handdator

Visa fullständig version : Pump i bröst


Kanisk23
2013-02-02, 15:12
Hej , jag började gymma för ca 2 månader sedan.
Jag får aldrig pump eller träningsvärk i bröstet. När jag kör hantelpress eller bänkpress får jag bara pump i tricepsen. Brukar få träningsvärk på axlar/triceps men aldrig bröst. Samma sak på andra bröstpress maskiner. Jag har några extra kilon (överviktig) , kan det vara därför eller?

Fråga 2: Kan man öka i styrka på bänkpress om man bara kör hantelpress på triceps/bröst passen? Samma sak om man bara kör bänkpress kan man då öka i hantelpress?

Wiizra
2013-02-02, 15:17
Tror nog att jag aldrig har fått träningsvärk just i bröstet av bänkpress etc.
Det enda som gav mig träningsvärk i början var flyes.
Fråga 2: Klart du kan.

Fråga 1: Klart du inte kan få så mycket pump när du inte har mycket att "pumpa"

Nephelite
2013-02-02, 15:48
lär dig ta i med pecsen, det är inte så lätt som man tror och många lär sig det ALDRIG.

Till att börja med kan du testa att hålla ut armarna framför dig, sedan "krossa" dem så att höger går mot vänster och tvärtom, gör detta samtidigt som du medvetet spänner pecsen.

Innan varje sett gör så för att känna vart du har muskeln och hur du tar i med dem.
När du tränar bröst specifikt skall du också alltid tänka IHOP t.ex hantelpress kan du låtsas att vikterna är magneter som du för ihop som DRAS innåt.
Brösten "drar" dem pressar inte om man får säga så (A) för full-kontakt lär dig flyes på riktigt.

Gör inte rörelsen och "hoppas på att få pump"
Jag kan DÖ av pump av 3 reps på flyes om jag gör dem rätt, tänk inte på vikten eller hur många reps du gör, tänk BARA kontakt. Om det nu är det du är ute efter


/zepumpmaster

Kanisk23
2013-02-02, 16:00
Tack för svaren ..
Flyes? Är det hantel flyes eller kabel flyes? Hur gör man dem?

Victuhh
2013-02-02, 16:28
Tack för svaren ..
Flyes? Är det hantel flyes eller kabel flyes? Hur gör man dem?

y_Z2LftZDvk
https://www.youtube.com/watch?v=y_Z2LftZDvk

Här, men med flies gäller det verkligen att spänna bröstmuskeln och att använda lätta vikter. Du behöver inte gå ihop med hantlarna i toppenläget, någon decimeter ifrån, men det är läget där uppe när du spänner där du verkligen ska känna att bröstmuskeln jobbar, inte där nere när du håller armarna ut med kroppen..

ruR1HLYLNT8#t=529s
Denna varianten är också riktigt skön!
09.15 in i filmen.

Donkens
2013-02-02, 17:05
Har svårast att få pump på brösten under passen, men träningsvärk är något helt annat än vad jag förväntar mig, det känns verkligen. Men med mina bicepspass så får jag pump enkelt, dock är inte träningsvärken så farlig.

Pump måste väl inte avgöra om ett pass varit effektiv?

pezrulezhaakon
2013-02-02, 17:36
Inga problem att få pump och träningsvärk i bröstmusklerna. Rätt utförande och att man inte nödvändigtvis låser sig vid ett visst repsantal. Musklerna kan inte räkna.

PureWhey
2013-02-02, 18:58
Även svårt i början att få kontakt i vissa muskler då de inte är så stora ännu, men för att man inte känner något betyder det ju inte att inget händer

speedy83
2013-02-02, 20:15
Hade med svårt för det i början men ju mer jag tränat ju bättre blir det. Nu har jag ganska frekvent träningsvärk från bänken.

vicarious
2013-02-02, 20:16
pump måste väl inte avgöra om ett pass varit effektiv?

nä. inte träningsvärk heller.

MaxHBG
2013-02-03, 00:41
Får tränings värk och pump väldigt enkelt. Räcker med 4 set cabel cross så har ja träningsvärk 3-4 dar...