handdator

Visa fullständig version : 15 år...


cabbe
2013-02-03, 20:59
hej är det farligt att deffa ner sig om man e 15 år :):smash:

Philley
2013-02-03, 21:03
Kanske kan bli jobbigt med skolan. För mig var det så.

cabbe
2013-02-03, 21:12
okej har ganska nära hem så de blir inga problem :D

RakaRör
2013-02-03, 21:14
okej har ganska nära hem så de blir inga problem :D

Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga varför det skulle hjälpa?

Antar att han menade med hungern och svårt att koncentrera sig bland annat?

:confused:

cabbe
2013-02-03, 21:16
sant tänkte inte på det...

RykteT
2013-02-03, 21:16
Jag tror han menade att inte äta i matsalen och räkna kalorierna hemma istället! ;)

cabbe
2013-02-03, 21:17
Jag tror han menade att inte äta i matsalen och räkna kalorierna hemma istället! ;)

precise va jag mena :cool:

aronohman
2013-02-03, 21:18
är själv 15 år och har haft tankar om att deffa till sommaren, men jag skiter i det och bygger muskler ist och deffar nästa sommar kanske :) tror det kan bli problem med kosten på skolan osv... men farligt är de inte skulle ja tro, det bli ingen tävlingsdeff eller?

cabbe
2013-02-03, 21:19
är själv 15 år och har haft tankar om att deffa till sommaren, men jag skiter i det och bygger muskler ist och deffar nästa sommar kanske :) tror det kan bli problem med kosten på skolan osv... men farligt är de inte skulle ja tro, det bli ingen tävlingsdeff eller?


nä ingen tävligsdeff för mig. ville få väck fettet ;)

begt
2013-02-03, 21:20
hej är det farligt att deffa ner sig om man e 15 år :):smash:

Det beror på hur hårt man dietar. Allt kan vara farligt.

Är du normalviktig finns det ingen poäng med det. Du kan säkert bygga muskler även om du står still i vikt. Ung som du är och har höga nivåer av tillväxthormoner osv.

Att börja räkna kalorier som 15 åring är inget jag skulle ge mig in på så här i efterhand...

cabbe
2013-02-03, 21:21
Det beror på hur hårt man dietar. Allt kan vara farligt.

Är du normalviktig finns det ingen poäng med det. Du kan säkert bygga muskler även om du står still i vikt. Ung som du är och har höga nivåer av tillväxthormoner osv.

Att börja räkna kalorier som 15 åring är inget jag skulle ge mig in på så här i efterhand...

Har aldrig varit normalviktig har ungefär 10 kg i övervikt *flex*

RykteT
2013-02-03, 21:21
Ett tips till dig cabbe:

Om du nu ska deffa redan nu så skulle jag rekommendera att du ändå äter i skolan. Det är inte smart att skippa gratis mat i skolan bara för att.

aronohman
2013-02-03, 21:21
nä ingen tävligsdeff för mig. ville få väck fettet ;)

ja då hade vi likadana tankar ;) vi har ganska lika kroppar ser ja på din andra journal, längd, vikt osv. börja updatera där nu dina pass så har du en prenumerant ;):thumbup:

cabbe
2013-02-03, 21:23
ja då hade vi likadana tankar ;) vi har ganska lika kroppar ser ja på din andra journal, längd, vikt osv. börja updatera där nu dina pass så har du en prenumerant ;):thumbup:

hade tänkt att börja imon med att skriva ner passen ;)

begt
2013-02-03, 21:26
Ett knep du kan ta till är att äta med en lite mindre tallrik (och äta mer proteinrik mat). Men om du äter mycket chips, läsk och godis så är det enklast att bara minska på det (du behöver inte sluta helt för att börja gå ned i vikt). Andra energibomber är standardmjölk och bröd (som det är lätt att äta för mycket utav).

Börja INTE räkna kalorier i första hand. Det är skönt och sunt att inte tänka för mycket i såna termer-särskilt i och med att du är 15 år.

cabbe
2013-02-03, 21:27
Ett knep du kan ta till är att äta med en lite mindre tallrik (och äta mer proteinrik mat). Men om du äter mycket chips, läsk och godis så är det enklast att bara minska på det (du behöver inte sluta helt för att börja gå ned i vikt).

Börja INTE räkna kalorier i första hand. Det är skönt och sunt att inte tänka för mycket i såna termer-särskilt i och med att du är 15 år.

okej tack *flex*:hbang:

NilsN
2013-02-04, 00:10
Skär ner på kolhydrater bara, halvera din mängd pasta,ris,potatis, byt ut mjukt bröd till hårt och ät mer fisk,kött,fågel osv än vad du gör i nuläget.

Försök äta mindre tillbehör så som såser,sylt,marmelad whatever..

Då kommer du säkerligen kunna äta större mängd mat och ändå gå ner i vikt..

Tänk på att du är ung och har få åtaganden i livet och massor med fritid till att motionera/träna.

Jag förespråkar även "light produkter", nästan inga kalorier och löjlig smakskillnad.

begt
2013-02-04, 10:59
Om du äter följande så skippa eller minska intaget:

Müsli/cornflakes---> havregrynsgröt är nyttigare och mättar bättre
yoghurt med tillsatt socker---> en liten skvätt mjölk i gröten istället
marmelad--> skippa
saft--> skippa
kräm-->skippa
vitt bröd med lite fibrer-->grovt/hårt bröd istället
kakor/bullar-- någon bulle eller kaka efter träning kan vara ok
godis/läsk/chips--> lightläsk eller skippa. Gör egna rotfruktschips.
skräpmat (färdigmat).---> skippa helt och ät riktig mat istället. Hemlagat är mycket godare och nyttigare.

Men om du konsumerar rätt mycket av något av ovanstående så räcker det med att skippa just den saken för att gå ned i vikt. Försök ändå att äta sunt; fisk/kött+grönsaker+ potatis är en bra bas i varje måltid. Byt ut pasta mot potatis (klart nyttigare och mättar långt bättre) osv.

Försök äta ganska proteinrikt. Allt protein från djurvärlden är fullvärdigt t.ex. ägg, kött, fisk, mjölk, ost osv. Men även bröd och potatis innehåller lite protein.

Sinatra
2013-02-05, 04:38
Klart det inte är att föredra så länge du inte är ohälsosamt tjock. Deff innebär mindre matintag och det kan ju knappast framstå som bra för en växande individ, sen lär det inte främja mikronutrientbehovet osv.

Varför deffa i den ålder då man bygger som bäst? :D

Gober
2013-02-05, 07:22
Är du överviktig så är det positivt för din hälsa att gå ner i vikt. Deffa för att bli "rippad" i så ung ålder? Nej det tycker jag inte är en bra idé. Det är bättre att äta ordentligt och träna hårt, deffa kan du göra om något år när du lagt på dig lite muskler.

Tycker att det finns en del risker att komma in i "defftankar" i den åldern, det är lätt att det går överstyr och skapar problem.

Man växer fortfarande i den åldern och behöver all näring från maten. Dessutom är det lättast att lägga på sig muskler i den åldern, kör på för fullt med träningen och ät ordentligt.

Späcket
2013-02-07, 16:01
Är inga problem att gå ner i vikt om man är 15 år gammal. Se till att inte hårdbanta bara!

Lycka till!

LillisJ
2013-02-07, 17:08
Jag ska själv deffa i mitten av mars tror jag. Fattar inte varför det är olagligt att räkna kalorier som 'minderårig' här på kolo, jag har gjort det i 7 månader och det har säkerligen spelat stor roll för de 11kg jag gått upp sedan dess.

Jag tycker att du ska deffa om du känner att det behövs. Bygga har du gott om tid för.

cabbe
2013-02-07, 18:16
tack för Alla svar :P

Donkens
2013-02-07, 20:14
För många brukar det vara så att puberteten drar igång sitt A - Game under den tiden. Har sett vissa personer transformera sig ordentligt bara under en sommar, på grund av det. Metabolismen kan då gå som en Mustang vid den åldern vid ett par tillfällen.

Undvik livsmedel som enkelt fyller ut ditt kaloribehov, så som läsk (även juice), begränsa drycker som mjölk också, 1 glas om dagen räcker. Då sparar du kalorierna och kan istället använda det till livsmedel som potatis, ris och mera protein så du orkar med träning mer.

Hårdbanta inte bara som någon sa. Nån gång varannan vecka kan du även unna dig, det kan motivera dig ordentligt.