjs med kakor om man jämför med broccolins effekt på insulinet.

yey123
2013-02-05, 19:00
Du startade en diskussion om kolhydrater, istället för att få din fråga besvarad....tråkigt.

En nära vän till mig äter LCHF och hon äter mycket blomkål och broccoli istället för potatis, ris och pasta.

Som "snacks" kan du göra olika grönsaksstavar och röror att dippa i. Det finns väldigt många böcker om LCHF du kan läsa.

Good luck.

mm lite dumt kanske..

tack för tipsen

LizaK
2013-02-06, 02:33
jag tog 2 bilder så nu kanske ni förstår vad jag menar :P

http://fuskbugg.se/dl/HwTBxN/awasdwasd%201.JPG
http://fuskbugg.se/dl/yAbSaY/awasdwasd%202.JPG

Jag ser så otränad ut när jag är avslappnad, visst jag har inte tränat så jättemycket men jag tror det är kosten som är största problemet. Hur ska jag göra för att se "deffad" ut. För det är väl så det kallas :P

Mer muskelmassa & sedan en deff.
Men kom ihåg att du har många meter tarmar därinne, organ + magsäck.. samt förhoppningsvis en del mat & vätska i rörelse.. Det behöver plats. Men med mer massa syns det mindre och dessutom blir musklerna bättre på att hålla tillbaka finesserna ju starkare & uthålligare de blir.

Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på kaggen utan fokusera på din träning. Gör nytta, ha kul så kommer resultaten unnan för unnan :).

LizaK
2013-02-06, 02:40
Va? Hur tänker du nu? Menar du att man far diarré av kolhydrater eller att man far sa mycket vattenansamling pga glykogen i magmuskulaturen att man far putmage? Och vilka kolhydrater "drar till sig" mer vatten än andra? Och hur gar det till?

Kolhydrater tar mer plats eftersom de suger åt sig vatten. Tänk dig en svamp som man väter..

Det är säkert väldigt individuellt. Men många jag känner svullnar mer av pasta än av ris. .. Själv anser jag att jag sväller upp en del av pasta, även om jag bara äter lite. Är den dock kall svullnar jag betydligt mindre. Ris är verkligen värst. Ser gravid ut efter en ynka portion.
Vanligtvis bryr jag mig inte. Äter rejäla mängder av både ris, pasta, potatis m.m såvida jag inte ligger i deff. Drar bara in på kolhydraterna om jag t.ex ska på något speciellt event/dylikt.

Exakt hur det går till kan du säkerligen hitta på google. Skulle gärna länka men surfar med telefonen och är kass på att göra flera saker samtidigt. Förlåt :)!

stafh
2013-02-06, 09:39
Kolhydrater tar mer plats eftersom de suger åt sig vatten. Tänk dig en svamp som man väter..

Det är säkert väldigt individuellt. Men många jag känner svullnar mer av pasta än av ris. .. Själv anser jag att jag sväller upp en del av pasta, även om jag bara äter lite. Är den dock kall svullnar jag betydligt mindre. Ris är verkligen värst. Ser gravid ut efter en ynka portion.
Vanligtvis bryr jag mig inte. Äter rejäla mängder av både ris, pasta, potatis m.m såvida jag inte ligger i deff. Drar bara in på kolhydraterna om jag t.ex ska på något speciellt event/dylikt.

Exakt hur det går till kan du säkerligen hitta på google. Skulle gärna länka men surfar med telefonen och är kass på att göra flera saker samtidigt. Förlåt :)!

Men var samlas alla dessa kolhydrater som suger at sig vatten? Och var kommer vattnet ifran? Och var hade vattnet funnits om kolhydraterna inte funnits där? Visst binder muskelglykogenet en hel del vatten, men det skulle ju bara resultera i att magmusklerna ser större ut.
Fettceller lagrar som bekant inga större mängder kolhydrater, och kolhydrater bör inte lagras i nagon större mängd i ECM (eller hudcellerna). Jag tror vi kan utesluta att inre organ blir mer plufsiga sa fort man äter ris, sa da aterstar endast tarmen. Skulle tarmen suga ut en massa vatten fran kroppen menar du? Later konstigt. Är du säker pa att det helt enkelt inte är sa att du saltar riset mer än pastan? Eller att du vanligtvis äter ris tillsammans med mat som innehaller mycket natrium?

LizaK
2013-02-06, 13:15
Men var samlas alla dessa kolhydrater som suger at sig vatten? Och var kommer vattnet ifran? Och var hade vattnet funnits om kolhydraterna inte funnits där? Visst binder muskelglykogenet en hel del vatten, men det skulle ju bara resultera i att magmusklerna ser större ut.
Fettceller lagrar som bekant inga större mängder kolhydrater, och kolhydrater bör inte lagras i nagon större mängd i ECM (eller hudcellerna). Jag tror vi kan utesluta att inre organ blir mer plufsiga sa fort man äter ris, sa da aterstar endast tarmen. Skulle tarmen suga ut en massa vatten fran kroppen menar du? Later konstigt. Är du säker pa att det helt enkelt inte är sa att du saltar riset mer än pastan? Eller att du vanligtvis äter ris tillsammans med mat som innehaller mycket natrium?

Var vätskan främst samlas beror givetvis på vilka kolhydrater som man äter. Fullkornsprodukter, t.ex fullkornspasta, bidrar ju med kostfibrer och därmed sväller både muskler och tarm.

Olika kroppar tar väl upp olika saker olika bra också. Sedan spelar tillbehören en viktig roll som du påpekar. Salt gör ju en del..

stafh
2013-02-06, 14:04
Var vätskan främst samlas beror givetvis på vilka kolhydrater som man äter. Fullkornsprodukter, t.ex fullkornspasta, bidrar ju med kostfibrer och därmed sväller både muskler och tarm.

Olika kroppar tar väl upp olika saker olika bra också. Sedan spelar tillbehören en viktig roll som du påpekar. Salt gör ju en del..

Normalt sett brukar man inte inkludera kostfiber till kolhydrater (även om det tekniskt sett är det). Hur som helst tas de inte upp av tarmen, sa hur skulle de kunna ta sig in i musklerna?

Menar du att vissa kolhydratskällor innehaller mer kostfibrer, som binder vätska och vidgar tarmen, vilket i sin tur leder till putmage?

PunchSlap
2013-02-06, 18:31
Fullkornshavregryn är väl fiberrika och har hög andel kolhydrater? Men att intag av det skulle leda till putmage låter mest som B.S. Jag nämner den antagligen korrekta anledningen till putmage(igen) i de flesta fall: ATP(anterior pelvic-tilt). Sen så var det någon bild på TS om jag inte har fel och då såg han lite plofsig ut så lite flöt kanske det är också :)

CHH
2013-02-07, 16:49
Som många säger, potatis är det (ur näringssynpunkt) troligen bästa alternativet. Är ditt mål att gå ner i vikt föreslår jag GRÖNSAKER istället! Tro mig, man vänjer sig. Ibland försöker jag komma ihåg att koka en potatis till min lunch för att det är bra energi, men glömmer bort det.

Mellis - om det bara är för ÄTANDETS skull, dvs inget av dina "mål" så föreslår jag GURKA, grön paprika eller annan kalorisnål grönsak (inte frukt). Brukade dricka ett glas saft för att stilla sötsuget förut (sockerfritt såklart) men huruvdia det är bra långsiktigt kan ju diskuteras..