handdator

Visa fullständig version : Privatleasa bil


nisse1976
2013-02-01, 10:22
Är det någon som gjort detta och har några synpunkter?
Hur det fungerat?
Hur det blir prismässigt kontra att köpa.
Några bilmodeller som kan rekomenderas som ligger bra i pris

etc

fredrik89
2013-02-01, 10:28
Det verkar uppenbarligen fungera bra med en privatleasing,
vanligast är att man blir uppbunden på en avgift av ca 3-5000kr beroende på vilken bil du vill ha och det får du då betala i ca 5år och kan efter den tiden antingen köpa loss bilen för kvarvarande summa eller byta till en annan.

Jag har kollat på bmw och mini cooper så min text är vad jag fick för svar utav en säljare.

nisse1976
2013-02-01, 10:30
Det låter ganska dyrt, speciellt om man binder upp sig på 5 år.
Sen är väl BMW och mini cooper ganska dyra alternativ också.

Tail
2013-02-01, 13:21
Jag privatleasar en Toyota Yaris. Har haft den i två år nu, treårigt kontrakt. Ca 3000kr/mån, då ingår allt (service, försäkring mm) utom bensin. Jag räknade på att köpa en Yaris för ca 80-100k skulle kosta mig, under tre år ca 100-200kr mindre i månaden än att leasa. Gillar att veta precis vad det kostar varje månad och att det är (var) en helt ny bil. Helt klart värt ett par extra hundringar i månaden. Mycket nöjd.

Miciminus
2013-02-01, 13:47
Privatleasear nya Mercedes a klass med lite lulllull, 4800:- månad inkl service, försäkring m.m. Betalar egentligen bara för soppan till bilen.
2 år löper det på och 2000 mil per år är gränsen.

Tycker att det är ett skönt alternativ speciellt för mig som har haft några riktiga mardrömmar med tidigare bilar som har gått sönder osv.

Kanske inte det billigaste att göra men även skönt att inte låta upp något kapital i en bil som bara minskar i värde....

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

nisse1976
2013-02-01, 14:12
Tack för svar. Det verkar finnas lite olika prisklasser, från 2000 - 5000 verkar ganska vanligt.
Jag tror att om man skulle köpt en ny bil är det inte en särskilt dålig affär kontra att leasa.
Alltså värdeminskningen på bilen kan nog ofta motsvara det man betalar i lesingavgift.
Skillnaden är väl, om man jämför med att köpa, att man köper ju sällan en helt ny bil.

Om vi tar Miciminus exempel så betalar du 115 000 på 2 år. Säg att 100 000 av dom är värdeminskning oc 15 000 är försäkring, service etc. så är det en värdeminskning på 50 000 per år.
Köper man en ny merca för 300 000 så låter det väl ganska rimligt att man kanske skulle få 100 000 mindre 2 år senare.
Dock skulle man nog inte köpa en ny merca för 300 000 utan kanske en 2 år gammal för 200 000. Och då skulle den ju inte tappa ytterligare 100 000 på 2 år.

Men jag skall försöka hitta en Polo eller Audi för mellan 2500 - 3000 i månaden tror jag.

snelhest
2013-02-01, 16:08
Privatleasear nya Mercedes a klass med lite lulllull, 4800:- månad inkl service, försäkring m.m. Betalar egentligen bara för soppan till bilen.
2 år löper det på och 2000 mil per år är gränsen.

Tycker att det är ett skönt alternativ speciellt för mig som har haft några riktiga mardrömmar med tidigare bilar som har gått sönder osv.

Kanske inte det billigaste att göra men även skönt att inte låta upp något kapital i en bil som bara minskar i värde....

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
28 kr per mil låter ju inte dyrt :Virro

Minimjölk
2013-02-04, 08:47
Det beror på hur situationen ser ut. kan du hålla dig med en 3-4år gammal begagnad bil så är ju det troligtvis bättre rent ekonomiskt och om du istället vill ha en helt ny bil så får du heölt enkelt se till din egna ekonomiska situation. har du pengar til lbilen på ett dåligt sparkonto med nästintill obefintlig ränta gör du klokare i att pynta bilen kontant. Väldigt få står dock i denna sitsen. Då är privatleasing ett alternativ där du slipper lägga ut en stor kontantinsats, du slipper lån och värdeminskning och strul. Självklart ser ju firman du leasar av till att baka in detta delvis i avgiften. Det är med andra ord ingen välgörenhet det handlar om utan en affär där båda tjänar på upplägget. Troligtvis tjänar firman mest ekonomiskt men du som konsument har ju en hyffsat säker deal där du inte riskerar något mot att få tuffa runt i en ny bil. Det tråkiga är ofta att de deals som är bra innebär att du inte har så mycket att säga till om vad det gäller fälgar däck etc. Dessutom är det ju inte din bil vilket gör att du inte kan göra de ingrepp du vill och du kan ju inte heller bara sälja och köpa nytt när andan faller på.

Skall du dock bara ha en ny och trygg bil och du vet att du behöver den minst under låneperioden så är det attraktivt. Speciellt om du annars måste ta lån för att köpa bil.

Barstar
2013-02-04, 09:00
Det är också viktigt att ha koll på villkoren. Ingår däck? Hur många uppsättningar? Vad händer om du krockar? Vad händer om nån annan än du kör bilen och krockar? och så vidare. Generellt tycker jag att det är intressant och inte jättedyrt jämfört med att köpa en ny bil.

Tap3worm
2018-02-06, 17:36
Bump!

Är rätt oinsatt i leasing. Har det hänt något på marknaden sedan denna tråd?

Fördelar/nackdelar etc?
När jag bara snabbt flurar på det i huvudet låter det onekligen som en bra deal om det är så att service, försäkring etc ingår. Om man jämför med värdeminskningen på en privat bil samt service/skador som uppstår.

agazza
2018-02-06, 18:49
Det är väldigt noga att läsa och förstå avtalen samt hur det fungerar vid värdering av bilen då den skall tillbaka ifall du skabbar ner den.

perl
2018-02-07, 13:46
Det är väldigt noga att läsa och förstå avtalen samt hur det fungerar vid värdering av bilen då den skall tillbaka ifall du skabbar ner den.

Ja av det jag har läst ska du verkligen kolla upp det noga innan du tecknar dig för något. Minsta lilla repa/skada på bilen kan ge enorma avdrag när du ska lämna tillbaks den eftersom leaasingbolaget själva avgör kostnaden för att återställa skicket och gör att det kan bli en väldigt dyr affär som jag förstår det.

Grunden är ju faktiskt att leasingföretagen tjänar pengar på dig. Det skulle dom inte kunna göra om dom tog ut mindre pengar än vad det kostar för en enskild person att köpa bilen och ta alla kostnader själv. Så dom tar ut en slant för detta då deras fördel är att dom med många fordon kan sprida riskerna vilket en privatperson inte kan göra. Men rent logiskt borde det nästan jämt bli billigare om man själv köper bilen och själv står för alla kostnader helt enkelt.

Sen verkar det vara i princip omöjligt att leasa om man kör mer än 1500 mil per år och vill åka med familj i större bil, priserna stiger för mycket helt enkelt.

pepplez
2018-02-07, 14:40
Bump!

Är rätt oinsatt i leasing. Har det hänt något på marknaden sedan denna tråd?

Fördelar/nackdelar etc?
När jag bara snabbt flurar på det i huvudet låter det onekligen som en bra deal om det är så att service, försäkring etc ingår. Om man jämför med värdeminskningen på en privat bil samt service/skador som uppstår.

Jag leasar, passar mig perfekt. En helt ny bil för under 3000 kr/månad netto med all bekvämlighet det innebär. När det gäller repor/skador vid tillbakalämnandet har åtminstone VAG ett kompendium som tydligt definierar vad som är normalt slitage och vad som är onormalt och som man därmed får bekosta själv så det är inga konstigheter där.

Svarar gärna på frågor om sådana finns.

speedy83
2018-02-07, 15:26
Jag har inte riktigt fattat grejen med att leasa privat, säg att man betalar 3000/mån i 3 år dvs 36 månander. Man har efter den tiden alltså betalt 108 000 kr och står på bar backe utan något av värde. Är inte det ganska trist jämfört med att betala samma pengar men ha en bil med ett värde på 2-250 000 kr som man kan sälja, byta osv. visst man slipper kapitalinsats men ändå.

r3mpuh
2018-02-07, 15:49
Köp en Ford Scorpio istället. Mer bestämt: Köp min Ford Scorpio. Den rullar frammåt, bara man vill det tillräckligt mycket! :D

Mental
2018-02-07, 15:57
Jag har inte riktigt fattat grejen med att leasa privat, säg att man betalar 3000/mån i 3 år dvs 36 månander. Man har efter den tiden alltså betalt 108 000 kr och står på bar backe utan något av värde. Är inte det ganska trist jämfört med att betala samma pengar men ha en bil med ett värde på 2-250 000 kr som man kan sälja, byta osv. visst man slipper kapitalinsats men ändå.

Man köper bekvämlighet och riskminskning.
All service ingår, försäkringen ingår, vinterdäck, däckskifte, däckhotell et al.
Driftkostnad (minus bränsle) och värdeminskning.

Ta en normal skapligt ny bil, som du kör säg 9k mil och åldrar ca 3 år. Hur mycket har den tappat i värde och hur mycket har du spenderat på att hålla den i drift mer service, försäkring, och annat. Fundera sedan på om det är så pass mycket mindre pengar att det är värt det?

Jocke67
2018-02-07, 18:04
Jag har inte riktigt fattat grejen med att leasa privat, säg att man betalar 3000/mån i 3 år dvs 36 månander. Man har efter den tiden alltså betalt 108 000 kr och står på bar backe utan något av värde. Är inte det ganska trist jämfört med att betala samma pengar men ha en bil med ett värde på 2-250 000 kr som man kan sälja, byta osv. visst man slipper kapitalinsats men ändå.

Grejen är att priserna på privatleasingen är ganska låga, i alla fall för lite mindre bilar typ VW Polo och liknande. Testa räkna på det så ska du se. Privatleasar inte själv men brorsan leasar en VW Polo för ca 2100kr/mån inkl försäkring, service och vinterdäck, även om man köper en ett par år gammal bil så är det svårt att komma undan så billigt.

Klagarn
2018-02-07, 18:37
Grejen är att priserna på privatleasingen är ganska låga, i alla fall för lite mindre bilar typ VW Polo och liknande. Testa räkna på det så ska du se. Privatleasar inte själv men brorsan leasar en VW Polo för ca 2100kr/mån inkl försäkring, service och vinterdäck, även om man köper en ett par år gammal bil så är det svårt att komma undan så billigt.

Man får ingen bra bil för under 3000kr/mån och då ingår defintivt inte försäkring som vissa babblar om här.

Ska man ha något annat än en barskrapad polo med manuell låda kostar det långt mer än 3000kr. Privatleasing är bajs. För folk som inte kan hanteri sin ekonomi.

Aryt
2018-02-07, 18:46
Man får ingen bra bil för under 3000kr/mån och då ingår defintivt inte försäkring som vissa babblar om här.

Ska man ha något annat än en barskrapad polo med manuell låda kostar det långt mer än 3000kr. Privatleasing är bajs. För folk som inte kan hanteri sin ekonomi.

http://privatleasing.volkswagen.se/app/privatleasing/bestall-online/
Golf Sportscombi alt Alltrack (4wd + DSG) för 2,5-3k. Halvförsäkring ca 300-400 kr. Sjyst pris.

shut teh face
2018-02-07, 20:05
Men kolla ockerpriserna på tillval, Vinterhjul 350 kr/mån, dragkrok 350 kr/mån etc

Aryt
2018-02-07, 20:47
Men kolla ockerpriserna på tillval, Vinterhjul 350 kr/mån, dragkrok 350 kr/mån etc

Japp, man ska undvika extrautrustningen, med vissa undantag (en del paketerbjudande kan vara vara förmånliga).

delta_mats
2018-02-07, 21:00
Hahaha! Man kan bara få snikmotorerna!

Jocke67
2018-02-07, 22:22
Man får ingen bra bil för under 3000kr/mån och då ingår defintivt inte försäkring som vissa babblar om här.

Ska man ha något annat än en barskrapad polo med manuell låda kostar det långt mer än 3000kr. Privatleasing är bajs. För folk som inte kan hanteri sin ekonomi.

Jag vet inte om VW har kvar sin "All inclusive" men där ingick i alla fall försäkring. Och priset för en Polo låg på under 2000kr (min brorsa betalar 2100 inkl vinterdäck). Detta för en bil som hade ett listpris på 170,000kr. Kanske går att prita till 150kkr. Skulle tippa på att värdeminskningen på tre år är ca 60kkr = ca 1700kr/mån. Totalkostnad blir garanterat högre än om du leasar.

Mental
2018-02-07, 23:28
Man får ingen bra bil för under 3000kr/mån och då ingår defintivt inte försäkring som vissa babblar om här.

Ska man ha något annat än en barskrapad polo med manuell låda kostar det långt mer än 3000kr. Privatleasing är bajs. För folk som inte kan hanteri sin ekonomi.

Men det är sjukt smidigt, vi privatleasar en liten fiat 500. Kör inga längre sträckor.

Lite dyrare leasing om man tecknar den idag.
https://carplus.se/bil/nya-fiat-500-2/

När vi tecknade så gav vi 1999:- inkl vinterdäck.
Försäkring, service etc ingår.

Så vi lägger en tusenlapp var i månaden och det är allt man behöver bry sig om. Ja självklart är det förmånligare att köpa en ny och sedan sälja den senare, men jag tror ärligt inte besparingen är stor nog för att vi ska bry oss.

Jocke67
2018-02-07, 23:53
Ja självklart är det förmånligare att köpa en ny och sedan sälja den senare, men jag tror ärligt inte besparingen är stor nog för att vi ska bry oss.

Grejen är att priserna på privatleasing är så pressade (i alla fall på småbilar) att det inte blir billigare att köpa och äga bilen själv.