handdator

Visa fullständig version : Vad är "glycin-l-alanin"?


Sentax
2013-02-04, 10:09
Hej!

Jag stötte på detta BCAAt:


och såg att det innehöll: "glycin-l-alanin". Känner inte igen det och hittar inget vettigt om det på Google.

Vad säger proffsen?

RykteT
2013-02-04, 10:22
Bättre vetande får rätta mig om jag har fel men jag tolkar det som att det är en peptidbindning mellan glysin och en l-alanin molekyl.

Sentax
2013-02-04, 10:23
Vad har den för effekt då? Är den farlig? (Jag får mina tankar till beta-alanine som, senast jag kollade, var lite osäkert).

exevision
2013-02-04, 11:51
(Jag får mina tankar till beta-alanine som, senast jag kollade, var lite osäkert).

Vart har du fått det ifrån?

Sentax
2013-02-04, 11:54
Vad har den för effekt då? Är den farlig? (Jag får mina tankar till beta-alanine som, senast jag kollade, var lite osäkert).

Det påverkar ju blodkärlen (sticks). Men det går ju ut sen ur kroppen. Men har svårt att tro att det är helt ofarligt. Även om ingen studie bekräftar att det är det. Sen vet man ju inte vad långstidseffekterna är. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag gillar när det sticks...

RykteT
2013-02-04, 12:27
Det påverkar ju blodkärlen (sticks). Men det går ju ut sen ur kroppen. Men har svårt att tro att det är helt ofarligt. Även om ingen studie bekräftar att det är det. Sen vet man ju inte vad långstidseffekterna är. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag gillar när det sticks...

Bara för att en person sett Gud i en dröm betyder det inte att Gud finns.
Du måste se till faktan och inte till pseudovetenskapen.

Sverker
2013-02-04, 17:59
Det är stor skillnad mellan beta-alanin och glycin-alanin. beta-alanin ger stckningar men bildar också karnosin inuti muskelcellen. Karnosin fungerar som buffert och neutralicerar mjölksyran.
Oavsett vad den lilla dipeptiden glycin-alanin gör så är det inte en buffert på samma sätt.

Sniggel
2013-02-04, 19:18
Bara för att en person sett Gud i en dröm betyder det inte att Gud finns.
Du måste se till faktan och inte till pseudovetenskapen.

Däremot är det inget fel med att vara försiktig om man tycker man har för dålig kunskap om det man eventuellt försökt stoppa in i munnen.
Då kan man antingen läsa på, omevaluera eller fortsätta avstå. Så länge man inte påstår inför andra att det är ofarligt för då gör man ett påstående och måste kunna bevisa det.

Bara för att ingen visste att neurosedyn under graviditet var dåligt innebär inte det att de som avstod från neurosedyn för att "de inte villa ha i sig något okänt när de är gravida) var pseudovetenskapliga. De var bara försiktiga för att de kände att de hade för lite kunskap om neurosedyn.

Lite extremare exempel förstås men hoppas du förstår vad jag menar.

RykteT
2013-02-04, 19:35
Däremot är det inget fel med att vara försiktig om man tycker man har för dålig kunskap om det man eventuellt försökt stoppa in i munnen.
Då kan man antingen läsa på, omevaluera eller fortsätta avstå. Så länge man inte påstår inför andra att det är ofarligt för då gör man ett påstående och måste kunna bevisa det.

Bara för att ingen visste att neurosedyn under graviditet var dåligt innebär inte det att de som avstod från neurosedyn för att "de inte villa ha i sig något okänt när de är gravida) var pseudovetenskapliga. De var bara försiktiga för att de kände att de hade för lite kunskap om neurosedyn.

Lite extremare exempel förstås men hoppas du förstår vad jag menar.

Jodå jag förstår! :) Men man kan dra exemplet åt andra hållet också med de som bara äter "naturliga" produkter för att det är naturligt.

EiseltUK
2013-02-04, 20:24
Hej!

Jag stötte på detta BCAAt:


och såg att det innehöll: "glycin-l-alanin". Känner inte igen det och hittar inget vettigt om det på Google.

Vad säger proffsen?

Det är sannolikt en blandning av glycin och alanin. En dipeptid skulle heta glycylalanin. Två av de billigaste aminosyrorna... dra dina slutsatser. ;)