handdator

Visa fullständig version : Kan man ta reda på hur mycket vitaminer/mineraler man får i sig?


Old Nick
2013-02-03, 08:50
På ett enkelt sätt alltså. Jag tänkte mig någon typ av kostverktyg där man lätt kan lägga in vad man äter för livsmedel och sedan se ungefär hur man ligger till vad gäller intaget och därmed veta om man behöver supplementera med någoting.

proteinsynthesis
2013-02-03, 08:53
CRON-O-meter kanske?

Kost analys till Android.

PunchSlap
2013-02-03, 08:58
Om du orkar kan du kolla på innehållsförteckningen på produkten eller om det inte finns en förpackning (t.ex. ett äpple) kan du gå in på livsmedelsverkets livsmedelsdatabas. Kolla hur mycket produkten väger eller hur stor volym den delen du ska äta har och räkna utifrån det (brukar oftast utgå från "per 100 gram eller per 1dl" på de flesta produkter).
Äter du en varierad växtbaserad diet med fet fisk(som alla borde göra) så behöver du inte supplementera med någonting.

Old Nick
2013-02-03, 09:17
Om du orkar kan du kolla på innehållsförteckningen på produkten eller om det inte finns en förpackning (t.ex. ett äpple) kan du gå in på livsmedelsverkets livsmedelsdatabas. Kolla hur mycket produkten väger eller hur stor volym den delen du ska äta har och räkna utifrån det (brukar oftast utgå från "per 100 gram eller per 1dl" på de flesta produkter).

Jo jag vet att man kan göra det. Men det blir så oerhört krångligt.

Äter du en varierad växtbaserad diet med fet fisk(som alla borde göra) så behöver du inte supplementera med någonting.

Jag äter någon slags paleoliknande liberal LCHF-diet. Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker och vanliga fullfeta mejeriprodukter som grädde, creme fraiche, filmjölk och kvarg. Potatis ibland. Inget socker eller mjöl. Det känns som att jag borde få i mig allt jag behöver men jag har upptäckt att jag mår oerhört mycket bättre när jag tar c-vitamintillskott, så trots att jag aldrig sett några tecken på begynnande skörbjugg äter jag bevisligen inte tillräckligt av just det. Omega 3 tar jag också, för jag har svårt att få in fisk tillräckligt ofta på matsedeln.

Men det kanske finns något mer jag borde ta? Jag vet ärligt talat inte. Därför tänkte jag att det borde kollas upp.

nisse1976
2013-02-03, 09:29
Matkalkyl.se använde jag ett tag.

Kvicksilver
2013-02-03, 11:48
Jo jag vet att man kan göra det. Men det blir så oerhört krångligt.



Jag äter någon slags paleoliknande liberal LCHF-diet. Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker och vanliga fullfeta mejeriprodukter som grädde, creme fraiche, filmjölk och kvarg. Potatis ibland. Inget socker eller mjöl. Det känns som att jag borde få i mig allt jag behöver men jag har upptäckt att jag mår oerhört mycket bättre när jag tar c-vitamintillskott, så trots att jag aldrig sett några tecken på begynnande skörbjugg äter jag bevisligen inte tillräckligt av just det. Omega 3 tar jag också, för jag har svårt att få in fisk tillräckligt ofta på matsedeln.

Men det kanske finns något mer jag borde ta? Jag vet ärligt talat inte. Därför tänkte jag att det borde kollas upp.

Jag undviker socker, salt och vetemjöl. Äter dock stora mängder gryn. Kan inte se att socker och vete skulle inehålla något som vi behöver annat än en massa kalorier. Har samma tankar som dig om c-vitamin och äter därför en apelsin om dagen. Slänga pengar på vitamintillskott verkar vansinnigt. Apelsinen innehåller säkert en massa annat som antioxidanter som man behöver jämfört med ett tillskott. Hur kan du ens tänka på skörbjugg? Har aldrig hört talas om någon som fått det annat än om dom varit försvunna i vildmarken en längre tid.
Sluta noja. Du har precis som de flesta andra inte någon bristsjukdom. Är du orolig gå till en läkare helt enkelt, svårare än så är det inte.

Aping
2013-02-03, 11:52
Jo jag vet att man kan göra det. Men det blir så oerhört krångligt.



Jag äter någon slags paleoliknande liberal LCHF-diet. Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker och vanliga fullfeta mejeriprodukter som grädde, creme fraiche, filmjölk och kvarg. Potatis ibland. Inget socker eller mjöl. Det känns som att jag borde få i mig allt jag behöver men jag har upptäckt att jag mår oerhört mycket bättre när jag tar c-vitamintillskott, så trots att jag aldrig sett några tecken på begynnande skörbjugg äter jag bevisligen inte tillräckligt av just det. Omega 3 tar jag också, för jag har svårt att få in fisk tillräckligt ofta på matsedeln.

Men det kanske finns något mer jag borde ta? Jag vet ärligt talat inte. Därför tänkte jag att det borde kollas upp.

Hur märker du det?

Vilka grönsaker äter du? Mängder?

RobinEH
2013-02-03, 11:54
Matkalkyl.se använde jag ett tag.
+1

...Det känns som att jag borde få i mig allt jag behöver men jag har upptäckt att jag mår oerhört mycket bättre när jag tar c-vitamintillskott, så trots att jag aldrig sett några tecken på begynnande skörbjugg äter jag bevisligen inte tillräckligt av just det...

Är du i behov av Vitamin C så föreslår jag gul paprika eller broccoli.

Alfers
2013-02-03, 12:54
http://www.minmat.net/counter.php

Old Nick
2013-02-03, 16:56
Hur kan du ens tänka på skörbjugg? Har aldrig hört talas om någon som fått det annat än om dom varit försvunna i vildmarken en längre tid.

Jag skrev ju klart och tydligt att jag aldrig sett några tecken på brist och att jag därför utgått från att allt är bra. Det, om något, är väl raka motsatsen till att gå omkring och tänka på skörbjugg? Att jag nu tar c-vitamintillskott beror bara på att jag råkade få ett rör med brustabletter gratis och bestämde mig för att dricka upp det. Det smakar ju gott om inte annat. Sedan har jag fortsatt för att jag mår bra av det.

Och varför skulle det vara onödigt av mig att fundera över sådana här saker? Du skriver ju själv att du haft sådana tankar och därför äter apelsin dagligen?

Och visst kan man tycka att det är onödigt att lägga pengarna på kosttillskott men jag har svårt att tro att min ekonomi kommer att ställas på ända för att jag köper lite askorbinsyra. Ett rör kostar 20 spänn och räcker i 40 dagar om man bryter tabletterna i två delar. Med tanke på att jag glömmer att ta dem titt som tätt räcker det förmodligen i snitt i två månader. Oavsett vilket så är det inte precis dyrt. 120 spänn om året kan jag betala bara för den goda smaken.

Sluta noja. Du har precis som de flesta andra inte någon bristsjukdom. Är du orolig gå till en läkare helt enkelt, svårare än så är det inte.

Jag nojar inte. Det är du som överreagerar. Jag är helt enkelt intresserad av vad jag stoppar i mig och det kan knappast skada att justera kosten eller ta något tillskott om det skulle visa sig behövas. Varför man skall behöva välja mellan två ytterlighetslägen som att skita i allt eller springa till läkaren som någon slags hypokondriker förstår jag inte.

Old Nick
2013-02-03, 18:24
Hur märker du det?

Jag har varit mer eller mindre kroniskt trött i benen i 10 år. Har haft dålig ork och dragit mig för att använda trappor. Har sökt läkarhjälp och varit hos sjukgymnaster men ingen har hittat något fel. Jag har sedan länge accepterat att det helt enkelt bara är så här det är och att det inte finns någonting att göra åt saken.

Men när jag började med c-vitamintillskottet blev det plötsligt enormt mycket bättre. Praktiskt taget helt bra. Förmodligen så bra det kan bli, men jag har varit så här så länge att jag kanske inte riktigt längre kan bedöma vad som är normalt. Jag har dock inte längre några problem med tung packning eller branta trappor.

Jag kan dock inte förklara det. För jag hade det här problemet långt innan jag övergick till LCHF och på den tiden saknades det verkligen inte c-vitamin i kosten. Trötta ben är dessutom inte något symptom man ser nämnas i samband med c-vitaminbrist. Då talas det mest om blödande tandkött och allmän trötthet i hela kroppen.

Vilka grönsaker äter du? Mängder?

Paprika, tomat, broccoli, morot, sockerärtor, blomkål, gurka, avokado. Men kanske inte så stora mängder och inte allt varje dag. Det kan t.ex. bli bara morötter några dagar i sträck.