handdator

Visa fullständig version : Böcker om träning och kroppen som INTE är skit!?


Wibeerg
2013-02-03, 20:42
Hej!

Har läst ett par böcker om träningslära, näringslära m.m men nästan allt känns som totalt skit! Anna Skipper all over it!

Kan ni tipsa på engelska böcker som är erkänt seriösa om vårt stora delade intresse?

Mvh!

Dreas
2013-02-03, 20:44
www.traningslara.se - Köp deras bok.

Inte på engelska men det är bra grejor!

Annars kan jag tipsa om Exercise Physiology seventh edition eller liknande. Den har jag.

Mouline
2013-02-03, 20:45
Alan Aragon
Lyle McDonald
Brad Pilon

Amfksp
2013-02-03, 20:47
Ove rytters effektiv och avancerad bodybuilding är dom enda två jag äger. Den första gick under namnet "bibeln" när jag började träna som 14-15-åring och var totalt sönderläst på det lilla källargymmet jag körde på då.
Antar att all info i dessa finns på nätet nu dock.

Birkharju
2013-02-03, 20:51
Essentials of Exercise Physiology, Fourth edition är guld!

Annars är träningsläras bok bra, inte i närheten av lika omfattande eller svår att begripa.

Andy.da.wohoo
2013-02-03, 21:02
Jag tycker att boken Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare av Anki Sundin är en väldigt bra bok som jag rekommenderar :)

tjing
2013-02-03, 21:02
Alan Aragon
Lyle McDonald
Brad Pilon

Finns ju en poäng i att lära sig grunderna först.

Näringslära för högskolan är en bra svensk bok jag kommer på.

Annars finns ett gäng bra böcker om anatomi/fysiologi och träningsfysiologi på engelska, men jag kommer inte ihåg namnen på de jag läst. Ett tips är just att läsa en bok om allmän fysiologi först, sedan en bok om träningsfysiologi och ta det därifrån om du vill få en bra koll på hur kroppen fungerar.

Var beredd på att det kommer att ta tid att läsa en bok på engelska, sannolikt månader om du inte läser flera timmar slaviskt om dagen, då böckerna i regel är tämligen tjocka. Även på svenska iofs, om man aktivt försöker memorera det man läser.

tjing
2013-02-03, 21:08
Essentials of Exercise Physiology, Fourth edition är guld!


Ja, den är bra. (Googlade bilden)


Annars är träningsläras bok bra, inte i närheten av lika omfattande eller svår att begripa.

Ja, den är också bra. Och som sagt nybörjarvänligare.

Matsa
2013-02-03, 21:44
På tal om nybörjarvänliga böcker så skulle jag vilja ha tips på träningsböcker som passar en 15-årig nybörjare. Min brorson har börjat intressera sig mer för styrketräning så jag tänkte ge honom en vettig födelsedagspresent. Träningsläras bok har jag redan tänkt köpa men jag skulle vilja ha med minst en till, såg Ankis bok nämnas och den har jag funderat lite på.

Både böcker om träning och kost är av intresse.

Andy.da.wohoo
2013-02-03, 21:54
På tal om nybörjarvänliga böcker så skulle jag vilja ha tips på träningsböcker som passar en 15-årig nybörjare. Min brorson har börjat intressera sig mer för styrketräning så jag tänkte ge honom en vettig födelsedagspresent. Träningsläras bok har jag redan tänkt köpa men jag skulle vilja ha med minst en till, såg Ankis bok nämnas och den har jag funderat lite på.

Både böcker om träning och kost är av intresse.

Jag tycker Ankis bok är bra och nybörjarvänlig. Den går igenom saker i alldeles lagom takt och lagom djupt. Vissa delar är kanske lite ointressanta, t ex kapitlet om antioxidanter, men isåfall är det bara att hoppa över detta.

Wibeerg
2013-02-04, 07:34
"Strenght training anatomy" av Fredric Delavier, volym 1 och 2. Allt om olika övningar för alla muskler och förklaring med bilder, massor av info om allt möjligt.

Kollade runt lite och den hade fått 5/5 överallt, så de blev de.