handdator

Visa fullständig version : Överskott + underskott vs litet underskott?


Crumlin
2013-02-01, 21:29
Hej på er,

Jag vill gå ner sex kg till sommaren, från 86 till 80. Jag är ca 190 cm lång.

Problemet är att jag är nybörjare i gymmet och har nästan ingen muskelmassa. Hög fettprocent, således. Så, nu står jag och funderar på om jag ska:

1. Ligga på överskott i några veckor och sedan gå ner i snabbare takt (blir väl 1 kg/veckan om jag ska ner till 80). Pros: kan förhoppningsvis bygga lite på överskott. Cons: med snabbare deff riskerar jag väl att tappa dessa muskler. Sen blir ju överskottsperioden ganska kort.

2. Ta en långsammare deff och gå ner ca 0.5 kg i veckan. Pros: kontrollerad viktnedgång där jag kan träna bra under tiden (dock fortfarande underskott). Cons: om jag inte kan bygga muskler på underskott så är risken att jag blir rätt spenslig när jag är klar.

3. Nåt annat alternativ?

Tyvärr är inte vikten förhandlingsbar (mer än nåt kg hit eller dit) eftersom jag är trött på min höga fettprocent. Så nån ettårsbulk blir det inte, även om det skulle behövas muskelmässigt.

Wiizra
2013-02-01, 21:38
Överskott på ett par veckor, du kommer knappt bygga något..

Crumlin
2013-02-01, 21:51
Överskott på ett par veckor, du kommer knappt bygga något..

Det blir väl ett par månader, men nä, det är ju rätt kort tid. Så du tycker jag ska köra lite mindre underskott och styrketräna som vanligt?

Axii
2013-02-01, 21:52
Överskott på ett par veckor kommer knappt synas.
Om du har väldigt lite muskelmassa, så ska du enligt mig banta ner ca 1kg/vecka tills du hamnar på 75kg å börjar på en överskott då.

Detta är vad jag hade gjort iaf.

begt
2013-02-01, 21:52
Du kan gå ned 3 kg på en månad (princip noll muskelförlust om du tränar och äter rätt). Sedan styrketräna på balans tills det är en dryg månad kvar till 80 kg (2 månader balans; mars/april). Sen deffar du ned de sista kilona- då är du klar i början av juni.

Det är ingen vits med bulk om du är nybörjare. Du lär öka stadigt ändå i alla övningar. Men du lär trots det inte bygga muskler på -0.5 kg/vecka (eller minimalt). Därför kan ~700-800 kcal back vara helt ok de första kilona.

Crumlin
2013-02-01, 21:57
Du kan gå ned 3 kg på en månad (princip noll muskelförlust om du tränar och äter rätt). Sedan styrketräna på balans tills det är en dryg månad kvar till 80 kg (2 månader balans; mars/april). Sen deffar du ned de sista kilona- då är du klar i början av juni.

Det är ingen vits med bulk om du är nybörjare. Du lär öka stadigt ändå i alla övningar. Men du lär trots det inte bygga muskler på -0.5 kg/vecka (eller minimalt). Därför kan ~700-800 kcal back vara helt ok de första kilona.

Tack för svar! Det låter utmärkt.

begt
2013-02-01, 22:03
Tack för svar! Det låter utmärkt.

Det var bara ett förslag. Men jag tycker det verkar rimligt. Att gå ned några kg i stöten är klart lättare rent mentalt/fysiskt än att gå ned 6 kg på en gång eller ännu mer (följt av bulk). En paus gör att kroppen kan reglera hormonerna på ett normalt sett och undviker bakslag.

cero
2013-02-01, 23:28
En paus gör att kroppen kan reglera hormonerna på ett normalt sett och undviker bakslag.

Utveckla?

begt
2013-02-02, 06:04
Utveckla?

När du ligger på ett stadigt energiunderskott har du en annan sammansättning av hormoner än vid balans. Går du ned i vikt för snabbt kan kroppen sänka din förbränning eller börja skrika efter mat så att du äter upp dig igen. Den risken kan man minimera genom att ta pauser i deffandet.