handdator

Visa fullständig version : Reda ut begrepp kring puls


nisse1976
2013-02-02, 17:42
Jag är lite konfunderad kring när man använder olika typer av pulsmätning.
De tre jag funderar över är:
1: Procent av maxpuls
2: Procent av maxpuls men när man tar maxpuls minus vilopuls * procent av maxpuls plus vilopuls.
3: VO2max


När använder man de olika?
T.ex. En skidåkare som har 200 i maxpuls och 40 i vilopuls.
När de visar skidåkning och de ligger på 90%. Är det då (1) ovan. Alltså 180% i puls eller (2) ovan = 184 i puls?
Träningsprogram man ser när man skall ligga på 75% av maxpuls. Är det då (1) ovan, alltså 150 i puls (200 * 0,75) eller 160 (200 - 40 * 0,75 +40)?
När använder man VO2max i praktiken?

Finns det fler liknande enligt ovan som man använder?

Tack.

mattilainen
2013-02-02, 17:50
90 % av maxpuls är = maxpuls * 0.9

Vet inte riktigt var du fått den andra ifrån? Du verkar försvåra för dig själv. Om du hör på ordet maxpuls så är det vad du kan prestera max i hjärtslag per minut. Din maxpuls är 200 säger vi så då är ju 50 % av din maxpuls 100.

nisse1976
2013-02-02, 18:08
Här pratar man t.ex om den formeln:


http://www.utsidan.se/cldoc/pulstraning_157.htm

"Följande formel används för att räkna ut pulsen vid bestämd procent av max syreupptag (= procent av max kapacitet)

((Maxpuls-vilopuls) x procent arbetsbelastning) + vilopuls=puls vid procent arbetsbelastning

För att göra det enkelt för dig har vi byggt en liten räknesnurra som räknar ut dina pulsintervall.

Ett exempel: Du vill ta reda på vilken puls du ska ha för att träna på 70% av max intensitet. Din vilopuls är 55 och din ålder är 28 år. Beräknad maxpuls blir 220-28=192. Vet du din exakta maxpuls sätter du in detta värde. Med beräknad maxpuls blir uträkningen: ((192-55)x 0.7)+55=151

Du ska alltså ligga på ca 150 i puls för att träna på 70% av din maxkapacitet. Det kan vara smart att räkna ut sin puls för olika procent av max och göra en lathund på värdena, för att sedan kunna använda värdena under träningspassen."

PureWhey
2013-02-02, 19:11
Varför tar man bara inte maxpuls*0.7?

Spartacus1
2013-02-02, 21:39
VO2max - Volume oxygen (VO2) max. Det vill säga maximal syreupptagningsförmåga, det som i allmän folkmun är känt som kondition.

EDIT: Det är väl inte så vanligt att man använder det i praktiken så att säga. Krävs diverse utrustning för att mäta (douglas bag tex) så det används oftast bara för vetenskaplig forskning men jag kan tänka mig att de som tävlar på elitnivå inom konditionssporter mäter sig för att se ev progress. Man mäter i ml/kg/min och det man i princip får reda på är hur väl personen kan utföra aerobt(syrekrävande) arbete (mao kondition). Sen kan man göra massa andra häftiga grejer om man kan mäta VO2 och VCO2, då kan man bland annat räkna ut vilka energikällor som används vid t ex vila.

svenbanan
2013-02-02, 22:33
Förstår inte riktigt vad det är du undrar över kring de olika begreppen.

Men man den maximala puls du kan uppnå i en viss övning (HRmax) verkar du ju ha grepp om vad det är. Denna höga intensitet kan man bara hålla en kortare period innan man för "mjölksyra" i musklerna och blir tvungen att sakta ner rejält.

Handlar det om löpning så kan man ju tänka sig att man vill springa på en lägre intensitet. Då kan man ange detta i % av HRmax. Om man har "mjölksyratröskel" på 145 slag och en maxpuls på 195 så vill man alltså ha en puls på mindre än 75% av HRmax.

Maxpulsen kan du inte ändra på (förutom att du inte kan komma lika högt när du blir äldre). Men mjölsyraströskel och vilopuls och en massa andra grejer är variabla och flyttar sig beroende på hur bra tränad du är.

Tex så får du lägre vilopuls ju bättre tränad du är. Det är detta som är anledningen till den där krångliga formeln. Man räknar alltså ut vilken puls som motsvarar ett visst % av maxkapacitet. Jag tycker dock den är rätt kass eftersom ju lägre vilopuls man har så får man en lägre puls som "svar" när man matar in i formeln. Så för exemplet ovan om man har en vilopuls på 60 så är tex 60% av maxkapacieteten (195-60)*0,6 + 60 = 141. Men om man istället skulle haft 45 i vilopuls (dvs varit mycket mer vältränad) så blir det (195-45)*0,6 + 45 = 135. Använder man sig av denna för att klura ut vilken puls man ska på sina träningspass så kommer man att springa långsammare och långsammare på sina pass ju mer vältränad man blir. Så jag vet inte riktigt hur det är tänkt att man ska använda den.

earf
2013-02-02, 22:49
När vi ändå pratar puls. På t.ex. Löpband etc med pulsmätare så står det kanske att kondition är upp till 160. Vad händer när man ligger över det o kör? Kanske 180 - 200?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

svenbanan
2013-02-03, 03:22
När vi ändå pratar puls. På t.ex. Löpband etc med pulsmätare så står det kanske att kondition är upp till 160. Vad händer när man ligger över det o kör? Kanske 180 - 200?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Du får bättre "kondis" oberoende av i vilket tempo (vilken puls) du har. Det är bara olika aspekter av din "kondis" som tränas olika effektivt vid olika intensitet.

Det som förmodligen menas med det som står på ditt löpband är nog att högre puls än 160 inte ger några ytterligare fördelar som du inte redan har vid lite lägre puls (upp till en viss gräns).

Vad jag menade med det sista var att för motionärer så ger det inte så mycket att träna stenhårt. De får samma effekter ändå av att träna halvhårt. Har man lite mer mil under bältet gäller inte detta längre i samma utsträcknnig.