handdator

Visa fullständig version : Kritik knäböj


IsseBisse
2013-02-03, 14:50
Jag vet att det finns en samlingstråd för knäböj här på forumet, men jag har redan postat där utan att få några svar. Så nu gör jag en egen tråd i stället. Hursomhelst skulle jag gärna vilja ha lite kritik på mina böj. Här är tre videos från senaste passet: (Mitt 1RM är 140 kg)

5 reps á 87.5 kg
phEbRfscFLM

5 reps á 102.5 kg
VaMYMSkvfUI

3 reps á 120 kg
24pyO6wQX6U

Shajjn
2013-02-03, 15:33
Stå vänd framför böjställningen. Det är onödigt och potentiellt farligt att behöva gå baklänges med 120 kg på ryggen.

Bra djup. Kanske ska fundera på att använda mer hip drive (Mark Rippetoe) än vad du redan gör. Tyngden verkar ligga ganska så rakt ovanför foten, tycker det ser bra ut.

rooz
2013-02-03, 15:39
Djupet är väl okej om man bara hobbytränar. Ta bort kudden också, den är bara onödig..

exevision
2013-02-03, 15:40
Måste bara säga att du ser inte ut att ha kroppen för att man skulle tro att du skulle få upp 140kg i djup böj. Men du får ju upp 3x120 rätt så fint så du måste ju ha starka ben!

IsseBisse
2013-02-03, 16:55
Stå vänd framför böjställningen. Det är onödigt och potentiellt farligt att behöva gå baklänges med 120 kg på ryggen.

Bra djup. Kanske ska fundera på att använda mer hip drive (Mark Rippetoe) än vad du redan gör. Tyngden verkar ligga ganska så rakt ovanför foten, tycker det ser bra ut.Tack för tipset!

Djupet är väl okej om man bara hobbytränar. Ta bort kudden också, den är bara onödig..Vad skulle jag tjäna på att gå djupare? Har inte egentligen någon ambition göra mer än hobbyträna, men jag är ändå nyfiken. Angående kudden brukar jag känna att det skaver lite efter några set om jag kör utan den.

Måste bara säga att du ser inte ut att ha kroppen för att man skulle tro att du skulle få upp 140kg i djup böj. Men du får ju upp 3x120 rätt så fint så du måste ju ha starka ben!Tack!

Sheogorath
2013-02-03, 17:03
Djupet är väl okej om man bara hobbytränar. Ta bort kudden också, den är bara onödig..

Djupet på nästan alla repetitionerna hade blivit godkänt på en SL-tävling så det duger till mer än hobbyträning om man så vill.

Gröntvedt
2013-02-03, 18:23
Trygga böj. Kan inte uttala mig dock om hur det ser ut framifrån. Det ser ut som att du är passiv på vägen ner vilket gör att vändningen i botten inte blir så distinkt. Ett trick kan köra frontböj där du starta i bottenläget. Kräver dock ett power rack.

Kanske kan denna video vara till hjälp. (http://www.youtube.com/watch?v=RiueTUzgN8A)

IsseBisse
2013-02-03, 18:53
Djupet på nästan alla repetitionerna hade blivit godkänt på en SL-tävling så det duger till mer än hobbyträning om man så vill.Då duger det för mig! :) Hade väl varit fräckt att köra atg, men med tanke på hur stel jag var när jag började känns ett godkänt lyft helt ok.

Trygga böj. Kan inte uttala mig dock om hur det ser ut framifrån. Det ser ut som att du är passiv på vägen ner vilket gör att vändningen i botten inte blir så distinkt. Ett trick kan köra frontböj där du starta i bottenläget. Kräver dock ett power rack.

Kanske kan denna video vara till hjälp. (http://www.youtube.com/watch?v=RiueTUzgN8A)Jag kollade på video, och han står lite bredare än jag och har stången lite längre ner. Ska testa det nästa gång. Angående frontböjen har jag testat med aldrig riktigt fått häng om den övning. Vet framför allt inte var jag ska placera stången, och hur jag ska hålla den. Har du tips på någon bra instruktionsvideo?

Gröntvedt
2013-02-03, 19:02
Du kan prova sänka blicken lite så ditt huvud hamnar i linje med ryggraden. Brukar medföra att man lättar använder höften relativt framsida lår. Vad gäller frontböj så beror det lite på vad du tycker är bekvämt och din rörlighet. Du måste kunna bibehålla armarna parallellt med golvet i botten positionen annars kommer stången att glida fram/ner.

Du kan kika på den här och prova dessa tre positioner. (http://www.youtube.com/watch?v=YdDHJAQDZEA)