handdator

Visa fullständig version : Underbenens framsida?


jimcg
2004-02-16, 23:15
Jag tillhör dom som av naturen beåvats med långa och mycket smala ben, vilket jag ägnar ett pass i veckan åt att ändra på.

Med tanke på det här med balans mellan fram- och baksida som man alltid försöker eftersträva, borde man inte träna framsidan på underbenen också?

Hittade en bild på en pryl (se nedan - minns inte var jag hittade bilden). Jag har en granne som kan svetsa, så det borde ju vara lätt fixat att göra en. Har dock aldrig sett nån nämna eller träna den delen, varken här eller nån annan stans. Bortsett från om man VILL träna den muskeln eller inte - BORDE man göra det?

//Jim

Munter
2004-02-16, 23:37
Jag brukar ta vissa perioder med träning av framsidan vaden, oftast att man hakar fast ett kabelhandtag över foten, sätter sig på golvet och vickar foten uppåt. Smärtan uppenbarar sig snabbt, märks att man inte är van att aktivera det partiet i träningssammanhang i alla fall. Lär väl inte vara nån standardövning men vad gör man inte för att puffa vaderna närmare halvmetern :(

DarthHolm
2004-02-17, 00:12
Framsidan vaden :confused:

Fultjack
2004-02-17, 00:36
läste här förut att man kunde köra omvända ståendevadpressar, dvs du står med hälen på plankan och vickar, inte med tåna som vid vanliga ...

henke_in_training
2004-02-17, 00:44
jag brukar ta en 5kg platta och lägga under hälarna, sen lägger jag en 20 kg platta över tårna och vickar uppåt....funkar ganska bra... egentligen så borde man nog ha en sån där maskin, för att kunna dra på mer vikt, mer kontroll osv.... men i brist på annat...

Shadow Warrior
2004-02-17, 06:53
Omvända vadpressar är allt man behöver göra för tribialis, 1x20 efter vadträningen räcker gott och väl. Någon maskin eller krånglig övning för denna muskel är absolut inte nödvändigt, omvända vadpressar är ju i princip tribialis primära funktion.

/Shadow Warrior

Åse Columbus
2004-02-17, 07:29
tribialis??

heter väl inte såååå??:cool:

jimcg
2004-02-17, 07:39
Okej, det blir till att träna dom! Tack för övningsförslagen.

//Jim

Shadow Warrior
2004-02-17, 08:50
Originally posted by Åse Columbus
tribialis??

heter väl inte såååå??:cool:

okej då... tribialis anterrior... nöjd!? ;)

/Shadow Warrior

Tanman
2004-02-17, 09:34
Tibialis Anterior:
http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Som löptränare känner jag till den muskeln eftersom 99,9% av alla löpare någon gång drabbas av smärta här.

Edit: Tibialis självklart efter Tibia.

Åse Columbus
2004-02-17, 09:58
Tack!!!!!

Har ju gått utbildningen o hade för mig att det inte fanns tribialis...men väl tibialis.:D

Sparrisen
2004-02-17, 10:13
Originally posted by Tanman
Tibialis Anterior:
http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Som löptränare känner jag till den muskeln eftersom 99,9% av alla löpare någon gång drabbas av smärta här.

Edit: Tibialis självklart efter Tibia.

Du snackar inte om benhinneinflammation?

Tanman
2004-02-17, 11:14
Originally posted by SwedeForce


Du snackar inte om benhinneinflammation?

Nej, pratade mer generellt men benhinneinflammation är en vanlig skada.

Jax
2004-02-17, 14:18
Originally posted by Tanman


Nej, pratade mer generellt men benhinneinflammation är en vanlig skada.
No shit!
Du har inga bra tips för hur man blir av med det. Förutom vila.

dormin
2004-02-17, 14:46
Originally posted by Jax

No shit!
Du har inga bra tips för hur man blir av med det. Förutom vila.

Stretching, massage och smörja in med salva som ökar blodcirkulationen och värmer.

Tanman
2004-02-17, 14:48
Håller med dormin.
Kan tillägga varm/kall dusch. Man duschar 20-30 sek (så länge man står ut) i iskallt vatten och sedan varmt lika länge..sen växlar man. Kör 10 intervaller.

Fr.o.m nu kallas metoden benhinne-HIIT
:D

Tanman
2004-02-17, 14:51
Originally posted by Jax

No shit!
Du har inga bra tips för hur man blir av med det. Förutom vila.

Vem är du förresten?? "Långlöpning/bergslöpning"
Eftersom du nu är löpare (trodde att du var styrketränande eftersom de flesta är det här, så kan jag rek. iläggssulor också om du inte har det redan.

z_bumbi
2004-02-17, 15:24
Övningar för framsida vad.
Sätt dig felvänd på en "liggande bencurl", sätt fötterna under kuddarna ungefär som vid benspark men eftersom maskinen självklart inte tillåter något sådant så kör man en curl bara med framsidan på vaden. Ta det försiktigt då det kan bli trångt för musklerna om de inte är vana att tränas.

Tanman: Jax är en blivande multisportare, iofs kanske det fortfarande går att rädda över honom till ren styrketräning om du håller dig borta. :D

Tanman
2004-02-17, 15:27
Originally posted by z_bumbi

Tanman: Jax är en blivande multisportare, iofs kanske det fortfarande går att rädda över honom till ren styrketräning om du håller dig borta. :D

:D

jimcg
2004-02-17, 15:37
Originally posted by z_bumbi
Ta det försiktigt då det kan bli trångt för musklerna om de inte är vana att tränas.

Då ska det tränas försiktigt, för dom har aldrig fått nån avsiktlig träning...

//Jim

Jax
2004-02-17, 15:39
Originally posted by Tanman


Vem är du förresten?? "Långlöpning/bergslöpning"
Eftersom du nu är löpare (trodde att du var styrketränande eftersom de flesta är det här, så kan jag rek. iläggssulor också om du inte har det redan.
Student som har slutat med fotboll och liknande och börjat med löpning. Har hittills bara tävlat två gånger. Lidingöloppet och F.E.M. 50 . Blir Stockholm maraton i år, och givetvis LL och F.E.M. igen.

Styrketränar är mer vinterträning för min del. Övriga året blir det bara ett eller två pass i veckan på gymmet. Kan nog bli svårt att rädda över mig till ren styrketräning. Vad är det att ligga och ta ut sig i bänkpress mot att ta de sista löpstegen uppför Åreskutan (bara för att veta att man har en timmes löpning nedför i stenig terräng)?

Var får jag tag i ett par iläggssulor och till vilket pris?

Halib
2004-02-17, 15:46
Känner att jag tränar den muskeln vid inlinesåkning. :hbang:

Tanman
2004-02-17, 15:55
Originally posted by Jax

Student som har slutat med fotboll och liknande och börjat med löpning. Har hittills bara tävlat två gånger. Lidingöloppet och F.E.M. 50 . Blir Stockholm maraton i år, och givetvis LL och F.E.M. igen.

Styrketränar är mer vinterträning för min del. Övriga året blir det bara ett eller två pass i veckan på gymmet. Kan nog bli svårt att rädda över mig till ren styrketräning. Vad är det att ligga och ta ut sig i bänkpress mot att ta de sista löpstegen uppför Åreskutan (bara för att veta att man har en timmes löpning nedför i stenig terräng)?

Var får jag tag i ett par iläggssulor och till vilket pris?

Låter bra! För iläggssulor kontakta tex G&L Kliniken 070-6692216

Tanman
2004-02-17, 15:59
Originally posted by Halib
Känner att jag tränar den muskeln vid inlinesåkning. :hbang:

Japp, den hjälper till med balansen så man använder den mycket vid skridskoåkning och inlines. Kan med fördel tränas på en balansplatta också. Målet kan vara att kunna stå på ett ben och blunda eller titta upp i taket..skitsvårt tycker jag men jag har kanske kass balans.

Zakath
2004-02-17, 21:06
Tycker själv att den muskeln verkar växa på riktigt bra helt utan avsiktlig träning. Konstigt, brukar känna av den när jag går snabbt länge.

Johan_P
2005-03-23, 20:49
Tibia betyder för övrigt smalben

capoje
2005-03-23, 21:03
Har inte läst igenom alla övningar, men jag har problem...ett STORT problem på framsida vad när jag åker skider. Lutar jag mig bakåt med ett par pjäxor smärtar det nåt otroligt på framsidan. Om ja hoppar men bakåtvikt kan ja typ inte gå efteråt.

Är det behinnena??? Isåfall ska jag börja träna dem????

ugly_kid
2005-03-23, 22:17
Bästa övningen och enklaste att gnomföra är ju i benbressen, med hälarna uppe på kanten.