handdator

Visa fullständig version : Pepsi Max


ceflower
2004-02-17, 03:58
Är pepsi max en skänk från ovan? Enligt innehållsdeklaration är den ju nästan likvärdig med vatten. Något måste vara fel! Smaken är helt okej, kanske inte lika bra som Coca Cola, men helt okej för att vara så mkt bättre.

Så, tell me, finns det någon hake i denna dryck?

shirunai
2004-02-17, 06:26
det finns en sök funktion som ger dig mer information, men nej finns ingen hake.

Assazel
2004-02-17, 08:10
Originally posted by ceflower
Är pepsi max en skänk från ovan? Enligt innehållsdeklaration är den ju nästan likvärdig med vatten. Något måste vara fel! Smaken är helt okej, kanske inte lika bra som Coca Cola, men helt okej för att vara så mkt bättre.

Så, tell me, finns det någon hake i denna dryck?

Förutom att den den smakar :booty: :booty: menar du?

PeterJ
2004-02-17, 09:07
Hake och hake. Pesi max ger dig i princip inga kalorier eftersom den saknar socker, den är istället smaksatt av olika substanser då framförallt apspartam ger den söta smaken. Precis som med de andra light drickorna. Så på så sätt är den perfekt eftersom man kan dricka hur mycket som helst utan inta några kalorier. Det är dock oklart om aspartam är ofarligt eller ej, under niottiotalet kom det larmrapporter om att amerikanska soldater hade drabbats av hjärnskador av aspartam. Detta har undersökts i ett otal undersökningar och man kan idag inte direkt visa på att aspartam skulle vara skadligt, men det är inte hundra procent vederlagt.
Själv dricker jag mycket apartam, främst från fun light men under diet blir det mycket cola light
//Peter

LunaSpice
2004-02-17, 09:07
Den är vrålgod! :eating:

Herkulez
2004-02-17, 09:55
pepsi max är guds gåva till byggare, den enda nackdelen är väl att den är beroendeframkallande

Axl
2004-02-17, 10:26
Själv så tycker jag Coca Cola light är godare...

/Axl

Sparrisen
2004-02-17, 10:37
Originally posted by PeterJ
Hake och hake. Pesi max ger dig i princip inga kalorier eftersom den saknar socker, den är istället smaksatt av olika substanser då framförallt apspartam ger den söta smaken. Precis som med de andra light drickorna. Så på så sätt är den perfekt eftersom man kan dricka hur mycket som helst utan inta några kalorier. Det är dock oklart om aspartam är ofarligt eller ej, under niottiotalet kom det larmrapporter om att amerikanska soldater hade drabbats av hjärnskador av aspartam. Detta har undersökts i ett otal undersökningar och man kan idag inte direkt visa på att aspartam skulle vara skadligt, men det är inte hundra procent vederlagt.
Själv dricker jag mycket apartam, främst från fun light men under diet blir det mycket cola light
//Peter

Addera även proteindrinkarna till listan med aspartamprodukter... har dock för mig att Fast inte använder aspartam.

Assazel
2004-02-17, 10:44
Originally posted by SwedeForce


Addera även proteindrinkarna till listan med aspartamprodukter... har dock för mig att Fast inte använder aspartam.

inte Twinlabb heller, numera

Herkulez
2004-02-17, 10:59
Originally posted by Assazel


inte Twinlabb heller, numera

Dom kommer att gå tillbaka till sitt gamla recept....om jag inte hört fel

King Grub
2004-02-17, 11:40
Originally posted by ceflower
Är pepsi max en skänk från ovan? Enligt innehållsdeklaration är den ju nästan likvärdig med vatten. Något måste vara fel! Smaken är helt okej, kanske inte lika bra som Coca Cola, men helt okej för att vara så mkt bättre.

Så, tell me, finns det någon hake i denna dryck?

Inga hakar, men det går inte att likställa med vatten. Koffeinet är vätskedrivande, även om det inte är några uttorkande mängder.

Är man inte rädd för artificiella sötningsmedel ser jag inga andra hinder att svepa ett par liter per dag. ;)

För godast är den!

Metal_boy_
2004-02-17, 13:30
coca cola light e godare...i max smakar det som dom har haft i smakämne av banan vilket jag inte finner passande i cola..men smaken e som sagt som :booty:

the OnE
2004-02-17, 13:32
är det lika många kcal i pepsi light lemon??:confused:

King Grub
2004-02-17, 13:45
Originally posted by the OnE
är det lika många kcal i pepsi light lemon??:confused:

Pepsi Light Lemon finns inte. Pepsi Twist är sockersötad och finns inte i light-variant.

Coca-Cola Light Lemon finns däremot, och innehåller lika många kcal som vanlig light-cola, dvs så gott som inga alls.

skaparn
2004-02-17, 18:59
Originally posted by PeterJ
Det är dock oklart om aspartam är ofarligt eller ej, under niottiotalet kom det larmrapporter om att amerikanska soldater hade drabbats av hjärnskador av aspartam. Detta har undersökts i ett otal undersökningar och man kan idag inte direkt visa på att aspartam skulle vara skadligt, men det är inte hundra procent vederlagt.

//Peter

Men då undrar jag: Varför hade amerikanska soldater intagit aspartam i större mängder? Var de deltagare i nåt test där man avsiktligt utsatte dem för aspartam för att se om det var farligt? Eller kände de kanske ett behov av att hålla nere antalet kalorier? Trodde soldater var aktiva i sin vardag och kunde ägna tankarna åt annat än GI, II, kcal osv osv.

Hobbes
2004-02-17, 19:30
Originally posted by King Grub


Inga hakar, men det går inte att likställa med vatten. Koffeinet är vätskedrivande, även om det inte är några uttorkande mängder.

Är man inte rädd för artificiella sötningsmedel ser jag inga andra hinder att svepa ett par liter per dag. ;)

För godast är den!

Angående art. sötningsmedel, då skulle jag väl vara döende vid detta laget. Fick diabeters vid 11 års ålder och efter 19 års konsumerande av diverse produkter som innehåller exempevis aspatam. Hörde en massa om hur farligt det skulle vara när jag blev diabetiker, men det rann rätt snabbt ut i sanden, efter att de gjort lite experiment på möss:D . Skämt och sidor, jag tror det som allt annat är en rätt hypad myt att det skulle vara farligt med sötningsmedel. Har någon sett något dödsfall eller insjuknad efter intagande av sötningsmedel????

Angående koffein, så hittade jag en intressant sak, då jag själv konsumerar mängder med kaffe! Jag hoppas att alla har den källkritik som krävs så jag slipper en massa skit angående vart jag tog texten. Men det är Paul Cribb från AST som skriver ett svar angående koffein konsumtion:

"Caffeine, apart from being a stimulant, is thought to have diuretic (water loss) effect and any caffeine containing drinks are thought to contribute to dehydration and therefore a decrease in performance. However, a recent issue of the Tufts University Health & Nutrition newsletter published an interesting view after consulting experts in this field. The conclusion was that the dehydrating properties of caffeine, especially mild use, is not as bad as once believed.

Dr William Evans, Director of Nutrition, Metabolism and Exercise Science suggested that if you are a regular coffee drinker, the body adapts to a persons habitual coffee drinking habits. The more coffee you habitually drink, the less water you lose from its consumption. Dr Lawrence Spriet at the Dept of Human Biology and Nutritional Sciences at Ontario's University of Guelph recommends that "this idea that coffee causes loss of more water than it provides is incorrect. Coffee is fluid first." While coffee is not ideal to replenish lost fluid, it still contributes to hydration more than dehydration."

Med andra ord kanske man kan dra slutsatsen, att det inte är så enormt vätske drivande om man ständigt intar kaffe. O för den delen, man bygger väl inte sitt vätske intag på kaffe??? Ännu en hypad grej/rädsla, som vars skräck bränner mer kalorier än kaffet i sig!

Genesis
2004-02-17, 20:58
Originally posted by King Grub

Pepsi Light Lemon finns inte. Pepsi Twist är sockersötad och finns inte i light-variant.
Diet Pepsi Twist finns, men inte i Sverige :(

Mindek
2004-02-17, 22:26
Originally posted by Hobbes


Med andra ord kanske man kan dra slutsatsen, att det inte är så enormt vätske drivande om man ständigt intar kaffe. O för den delen, man bygger väl inte sitt vätske intag på kaffe??? Ännu en hypad grej/rädsla, som vars skräck bränner mer kalorier än kaffet i sig!

Grubben har sagt att vätskan i kaffet är tillräckligt för att ersätta den vätskedrivande effekten koffeinet ger. Jag tror mer på Grubben än Cribb, men nu säger de ju samma sak så :hbang:

z_bumbi
2004-02-17, 22:36
Hobbes: Jo att det är så vätskedrivande som man tidigare har ansett finns det väl en hel del som tyder på att det inte stämmer men det är ju fortfarande sämre än vatten i den frågan.

Jag skulle räkna kaffe som plus/minus noll i vätskebalansen med övervikt åt minus då i alla fall jag lätt dricker en kopp kaffe istället för att dricka vatten.

Hobbes
2004-02-17, 22:38
Originally posted by Mindek


Grubben har sagt att vätskan i kaffet är tillräckligt för att ersätta den vätskedrivande effekten koffeinet ger. Jag tror mer på Grubben än Cribb, men nu säger de ju samma sak så :hbang:

Vilket för övrigt stämmer! Jag har själv ingen anledning att misstro varken King Grub eller Cribb, dock så var det ju inte hans studie utan någon annans som han refererade till.

Jag vill även här påpeka detta enorma I-lands problem huruvida Pepsi-max, cola light eller kaffe är vätske drivande och huruvida detta skulle eventuellt kunna påverka någons kreatinupptag osv osv....

Hipp Hipp satte huvudet på spiken, men sina skämt, från vilka JAG lånade mitt:naughty:

Hobbes
2004-02-17, 22:41
Originally posted by z_bumbi
Hobbes: Jo att det är så vätskedrivande som man tidigare har ansett finns det väl en hel del som tyder på att det inte stämmer men det är ju fortfarande sämre än vatten i den frågan.

Jag skulle räkna kaffe som plus/minus noll i vätskebalansen med övervikt åt minus då i alla fall jag lätt dricker en kopp kaffe istället för att dricka vatten.

Du hann posta detta innan mig, men jag håller med dig. Ser egentligen inget problem med mitt kaffe drickande så länge plantagen inte fryser som för ett antal år sedan och de höjde priset!

Croatia_BoY_78
2004-02-19, 01:13
Oh my god?

Va betyder det här? Att jag kan dricka 1 liter läsk varje dag utan att bli fet av detta? Rofl? Too good to be tru eller?:cheers:

Jag måste drömma...klockan är 1.10 bäst att lägga sej

jim
2004-02-19, 05:08
trodde att artificiella sötningsmedel hade skyhögt GI.. men men! man lär sig något var dag..


lite kuriosa! visste ni att cola light och tab x-tra e samma dryck? :naughty:

King Grub
2004-02-19, 05:15
Originally posted by jim
lite kuriosa! visste ni att cola light och tab x-tra e samma dryck? :naughty:

Icke. Jag känner personer på Coca-Cola, och det är det inte. Inte direkt någon milsvid skillnad, men den finns där.

Fartman
2004-02-19, 17:59
Originally posted by jim

lite kuriosa! visste ni att cola light och tab x-tra e samma dryck? :naughty:

yeah right! dom smakar faktiskt olika, mer "cola-smak" i tabben.. den är typ åt pepsi max hållet men inte lika god förståss

Dipshit
2004-02-19, 18:11
jaja...men vi är väl ändå alla överrens om att Pepsi slår Cola?

King Grub
2004-02-19, 18:20
Originally posted by billon
jaja...men vi är väl ändå alla överrens om att Pepsi slår Cola?

Jajamen! http://www.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_bubble.gif

Daniiiel
2004-02-19, 23:57
att mäta pepsi mot cola är som att mäta oxfilé med bearniesås och klyftpotatis mot tonfisk och torrt ris

enorm skillnad

skaparn
2004-02-20, 07:15
Originally posted by Daniiiel
att mäta pepsi mot cola är som att mäta oxfilé med bearniesås och klyftpotatis mot tonfisk och torrt ris

enorm skillnad

Nu fattar jag inte, är det ena nyttigare eller? Tycker nog att tonfisk är lite saltare än Pepsi också.

Axl
2004-02-20, 08:03
Originally posted by billon
jaja...men vi är väl ändå alla överrens om att Pepsi slår Cola?

Neeej! :nono:

Coca Cola Light :hbang:

/Axl

King Grub
2004-02-20, 11:29
Originally posted by Axl


Neeej! :nono:

Coca Cola Light :hbang:

/Axl

Diskvatten. ;)

gasoliner
2004-02-20, 12:15
Pepsi max smakar ju knappt light ens =good.

Tar mig en redig slurk//magsjuk Gas..:(

Tricklev
2004-02-20, 15:29
Omg så här är det pepsi max tar cola light
pepsi max tar också vanlig pepsi. men det mest ultimata av dom alla i smack tävlingen är vanlig Coca cola. vanlig pepsi smakar ju rejält sunk =/