handdator

Visa fullständig version : Alternativ till Gainer - räknetråden


IvarLudvig
2013-02-01, 10:54
Ska vi vara ärliga så är gainer inte speciellt gott. Det är kalorier som skulle kunna läggas på något roligare. Ska vi inte hjälpas åt att hitta lite roligare alternativ men med bra macros?

Om vi utgår från Star Nutritions Gainer PRO som är en hyfsat populär gainer så innehåller den 458 kcal per portion och varav 82g kolhydrat 29g protein samt 3g fett. Detta till ett pris av 11.40:- per portion.

Vad kan vi då ersätta detta med?

En halv ostkaka kanske? Där får vi ihop 525 kcal varav 51g kolhydrat 30g protein samt 21g fett. Pris c:a 15:-

Kanske lite mycket fett för mig, jag vill ha protein och snabba kolhydrater.

Vad sägs om 5dl blåbärssoppa och 50 g torkat kött. Går att förvara i skåpet i en evighet och löjligt gott.

Kcal 200 + 150. Kolhydrater 40g protein 21g fett 10g. Pris 40:-.

Dyrt, men gott. Oväntat mycket fett.

Vad har ni för favoriter?

Knatcharn
2013-02-01, 15:22
Godis istället för malto-tråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061)

Here you go. Riktigt skön tråd :)

Edit: Kolla i tråden så hittar du listor på allt "opti-godis"! xDD

z_bumbi
2013-02-02, 10:06
Fruktsallad och ett glas mjölk eller blanda bara ner den i fil/yoghurt.
Med höga kalorikrav så lägg till någon typ av flingor.

Tap3worm
2013-02-02, 13:54
Jag brukar fylla ut med nötter. Börjar bli riktigt trött på jordnötter nu, men annars får man ju i sig
~600kcal
~25g protein
På 100 gram! Köper man nå billigare märke blir det ju inte så dyrt!
Får man lite stålar över slår man till på cashew! ;-)

RykteT
2013-02-02, 15:14
Är det bara jag som faktiskt tycker gainer är gott?
Smakar som chokladmjölk (om du har chokladgainer såklart), enligt mig! :)

IvarLudvig
2013-02-02, 21:07
Godis istället för malto-tråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061)

Here you go. Riktigt skön tråd :)

Edit: Kolla i tråden så hittar du listor på allt "opti-godis"! xDD

Intressant. Godis är ju gott. Men det här med fruktos och glukos komplicerar frågan ytterligare.

Jag brukar fylla ut med nötter. Börjar bli riktigt trött på jordnötter nu, men annars får man ju i sig
~600kcal
~25g protein
På 100 gram! Köper man nå billigare märke blir det ju inte så dyrt!
Får man lite stålar över slår man till på cashew! ;-)

Nötter är riktigt bra att fylla ut kosten med. Jag äter massor med torrrostade mandlar och valnötter. Men efter träningen tycker jag att det blir lite kolhydratfattigt.

massakay
2013-02-03, 18:49
Ska vi vara ärliga så är gainer inte speciellt gott. Det är kalorier som skulle kunna läggas på något roligare.

Vad kan vi då ersätta detta med?

En halv ostkaka kanske? Där får vi ihop 525 kcal varav 51g kolhydrat 30g protein samt 21g fett. Pris c:a 15:-

Kanske lite mycket fett för mig, jag vill ha protein och snabba kolhydrater.

Vad sägs om 5dl blåbärssoppa och 50 g torkat kött. Går att förvara i skåpet i en evighet och löjligt gott.

Men skulle det inte ersätta en gainer? Snabba kolhydrater och protein. Jag menar hur snabbt är det med torkat kött och blåbärssoppa? eller ostkaka med 21 gram fett i ????

IvarLudvig
2013-02-04, 18:33
Men skulle det inte ersätta en gainer? Snabba kolhydrater och protein. Jag menar hur snabbt är det med torkat kött och blåbärssoppa? eller ostkaka med 21 gram fett i ????

Blåbärssoppa är ganska snabbt, med tanke på att det typ bara är socker, men kanske ett dåligt alternativ pga för mycket fruktos jämfört med glykos. Men det visste jag inte när jag föreslog det ;).

Vad är problemet med torkat kött som proteinkälla?

Och framför allt, sitter du på några bättre alternativ?

Tap3worm
2013-02-04, 20:42
Är det bara jag som faktiskt tycker gainer är gott?
Smakar som chokladmjölk (om du har chokladgainer såklart), enligt mig! :)

Jag tycker absolut att det är trevligt med en gainer efter träningen! Framförallt är det, som student, oerhört smidigt och billigt sätt att fylla upp kalorierna med!
Skulle kanske egentligen vilja fylla ut med mer "nyttiga" kalorier! Men blir svårt med tid/pengar/fantasi som sagt...

Bra tråd för övrigt! Hoppas på fler tips!

Tapeworm

Sheogorath
2013-02-04, 21:00
Winning:

http://www.troldeparkens.dk/693-1118-thickbox/haribo-stjerne-mix.jpg

Åt 121 gram nyss tillsammans med en vassle-shake. Bättre gainer än så har du inte. Faktiskt.

massakay
2013-02-05, 07:40
Blåbärssoppa är ganska snabbt, med tanke på att det typ bara är socker, men kanske ett dåligt alternativ pga för mycket fruktos jämfört med glykos. Men det visste jag inte när jag föreslog det ;).

Vad är problemet med torkat kött som proteinkälla?

Och framför allt, sitter du på några bättre alternativ?

Torkat kött är aldeles för långsamt upptag på!

Nej! Jag har inget bättre alternativ till gainer än just gainer! För det finns inte!
Gainer är framtaget för att vara just det raketbränslet för kroppen med snabb glykogeninlagring i muskeln

massakay
2013-02-05, 07:44
Vad är problemet med torkat kött som proteinkälla?

Som protein källa så är det väl inget fel, men inte som gainer direkt efter träningen:)

Raschmus
2013-02-05, 08:57
Älskar dig, massakay.


*popcorn*

Svarstad
2013-02-05, 09:34
arla yoggi 0,1% :-)

massakay
2013-02-05, 19:50
Älskar dig, massakay.


*popcorn**flex*

crizzan
2013-02-05, 21:32
Sockerflingor som tex cocopops är god skit tillsammans med mjölk. Kanske inte är den bästa ersättaren men det är svårt att ersätta gainer, om inte med godis och en vassleshake.