handdator

Visa fullständig version : Uppdrag Granskning: Svenska moskéer


strikt
2013-02-01, 02:29
Del 3 nu, vad har hänt efter deras första två delar sändes?

http://www.svtplay.se/video/964946/del-3-av-18

Kommentar på FB fick mig att fnissa lite.

"Jahopp, SVT får inte komma in i moskén pga att de inte kan garantera deras säkerhet. Fredens religion."

tjabon
2013-02-01, 03:28
Jag tittade ca: 2 min på UG igår innan jag stängde ner skiten.
Muslimska kvinnors problem i Sverige intresserar mej ungefär lika myclet
som om det skulle komma ett nytt tampong-märke till affären.

LizaK
2013-02-01, 03:40
Det hade varit minst sagt skitkul om någon europé fått den lysande idén att försöka smälla upp kyrkor här och var i något shiamuslimskt land. Lol.

Amfksp
2013-02-01, 09:17
Kvinnan från F! äcklade mig till bristningsgränsen när hon uppenbarligen knappt tyckte det var ett problem att kvinnor i Sverige blir misshandlade och våldtagna för att sedan tryckas ner av dom ledande "rådgivarna" i deras egna sociala sfär.
När hon började mumla om att "vi vita kvinnor kan inte ta deras fight" så önskade jag att hon var i deras sits och kunde känna på lite riktigt förtryck och inte ickeproblemen hon upplever.

rooz
2013-02-01, 09:28
Kvinnan från F! äcklade mig till bristningsgränsen när hon uppenbarligen knappt tyckte det var ett problem att kvinnor i Sverige blir misshandlade och våldtagna för att sedan tryckas ner av dom ledande "rådgivarna" i deras egna sociala sfär.
När hon började mumla om att "vi vita kvinnor kan inte ta deras fight" så önskade jag att hon var i deras sits och kunde känna på lite riktigt förtryck och inte ickeproblemen hon upplever.

Vita kränkta journalist & lattemamma partiet?

Okej
2013-02-01, 10:36
Kvinnan från F! äcklade mig till bristningsgränsen när hon uppenbarligen knappt tyckte det var ett problem att kvinnor i Sverige blir misshandlade och våldtagna för att sedan tryckas ner av dom ledande "rådgivarna" i deras egna sociala sfär.
När hon började mumla om att "vi vita kvinnor kan inte ta deras fight" så önskade jag att hon var i deras sits och kunde känna på lite riktigt förtryck och inte ickeproblemen hon upplever.

Finns ju viktigare saker att göra, bli kränkt över streckgubbar på toalettdörrar målade av 14-åringar :), palla ta en faktiskt strid där dom inte får allt serverat direkt, det är ju både jobbigt och osäkert!

Victorsnya
2013-02-01, 10:42
att islam inte förbjuds då den religionen striden mot så många mänskliga rättigheter är fan fel. Bort med skiten innan vi börjar få fler bombningar i sverige....

Loke
2013-02-01, 11:13
Jag älskar att det alltid är månggiftet i sig som hamnar i fokus i dessa dokumentärer. Missahandla frun, hålla kvar folk med tvång i religionen, tvinga frun till sex, etc... Det är inga konstigheter, det får man såklart göra, men att göra det med TVÅ KVINNOR SAMTIDIGT!? Då vaknar svenska medier!

Inte för att jag på något sätt lägger mig i den religiösa debatten här, men man spyr fan lite på retoriken i den där dokumentären också... Det blir lite som Tankesmedjan i P3, fast utan den där glimten i ögat.

filmjölk
2013-02-01, 12:24
Men det är knappast ett smart drag av feministerna att kritisera Islam, feminister är redan stigmatiserade som de är, det gynnar dem knappast att riskera bli anklagade för rasism som grädde på moset. Kanske är smartast för dem att än så länge faktiskt sticka huvudet i sanden i den frågan. Även om det är dubbelmoral och PK.

timoat
2013-02-01, 12:56
Det är det som är det trista i Sverige, man kan inte ens ta upp frågorna utan att bli anklagad för rasism av den duktiga självserverande PK maffian som dunkar sig själv i ryggen för att de är så förbannat fördomsfria och öppensinnade... Jag tycker def. feministerna ska ta kampen!

Beholder
2013-02-01, 12:59
Hur många offerkoftor kan ni grabbar få på er samtidigt? Verkar vara väldigt många i alla fall

Loke
2013-02-01, 13:01
Det är det som är det trista i Sverige, man kan inte ens ta upp frågorna utan att bli anklagad för rasism av den duktiga självserverande PK maffian som dunkar sig själv i ryggen för att de är så förbannat fördomsfria och öppensinnade... Jag tycker def. feministerna ska ta kampen!

Ja, stackare, det kan inte vara lätt för er. Berätta nu för oss, vem är det som kallar vem rasist?

Okej
2013-02-01, 13:02
Hur många offerkoftor kan ni grabbar få på er samtidigt? Verkar vara väldigt många i alla fall

Att feministerna är hycklare? Ja du, en offerkofta till mig då om du inte inser logiken i det :) :smash:

Amfksp
2013-02-01, 13:09
Hur många offerkoftor kan ni grabbar få på er samtidigt? Verkar vara väldigt många i alla fall
Du ser inte problematiken med att ledande personer ur feministiskt initiativ anser att legitimerat våld och våldtäkt inom muslimska relationer är ett litet problem som vita kvinnor inte bör engagera sig i eller kämpa mot? För det var exakt det hon menade när hon uttalade sig i intervjun.
Jag klär mig inte i någon offerkofta, men däremot tycker jag det är lustigt hur företrädare för F! bara anser att att det är ett litet problem som dom inte bryr sig om speciellt mkt för att dom anser att muslimska kvinnor bör sköta det själva.
Vidrigt synsätt enligt mig.

Loke
2013-02-01, 13:11
Att feministerna är hycklare? Ja du, en offerkofta till mig då om du inte inser logiken i det :) :smash:

Argumentera mot personer istället för halmgubbar så blir det lättare att ta det du skriver på allvar. Vilka feminister talar du om?

timoat
2013-02-01, 13:14
Ja, stackare, det kan inte vara lätt för er. Berätta nu för oss, vem är det som kallar vem rasist?

Vad menar du? Vad är inte lätt för "er"? Vem är "er"?

Jag syftade på filmjölks inlägg ovanför mig, att man inte kan ta upp någon form av frågeställning angående islam utan att bli anklagad för att vara rasist i någon form, jag borde ha citerat hans inlägg. Det är en personlig iakttagelse, inget mer.

"Offerkorta" slängs det runt med mycket, luddigt uttryck för att säga det minsta, vad menar ni? Kan någon definiera det?

Loke
2013-02-01, 13:17
Vad menar du? Vad är inte lätt för "er"? Vem är "er"?

Jag syftade på filmjölks inlägg ovanför mig, att man inte kan ta upp någon form av frågeställning angående islam utan att bli anklagad för att vara rasist i någon form, jag borde ha citerat hans inlägg. Det är en personlig iakttagelse, inget mer.

"Offerkorta" slängs det runt med mycket, luddigt uttryck för att säga det minsta, vad menar ni? Kan någon definiera det?

Tja du skrev "man kan inte ens ta upp frågorna", så jag antar att det inte bara är du, för då hade du väl skrivit det?

Men vem är det du har iaktagit när denne kallade någon rasist i det här sammanhanget? Eller i något annat sammanhang? Var lite specifik. Jag tror inte du har fel, jag tycker bara inte du är så tydlig med vad du upplevt.

eiri
2013-02-01, 13:18
att islam inte förbjuds då den religionen striden mot så många mänskliga rättigheter är fan fel. Bort med skiten innan vi börjar få fler bombningar i sverige....

Jag tror det är för sent för det, skulle nog bli inbördeskrig :D

Okej
2013-02-01, 13:23
Argumentera mot personer istället för halmgubbar så blir det lättare att ta det du skriver på allvar. Vilka feminister talar du om?

Han frågade om offerkoftor. Jag svarade på ett sätt som du uppenbarligen inte förstod, men det är lugnt jag ska förklara tydligt. Om det nu är en offerkofta att tycka feministerna (vilka feminister? frågar lilla Loke. De i videon svarar Okej) är hycklare, ja, då tar jag gärna på mig den offerkoftan. Capish? Sen skiter jag i ert snack om rasister hit och dit, det enda jag tycker här är att feministerna är hycklare som bara tar strider som redan är vunna

Och nej, jag försöker inte dryga (förutom att det kanske var onödigt att kalla dig lilla Loke :D), jag försöker uppriktigt förklara mitt inlägg

Loke
2013-02-01, 13:26
Han frågade om offerkoftor. Jag svarade på ett sätt som du uppenbarligen inte förstod, men det är lugnt jag ska förklara tydligt. Om det nu är en offerkofta att tycka feministerna (vilka feminister? frågar lilla Loke. De i videon svarar Okej) är hycklare, ja, då tar jag gärna på mig den offerkoftan. Capish? Sen skiter jag i ert snack om rasister hit och dit, det enda jag tycker här är att feministerna är hycklare som bara tar strider som redan är vunna

Och nej, jag försöker inte dryga (förutom att det kanske var onödigt att kalla dig lilla Loke :D), jag försöker uppriktigt förklara mitt inlägg

Ok, då är jag lite mer med på spåret, det du tidigare skrev i referens till den andra tråden fick mig att undra om det var feminister i allmänhet du syftade på. Och jag kan lägga till att jag inte tvivlar det minsta på att det var hyckleri i dokumentären, det jag såg var som sagt dåligt.

filmjölk
2013-02-01, 13:44
Du ser inte problematiken med att ledande personer ur feministiskt initiativ anser att legitimerat våld och våldtäkt inom muslimska relationer är ett litet problem som vita kvinnor inte bör engagera sig i eller kämpa mot? För det var exakt det hon menade när hon uttalade sig i intervjun.
Jag klär mig inte i någon offerkofta, men däremot tycker jag det är lustigt hur företrädare för F! bara anser att att det är ett litet problem som dom inte bryr sig om speciellt mkt för att dom anser att muslimska kvinnor bör sköta det själva.
Vidrigt synsätt enligt mig.

Men du får tänka såhär: att inte vara islamofob trumfar feminism i dagsläget. Det finns en slags oskriven sregel om vad som är ok att kritisera eller inte, och en slags inbördes heriarki mellan den typen av åsikter. Detta innebär dubbelmoral, men det får man acceptera och lära sig. Du kan inte som feminist yttra något som kan tolkas rasistiskt eller islamofobiskt utan att riskera att skada feminismen.

Jag tror rätt många feminister förstår att Islam är ofta något som används för att förtrycka kvinnor och är väldigt ruttet, men att yttra detta skulle innebära att stöd både från vänster och ifrån liberala håll försvinner då dessa värderar att inte stöta sig med muslimer högre än att inte stöta sig med feminister.

Då blir den fienden man kan ge sig på och påverka, utan att riskera något, vita män och deras brister i jämnställdhet. Det är en fiende som inte slår tillbaks, saknar uppbackning och man faktiskt kan påverka.

ChuckTesta
2013-02-01, 14:05
Tja du skrev "man kan inte ens ta upp frågorna", så jag antar att det inte bara är du, för då hade du väl skrivit det?

Men vem är det du har iaktagit när denne kallade någon rasist i det här sammanhanget? Eller i något annat sammanhang? Var lite specifik. Jag tror inte du har fel, jag tycker bara inte du är så tydlig med vad du upplevt.

Det är ju så, man kan inte ta upp frågorna utan att vara främlingsfientlig/rasist. Sen är det ju fascinerande hur alla "svenskar" eller "vita" är rasister och främlingsfientliga om man tar upp ämnet, medan blattarna är dom som är rasisterna på riktigt.

Jag tycker att svenskarna och Sverige är JÄVLIGT orasistiska med tanke på hur Sveriges samhälle ser ut idag. Tittar man på fakta så är det solkklart att blattarna är oerhört mycket mer rasistiska än "oss".

Sedan kan man ju kolla t ex rasistfilmen "Ett öga rött" som handlar om en blatte som är tokrasist. Men den filmen är ju bara söt och handlar om en pojke som har det sååå himla svårt. Att han ska döda Persbrandt (för att han fick en svensktalande roll över en blatte som inte kunde svenska) och säger "AHLDRI ATT JOG TÄNKER BLI EN FUCKING SWEDE" i slutet är ju inte det minsta rasistiskt.

Kan ni tänka er vad som hade hänt om en svensk hade gjort en sådan film? Antagligen hade han blivit nazist i tidningarna, blivit mordhotad X antal gånger, fått sitt hus nedbränt osv. Han är ju rasse liksom.

Edit: filmen handlar för övrigt om att hans pappa håller på och anpassar sig till Sverige och då flippar sonen.

tp_88
2013-02-01, 14:19
Religion i allmänhet är skit, islam i synnerhet.

Dawkins säger det ganska bra t.ex:

LhYus6TiGEE

Hitchens berör, typ, det som Loke och några pratar om. "Censuren".

Dl8BYizcTf4

benya
2013-02-01, 15:13
Islam är en fredlig religion, med grundvärderingen som än idag bör inspirera och ses upp till, allt annat är felaktigheter som ignoranta extremister utnyttjar för egen gagn.

Ang dokumentären tycker jag att bidragstagande org./instutioner/aktörer etc, i synnerhet större religiösa intuitioner, bör granskar stenhårt för att få bidrag. Borde vara ngn typ av årlig revision, precis som t.ex. ekonomiska aktörer med årlig granskning av regelefterlevnad, transparens och redovisning osv, med hårda krav för vad som gäller för att få erhålla statligt bidrag.
De lever ju på samhällets pengar till skillnad från t.ex. fonder eller banken som regleras och granskas hårt men istället bidrar till samhället – ur ett ekonomiskt perspektiv.

timoat
2013-02-01, 15:29
Islam är en fredlig religion, med grundvärderingen som än idag bör inspirera och ses upp till, allt annat är felaktigheter som ignoranta extremister utnyttjar för egen gagn.



hahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahah ahahahahhahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahah hahahahahahahhahahahahah ect

pwnyou
2013-02-01, 15:38
Islam är en fredlig religionNot sure if serious

Ingen av de tre monoteistiska religionerna är fredliga.

benya
2013-02-01, 15:49
Jag är själv muslim och har nog ganska bra koll. Är ni också muslimer? Vad har ni själva för kunskapsbakgrund i ämnet?

Det aldrig för sent att lära sig nya saker och ersätta fördomarna med kunskap..: )

Tricce
2013-02-01, 15:52
Jag är själv muslim och har nog ganska bra koll. Är ni också muslimer? Vad har ni själva för kunskapsbakgrund i ämnet?



Nyheterna på tv om krig i världen.

Okej
2013-02-01, 15:52
Ingen religion bör ses upp till i ett modernt samhälle, vi är bättre än så

Robbmeister
2013-02-01, 15:53
Jag är själv muslim och har nog ganska bra koll. Är ni också muslimer? Vad har ni själva för kunskapsbakgrund i ämnet?

Det aldrig för sent att lära sig nya saker och ersätta fördomarna med kunskap..: )

Fast sen är inte alla muslimer en enda stor massa med precis samma tankar och värderingar. Det är ungefär som att jag som kristen vet precis allt om andra kristnas värderingar, kvinnosyn med mera.
Så egentligen menar du att vi ska skita i hur kvinnor behandlas inom islam och bara ignorera problemet?

feyin
2013-02-01, 15:56
Härligt att det händer nagot. Förbättring kan vara ett resultat av denna "turbulens" och genom det ännu en anledning till att gilla mangkultur: Vi har lärt oss nagot.

Gober
2013-02-01, 15:58
Nyheterna på tv om krig i världen.

Religion har alltid använts på ett eller annat sätt i krig. Religion och ekonomiska intressen. Det betyder inte att en religion inte kan vara fredlig i grunden. Att man sedan misstolkar, förvränger osv för att gagna sina egna intressen är en annan sak.

De flesta stora religioner har farliga följeslagare som tar allt till sin yttersta spets i sitt "heliga krig" Hinduismen anses av många terrorexperter vara världens farligaste religion med extremt våldsamma anhängare i Indien.

en stor stark
2013-02-01, 15:59
Jag är själv muslim och har nog ganska bra koll. Är ni också muslimer? Vad har ni själva för kunskapsbakgrund i ämnet?

Det aldrig för sent att lära sig nya saker och ersätta fördomarna med kunskap..: )

Religionen har varit orsak till mångas död och mycket av det som står i koranen är hemskt och kan lätt tolkas som att olika saker (martyrdom etc) är bra saker. Det tillsammans med det stora antalet som gör hemska saker i namnet på denna religionen gör det svårt för mig att se det som fredens religion.

Att du säkert är en snäll och fredlig kille, och att det säkert finns guldkorn i koranen säger jag inte emot.

tp_88
2013-02-01, 16:04
Islam är en fredlig religion, med grundvärderingen som än idag bör inspirera och ses upp till, allt annat är felaktigheter som ignoranta extremister utnyttjar för egen gagn.
En enkel fråga, vad säger islam ska ske med en person som lämnar religionen?

en stor stark
2013-02-01, 16:05
Religion har visat sig vara ett dåligt sätt att styra världen och att ha det som världssyn.

1. Det grundar sig på att det finns en gud.

2. Det grundar sig på att vi vet vad den guden (eller gudarna) vill. Att våra heliga skrifter faktiskt är sanna, istället för det mycket troligare, att de inte är det (iaf när det kommer till de övernaturliga delarna). Mirakel som står i en gammal bok, av folk som har fått sin information från en källa som har hört det från en annan källa, som i sin tur har hört det från en annan källa är inget bra sätt att samla sin information. Särskilt inte för att bevisa påståenden som är så oehört stora och osannolika.

3. Det som står i många heliga skrifter kan lätt tolkas som uppmaningar till att göra våldsamma saker. Jag skulle inte säga att mycket av det dåliga som har gjorts i religionens namn är misstolkningar, utan snarare korrekta tolkningar av det som står. Eller istället för korrekta så kan jag säga rimliga tolkningar.

4. Det spelar på människors rädsla för vad som händer efter döden. Och på så sätt blir det väldigt lätt att man gör extrema saker. Jag skulle också göra extrema saker för att komma till ett evigt paradis istället för evig tortyr.

Rango
2013-02-01, 16:11
Det är ju så, man kan inte ta upp frågorna utan att vara främlingsfientlig/rasist. Sen är det ju fascinerande hur alla "svenskar" eller "vita" är rasister och främlingsfientliga om man tar upp ämnet, medan blattarna är dom som är rasisterna på riktigt.

Jag tycker att svenskarna och Sverige är JÄVLIGT orasistiska med tanke på hur Sveriges samhälle ser ut idag. Tittar man på fakta så är det solkklart att blattarna är oerhört mycket mer rasistiska än "oss".

Sedan kan man ju kolla t ex rasistfilmen "Ett öga rött" som handlar om en blatte som är tokrasist. Men den filmen är ju bara söt och handlar om en pojke som har det sååå himla svårt. Att han ska döda Persbrandt (för att han fick en svensktalande roll över en blatte som inte kunde svenska) och säger "AHLDRI ATT JOG TÄNKER BLI EN FUCKING SWEDE" i slutet är ju inte det minsta rasistiskt.

Kan ni tänka er vad som hade hänt om en svensk hade gjort en sådan film? Antagligen hade han blivit nazist i tidningarna, blivit mordhotad X antal gånger, fått sitt hus nedbränt osv. Han är ju rasse liksom.

Edit: filmen handlar för övrigt om att hans pappa håller på och anpassar sig till Sverige och då flippar sonen.

På tal om att dra saker ur kontext:smash:

I övrigt så är det oftast etniska svenskar(bl a våra politiker) som påpekar att andra etniska svenskar är rasister och/eller är främlingsfientliga.
För de flesta "blattarna"(skriv gärna så att man tar dig på allvar) så är det oftast varken intressant eller kränkande med uppblåsta nonsens debatter som vara eller icke vara en rappare under lucia framträdande, "förbud" av pepparkakor eller om multinationella företag uppdaterar sitt egna material för att enligt de själva passa 2000 talet.

ONT måste jag säga att jag tycker att det är oerhört viktigt att problematik kring islam lyfts och debatteras även på en nationellnivå.

tp_88
2013-02-01, 16:12
Religion har visat sig vara ett dåligt sätt att styra världen och att ha det som världssyn.
Steven Weinberg, Nobelpristagare i fysik, sa det bra: "With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil - that takes religion."

Herr Oberst
2013-02-01, 16:13
En enkel fråga, vad säger islam ska ske med en person som lämnar religionen?

Sluta hacka på Islam nu. Religionsfrihet råder i Sverige.
Visserligen är man per automatik muslim om ens föräldrar är muslimer, men det går utmärkt att lämna. Det är bara att ta straffet för det och sen är det inga problem. När man tagit sitt straff är faktiskt ingenting något alls längre. Då är det bara svart

strikt
2013-02-01, 16:20
Vad är straffet?

Loke
2013-02-01, 16:21
Det är ju så, man kan inte ta upp frågorna utan att vara främlingsfientlig/rasist. Sen är det ju fascinerande hur alla "svenskar" eller "vita" är rasister och främlingsfientliga om man tar upp ämnet, medan blattarna är dom som är rasisterna på riktigt.

Jag tycker islamkritiken kommer rätt ofta här utan att någon anklagas för rasism. I den här tråden till exempel. Om det inte går att ta upp frågan utan att kallas rasist så lär det ju vara skitlätt att bevisa att jag har fel.

timoat
2013-02-01, 16:22
Jag är själv muslim och har nog ganska bra koll. Är ni också muslimer? Vad har ni själva för kunskapsbakgrund i ämnet?

Det aldrig för sent att lära sig nya saker och ersätta fördomarna med kunskap..: )

Please, enlighten us. Bara för att det finns fredliga och trevliga muslimer betyder det inte att islam är en fredlig religion. Death to infidels? Mellanöstern? självmordsbombare i Allahs namn?`Hedersmord? Våld mot kvinnor? Våld mot icketroende?

Herr Oberst
2013-02-01, 16:30
Vad är straffet?

För att lämna Islam så belönas du med en lagom död. Så det är inte värre än så

timoat
2013-02-01, 16:33
CUHGCIW0Oes

CiZPli_Pw_0

4-spKm13v6c

Fatalist
2013-02-01, 16:37
Sluta hacka på Islam nu. Religionsfrihet råder i Sverige.
Visserligen är man per automatik muslim om ens föräldrar är muslimer, men det går utmärkt att lämna. Det är bara att ta straffet för det och sen är det inga problem. När man tagit sitt straff är faktiskt ingenting något alls längre. Då är det bara svart

Källa?

Ja på riktigt. Så jag vet i framtida eventuella debatter.

timoat
2013-02-01, 16:39
Källa?

Ja på riktigt. Så jag vet i framtida eventuella debatter.

Googla?

http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam

Fatalist
2013-02-01, 16:42
Googla?

http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam

Tack. Fredlig religion yes! Bästa jag hört idag. :)

timoat
2013-02-01, 16:45
Jättefredlig!

r018ohLUuL4

Herr Oberst
2013-02-01, 16:48
Källa?

Ja på riktigt. Så jag vet i framtida eventuella debatter.

Vers 16:106
Whoever disbelieves in Allah after his belief... except for one who is forced [to renounce his religion] while his heart is secure in faith. But those who [willingly] open their breasts to disbelief, upon them is wrath from Allah , and for them is a great punishment

ChuckTesta
2013-02-01, 16:48
Islam är en fredlig religion, med grundvärderingen som än idag bör inspirera och ses upp till, allt annat är felaktigheter som ignoranta extremister utnyttjar för egen gagn.

Ang dokumentären tycker jag att bidragstagande org./instutioner/aktörer etc, i synnerhet större religiösa intuitioner, bör granskar stenhårt för att få bidrag. Borde vara ngn typ av årlig revision, precis som t.ex. ekonomiska aktörer med årlig granskning av regelefterlevnad, transparens och redovisning osv, med hårda krav för vad som gäller för att få erhålla statligt bidrag.
De lever ju på samhällets pengar till skillnad från t.ex. fonder eller banken som regleras och granskas hårt men istället bidrar till samhället – ur ett ekonomiskt perspektiv.

Jaha oj, är du muslim. Ja då måste islam vara en fredlig religion. Eller vad hände med alla som blev mördade för att dom trodde på en annan låtsasgubbe?

På tal om att dra saker ur kontext:smash:

I övrigt så är det oftast etniska svenskar(bl a våra politiker) som påpekar att andra etniska svenskar är rasister och/eller är främlingsfientliga.
För de flesta "blattarna"(skriv gärna så att man tar dig på allvar) så är det oftast varken intressant eller kränkande med uppblåsta nonsens debatter som vara eller icke vara en rappare under lucia framträdande, "förbud" av pepparkakor eller om multinationella företag uppdaterar sitt egna material för att enligt de själva passa 2000 talet.

ONT måste jag säga att jag tycker att det är oerhört viktigt att problematik kring islam lyfts och debatteras även på en nationellnivå.

Herregud, blattarna kallar sig själva för blattar. Kom ut i verkligheten istället för att spela allan på internetforum.

Jag tycker islamkritiken kommer rätt ofta här utan att någon anklagas för rasism. I den här tråden till exempel. Om det inte går att ta upp frågan utan att kallas rasist så lär det ju vara skitlätt att bevisa att jag har fel.

Jo visst här inne kan man skriva saker utan att vara nazist. Men t ex när Lars Vilks hade varit på den där anti islamisering i västvärlden-grejen i USA så hade aftonbladet (som skapar folks åsikter) som rubrik "NU SPÅRAR HAN UR". insinuerar att man spårar ur för att man är emot islamisering i västvärlden.

Alla ni som säger emot, har ni sett hur det ser ut i verkligheten? Vad som händer i länderna runt om i Europa?

Fatalist
2013-02-01, 17:00
Alla ni som säger emot, har ni sett hur det ser ut i verkligheten? Vad som händer i länderna runt om i Europa?

Det som har hänt och händer är väl att det är mycket konflikter i mellanöstern och i afrika som har gjort dem till otrygga platser. Många europeiska länder är inte utan skuld i dessa konflikter. Många europeiska länder har tagit emot flyktingar och låtit dem komma in i ett bättre samhälle. Många europeiska länder har också släppt in många muslimer in i samhället (lägger INTE någon värdering i detta). På köpet har många europeiska länder fått ännu en rutten religion att dras med och som måste "tolereras" in i absurdum.

Herr Oberst
2013-02-01, 17:01
Vers 16:106
Whoever disbelieves in Allah after his belief... except for one who is forced [to renounce his religion] while his heart is secure in faith. But those who [willingly] open their breasts to disbelief, upon them is wrath from Allah , and for them is a great punishment

Så om man lämnar Islam = Döden
Om man däremot aldrig varit muslim men ändå motsäger sig deras tro, vad är det då som gäller?

4:56
Indeed, those who disbelieve in Our verses - We will drive them into a Fire. Every time their skins are roasted through We will replace them with other skins so they may taste the punishment. Indeed, Allah is ever Exalted in Might and Wise.

22:19-22
These two opponents (believers and disbelievers) dispute with each other about their Lord: then as for those who disbelieved, garments of fire will be cut out for them, boiling water will be poured down over their heads. With it will melt (or vanish away) what is within their bellies, as well as (their) skins. And for them are hooked rods of iron (to punish them). Every time they seek to get away therefrom, from anguish, they will be driven back therein, and (it will be) said to them: "Taste the torment of burning!

26:5389
Abu Huraira reported Allah's Messenger as saying: Do not greet the Jews and the Christians before they greet you and when you meet any one of them on the roads force him to go to the narrowest part of it.

5:51
O you who have believed, do not take the Jews and the Christians as allies. They are [in fact] allies of one another. And whoever is an ally to them among you - then indeed, he is [one] of them. Indeed, Allah guides not the wrongdoing people.


Och hatet bara fortsätter, det finns mycket mer att hitta för den som orkar läsa skiten

häftig
2013-02-01, 17:01
Det är ju så, man kan inte ta upp frågorna utan att vara främlingsfientlig/rasist. Sen är det ju fascinerande hur alla "svenskar" eller "vita" är rasister och främlingsfientliga om man tar upp ämnet, medan blattarna är dom som är rasisterna på riktigt.

Det är så sjukt synd om dig. På klassiskt SD-sätt yppar du att "vi vita män har det inte lätt" och fortsätter att "vi får inte yttra oss ett uns mot islam för då är vi rasister". Du lever i en fantasivärld som bara finns på internet. Vi vita män har det inte svårt, det är okej att kritisera islam, kristendomen och alla andra religioner. Muslimer kommer inte att ta över Sverige, det finns knappt 100000 muslimer i Sverige. Rasismen mot Svenskar är så fjantig att ens tala om, du får vara både gravt skelögd och pittögd för att ens försöka se den

Amfksp
2013-02-01, 17:04
Det är så sjukt synd om dig. På klassiskt SD-sätt yppar du att "vi vita män har det inte lätt" och fortsätter att "vi får inte yttra oss ett uns mot islam för då är vi rasister". Du lever i en fantasivärld som bara finns på internet. Vi vita män har det inte svårt, det är okej att kritisera islam, kristendomen och alla andra religioner. Muslimer kommer inte att ta över Sverige, det finns knappt 100000 muslimer i Sverige. Rasismen mot Svenskar är så fjantig att ens tala om, du får vara både gravt skelögd och pittögd för att ens försöka se den

Älskar hur du drar alla vita män över en kant. Ja, alla vita män har det så klart jättebra, även de som växer upp med alkoholiserade föräldrar, är arbetslösa eller har drogproblem.
"Vita män har det inte svårt" Nog fan det absolut dummaste och mest generaliserande jag läst på länge.

timoat
2013-02-01, 17:08
Det är så sjukt synd om dig. På klassiskt SD-sätt yppar du att "vi vita män har det inte lätt" och fortsätter att "vi får inte yttra oss ett uns mot islam för då är vi rasister". Du lever i en fantasivärld som bara finns på internet. Vi vita män har det inte svårt, det är okej att kritisera islam, kristendomen och alla andra religioner. Muslimer kommer inte att ta över Sverige, det finns knappt 100000 muslimer i Sverige. Rasismen mot Svenskar är så fjantig att ens tala om, du får vara både gravt skelögd och pittögd för att ens försöka se den

Här har vi ett tydligt exempel på någon som drar SD/rasist kortet när man försöker diskutera islam. Du anklagar någon för att de blir förbannade för att de blir anklagade för att vara rasister när de vill diskutera islam, och sen gör du EXAKT just det i samma mening! Och hela den här vita kränkta män grejen, är fruktansvärt fjantig som argument. Vad är det ens för argument?

Läs på lite istället, och kom ut i riktiga världen. Det är ju du som är privilegierad, om någon.

Ingen har pratat om SD eller rasism, vi pratar om Islam. Islam är en religion, inte ett folkslag. Men den här tråden låses och raderas väl snart som de andra.

Tricce
2013-02-01, 17:12
det finns knappt 100000 muslimer i Sverige.

I call bs! Källa?

en stor stark
2013-02-01, 17:13
Det är så sjukt synd om dig. På klassiskt SD-sätt yppar du att "vi vita män har det inte lätt" och fortsätter att "vi får inte yttra oss ett uns mot islam för då är vi rasister". Du lever i en fantasivärld som bara finns på internet. Vi vita män har det inte svårt, det är okej att kritisera islam, kristendomen och alla andra religioner. Muslimer kommer inte att ta över Sverige, det finns knappt 100000 muslimer i Sverige. Rasismen mot Svenskar är så fjantig att ens tala om, du får vara både gravt skelögd och pittögd för att ens försöka se den

Att religion har fått så mycket kritik som den borde håller jag inte med om. Och jag röstar inte SD.

bighulken
2013-02-01, 17:19
Det är vi människor som tolkar saker hur som helst,där det passar in.
vad som skrivits förr,typ bibeln å koranen,det har olika personer och sammhällen tolkat så att det passar dem! religion har alltid missbrukats i maktkamper,samt för att undertrycka folk.
religioner har varit en stor anledning till krig!!genom tiderna.vare sig det varit,kristendom-islam-osv.....alla har vi varit lika våldsamma!
det handlar mkt om vad man vill tolka in i religionen!osv....vi äro ej mer än människor....

Vinter
2013-02-01, 17:34
Ignorans är ett växande problem över hela världen, trots att den mesta informationen finns några knapptryckningar bort. Det vore intressant att se vad lite kunskap skulle kunna göra i situationen istället för att förhålla sig sjäv intelektuellt distanserad.

Mest intressant är väll att folk fortfarande benämner kristna och muslimer som om det finn en enhet och inte som i verkligheten tusentals fraktioner. Religion är väll fortfarande ett grundämne i skolan?

Andy.da.wohoo
2013-02-01, 17:40
I call bs! Källa?

Islam har Sveriges femte största största religiösa gemenskap med uppskattningsvis cirka 110 000 tillhörande bekännare, beroende på definition. Muslimska grupper framhåller ibland siffran 250-400 000[16] personer enligt lösa definitioner, såsom ursprungsnationalitet eller namn, vilket problematiseras av att exempelvis den största gruppen, iranierna, till minst 80% anser sig vara sekulär och många flydde från den islamiska revolutionen, och ett namn bevisar inte trosuppfattning. Irakierna som flytt till Sverige är till en stor del kristna, och bosnier framhåller sig ofta som ganska sekulära. Svensk statistik över islamiska församlingar anger däremot 110 000[17]. Av muslimerna uppskattas 5%, eller ca 20 000, vara praktiserande (de deltar i fredagsbönen och ber fem gånger om dagen).[18]

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Sverige

Ronn
2013-02-01, 17:54
Ignorans är ett växande problem över hela världen, trots att den mesta informationen finns några knapptryckningar bort. Det vore intressant att se vad lite kunskap skulle kunna göra i situationen istället för att förhålla sig sjäv intelektuellt distanserad.

Lite offtopic men ett problem idag med den enorma tillgången till information och lättheten i att publicera information är att det finns väldigt mycket falsk information, det är inte så lätt som "bara några knapptryckningar bort" egentligen eftersom det kan vara svårt att veta vilken information som är legitim. Att bara ta till sig information okritiskt är ju därför inte så bra.

Många känner det förmodligen som en hopplös uppgift och jag gissar att det kan vara ett större hinder till varför många kanske väljer att inte informera sig själva snarare än lättja och ska man få en bättre insikt krävs det diskussion med andra intresserade för att dela perspektiv och tankar.

Men det går ju bra att delta i diskussioner även om man är medveten om sina kunskapsbrister fast då kan man treva lite mer varsamt fram. :)

Tyvärr rör ju sådana här ämnen upp en massa känslor och diskussionerna tenderar bli känsloladdade och kanske inte alla gånger så informerade.

en stor stark
2013-02-01, 17:56
Mest intressant är väll att folk fortfarande benämner kristna och muslimer som om det finn en enhet och inte som i verkligheten tusentals fraktioner. Religion är väll fortfarande ett grundämne i skolan?

Jag tycker inte jag gör det. Jag vet att det finns snälla människor i alla religioner, och säkert i stora antal.
Jag har t.ex. inget emot en kristen som bara tar det bra i bibeln (att vända kinden till etc). Men då har man ju själv valt ut det man tycker är bra och valt bort det som är dåligt i bibeln.

Det jag har något emot är de fyra punkter jag tog upp innan i tråden, bland annat. Och på det sätt religion kan användas, och används i stora antal, för att kriga, diskriminera, hindra forskning och för övrigt se på världen. Det är lätt att dra konstiga slutsatser när ens premisser är så fel, samt när ens källa är så tvivelaktig (t.ex. de heliga skrifterna).

Vinter
2013-02-01, 18:04
Lite offtopic men ett problem idag med den enorma tillgången till information och lättheten i att publicera information är att det finns väldigt mycket falsk information, det är inte så lätt som "bara några knapptryckningar bort" egentligen eftersom det kan vara svårt att veta vilken information som är legitim. Att bara ta till sig information okritiskt är ju därför inte så bra.

Många känner det förmodligen som en hopplös uppgift och jag gissar att det kan vara ett större hinder till varför många kanske väljer att inte informera sig själva snarare än lättja och ska man få en bättre insikt krävs det diskussion med andra inblandade.

Men det går ju bra att delta i diskussioner även om man är medveten om kunskapsbrister fast då kan man treva lite mer varsamt fram. :)

Tyvärr rör ju oftast sådana här ämnen upp en massa känslor och diskussionerna blir då också känsloladdade och kanske inte alla gånger så informerade.

Tja en enkel fråga skulle kunna vara vilken muslimsk trosinriktning tillhör moskeen i fråga? Om tom journalister missar den poängen kanske man ska vara lite försiktig.

Det är faktiskt ganska enkelt eftersom det finns ofificiella organ och pålitliga informations källor, som rättas löpande. Läroböcker tex uppsatser avhandlingar. Det finns även många tusentals föreläsningar i ämnet på nätet direkt från olika topp universitet i världen.

Blir lätt anti-intelektuellt om man absolut inte läser på något i ämnet men sedan envisas med att hålla fast vid sitt synsätt oavsätt, ungefär som troende religiösa brukar göra...

Tricce
2013-02-01, 18:05
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Sverige

Islamic Center beräknar antalet muslimer i Sverige till 350000, vilket motsvarar ca 4% av befolkningen.

Står väldans olika överallt. Såg en siffra på 600k någonstans också.

Vinter
2013-02-01, 18:10
Jag tycker inte jag gör det. Jag vet att det finns snälla människor i alla religioner, och säkert i stora antal.
Jag har t.ex. inget emot en kristen som bara tar det bra i bibeln (att vända kinden till etc). Men då har man ju själv valt ut det man tycker är bra och valt bort det som är dåligt i bibeln.

Det jag har något emot är de fyra punkter jag tog upp innan i tråden, bland annat. Och på det sätt religion kan användas, och används i stora antal, för att kriga, diskriminera, hindra forskning och för övrigt se på världen. Det är lätt att dra konstiga slutsatser när ens premisser är så fel, samt när ens källa är så tvivelaktig (t.ex. de heliga skrifterna).

Det är inte bara heliga skrifter som hindrar utveckling, därav benämningen anti-intelektuell. Man kan inte bara gå på känslor i en debatt, så gör ofta religiösa människor.

Så alternativet är att läsa på och lära sig.

redbrigade
2013-02-01, 18:11
Islamic Center beräknar antalet muslimer i Sverige till 350000, vilket motsvarar ca 4% av befolkningen.

Står väldans olika överallt. Såg en siffra på 600k någonstans också.

Hur räknar dom då? Är alla som är födda i muslimska familjer muslimer?

timoat
2013-02-01, 18:11
Mer intressant från Hitch. Här pratar han om det vi pratar om, att man snart inte ens får kritisera Islam. "Resist it while you can" Sanna ord.

kceZ5w-W_Uc&NR=1&feature=endscreen

Ronn
2013-02-01, 18:11
Blir lätt anti-intelektuellt om man absolut inte läser på något i ämnet men sedan envisas med att hålla fast vid sitt synsätt oavsätt, ungefär som troende religiösa brukar göra...

Jag håller med och jag tror att det bottnar i känslor som man försöker uttrycka i ett ämne som man upplever berör en på ett generellt plan men där man saknar insikt i sakfrågan och det blir inte alla gånger så bra, speciellt inte när diskussionen sker i text över internet.

Vinter
2013-02-01, 18:22
Jag håller med och jag tror att det bottnar i känslor som man försöker uttrycka i ett ämne som man upplever berör en på ett generellt plan men där man saknar insikt i sakfrågan och det blir inte alla gånger så bra, speciellt inte när diskussionen sker i text över internet.

Funderar på om det istället för en träningshets och tränings mani i media/samhälle fanns en studie mani, och studie hets. I tex naturvetenskapliga ämnen. vart skulle Sverige kunna vara då om 10år? Bara ett exempel men ändå.

Text är bra, men jag gillar inte länkar där man låter någon annan föra sin talan, om man inte själv kan formulera sin argument kanske man bör fundera på att ändra på det.

en stor stark
2013-02-01, 18:22
Jag tycker om Hitchens. Synd att stackaren dog.

tjabolabo
2013-02-01, 18:34
En sann Muslim ser upp och eftersträvar att leva som sin profeten och pedofilen Muhammed.

Aisha, som bara var ett barn på sex år när äktenskapet ingicks, men nio när han fullbordade det genom samlag

Bara detta borde få dom flesta att reagera.

Abdirisak Waberi - Islamist i Sveriges riksdag - Ett sammanfattande porträtt.

http://www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk

Vinter
2013-02-01, 18:46
En sann Muslim ser upp och eftersträvar att leva som sin profeten och pedofilen Muhammed.

Aisha, som bara var ett barn på sex år när äktenskapet ingicks, men nio när han fullbordade det genom samlag

Bara detta borde få dom flesta att reagera.

Abdirisak Waberi - Islamist i Sveriges riksdag - Ett sammanfattande porträtt.

http://www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk

Abu Hamid Al Ghazal menar du väll? Världen såg lite annorlunda ut innan honom. Och gör det fortfarande i olika områden.

Kan väll vara intressant att påpeka att man i Sverige på den tiden hade trälar som man gjorde vad man vill med. Offrade till gudarna genom att hänga upp dem och tömma dem på blod, våldtäkter osv.

Bevisa gärna hur långt vi har kommit ifrån den ignoransen, idag.

Hemi
2013-02-01, 19:02
Sverige och andra länder och speciellt socialister och vänsterfolk, intellektuella och historiker har kämpat i ett århundrade mot kyrkan och religionen när den blir för påflugen. På 60, 70 talet någonting lade det sig för religionen var på utfadning och sedan dess har man mer eller mindre lagt ned kritiken eller i alla fall minskat den kraftigt. Därför, tror jag, ser vi nu denna polamisering och problematik när en ny religion kommer in i bilden, samtidigt som det efter millennieskiftet blev en kristen back-lash lite här och där. kritikerna har blivit gamla, dött eller lagt ned vapnen. Kan ärligt talat inte Sverige så bra.

Men det är flera andra religioner där det inte är så gulligt som det kanske ser ut på ytan överallt. Kristendomen i gamla kolonier, hinduismen, Nepal, titta in lite hur det ser ut. Fast det är svårt då man för det mesta måste vara på plats då informationen från sådana länder är förvrängd.

timoat
2013-02-01, 19:10
Hemi, jag tror ingen försöker ursäkta eller förminska andra religioners atrociteter, vi verkar vara rörande överens att de flesta är mycket våldsamma (utom benya)

Dock är det de islamska våldet som är "störst" just nu, det går inte att förneka.

Vinter
2013-02-01, 19:21
Sverige och andra länder och speciellt socialister och vänsterfolk, intellektuella och historiker har kämpat i ett århundrade mot kyrkan och religionen när den blir för påflugen. På 60, 70 talet någonting lade det sig för religionen var på utfadning och sedan dess har man mer eller mindre lagt ned kritiken eller i alla fall minskat den kraftigt. Därför, tror jag, ser vi nu denna polamisering och problematik när en ny religion kommer in i bilden, samtidigt som det efter millennieskiftet blev en kristen back-lash lite här och där. kritikerna har blivit gamla, dött eller lagt ned vapnen. Kan ärligt talat inte Sverige så bra.

Men det är flera andra religioner där det inte är så gulligt som det kanske ser ut på ytan överallt. Kristendomen i gamla kolonier, hinduismen, Nepal, titta in lite hur det ser ut. Fast det är svårt då man för det mesta måste vara på plats då informationen från sådana länder är förvrängd.

En av orsakerna till att folk flyr från de länderna, eftersom de inte passar in med den styrande majoriteten.

Wahhabism är ett ganska nytt påfund i Sverige. Oftast involverar det unga människor i över tonnåren. Dra nu en paralell till tex skinskallar, orsaken till att de ansluter sig, och stannar kvar. Väldigt lika egentligen.

Utan att fatta det är det svårt att göra något åt saken.

Hemi
2013-02-01, 19:27
Hemi, jag tror ingen försöker ursäkta eller förminska andra religioners atrociteter, vi verkar vara rörande överens att de flesta är mycket våldsamma (utom benya)

Dock är det de islamska våldet som är "störst" just nu, det går inte att förneka.

Nej det var mest menat som en plus-etta för den övriga kritiken också, jag såg att t ex hinduismen nämndes.

Vinter
2013-02-01, 19:31
Hemi, jag tror ingen försöker ursäkta eller förminska andra religioners atrociteter, vi verkar vara rörande överens att de flesta är mycket våldsamma (utom benya)

Dock är det de islamska våldet som är "störst" just nu, det går inte att förneka.

Får mest publicitet i media menar du väll.
Bara för att svenska tidningar inte dokumenterar de ca 5+ miljoner som dött i konflikter i mellersta afrika de senaste 2 decennierna så betyder det inte att de inte existerar.

Vi kanske hade haft ett annat perspektiv om tex svenska skolor diskuterade svenska FN insatser i Liberia och tidigare Kongo.

Allan
2013-02-01, 22:21
§14. Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.