handdator

Visa fullständig version : Kombinera Armstrong pull-up program med vanlig gymträning?


Willeeel
2013-02-01, 19:10
Hejsan alla. Känner mig svagare i pullups/chins än i andra övningar, så då efter lite sökande stötte jag på Armstrong's Pull-up program.

Länk till programmet: http://www.lamarineofficerprograms.com/The_Armstrong_Workout.pdf

Går det bra att kombinera detta program tillsammans med vanlig gymträning?
Kör ett program just nu då jag tränar 4 dagar/vecka under med den här splitten:

Måndag - Lår
Tisdag - Bröst, triceps
Torsdag - Rygg,biceps
Fredag - Axlar, vader.

Tror ni att jag kommer att överträna ryggen genom att aldrig låta den vila? Overkill att köra ett par sets pullups 5dagar i sträck varje vecka?

Om det hjälper, så kan jag göra ungefär 8-12 pullups i dagsläget, och har tränat i lite mer än ett år.

Tacksam för svar! :)

Payter
2013-02-01, 19:14
Tror att det funkar alldeles utmärkt.

Willeeel
2013-02-01, 19:16
Tror att det funkar alldeles utmärkt.

Så du tror inte att det kan bli så att ryggen får vila för lite och tar stryk istället?

Payter
2013-02-01, 19:28
Har alltid kört mycket pullups och annan ryggträning utan problem.

Willeeel
2013-02-01, 20:04
Har alltid kört mycket pullups och annan ryggträning utan problem.
Okejokej :) Då kör jag på det och hoppas att man orkar med lite fler pullups i framtiden!

MackeJuve
2013-02-01, 22:12
Okejokej :) Då kör jag på det och hoppas att man orkar med lite fler pullups i framtiden!

... Du får ETT svar och bestämmer dig efter det?

Payter
2013-02-02, 13:00
Det var ett bra svar tycker jag.

Discogymmar
2013-02-02, 14:11
Tycker det känns lite väl mycket.

svenbanan
2013-02-02, 15:31
Jag har kört efter det programmet förut utan att känna mig särskilt övertränad. Då körde jag styrka 3ggr/vecka också. Mycket frivändningar och marklyft, som inte led av pullups. Dock körde jag ingen rodd eller curls eller nåt sånt då.

Man får väl ha lite feeling för ifall det blir lite mycket. Då är det ju bara att hoppa över någon dag. Men de där dagarna med träningsset är verkligen inte slitsamma. Jag skippade dock den där morgonrutinen. På fredagarna har jag för mig att jag körde viktade varannan vecka och kipping varannan vecka istället för "jobbigaste".

De dagar det var någon form av "maxning" i pullups körde jag det nån timme före gymmet (hade stång hemma), och de dagar det var träningsset gjorde jag det sist i gymprogrammet (om jag alls var på gymet den dagen).

Payter
2013-02-02, 15:40
Om man inte discogymmar så är det inte för mycket......

svenbanan
2013-02-02, 15:50
Det blir dock massa biceps av dessa pullups. Så det i sig blir ju disco... ;)

Willeeel
2013-02-02, 21:12
Svennebanan och Payter, efter att ni kört det har programmet ett tag (alternativt kört klart det), orkade ni göra märkbart flera pullups?

svenbanan
2013-02-02, 22:43
Absolut. Största anledningen tror jag är att man kör så många ggr i veckan och att man inte går till fail (förrän i möjligtvis sista setet) de flesta av dagarna. Det blir alltså en jävla massa repetitioner (ävan fast man är klen och inte orkar många) och då får man den där "grease the groove" effekten som verkar vara extra viktig för pullups. Dvs det blir en jävla massa teknikträning.

Det finns ett program som heter 50pullups.com också som verkar roligt. Det håller jag på med just nu, men har ingen koll på ifall det funkar bättre än armstrong eller ej. Armstrong hade väl världsrekord (eller försökte i alla fall) så han har nog hyfsad koll på just att göra många pullups. Vill man få stark rygg i allmänhet så kanske man ska gå mer på viktade.

EDIT: Hur kör man klart det? Jag ökade antalet reps i träningsseten med +1 då jag grejade 10 set med 1min vila. Det kan man ju hålla på med i en evighet.

Willeeel
2013-02-02, 23:02
Oj, kör klart och köra klart, han skrev något om att man skulle orka ganska mycket flera efter endast 4 veckor,det var det jag menade!

Men tack för bra svar svenbanan! :)

svenbanan
2013-02-03, 03:35
Tja på fyra veckor tror jag kanske inte man kan förvänta sig några monsterresultat. Jag följde nästan det programmet i sommras och gick då från 11 till 17 på två-tre månader om jag inte missminner mig. Fast jag gjorde då bara de där träningsset-passen och 5xMAX@90s vila passen. Gjorde väl 3-4 pass i veckan och minst ett av dessa var 5xMAX, men jag sket i vilka dagar och ibland vilade jag nästan en hel vecka... Så inte riktigt det programet...

Nu har jag gått från 11 till 14 (har varit lite inaktiv ett tag) på typ tre veckor efter att ha börjat med 50pullups.com Dock har jag mycket sämre uthållighet än i somras då jag klarade 14. Efterföljande set har mycket färre reps nu än då. Men jag har å andra sidan mindre mängd pullups bakom mig de senaste månaderna också...

Då jag följde Armstrons program första gången gick jag från 5 till 15 på några månader. Då följde jag det nogrannare (men inte helt slaviskt).

z_bumbi
2013-02-03, 11:29
Om programmet bara består av det som står i länken så ser jag det nästan som nödvändigt att man kör en hel del rodd parallellt. Armhävningar och chins kan göra att axlarna roterar framåt och då behöver man, enligt mig, något som motverkar det.

Volymen på programmet i sig reagerade jag inte över men då skummande jag det bara.

Willeeel
2013-02-03, 14:53
svenbanan, jo jsg håller med, man kan inte förvänta sig allt för mycket på endast en månad.

z_bumbi, jag hade isåfall tänkt börja ryggpasset med pullups/chins enligt Armstrong för att sedan fortsätta mitt ryggpass med roddar och kanske lite latsdrag.