handdator

Visa fullständig version : I vilken marklyftsform tar man mest vikt?


ballen123
2013-02-04, 16:12
Hej!

jag undrar vilken marklyftsteknik som ska användas för att flytta mest vikt. Jag har alltid kört rumänska marklyft med ett PR på 120kg. Tar man mer vikt med traditionella mark?

Vunnis
2013-02-04, 16:19
"man" är diffust. Det varierar från person till person, eller är frågan hur flest rekord har tagits?

mikaelj
2013-02-04, 16:26
De flesta är starkare i ett vanligt marklyft än ett rumänskt, eftersom du då kan använda benen mer.
Postat via en mobil enhet

Ponde
2013-02-04, 16:36
Vanlig mark och sumomark är väl vanligast att man kör tungt i. Alla världrekord också tagna med vanlig mark, eftersom att du får bästa fördelningen av belastning på rygg/ben med det.

Nu är alltså inte kronlyft eller andra halv-marklyft (assistansövningar) medräknade.

delta_mats
2013-02-04, 16:54
Vanlig mark och sumomark är väl vanligast att man kör tungt i. Alla världrekord också tagna med vanlig mark, eftersom att du får bästa fördelningen av belastning på rygg/ben med det.

Nu är alltså inte kronlyft eller andra halv-marklyft (assistansövningar) medräknade.

Ser mest sumomarkande där jag tränar, trodde man generellt var starkare i den stilen.

Rikard Jansson
2013-02-04, 16:55
Ser mest sumomarkande där jag tränar, trodde man generellt var starkare i den stilen.

Nä, det är nog tvärtom. Tjejer brukar vara starkare i sumo tror jag, de har väl generellt mer höftmuskler eller nåt sånt.

delta_mats
2013-02-04, 16:57
Nä, det är nog tvärtom. Tjejer brukar vara starkare i sumo tror jag, de har väl generellt mer höftmuskler eller nåt sånt.

Okej. Då är frågan varför så många envisas med sumomark, kanske enbart som komplement till vanliga marklyft.

Rikard Jansson
2013-02-04, 17:01
Okej. Då är frågan varför så många envisas med sumomark, kanske enbart som komplement till vanliga marklyft.

Det beror väl lite på vinklar, vissa kommer alltid vara starkast i slutänden i sumo. Däremot tror jag många är starkare i sumo ett tag, för man lyfter lättare mer vikt i det, men vid någon punkt blir det tvungna att gå över till smalmark för att ta riktigt, riktigt mycket. Men det är bara en teori.

t.ex.

Olle går till gymmet, provar mark, tar 140 i smalmark, tar 160 i sumo

tränar sumo och smalmark lika mycket, ökar till 220 i sumo och 190 i smalmark

fortsätter med det i 5 år till

sumo 260
smal 255

5 år till

sumo 290
smal 305

t.ex.

vilket skulle förklara varför många verkar starkare med sumo och varför det verkar som den bättre lyftsilen, samtidigt som alla de starkaste (nästan) lyfter smalt

Beemel
2013-02-04, 17:04
Okej. Då är frågan varför så många envisas med sumomark, kanske enbart som komplement till vanliga marklyft.

Skulle kunna vara så att de gör det för att stärka musklerna...
Säkert ett gäng muskler som används lite annorlunda i sumomark än vanligt marklyft, Så det är väl inte så konstigt att folk gör lite olika, eller?

Jappse
2013-02-04, 17:08
Skulle kunna vara så att de gör det för att stärka musklerna...
Säkert ett gäng muskler som används lite annorlunda i sumomark än vanligt marklyft, Så det är väl inte så konstigt att folk gör lite olika, eller?

Jag brukar köra lite sumo mark på mina benpass. Det är gött för röven :)

Snömannen
2013-02-04, 18:09
Gunhamn lyfter väl alltid sumo på tävling och har även rekord. Har dock läst nånstans där han säger att han har smalmarken att tacka för sina framgångar i sumo. Nåt sånt.
Känner själv att jag är starkare (skulle orka mer vikt) i sumo, men lyfter ändå tyngre i smalmark pga att jag har så jävla kass teknik i sumo.

luderlasse
2013-02-04, 18:13
Har för mej att sumo skall vara bra när man lyfter med utrustning då den stäcker ut stödplaggen mer. VR är satt i vanligt mark, svenskt rekord satt i vanligt mark både utrustning och RAW.
Sumomark är dock snällt mot ryggen

spoon
2013-02-04, 18:47
Vanlig mark och sumomark är väl vanligast att man kör tungt i. Alla världrekord också tagna med vanlig mark, eftersom att du får bästa fördelningen av belastning på rygg/ben med det.

Nu är alltså inte kronlyft eller andra halv-marklyft (assistansövningar) medräknade.

:MrT:

Jaroslaw Olech WR dead lift 320kg . -74
http://www.youtube.com/watch?v=qLMjK9Sy5cs

Erik Gunhamn 362kg i -93
http://www.youtube.com/watch?v=jkZ2D4uCUZI

Jappse
2013-02-04, 19:09
:MrT:

Jaroslaw Olech WR dead lift 320kg . -74
http://www.youtube.com/watch?v=qLMjK9Sy5cs

Erik Gunhamn 362kg i -93
http://www.youtube.com/watch?v=jkZ2D4uCUZI

Sen när är Erik svart?

spoon
2013-02-04, 19:20
Sen när är Erik svart?

Heh postade utan att kolla på klippet. Sumo vart det iallafall


Ic1W-iIl-lA

Är detta mer likt Erik? :d

sweetkarolina
2013-02-05, 20:03
Nä, det är nog tvärtom. Tjejer brukar vara starkare i sumo tror jag, de har väl generellt mer höftmuskler eller nåt sånt.

Har du någon form av belägg för det?

Ska man säga något generellt så är det vanligare med sumo desto lättare i viktklasserna man kommer. Och det tror jag beror mer på en ökad rörlighet än "höftmuskler". Vinklar spelar såklart också in.

Matsa
2013-02-05, 20:19
De tyngsta marklyften någonsin har dragits smalt, det verkar som om sumo passar de tyngsta lyftarna sämre. I klasser under supertungvikten är det gott om rekord som har dragits med sumo och ett av de mest imponerande marklyften någonsin drogs med sumo.

-dpRChwpmaM

Coan var dock ruskigt stark även i smalmark. Eller ok, han var ruskigt stark i allt. :)

Rikard Jansson
2013-02-05, 21:18
Har du någon form av belägg för det?

Ska man säga något generellt så är det vanligare med sumo desto lättare i viktklasserna man kommer. Och det tror jag beror mer på en ökad rörlighet än "höftmuskler". Vinklar spelar såklart också in.

Så kan det mycket väl vara. Tjejer är ju oftast lättare. Menar bara att jag tycker mig se mer sumo bland tjejer.