handdator

Visa fullständig version : Rekordstor asteroid glider förbi jorden.


Andy.da.wohoo
2013-02-01, 23:52
Coolt! Ingen risk för kollision heller, som tur är :)

http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2013/28jan_2012da/

GwidzVHvbGI

tjabon
2013-02-02, 00:24
Jo, NASAs hemsida är något av det bästa som finns på internet!

<Mike>
2013-02-02, 00:40
Riktigt nice. Jag hade dock hoppats på att man skulle kunna se den med bara ögat med det går alltså inte :P

Andy.da.wohoo
2013-02-02, 02:32
Riktigt nice. Jag hade dock hoppats på att man skulle kunna se den med bara ögat med det går alltså inte :P

Hoppades också på det :/

Phil Heath
2013-02-02, 09:58
Riktigt coolt ja. Som ni sa så är det synd den inte går att se med bara ögat :(

The_RobRoy
2013-02-02, 10:10
Om en liknande asteroid som denna skulle träffa jorden, hur långt i föreväg kommer vi veta om det?

Victorsnya
2013-02-02, 10:14
Om en liknande asteroid som denna skulle träffa jorden, hur långt i föreväg kommer vi veta om det?

vi skulle nog inte få veta något först amatörastromoner upptäcker den. Skulle inte vilja veta att jag dör om 3år utan får leva mitt liv för att sen spendera 5dagar i kaos och sen dö ist för 3år av anarki

Dreas
2013-02-02, 10:14
Om en liknande asteroid som denna skulle träffa jorden, hur långt i föreväg kommer vi veta om det?I tillräcklig tid för att kunna spränga den eller på annat sätt ändra dess riktning.

Mago
2013-02-02, 10:19
vi skulle nog inte få veta något först amatörastromoner upptäcker den. Skulle inte vilja veta att jag dör om 3år utan får leva mitt liv för att sen spendera 5dagar i kaos och sen dö ist för 3år av anarki

Tror inte det skulle bli nån större panik för en sån liten sten. Och vet vi om det tre år i förväg så har vi nog en god chans att göra något åt saken om det skulle röra sig om något lite större.

begt
2013-02-02, 10:25
Tror inte det skulle bli nån större panik för en sån liten sten. Och vet vi om det tre år i förväg så har vi nog en god chans att göra något åt saken om det skulle röra sig om något lite större.

3 år är inte lång tid alls för att starta den jätteapparat som skulle krävas för att neutralisera hotet. Men större objekt brukar som tur är upptäckas tiotals år i förväg.

krubkungen
2013-02-02, 10:26
I tillräcklig tid för att kunna spränga den eller på annat sätt ändra dess riktning.

Tror du vi skulle kunna göra det? Alltså lyckas med det?

Mago
2013-02-02, 10:32
3 år är inte lång tid alls för att starta den jätteapparat som skulle krävas för att neutralisera hotet. Men större objekt brukar som tur är upptäckas tiotals år i förväg.

Är inte så insatt, men står jordens öde på spel så känns det som att vi skulle hinna göra vadfan som helst på ett par år. :) Fördelen med att upptäcka tidigt lär väl iofs mer ligga i att hinna fram till den så snabbt som möjligt för att få maximalt utfall på en mindre knuff på stenen.

Dreas
2013-02-02, 10:34
Tror du vi skulle kunna göra det? Alltså lyckas med det?Ja?

Det är väl en av planerna som finns vid liknande situationer.

The_RobRoy
2013-02-02, 10:37
Vi borde börja skicka upp lite massa i omloppsbana runt jorden, typ kärnavfall och annat skit som vi ändå inte vill ha här. Så kan vi använda denna massa sen för att kollidera om det någon gång skulle vara något som närmar sig jorden.

krubkungen
2013-02-02, 10:43
Ja?

Det är väl en av planerna som finns vid liknande situationer.

Okej.

Olegh
2013-02-02, 10:48
I tillräcklig tid för att kunna spränga den eller på annat sätt ändra dess riktning.

Ja?

Det är väl en av planerna som finns vid liknande situationer.

1-ReuLZ2quc

begt
2013-02-02, 10:48
Vi borde börja skicka upp lite massa i omloppsbana runt jorden, typ kärnavfall och annat skit som vi ändå inte vill ha här. Så kan vi använda denna massa sen för att kollidera om det någon gång skulle vara något som närmar sig jorden.

Vad tror du händer om raketen exploderar vid start?

Olegh
2013-02-02, 10:51
Vad tror du händer om raketen exploderar vid start?

Och vilket jäkla jobb för att hämta hem det sedan, om vi skulle råka behöva det längre fram i tiden.

Dreas
2013-02-02, 10:58
[yt]1-ReuLZ2quc[yt]Nu tänkte jag ju mer en biljardkuleeffekt än att spränga den i bitar.

Iofs så kanske det då räcker att spränga något i närheten av den.

Kabuto
2013-02-02, 10:59
Häftigt, rubriken rekordnära passar bättre tycker jag :)

Olegh
2013-02-02, 11:04
Nu tänkte jag ju mer en biljardkuleeffekt än att spränga den i bitar.

Iofs så kanske det då räcker att spränga något i närheten av den.

Det låter som att du verkligen har tänkt igenom det här. Finns det något 90-konto där jag kan sätta in pengar som ska gå till sprängmedel?

Dreas
2013-02-02, 11:29
Det låter som att du verkligen har tänkt igenom det här. Finns det något 90-konto där jag kan sätta in pengar som ska gå till sprängmedel?Men sluta muppa dig!

Du länkar till en video som diskuterar ämnet att spränga den i bitar, det var inte det jag syftade på.

Skriv gärna i klarspråk vad du vill och vad du ser för brister, eller låt bli att citera mig :)

edit: Och jag är ju rätt säker på att jag fått det ifrån någonstans, förhoppningsvis inte min röv.

Olegh
2013-02-02, 11:47
Men sluta muppa dig!

Du länkar till en video som diskuterar ämnet att spränga den i bitar, det var inte det jag syftade på.

Skriv gärna i klarspråk vad du vill och vad du ser för brister, eller låt bli att citera mig :)

edit: Och jag är ju rätt säker på att jag fått det ifrån någonstans, förhoppningsvis inte min röv.

Haha, låta bli att citera dig? Skärp dig.

Jag hakade upp mig på att du först skrev "spränga den eller på annat sätt ändra dess riktning". Lite captain obvious varning där, minst sagt. Alternativet vore ju att göra ett artificiellt maskhål som vi.. ja.

Jag länkar till ett inlägg som tar upp ett högst reellt problem med att spränga den i bitar.

Du hävdar att den minsann inte ska sprängas i bitar, utan lite bredvid bara.



Sammanfattningsvis låter det som att du dragit fram allt ur röven, jo. Något som jag försökte ironisera om. Legit mupping imo.

Andy.da.wohoo
2013-02-02, 11:50
Gällande spränga en stor asteroid i bitar, så har jag hört att även om vi sprängde den i småbitar så hade gravitationen ändå hållit bitarna samman. Vilket skulle innebära att vi nog ändå haft lite problem.

Dreas
2013-02-02, 12:01
Haha, låta bli att citera dig? Skärp dig.

Jag hakade upp mig på att du först skrev "spränga den eller på annat sätt ändra dess riktning". Lite captain obvious varning där, minst sagt. Alternativet vore ju att göra ett artificiellt maskhål som vi.. ja.

Jag länkar till ett inlägg som tar upp ett högst reellt problem med att spränga den i bitar.

Du hävdar att den minsann inte ska sprängas i bitar, utan lite bredvid bara.



Sammanfattningsvis låter det som att du dragit fram allt ur röven, jo. Något som jag försökte ironisera om. Legit mupping imo.Jag har aldrig sagt att den ska sprängas i bitar. Fast det kan säkerligen lätt tolkas så.

Och biljardkuleeffekten jag verkar tänka på ska åstadkommas av att man kraschar in i asteroiden, inte någon direkt explosion.

Och att spränga bredvid verkar ju vara något man tänkt på tidigare iaf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_impact_avoidance

gymjakt
2013-02-02, 12:01
Tur att inte dinosaurierna var särskilt skickliga vetenskapsmän :)

en stor stark
2013-02-02, 12:17
Bruce Willis lever fortfarande, så det är ingen fara.

Scratch89
2013-02-02, 12:20
Bruce Willis lever fortfarande, så det är ingen fara.

Fan, jag skulle precis skriva exakt samma sak.

en stor stark
2013-02-02, 12:23
Fan, jag skulle precis skriva exakt samma sak.

:cool: