handdator

Visa fullständig version : Högintensiv vs lågintensiv träning


Maysan
2013-02-01, 21:37
Godkväll alla glada!

Nu vill jag få svar på frågan angående högintensiv och lågintensiv träning för maximal BF reduce. Vi har alla hört hur bra högintensiv träning är, likaså lågintensiv. Men vilken av dessa två är den mest maximala för just att reducera sitt kroppsfett.

Jag personligen ser saken såsom att högintensiv träning bidrar till mer vikt-minskning (kalorier/kolhydrater) medan lågintensiv träning bidrar till en större minskning av underhudsfettet.

Träna på folks!
/Maysan *flex*

King Grub
2013-02-01, 21:46
Träning minskar inte kroppsfettet. Det är ett kaloriunderskott som gör det, oavsett hur detta åstadkoms. Ett underskott skapat helt utan träning ger lika stor fettförlust som ett skapat med träning.

Maysan
2013-02-01, 22:34
Så om vi säger så att jag kör högintensivträning så finns det risk att jag även bränner muskler? Medan lågintensiv (50-70% hr) endast bränner fett?

vicarious
2013-02-01, 22:37
Så om vi säger så att jag kör högintensivträning så finns det risk att jag även bränner muskler? Medan lågintensiv (50-70% hr) endast bränner fett?

Muskler används inte som bränsle under någon av dessa aktiviteter. Men konditionsträning skickar signaler i kroppen som motverkar muskeluppbyggnad. Träna den form av konditionsträning som du trivs bäst med/har tid för och reglera matintaget så du hamnar på önskat kaloriunderskott.

Finns många som deffar utan att köra någon som helst konditionsträning så känn inte att det är något krav.

Maysan
2013-02-01, 22:52
Bra svar där vic. Jag har planerat på att börja spela amerikansk fotboll och tills dess så har jag sagt till mig själv att jag vill sänka min BF. Snackade med Ako Rahim och han tyckte att jag skulle köra lågintensiv träning på morgonen och styrketräning på kvällen, eller tvärtom. Cardion och styrketräningen bör väll inte motverka varandra efter ett halvt dygn? har för mig att återhämtningen från lågintensivträning ligger på ca. 6 timmar +.

Jag känner min kropp bra och jag har inga problem med att träna alla dagar i veckan, känner mig inte slutkörd eller dylikt. Passen är alltid 110% focus och tungt. Jag har all tid i världen för tillfället...

Provrörsbarn
2013-02-01, 23:11
Bra svar där vic. Jag har planerat på att börja spela amerikansk fotboll och tills dess så har jag sagt till mig själv att jag vill sänka min BF. Snackade med Ako Rahim och han tyckte att jag skulle köra lågintensiv träning på morgonen och styrketräning på kvällen, eller tvärtom. Cardion och styrketräningen bör väll inte motverka varandra efter ett halvt dygn? har för mig att återhämtningen från lågintensivträning ligger på ca. 6 timmar +.

Jag känner min kropp bra och jag har inga problem med att träna alla dagar i veckan, känner mig inte slutkörd eller dylikt. Passen är alltid 110% focus och tungt. Jag har all tid i världen för tillfället...

Här finns bra information.

http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/

Ska också börja köra lite kondition på kvällarna, men lägger styrketräningen på morgonen då det är där jag vill kunna ge 100%.

z_bumbi
2013-02-02, 09:29
Jag har planerat på att börja spela amerikansk fotboll

Då skulle jag börja jogga i kombination med fokus på rörlighet och styrka.

vicarious
2013-02-02, 15:17
Bra svar där vic. Jag har planerat på att börja spela amerikansk fotboll och tills dess så har jag sagt till mig själv att jag vill sänka min BF. Snackade med Ako Rahim och han tyckte att jag skulle köra lågintensiv träning på morgonen och styrketräning på kvällen, eller tvärtom.

Låter vettigt i mina öron. Passar det din vardag så kör på. Att köra lågintensiv träning brukar vara en bra idé för då sparar man förhoppningsvis muskelglykogenet till styrketräningen istället.


Cardion och styrketräningen bör väll inte motverka varandra efter ett halvt dygn? har för mig att återhämtningen från lågintensivträning ligger på ca. 6 timmar +.

Det handlar inte om återhämtning, utan signalmekanismer i kroppen. Här kan du läsa lite om du vill http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Många över/misstolkar dock detta och tror att deras muskler börjar tyna bort så fort de ger sig ut på en joggingtur. Så är det inte.

nitz
2013-02-02, 17:24
Jag ser det såhär personligen:

Fördelen med lågintensiv träning: Låginstensiv träning spar mer glykogen samt har inga hämmande effekter på muskelbygga.

Fördelen med högintensiv träning: Förutom att påverka kaloribalansen så får man även en bättre kondition. man utvecklar alltså en färdighet på köpet, samt får vissa hälsofördelar som konditionsträningen ger.

Maysan
2013-02-02, 21:52
Har bra kondition och som lågintensivträning så kör jag jogging med en puls på 50-70%. Blir väll en timme om dagen ungefär, och självklart ett hårt styrkepass på kvällen/morgonen.

Har även lagt upp lite drills och explosiva övningar på schemat.