handdator

Visa fullständig version : Köra tungt


Xm94
2013-02-03, 01:41
Hej! Jag är en kille på 18år som har tränat seriöst sedan Oktober 2012 och har sedan dess fått mer muskler och blivit starkare! Ett problem som jag dock har med min träning är att jag är osäker hur jag ska lägga upp den.
Under den här perioden har jag kört 8-12 reps(för det mesta 10) och jag känner att jag skulle behöva en variation i träningen, då jag har svårare att få träningsverk och då jag även vill chocka kroppen, så jag blir starkare.
Då jag läser mycket träningsbloggar, så vet jag att många kör perioder då de kör tyngre, med mindre reps (och mer sets??)




Hur ska man då lägga upp det? Ska man köra samma övningar som brukar göra, fast med tyngre vikter och mindre set? Eller ska man köra färre övningar, eller byta ut några?
Låt säga om jag kör marklyft,olika typer av hantelrodd och latsdrag under ett ryggpass, räcker det då bara att lägga på tyngre, fast med mindre rep?
Tacksam för hjälp!!

Ampere
2013-02-03, 02:09
Om du tränat sen i oktober behöver du nog inte periodisera redan nu om du nu inte vill det. Att du inte får träningsvärk lika lätt behöver inte betyda att kroppen är alltför van och att träningen inte ger dig något.
Annars är det att träna precis som tidigare fast sänk repsen och ha mer vikt på stången. :)

Jag tycker personligen att det är skönare med lite färre övningar, och då jag kör 1-4 reps kör jag nästan bara basövningar och ett par assistansövningar, typ latsdrag/rodd.
Kör enstaka isoleringsövningar och då på 6-8 reps även under den tunga perioden, tycker själv att det inte ger så mycket med lågreps på biceps/triceps, men det är nog personligt.

Shajjn
2013-02-03, 10:25
Tycker att du ska börja göra en seriös fokusering på basövningar och läsa på om träningsprogram som Starting Strength/StrongLift/Wendler 531. Man kan hålla på med periodiseringar, men viktigast är progression. Dvs, följ ett träningsupplägg och dess filosofi. Dessa har oftast inbyggda periodiseringar eller förslag på periodiseringar som du kan följa.

Alfers
2013-02-03, 12:33
Att höja vikten regelbundet är tillräckligt med variation.
Träningsvärk får du enklast om du gör något du inte är van vid, kör 8 set med 20 reps till fail och kort vila eller vad som helst, fyller inget större syfte att träna för att få träningsvärk.
Träna för att lyfta tyngre med ett bra program så kommer du få bäst resultat.

Att folk periodiserar är ju dels för att det är roligare så.
Sen tycker väl dom flesta att det är enklare att bli stark om du tränar för att bli stark, men det är också enklare att bli större om du kan lyfta en tyngre vikt för att bli större.
Du kan ju inte bli hur stor som helst om du aldrig vevar med något tyngre än 6 kilos hantlarna.

Jag kör bägge, tungt och få reps i basövningarna och fler reps i assisten.

Xm94
2013-02-03, 18:17
Tack för alla intressanta ideer och förslag! Basövningar är väl typ Benböj, Bänkpress, Militärpress, Stångcurl eller? Sedan undrar jag varför du i sådana fall kör lättare vikter och fler reps i de övningarna du kallar "assisten", vilket uppenbarligen är de resterande övningarna som du har på ditt träning schema? Är det för att variera och för att inte köra tungt hela tiden, eller uppfyller det någon funktion?:) (Bara nyfiken)

Ampere
2013-02-03, 22:41
Tack för alla intressanta ideer och förslag! Basövningar är väl typ Benböj, Bänkpress, Militärpress, Stångcurl eller? Sedan undrar jag varför du i sådana fall kör lättare vikter och fler reps i de övningarna du kallar "assisten", vilket uppenbarligen är de resterande övningarna som du har på ditt träning schema? Är det för att variera och för att inte köra tungt hela tiden, eller uppfyller det någon funktion?:) (Bara nyfiken)

Stångcurls är ingen basövning :)
Knäböj, marklyft, bänkpress & militärpress är basövningarna.