handdator

Visa fullständig version : Aj AJ! knäböj = smärta i ländryggen!


enherjer
2004-02-17, 12:59
Hej, har alltså kört en del knäböj men mitt problem är att jag får en ordentlig smärta i ländryggen pga detta. Smärtan uppkommer inte medan jag utför rörelserna, däremot om jag lägger mig på en bänk direkt efter ett set (för att räta ut ryggen) så gör det mycket ont.. jag har inga stora problem utanför träningen men vill ju inte få det heller direkt.. så hur ska jag göra? Jag försöker att tänka på allting som kan avbelasta ryggen under utförandet.. inte köra med jättetunga vikter, inte gå ner för djup, kör i smith-maskin och vara rak i ryggen med blicken fäst i taket.. men det hjälper inget vidare. F.ö är jag rätt stark i ländryggen också så jag tror inte att den behöver tränas upp mer för att klara knäböjen, men jag vet inte.. Ngn som har några idéer?

MasterChief
2004-02-17, 13:08
Har du endast ont efter böjen? Aldrig annars?
Hur länge sitter smärtan i? Blir du samtidigt stelare?
Strålar smärtan något?

Oskis
2004-02-17, 13:17
Prova och köra fritt med fullt djup istället och se om det känns bättre.

the OnE
2004-02-17, 13:28
fritt vad menar du med det?? ja lider av samma problem nämligen!!:confused:

Oskis
2004-02-17, 13:37
Fristång, inte i smithmaskinen alltså.

Officer
2004-02-17, 13:44
Det känns samma här, när man lägger sig ner på bänk eller marken efter några set tunga böjs så är det ju så att ryggen har blivit ihoppressad ungefär pga den höga belastningen och när man lägger sig så brukar det göra lite halvont sådär, men det går ju över efter några minuter då böjen är slut.


Det är precis detsamma med tunga marklyft.

Zodd
2004-02-17, 14:42
Jag känner samma smärta, man får sitta istället.

abjorn
2004-02-17, 23:17
jag hade samma problem, gick till en massör och fick det överstökat idag :) Problemet var att musklerna på vänster sida var spända eller nåt sånt.

Karl_alfred
2004-02-17, 23:26
"Jag försöker att tänka på allting som kan avbelasta ryggen under utförandet.. inte köra med jättetunga vikter, inte gå ner för djup, kör i smith-maskin "

tycker du gör precis tvärt om vad man borde göra.

Inte så tunga vikter är ju bra. Men att inte gå tillräckligt långt är ju värdelöst. Lasta av ännu mer så att du kan köra fullt annars har du snart problem med både knän och rygg. Å sen att köra i smith är ju knappast en naturlig rörelse och borde skapa mer ryggproblem än fria böjar.

Kebab-Arne
2004-02-17, 23:50
Undvik smithen när det gäller böj! Knäna och ryggen kommer i en vinkel mellan fötterna och stången som inte är så naturlig. Har jag för mig iaf. Så kör fritt, när du lärt böja fritt kommer du att älska det.

F-$
2004-02-18, 10:07
jag har samma rygg problem men bitt har blivit lite väre min värk är dyngnet runt nu !!! gör ont men inte så ont så man inte orkar gå men det är jävligt störande !!!! jag har provat det mesta men inget värkar hjälpa ! :(

Evul
2004-02-18, 13:30
Jag brukar ha samma värk, men det brukar släppa om jag stretchar korsryggen så knakar det till som om kotorna kommer till rätta igen. Har börjar köra med lite lättare vikter och gå ner djupt i böjen, sedan dess har det blivit bättre

z_bumbi
2004-02-18, 14:05
Originally posted by F-$
jag har provat det mesta men inget värkar hjälpa ! :(

Naprapat, kiropraktor eller massör också?

Castro
2004-02-18, 14:59
Jag hade precis samma problem och det uppkom när jag började med smithböjar och körde ner röven till vaderna. Det sög totalt för min rygg, men nu med fria böjar och mindre djup så känns det kanon igen.

F-$
2004-02-19, 14:06
Originally posted by z_bumbi


Naprapat, kiropraktor eller massör också?

he he nää det har jag inte prova men jag tror jag vet vad problemet är nu !

muskel inflamation som alldrig hiner läka för att man använder ju ryggen hela tiden så det är någ svårt för den att återhemta sig ordäntligt

Tricklev
2004-02-19, 14:29
Jag hadde samma sak men det var föra tt mina magmuskler inte va starka nog för att ta någon vikt av ryggen.

Bara o träna upp magen så försvinner d om du har tur =)

Nike
2004-02-19, 15:56
Originally posted by Tricklev
Jag hadde samma sak men det var föra tt mina magmuskler inte va starka nog för att ta någon vikt av ryggen.

Bara o träna upp magen så försvinner d om du har tur =)

tror också att det kan vara bålstyrkan som är felet. iväg till sjukgymnast eller dylikt!

Tricklev
2004-02-19, 16:13
Originally posted by Nike


tror också att det kan vara bålstyrkan som är felet. iväg till sjukgymnast eller dylikt!


men det försvann när jag började träna mage igen så det är borta helt nu

Alcazara
2004-02-19, 16:50
Har också samma problem, det gör förbannat ont ibland...För mig hjälper det att stretcha häcken och baksida lår ordentligt!
Om det fortfarande skulle göra ont, lägger jag mig på rygg och sätter knäna vid axlarna som en liten boll. Låter lite skumt...:D men det hjälper!!!

Något som jag kommit på är att sätta fötterna bredare och stirra uppåt, då får jag inte ont!

:thumbup:

Nike
2004-02-19, 16:51
Originally posted by Tricklev



men det försvann när jag började träna mage igen så det är borta helt nu

höll ju bara med dig.... mitt svar var riktat mot han som skapade tråden :D

fast stärk hela bålen inte bara magen. baksida lår kanske är stela också? jaja iväg till sjukgymnast eller något som sagt, de kan hjälpa bra mycket bättre

Tricklev
2004-02-19, 18:57
haha okey sorry =)