handdator

Visa fullständig version : Mjölk


Sparrisen
2004-02-16, 22:01
En liten fråga: kan man överdosera mjölk? Jag menar, kan man få i sig för mycket av det goda i mjölk? (Om nu magen hänger med ;) )

grubben...

edit: nu snackar vi inte om att dricka tills man får vattenskalle eller något...

LunaSpice
2004-02-16, 22:43
Originally posted by SwedeForce
En liten fråga: kan man överdosera mjölk? Jag menar, kan man få i sig för mycket av det goda i mjölk? (Om nu magen hänger med ;) )

grubben...

edit: nu snackar vi inte om att dricka tills man får vattenskalle eller något...

Vad är för mkt enligt dig? Den största "risken" med mjölk är den enorma insulin utsöndring som den ger vilket kan vara en bidragande orsak till bukfetma.

mini2
2004-02-16, 23:36
jag dricker 2-3 liter per dag, e det för mkt
edit: ibland 4, inte ovanligt

PeterJ
2004-02-17, 09:12
Är du inte laktos intolerant(vilket du självklart inte är) så är det inte "farligt". Men om du dricker så mycket som fyra liter så ger det dig mycket fett, och då mättat fett vilket inte är bra i för stora mängder, av mängder av anledningar. detta kan du komma runt genom att dricka minimjölk. Drikcer du lättmjälk blir det ändå 40gram mättat fett av fyra liter, för att inte tala om standard mjölk vilket skulle ge 120 gr fett. Woops

nottis
2004-02-17, 09:40
4 liter lättmjölk ger 20 gram fett inte 40. (0,5*10*4)

Sparrisen
2004-02-17, 10:11
Syftade inte på fett etc...

Jag hade hört/läst någonstans att överdrivet stora intag av mjölk (vilket ju egentligen härstammar från ett betydligt "större" djur") inte var anpassat för människan och därmed kunde påverka oss negativ. Jag tror inte att mitt intag är överdrivet, då skulle man nog få dricka enorma mängder per dag - men i teorin...

gargantua
2004-02-17, 10:52
Hej!
Det ar sant att manniskan inte alls ar anpassad att dricka sa mycket mjolk som vi idag gor. Du har saker hort talas om den sk stenalderskosten, dvs paleolitskt kost.
Detta ar ingen "ny" diet som vuxit fram pa ett ar, utan det finns ca 20 ars vetenskapligforskning angaende detta amne.

Ga in pa www.staffanlindeberg.com > evolutionsmedecin > ctrl + f mjolk
(http://www.paleodiet.com/#ed for mer info)

Ur ett "byggar" perspektiv tror jag dock inte denna kosthallning ar sa latt att halla pga svart att na riktigt hoga kaloriintag med ratt e%.

Tomas W
2004-02-17, 12:35
Originally posted by gargantua
Hej!
Det ar sant att manniskan inte alls ar anpassad att dricka sa mycket mjolk som vi idag gor. Du har saker hort talas om den sk stenalderskosten, dvs paleolitskt kost.
Detta ar ingen "ny" diet som vuxit fram pa ett ar, utan det finns ca 20 ars vetenskapligforskning angaende detta amne.

Ga in pa www.staffanlindeberg.com > evolutionsmedecin > ctrl + f mjolk
(http://www.paleodiet.com/#ed for mer info)

Ur ett "byggar" perspektiv tror jag dock inte denna kosthallning ar sa latt att halla pga svart att na riktigt hoga kaloriintag med ratt e%.

Va det den när man inte skulle nåntingalls, förutom en massa frukter och nötter? Människan har utvecklats, alså behöver vi mer kött efter som vi har blivit större.:D

christian
2004-02-17, 12:44
Mjölk har länkats till benskörhet.

Vad jag vet har ingen kunnat bevisa vad i mjölkprodukterna som ger oss en av världens högsta benskörhetstal.

Vissa säger D-vitamin, andra hävdar det animaliska proteinet.

http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/p-22246/highlight-.html
http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=147

Jag dricker lugnt min ekologiska lättmjölk ändå.. ;)

Tomas W
2004-02-17, 12:44
Nä men den dieten passar nog inte hårt styrketränande personer, men den passa kankse andra bättre....

Vir
2004-02-17, 13:09
Originally posted by Tomas W
Nä men den dieten passar nog inte hårt styrketränande personer, men den passa kankse andra bättre....

Det tror jag nog att den gör om man gör undantag efter träningspassen med snabba kolh.

Annars bygger kosten på fet fisk, mycket bönor och kolh. med lågt GI osv.
-R

gargantua
2004-02-17, 13:40
// Va det den när man inte skulle nåntingalls, förutom en massa frukter och nötter? Människan har utvecklats, alså behöver vi mer kött efter som vi har blivit större. //

Varan DNA har utvecklats OTROLIGT lite sedan vi borjade dricka mjolk. Mindre an 0,2 procent. Kott/fisk kan du ju ata anda.


Ang Snabba kolhydrater: man kan ata tex dadlar efter traningen sa far du bra med kolhydrater. De innehaller typ 60 g kolhydrater / 100 g med gi pa 147!