handdator

Visa fullständig version : Aftonbladet diskuterar HIIT


subliminal
2004-02-17, 09:44
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,429534,00.html

Aftonbladet har läst en bok av Paulun där han tar upp en studie som säger följande: "15 veckors intervallträning gav större fettminskning än 20 veckors lågintensiv löpträning. Detta trots att gruppen som tränade intervaller inte ens förbrukade häften så mycket energi som joggarna"

Även detta nämns: "I en annan studie visade forskarna att de enda som förlorade kroppsfett var de som tränade på 80 - 90 procent av maxpuls. De som tränade på lägre intensitet fick inte ens mätbara förändringar på kroppssammansättningen. Trots att de förbrukade lika mycket energi som den högintensiva gruppen.
"

Står en del annat i artikeln också som verkar vara helt baserad på Pauluns bok "Allt om fettförbränning". Grub har ju förespråkat HIIT länge men är det verkligen så stor skillnad och finns det fler studier som bekräftar detta? Har själv gjort några halvdana försök med HIIT men inte orkat fullfölja dem för att få några vettiga resultat. Så jag kanske behöver lite mer motivation som fler belägg för HIIT kan ge mig. :)

King Grub
2004-02-17, 11:19
För mig är verkligen skillnaden milsvid.

Jag har HIIT att tacka för mitt lyckliga liv. :love: Jag är stendeffad året runt och har makalöst bra kondition, och ändå kan jag vräka i mig precis vad och hur mycket jag vill. :eating: Jag är min egen referens.

Jag har heller inte varit sjuk eller förkyld en enda dag de tio senaste åren, inte sedan jag började med intensiv konditionsträning. Det kan ju ha hur många orsaker som helst, men de förkylningsfria åren började precis i samband med att jag tog tag i cardion, så jag är övertygad om att det åtminstone finns ett samband.

Och allt detta för endast en kort tids outhärdlig plåga om dagen.

Men visst finns det gott om studier som stödjer dessa uttalanden. Har du verkligen sökt på t ex PubMed utan att finna något?

Munter
2004-02-17, 11:48
...Jag är stendeffad året runt och har makalöst bra kondition... HIIT tycks stärka (förvränga?) självkänslan också ;)

King Grub
2004-02-17, 11:52
Originally posted by Munter
HIIT tycks stärka (förvränga?) självkänslan också ;)

Jag blygs inte för sanningen. :booty:

Dipshit
2004-02-17, 12:11
Originally posted by King Grub


Jag blygs inte för sanningen. :booty:

Var är :booty:-bilderna då? ;)

King Grub
2004-02-17, 12:13
Originally posted by billon


Var är :booty:-bilderna då? ;)

Den här tråden är inte om några bilder på mig. Läs vad Robban, som tränar på samma gym som jag, har att säga om du vill ha någon annans åsikter:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11970&perpage=15&pagenumber=2

Johan Oldenmark tränar också där... :booty:

Men förvandla inte tråden till en diskussion om mig. Det finns PM för nyfiket folk. Den här tråden handlar om HIIT.

Dipshit
2004-02-17, 12:15
Förresten, Gruben mfl! Hur gör ni med käket efter ett HIIT-pass?
En del HIIT-sidor säger att man ska vänta lite med det... hur gör ni?

EDIT: Det är lugnt Grubs... titta bara vilken anti-grub-utviknings-fråga jag skrev här innan jag ens sett ditt inlägg! ;)

King Grub
2004-02-17, 12:15
Originally posted by billon
Förresten, Gruben mfl! Hur gör ni med käket efter ett HIIT-pass?
En del HIIT-sidor säger att man ska vänta lite med det... hur gör ni?

Jag äter omedelbart. Förbränningen stannar inte av bara för att man äter. Det enda man åstadkommer med att vänta är att försämra återhämtningen och minska hormonfördelarna.

Å andra sidan har jag tränat styrka direkt innan, så allt annat än att :eating: direkt vore rena snurren. :)

Vir
2004-02-17, 12:42
Skulle vi kunna få se et detajlierat HIIT pass Grub? Tänkte att jag skulle börja cykla lite nu under viloveckan men jag vet inte om jag ska sitta på cykeln i 1 timma eller i 20 min. Igår blev det nånting halft om halft där jag brännde 250kcal på 14 min. Blev lite slött.
-R

King Grub
2004-02-17, 12:48
Originally posted by Vir
Skulle vi kunna få se et detajlierat HIIT pass Grub? Tänkte att jag skulle börja cykla lite nu under viloveckan men jag vet inte om jag ska sitta på cykeln i 1 timma eller i 20 min. Igår blev det nånting halft om halft där jag brännde 250kcal på 14 min. Blev lite slött.
-R

Det kan inte bli så många detaljer... Mitt recept är:

30 sekunder toktempo, 30 sekunder återhämtningstempo. Upprepa till nära-döden-upplevelse infinner sig, eller 20 minuter passerat. Jag föredrar trappmaskinen.

Stenberg
2004-02-17, 12:49
Jag kör HIIT två gånger i veckan efter styrketräning. Det blir 20 minuters 30/30 intervall på cykel.

Fråga: jag tar protein + oboy-pulver efter träning. Egentligen borde jag ju ta det efter HIIT när jag tränat klart, eller ska jag ta den efter styrketräningen och alltså strax innan HIIT för att det inte ska ta för lång tid? Ett gympass åt mig är ca 75 min.

King Grub
2004-02-17, 12:50
Originally posted by Stenberg
Jag kör HIIT två gånger i veckan efter styrketräning. Det blir 20 minuters 30/30 intervall på cykel.

Fråga: jag tar protein + oboy-pulver efter träning. Egentligen borde jag ju ta det efter HIIT när jag tränat klart, eller ska jag ta den efter styrketräningen och alltså strax innan HIIT för att det inte ska ta för lång tid? Ett gympass åt mig är ca 75 min.

Jag tar min drink och mina skumbananer efter cardion, och mina styrkepass vara längre än dina. Det fungerar utmärkt för mig; jag kan inte ha en proteindrink blaska runt i magen om jag skall kunna ge allt.

Überbiffen
2004-02-17, 14:27
Originally posted by King Grub
30 sekunder toktempo, 30 sekunder återhämtningstempo. Upprepa till nära-döden-upplevelse infinner sig, eller 20 minuter passerat.

Låt säga att man är i så uselt skick att man bara orkar hålla på så i 5 minuter. Bör man välja något annat/köra på med vanlig löpning för att få upp kondisen eller är det bara att kämpa på som en gnu i dom få minuterna man orkar med HIIT ?

:em:

z_bumbi
2004-02-17, 14:38
Originally posted by Überbiffen


Låt säga att man är i så uselt skick att man bara orkar hålla på så i 5 minuter. Bör man välja något annat/köra på med vanlig löpning för att få upp kondisen eller är det bara att kämpa på som en gnu i dom få minuterna man orkar med HIIT ?

:em:

Vanlig löpning är en bra grund och sen börjar man med ett intervallpass i veckan. Kör längre intervall med lägre intensitet under ca 30 minuter, minska sen gradvis längden på både intervallen och passet samtidigt som du kör hårdare tempo.

Sen finns det massor av varianter att testa men det ovan är det grundläggande.

subliminal
2004-02-17, 17:23
Originally posted by King Grub
För mig är verkligen skillnaden milsvid.

Jag har HIIT att tacka för mitt lyckliga liv. :love: Jag är stendeffad året runt och har makalöst bra kondition, och ändå kan jag vräka i mig precis vad och hur mycket jag vill. :eating: Jag är min egen referens.

Jag har heller inte varit sjuk eller förkyld en enda dag de tio senaste åren, inte sedan jag började med intensiv konditionsträning. Det kan ju ha hur många orsaker som helst, men de förkylningsfria åren började precis i samband med att jag tog tag i cardion, så jag är övertygad om att det åtminstone finns ett samband.

Och allt detta för endast en kort tids outhärdlig plåga om dagen.

Men visst finns det gott om studier som stödjer dessa uttalanden. Har du verkligen sökt på t ex PubMed utan att finna något?

Ehm, vad är PubMed för något? :em:

Gissar på att det är någon slags databas med medicinska artiklar, men är den tillgänglig för allmänheten?

z_bumbi
2004-02-17, 17:35
Originally posted by subliminal


Ehm, vad är PubMed för något? :em:

Gissar på att det är någon slags databas med medicinska artiklar, men är den tillgänglig för allmänheten?

Det är en sökbar databas med sammanfattningar av forksningsrapporter inom medicin, fysiologi osv.
I vissa fall finns det länkar till den kompletta rapporten också och sådant gillar i alla fall jag. :)

subliminal
2004-02-17, 17:42
Ok, men är den tillgänglig för allmänheten eller är det bara högskolor och andra institutioner som har tillgång till den?

z_bumbi
2004-02-17, 17:57
Sitter du på en högskola så har du kanske större chans att få tag på kompletta rapporterna utan att betala extra men allt annat får du tag på.

Kom på att jag kanske ska lägga in en adress också.
www.pubmed.org

AdrenalineRush
2004-02-17, 17:58
Grub när du har intensiv intervallträning på trappmaskin är den inställd på lågt motstånd då? Om de är för högt tar de juh lång tid att sjunka ner mellan varje nytt nertramp och då kan man juh inte köra de intensivt? :confused:

King Grub
2004-02-17, 18:02
Originally posted by AdrenalineRush
Grub när du har intensiv intervallträning på trappmaskin är den inställd på lågt motstånd då? Om de är för högt tar de juh lång tid att sjunka ner mellan varje nytt nertramp och då kan man juh inte köra de intensivt? :confused:

Jag knappar in maxfart. Varför behöver du trampa djupt för att köra intensivt? Snabba medeldjupa anser jag vara intensivare.

Vir
2004-02-17, 20:54
Originally posted by Überbiffen


Låt säga att man är i så uselt skick att man bara orkar hålla på så i 5 minuter. Bör man välja något annat/köra på med vanlig löpning för att få upp kondisen eller är det bara att kämpa på som en gnu i dom få minuterna man orkar med HIIT ?

:em:

Jag anser att min kondis inte är något att skryta med men HIIT pallar man ändå i 15 min. Satte mig på cykeln och värmde upp i 30 sek på 25km/h sen började jag. 30s på 60km/h sen 30s på 25km/h och fortsatte så i 16 minuter. Det var först efter 10 min som jag började svettas och vid 16 min hade jag lite svårt att svälja, hade inge vatten innom räckhåll. :D

Våga testa ett HIIT pass innan du bestämmer dig att du har för dålig kondis!
-R

Genesis
2004-02-18, 09:03
Aftonbladet skriver att efterförbränning kan fortsätta i ett helt dygn, medan King Grub, om jag inte missminner mig, har skrivit att efterförbränning "klipps som ett snöre" när man somnar. Båda påståendena kan ju stämma men då är frågan varför Aftonbladet inte tror att folk sover ;)

King Grub
2004-02-18, 09:08
Originally posted by Genesis
Aftonbladet skriver att efterförbränning kan fortsätta i ett helt dygn, medan King Grub, om jag inte missminner mig, har skrivit att efterförbränning "klipps som ett snöre" när man somnar. Båda påståendena kan ju stämma men då är frågan varför Aftonbladet inte tror att folk sover ;)

Efterförbränningen är inte så gigantisk. Det är inte den största fettförbrännande effekten av cardion. Efterförbränningen är bara 40-50 kcal extra de tre timmarna efter passet.

Postexercise energy expenditure and substrate oxidation in young women resulting from exercise bouts of different intensity.

Phelain JF, Reinke E, Harris MA, Melby CL.

Department of Food Science and Human Nutrition, Colorado State University, Ft. Collins 80523, USA.

OBJECTIVE: The effects of low and high intensity exercise, of similar energy output, on exercise and post-exercise energy expenditure and substrate oxidation were studied in eight active, eumenorrheic females (aged 22 to 31). METHODS: Continuous indirect calorimetry was performed during cycle ergometry exercise and for 3 hours following each of the following three protocols administered in random order: 1) low intensity exercise (LIE: 500 calories 50% VO2 max), 2) high intensity exercise (HIE: 500 calories 75% VO2 max), and 3) control condition (C) of quiet sitting for 1 hour, rather than exercise. Excess postexercise oxygen consumption (EPOC), energy expenditure and total fat and carbohydrate oxidation for the entire exercise/control plus 3-hour recovery period were determined by indirect calorimetry. RESULTS: Mean EPOC for the 3-hour post-exercise period for HIE (9.0 +/- 1.7 L, 41 kcals) was significantly greater than EPOC for low intensity exercise (4.8 +/- 1.6 L, 22 kcals). Oxygen consumption (VO2) following HIE, but not LIE remained elevated at the end of the 3-hour post-exercise period. Total carbohydrate oxidation (exercise plus postexercise period) was significantly higher for HIE (116 +/- 8.6 g) compared to LIE (85.0 +/- 5.2 g). Total fat oxidation was lower for HIE (27.7 +/- 3.3 g) compared to LIE (36.9 +/- 3.0 g), but this difference did not reach statistical significance (p = 0.07). At the end of the 3-hour recovery period, the rate of fat oxidation was higher following HIE compared to LIE.

Genesis
2004-02-18, 09:21
Okey tack. Jag som dragit mig från att köra HIIT några timmar innan läggdags, blir till att sluta upp med det nu då :)

AdrenalineRush
2004-02-18, 12:52
Hur ofta måste man köra HIIT i veckan för att det ska ge resultat? :MrT:

King Grub
2004-02-18, 13:05
Originally posted by AdrenalineRush
Hur ofta måste man köra HIIT i veckan för att det ska ge resultat? :MrT:

Du kan köra hur ofta du vill, så länge du håller koll på överträningssymptom. 1 gång är 100% bättre än ingen gång, men 3 gånger per vecka torde vara en lämplig dos för att se bra resultat. Jag kör 4 eller 5 pass i veckan, oftast 5.

charmed
2004-02-18, 13:55
Jag föll för grupptrycket och provade ett pass HIIT innan jobbet. Körde 15min med 30seks intervaller mellan Maxintensitet och 50%intensitet på stepmaskinen. Hade dock väntat mig att det skulle vara lite jobbigare, får nog gå till löpbandet så man får mer frihet hastighets mässigt eller så får jag utöka dtiden. Dock skönt att det tog så grymt mindre tid än att stå och svettas 60min på ett löpband, vi får se ifall det ger samma resultat isåf blir jag överlycklig

potte
2004-02-18, 16:55
är det vettigt att köra HIIT på trappmaskinen efter ett benpass eller är det helt uppåt väggarna?:smash:

jag hade tänkt lägga in tre HIIT-pass i veckan men problemet är att jag bara är på gymet fyra ggr per vecka och jag kör ben två av dessa ggr (uppdelat på framsida lår + vader och baksida lår).

kan tänka mig att efter ett pass med framsida lår och vader är det inte så listigt att hoppa upp på trappmaskinen, men är det ok efter man kört baksida lår? känns inte som att trappmaskinen tar lika hårt på baksida lår som på framsidan lixom...

EDIT: woh000, 100 posts ------> erfaren medlem

http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/jump.gif

King Grub
2004-02-18, 17:19
Har du bara kört baksida lår och/eller vader är det nog helt okej; i trappmaskinen arbetar du övervägande med framsida lår. De små vaderna gör nog varken till eller från.

potte
2004-02-18, 17:21
Originally posted by King Grub
Har du bara kört baksida lår och/eller vader är det nog helt okej; i trappmaskinen arbetar du övervägande med framsida lår. De små vaderna gör nog varken till eller från.

misstänkte det

men jag kör ju vader samtidigt som framsida lår så det går ju ändå inte att köra HIIT på vad-dagen

jeje, men då får jag ihop till 3 ggr i veckan iaf :)

tack för svaret

Legz Luthor
2004-02-18, 20:27
Grub: Anser du att det är tillräckligt med HIIT som konditions träning eller bör man komplettera med annan konditionsträning oxå (typ långdistanslöpning). Är det inte så att HIIT främst ökar mjölksyretåligheten?.

King Grub
2004-02-18, 21:07
Originally posted by Legz Luthor
Grub: Anser du att det är tillräckligt med HIIT som konditions träning eller bör man komplettera med annan konditionsträning oxå (typ långdistanslöpning). Är det inte så att HIIT främst ökar mjölksyretåligheten?.

Du blir bra på det du tränar på. Vill du kunna springa långa sträckor utan att mattas blir du nog tvungen att ge dig ut i milspåret och ta några rundor. Jag är ingen konditionsexpert, men jag kan inte föreställa mig att du blir en bra långdistansare genom korta intervallpass. En kombination skulle jag mycket väl kunna tänka mig är optimalt för både hälsa, form och kondition.

Hoffa
2004-02-18, 21:54
Intressant..själv sprang jag 5 km varje dag nästan..tog mig runt 18 min..
Sen efter att ha läst massor med artiklar och böcker och sk "forskarrapporter" så insåg jag lågintensiv träning ger mer om man vill bränna fett som under en deff och ändå behålla musklerna...

Har gått promenader nu istället...
Kanske ska gå tillbaka till löpning..
Problemet är ju att man är orolig att man ska tappa muskler när man kör "hårdare" löpning eftersom glykogen depåerna börjar tömmas vid högre "puls träning" sägs det...och därmed musklerna alltså..stämmer det? eller är det en marginell del muskelatur som förloras...?

hur definerar man "HIIT" att springa 5km på 20 min är det HIIT ? eller måste man springa det i intervaller?

En annan sak också...HIIT kan knappast vara något för riktigt stora kroppsbyggare som coleman och cutler och grabbarna..svårt att tänka mig Ronnie Coleman springa intervall rusher???

Keep the pump up! :cool:

Legz Luthor
2004-02-18, 22:31
Originally posted by King Grub


Du blir bra på det du tränar på. Vill du kunna springa långa sträckor utan att mattas blir du nog tvungen att ge dig ut i milspåret och ta några rundor. Jag är ingen konditionsexpert, men jag kan inte föreställa mig att du blir en bra långdistansare genom korta intervallpass. En kombination skulle jag mycket väl kunna tänka mig är optimalt för både hälsa, form och kondition.

Okej, det jag är ute efter är kondition som ökar ämnesomsättningen och hjälper mig på styrketräningspassen, och det tycker du HIIT uppfyller eller? Tycker man hör så mycket om att en mycket kondition ska göra en dramatisk skillnad i viloomsättningen så det är det jag strävar efter att få.

paulo
2004-02-18, 23:42
Hej! Skulle vilja ha lite synpunkter på min träning och kosthållning. Jag upplever inte hiit så jobbigt. Cyklar mycket.
Brukar träna följande ibland. Äter ca 3 timmar innan havregrynsgröt och 5-6 äggvitor.

Kör något av dessa pass på motionscykel 4-5/vecka:

Har provat på lite olika på motionscykel, där 8 är max. Har kört t.ex. 30 sekunder på 1:an, 30 sekunder på 2:an och gått upp och ned så i 60-90 minuter. Det borde väl räknas som Hiit? Sen har jag också provat att köra 30 sekunder på 1:an sen 30 sekunder på 8:an. Som max har jag kört det 90 minuter. Några synpunkter på det? Det är klart att jag svettas som ett jävla djur men jag har några stora vattenflaskor bredvid. Jag klarar av det och stretchar efteråt. Sen dricker jag en dryck bestående av 2 teskedar fruktos och 2-3 matskedar druvsocker. Ca 30-60 minuter efter det tar jag en proteindryck uppblandat med lite druvsocker. Ca 30 minuter efter det äter jag pasta/ris med fisk och grönsaker.

King Grub
2004-02-19, 05:08
Originally posted by Legz Luthor
Okej, det jag är ute efter är kondition som ökar ämnesomsättningen och hjälper mig på styrketräningspassen, och det tycker du HIIT uppfyller eller? Tycker man hör så mycket om att en mycket kondition ska göra en dramatisk skillnad i viloomsättningen så det är det jag strävar efter att få.

Dramatisk skillnad i ämnesomsättningen - då får du lägga på dig 20 kilo muskelmassa. Några andra sätt finns inte. Inte "dramatiska skillnader". Annars uppfyller HIIT de kraven du nämner, förutom det.

King Grub
2004-02-19, 05:09
Problemet är ju att man är orolig att man ska tappa muskler när man kör "hårdare" löpning eftersom glykogen depåerna börjar tömmas vid högre "puls träning" sägs det...och därmed musklerna alltså..stämmer det? eller är det en marginell del muskelatur som förloras...?

Korta intensiva konditionspass har dock enbart fördelar på styrketräningsresultaten. Intensiv cardio är nog det som bäst förbättrar insulinkänsligheten, vilket i sin tur, förenklat uttryckt, i praktiken innebär att mer av energin du äter hamnar i muskelcellerna i stället för i fettcellerna = bättre muskeltillväxt.

Bättre kondition innebär naturligtvis också att du orkar ge mer i gymmet, hålla en högre intensitet och därmed belasta musklerna mer.

Cardioträningens effekt på att hålla fläsket under kontroll under en bulkfas är heller inte att förakta.

Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

Intensiv cardio däremot, ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt.

hur definerar man "HIIT" att springa 5km på 20 min är det HIIT ? eller måste man springa det i intervaller?

Det första I:et i HIIT står för just Interval.

perarvid
2004-02-19, 08:54
Originally posted by King Grub
hur definerar man "HIIT" att springa 5km på 20 min är det HIIT ? eller måste man springa det i intervaller?

Det första I:et i HIIT står för just Interval.

Ska det inte vara High Intensity Interval Training?

King Grub
2004-02-19, 11:07
Originally posted by perarvid


Ska det inte vara High Intensity Interval Training?

Yah yah yah - klockan var nio över fem; jag kunde väl inte räkna till två så dags i morse. ;)

perarvid
2004-02-19, 12:23
Alltid dessa undanflykter ;)

joa
2004-02-19, 14:20
King Grub: du skrev i någon tråd att man inte bör köra detta på tom mage (läs på morgonen) om jag inte minns fel.
En anledning är ju att man inte kommer att orka särskilt bra.
Har även för mig att det var en annan anledning, men minns inte vad det kan ha varit. Du kanske kan upplysa mig om det.
I http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp skrives det att morgonen torde vara det bästa alternativet. Därav frågan.

Skall f.ö testa detta, men det är svårt att bryta gammal vanor med nötande på motionscykel på gymet och långpromenader i snålblåste.
Risken finns att det blir lite av båda vilket kanske inte är helt lyckat!?

//Jocke

King Grub
2004-02-19, 14:32
Originally posted by joa
King Grub: du skrev i någon tråd att man inte bör köra detta på tom mage (läs på morgonen) om jag inte minns fel.
En anledning är ju att man inte kommer att orka särskilt bra.
Har även för mig att det var en annan anledning, men minns inte vad det kan ha varit. Du kanske kan upplysa mig om det.
I http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp skrives det att morgonen torde vara det bästa alternativet. Därav frågan.

Skall f.ö testa detta, men det är svårt att bryta gammal vanor med nötande på motionscykel på gymet och långpromenader i snålblåste.
Risken finns att det blir lite av båda vilket kanske inte är helt lyckat!?

//Jocke

Ju mer kolhydrater du förbrukar under en begränsad tid, desto större effekt. Alltså måste man ha ätit innan, för att inte glykogendepåerna skall vara för tömda efter nattens fasta. Om det inte finns kolhydrater lätt tillgängliga, gissa vad som kommer att oxideras till glukos?

Dessutom vill du inte ha obefintliga insulinnivåer vid maximal ansträngning, eftersom du då går miste om en stor del av de positiva hormoneffekterna.

joa
2004-02-19, 14:59
Jag gissar på protein a.k.a. muskler.
Så både fettförbänning och de andra positiva effekterna med hormonnivåer, insulinkänslighet går förlorad om man kör direkt på morgonen!?

Svårt att vänja sig av med tankesättet att "tomma" kolhydratdepåer=ökad fettbörbränning.
Det gäller tydligen bara för lågintnsiv träning.

En fundering till. För en icke styrketränande person gäller ovan resonemang?

King Grub
2004-02-19, 15:01
Så både fettförbänning och de andra positiva effekterna med hormonnivåer, insulinkänslighet går förlorad om man kör direkt på morgonen!?

Inte förlorade, men effekten blir kraftigt och märkbart mindre. Varför inte äta innan? Varför plåga sig på tom mage, när resultaten blir sämre av det? Som om själva obehaget skulle vara effektivt i sig. Och fettförbränning under aktivitetens utförande är över huvud taget inte meningen med HIIT.

En fundering till. För en icke styrketränande person gäller ovan resonemang?

Absolut.

joa
2004-02-19, 15:12
Ok då är jag på spåret.
Man är ju van vid No Pain, No Gain.
Fast jag lär nog bli medveten om vad smärta är när jag kör igång.
Nu kanske man slipper dessa tråkiga 1 timmes promenaderna för att få bort vinterpälsen

//Jocke

mange_
2004-02-19, 15:12
men omm na vill bränna fett genom att gå promenader är det inte bäst att göra det på morgonen då på fastande mage?

King Grub
2004-02-19, 15:15
Originally posted by mange_
men omm na vill bränna fett genom att gå promenader är det inte bäst att göra det på morgonen då på fastande mage?

Jovisst. Men det har ju inget med HIIT att göra. Då är det ju lågintensiv fettförbränningsträning du pratar om. Promenader kan aldrig vara HIIT.

Fördelen med HIIT är att du slipper vara ute och knalla i timtal, samtidigt som du får den intensiva konditionsträningens övriga fördelar på köpet.

mange_
2004-02-19, 15:20
ledsen dum fråga....misstolkade ett av dina svar tidigare.

Detta är för familjemedlemmar som inte kan köra hiit pga olika problem så för dom får det bli morgonpromenader :)

joa
2004-02-19, 19:44
King Grub: Eftersom du verkar kunnig inom frågan riktar jag dem till dig.
Körde mitt första HIIT-pass efter träningen idag och en del frågor dök upp.

* Lämpligast för mig är att köra HIIT direkt efter styrkepasset på 40-50 min. Är det ok eller är man för tömd då?
Brukar käka lunch vid 11. Mellamål med 40 gram All Bran och Mellanfil klockan 14 och start på styrkepasset omkkring 16.

* Efterförbränning pratas det ju om. Du refererade till en undersökning som visade att det rörde som om 40-50 Kcal i ca tre timmar (ibland mer).
Kan jag ta min Gainers som vanligt efter ett Styrke-HIITpass eller bör jag vänta? Vill ju att musklerna skall få sitt så fort som möjligt.

* Kan det vara lämpligt att avsluta ett lågintensivt pass med HIIT?
Tycker så här i början att det känns lite fjuttigt med 4-5 minuters pass (orkar nog inte så mycket mer heller än).

I övrigt ser en typisk träningsvecka under "dieten" ut som följer:

Måndag. Styrke 40-50 minuter + Cykling
Tisdag. Styrke 40-50 minuter + Cykling
Onsdag. Vila
Torsdag. Styrke 40-50 minuter + Cykling
Fredag. Vila
Lördag. Morgonpromenad (kanske byter en av helgdagarna mot HIIT om nu inte 4 HIIT pass blir för mycket)
Söndag Morgonpromenad

//Jocke

King Grub
2004-02-19, 19:56
* Lämpligast för mig är att köra HIIT direkt efter styrkepasset på 40-50 min. Är det ok eller är man för tömd då?

Om du hade läst tråden så hade du vetat att jag tycker det är helt perfekt att köra direkt på styrkepasset. Benpasset undantaget. Passar det dig att köra cardion direkt på styrkan, så för all del, kör hårt. Vill du köra separat någon gång så går det minst lika bra.

Brukar käka lunch vid 11. Mellamål med 40 gram All Bran och Mellanfil klockan 14 och start på styrkepasset omkkring 16.

Det är för lång tid mellan ett rejält mål och träningen. Cirka 60-90 minuter före passet är det lämpligt att äta en rejäl måltid av typen frukost/lunch/middag.

* Efterförbränning pratas det ju om. Du refererade till en undersökning som visade att det rörde som om 40-50 Kcal i ca tre timmar (ibland mer).
Kan jag ta min Gainers som vanligt efter ett Styrke-HIITpass eller bör jag vänta? Vill ju att musklerna skall få sitt så fort som möjligt.

Så fort det bara går. Din förbränning stannar inte av bara för att du äter. Det enda du åstadkommer med att vänta är att orsaka försämrad återhämtning och muskelnedbrytning.

* Kan det vara lämpligt att avsluta ett lågintensivt pass med HIIT?
Tycker så här i början att det känns lite fjuttigt med 4-5 minuters pass (orkar nog inte så mycket mer heller än).

Det går alldeles utmärkt. Öka på när du kan, men plåga dig inte på fel sätt. Då kan skadorna komma.

Måndag. Styrke 40-50 minuter + Cykling
Tisdag. Styrke 40-50 minuter + Cykling
Onsdag. Vila
Torsdag. Styrke 40-50 minuter + Cykling
Fredag. Vila
Lördag. Morgonpromenad (kanske byter en av helgdagarna mot HIIT om nu inte 4 HIIT pass blir för mycket)
Söndag Morgonpromenad

Ser ut som ett vettigt upplägg. Lägg inte något intensivt cardiopass efter benpasset bara. Av den anledningen låter det vettigare att du flyttar den HIIT-passet till en av helgdagarna. Annars är inte 4 cardiopass i veckan för mycket, bara du sköter kost, vila och sömn.

joa
2004-02-21, 13:36
King Grub (eller annan kunnig): En fråga.
*Host* Har precis kört mitt andra HIIT-pass.
Sprang denna gång 4 minuter i 30 sekundersintervall. Förra gången körde jag på motionscykel efter styrkepasset (30 sekunder på 1:an och sedan järnet på 6:an i 30 sekunder) i 4 minuter

Efter cyklingen var jag stum i benen, men inte slut som jag är nu.
Nu kan jag knappt sluta hosta och fick blodsmak i munnen. Trodde allt att det skulle vara lättare.

Till frågan:

1. Eftersom löpningen fick mig att bli slå slut, betuder det att den har bättre effekt än cykeln? Hur hårt jag än kör på cykeln kommer jag aldrig att komma i närheten av denna känsla.

//Jocke

King Grub
2004-02-21, 14:22
Generellt sett kan man säga, att ju fler muskelgrupper som aktiveras under aktiviteten, desto större effekt, och löpning aktiverar betydligt fler än cykling. Det optimala skulle kunna tänkas vara längdskidor.

Cilia
2004-02-21, 15:52
kanske en sådan där cykel där man rör armarna fram och tillbaka med vore något för HIIT då?
Måste aktivera ganska många muskelgrupper...

DeRailed
2004-02-21, 17:19
Tjenare!

Undar, jag brukar köra cardioträning efter passet på 20-25 min...är det för mycket eller? Jag kör cardio på gångmaskin men med olika hastigheter:

0 - 2.30 min : 6-7 km/h
2.30 - 5.00 min : 8.5 km /h
5.00 - 7.30 min : 10.3 km /h
7.30 - 10.00 min : 13.0 km/h

och så forsätter jag så i cykler

Gör jag rätt? Ge mig kritik eller beröm...allt e tillåtet =)

MVH
Sam

Philip
2004-02-22, 20:45
Ursäkta en okunnig men.. varför kan man inte köra HIIT efter ett benpass? Blir inte det en förlängning av benträningen bara?


//Philip

King Grub
2004-02-22, 21:06
Originally posted by Philip
Ursäkta en okunnig men.. varför kan man inte köra HIIT efter ett benpass? Blir inte det en förlängning av benträningen bara?


//Philip

Styrketräning och konditionsträning är två skilda saker.

Du måste vara kolhydratladdad för att få max effekt av HIIT-cardion, och eftersom du förbrukar muskelglykogen till stor del lokalt, kommer dina kolhydratdepåer att vara tömda efter benpasset.

Philip
2004-02-22, 21:23
Ok, jag tror jag fattar...
En annan fråga: Ska man undvika att köra HIIT samma dag som man styrketränar? Jag läste någon annanstans i forumet att Du kör direkt efteråt, men om man t ex kör HIIT på morgonen och sedan styrka på eftermiddagen så borde man väl hunnit fylla på energin ordentligt eller? Det finns ju tusen och en åsikter verkar det som.
Hoppas det är ok att ställa lite småkorkade frågor:em:

//P

King Grub
2004-02-22, 21:24
Originally posted by Philip
Ok, jag tror jag fattar...
En annan fråga: Ska man undvika att köra HIIT samma dag som man styrketränar? Jag läste någon annanstans i forumet att Du kör direkt efteråt, men om man t ex kör HIIT på morgonen och sedan styrka på eftermiddagen så borde man väl hunnit fylla på energin ordentligt eller? Det finns ju tusen och en åsikter verkar det som.
Hoppas det är ok att ställa lite småkorkade frågor:em:

//P

Den frågan är redan besvarad i den här tråden till och med. Du gör som du vill. Antingen splittar du passen, eller så kör du cardion direkt på styrkepasset. Valet är ditt, och resultaten är likvärdiga.

Kossa Mu
2004-02-22, 22:22
En liten nackdel med HIIT är det är lätt att man tar i allt för mycket, speciellt i slutet. Det kanske låter bra, men det är inte allt för trevligt att vara spyfärdig efteråt.

Philip
2004-02-22, 22:41
Kanske inte så trevligt, men som nybörjare och aktiv läsare av "kunskapens källa" i olika forum så tycker jag mig ha förstått att man ska köra tills man absolut inte orkar mer. Orkar man en rep´s till så har man gjort något fel alternativt inte gett allt. Har man inte gett allt så bör man fundera på varför man gjorde de första repetitionerna de är ju bortkastade. M a o så bör man köra även HIIT effektivt annars ger det inte något. Kör jag alltså tills jag är "spyfärdig" så måste jag ju vara på gränsen det optimala eller???

//Philip

PAL
2004-02-23, 01:18
Hej, ny på detta forum - har bara "tjuvläst" tidigare...

Ang. HIIT har jag bara gott att säga - har kört det till och från sedan slutet av sommaren. Upplever man det inte som grymt jobbigt har man antingen Gunde-hjärta eller gjort något fel. De första veckorna orkade jag bara cykler om 30 sek max intensitet / 30 sek låg intensitet i ca 5 minuter, trots att jag redan då hade rätt bra kondis. I dag är jag uppe på 11 minuter...

Det som fascinerat mig är vad som gör att HIIT funkar. I höstas diskuterade jag saken på ett par andra forum och sökte på pubmed efter information. Den grundläggande HIIT-analysen som gör förstått det utfördes av Tremblay et al, se

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8028502&dopt=Abstract

Vissa andra undersökningar bekräftar högintensitetsträningens fördelar, se t.ex.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11319629&dopt=Abstract

En intressant artikel om HIIT hittar ni på http://www.maxim.dk/pdf/HIIT.pdf
Den är på danska, vilket åtminstone inte är något problem för oss som bor nära kontinenten... Själv är jag oenig med artikelförfattaren avseende en del saker, bl.a. påstår han att HIIT lämpligast utövas om morgonen. För egen del menar jag, av orsaker som Grub redan påpekat ovan, att detta inte är korrekt.

Men HIIT tror jag på!

PAL

m1cke
2004-02-23, 08:34
Förr så var det så att man var tvungen att träna konditionsträning i minst 45 min för att fettförbränningen skall börja.

Morgonpromenader skall man bara gå 45 min, efter det så tränas konditionen mer än man bränner fett.

Nu så räcker det med 20 minuters HIIT för att förbränna...

Någon som kan förklara detta?
Är det med 45min som minsta konditionsträningstid någon gammal missuppfattning eller är det just att det är högintensiv träning som gör att man inte behöver köra minst 45 min?

kharon
2004-02-23, 09:47
Originally posted by m1cke
Förr så var det så att man var tvungen att träna konditionsträning i minst 45 min för att fettförbränningen skall börja.

Morgonpromenader skall man bara gå 45 min, efter det så tränas konditionen mer än man bränner fett.

Nu så räcker det med 20 minuters HIIT för att förbränna...

Någon som kan förklara detta?
Är det med 45min som minsta konditionsträningstid någon gammal missuppfattning eller är det just att det är högintensiv träning som gör att man inte behöver köra minst 45 min?

Det handlar i grunden om vilken energikälla musklerna använder, fett eller kolhydrater; vid lågintensiv träning används fett i första hand och ju högre intensitet desto mer används kolhydrater.
Ju mer kolhydrater som används vid idrottsutförandet, desto högre efterförbränning av fett.

Det där om morgonpromenader, 45minuter och kondition är någon konstig myt du har hört...

För konditionen så gäller regeln, du blir bra på det du tränar. Vill man ha kondition att springa 42km, måste man träna på att springa långa sträckor t.ex Vill man ha konditionen att orka springa snabbt så ska man träna det.

Den här artikelserien kanske kan ge en förklaring åt dig
http://www.bodybuilding.com/fun/kurilla1.htm

m1cke
2004-02-23, 15:33
Tack för svaret.

Intressant artikel, svårläst var det, men fattade nog det mesta.

Men, en fråga..

Jag har lärt mig tidigare, och många påstår det än.

Man måste träna konditionsträning i minst 45 minuter annars bränner man inget fett..
Har själv aldrig förstått varför det skulle vara så men..

Finns det något i det påståendet som är sant....
Är 20 minuter HIIT minst lika bra för fettförbränning som t.ex 60 minuter Aerobics?
(självklart beror det på hur utförandet är men generellt)

King Grub
2004-02-23, 15:44
Man måste träna konditionsträning i minst 45 minuter annars bränner man inget fett..
Har själv aldrig förstått varför det skulle vara så men..
Finns det något i det påståendet som är sant....

Det är en ren myt. Du använder fett som bränsle, i olika stor utsträckning beroende på intensitet, kolhydrat- och insulinnivåer, redan från första steget.

z_bumbi
2004-02-23, 16:00
Originally posted by m1cke
Jag har lärt mig tidigare, och många påstår det än.

Man måste träna konditionsträning i minst 45 minuter annars bränner man inget fett..
Har själv aldrig förstått varför det skulle vara så men..

Du bränner fett i stort sätt hela tiden, när du sover, när du sitter och kollar på tv osv så att man måste röra sig i 45 minuter är en myt.

Är 20 minuter HIIT minst lika bra för fettförbränning som t.ex 60 minuter Aerobics?
(självklart beror det på hur utförandet är men generellt)

Har bara kört aerobics en gång och då var det i mitt fall en form av HIIT, kraschade efter 20 minuter. :D

Du bränner mindre fett under ett HIIT pass men det behöver inte vara sämre för fettförbränningen för det.
Om man höjer sin konditionsnivå så bränner man då större andel fett vid all annan träning också, så att köra något som höjer konditionsnivån över den man redan har är på sikt bara positivt och då spelar det mindre roll om man just under den aktiviteten inte bränner så mycket fett.
Sen ska man ju också se till att man ju faktiskt gör av med kalorier vilken form man än väljer och att bara se till mängden fett under en aktivitet är inte det viktigaste under en dag utan vill man tappa fett så ska man göra av med mer än vad man tillför.

Det bästa är enligt mig att man blandar olika former av träning för att få det bästa av alla olika typer.

m1cke
2004-02-23, 17:13
Tack för svaren..

Då vet jag hur det ligger till..

Nu skall jag iväg till gymet huuua skall köra mitt första HIIT pass..
skall bli spännande att se hur det går.. konditionen är inte på topp!! men först blir det ryggpass..
Laddar MD'n med At The Gates..:hbang: