handdator

Visa fullständig version : Viktplatå


hemligtnamn
2013-01-31, 23:56
Hejsan!
Jag har fastnat ett tag nu och undrar om jag ska ändra något eller fortsätta.
Behöver gå ner i vikt, har gått ner 15kg på ett år ungefär. Ändrade kosten för ett år sedan och började träna förra hösten men har nu sänkt intaget ännu mer och undrar om jag äter för lite eller för mycket.

Kropp:
195cm
120kg

Tränar 5 dagar i veckan 1-1.5t intensiv cykel/roddmaskin och lite vikter, ibland lite lätt basket på helgerna.

Kost:

Frukost:
1 skål havregrynsgröt med mjölk
1 fullkornsmacka med 1 skinkskiva, 1 ostskiva och gurkskivor
1 kopp grönt té
1-3 skivor apelsin

Får maten lagad i matsalen där jag bor men här är exempel på mat:

Lunch:
1 torskfilé
1-2 kokta potatisar
50-70% av tallriken är sallad utan dressing

Middag:
2-3 köttbiffar
1-2 kokta potatisar
50-70% av tallriken är sallad utan dressing


På helger äter jag en fullkornsmacka till lunch om jag vaknar sent, och senare middag.

Drycker: Vatten, grönt té
Mellanmål/om jag blir hungrig: 1 apelsin/1 banan

Äter inte godis, chips och dricker inte läsk.

Eftersom jag inte lagar maten själv är det svårt att säga hur mycket allt väger och det är svårt att ha en regelbunden typ av mat, men jag hoppas att ni förstår på ett ungefär.

Jag räknade några exempel på livsmedelsverket och det såg ut att vara väldigt lite kalorier. Äter jag för lite?

Tack för svar.

Nebuchadnezzar
2013-02-01, 00:04
Gick du ner 15 kilo på ett år så låter det inte som en för hög takt. Om du menar att du alldeles nyligen minskat intaget ytterligare så märker du ju om du väger dig kontinuerligt om du börjar gå ner lite väl fort.

hemligtnamn
2013-02-01, 00:13
Gick du ner 15 kilo på ett år så låter det inte som en för hög takt. Om du menar att du alldeles nyligen minskat intaget ytterligare så märker du ju om du väger dig kontinuerligt om du börjar gå ner lite väl fort. jag gick ner 10 kg utan motion, satt bara vid datorn. Gått ner 5 efter jag började motionera, sen tog det stopp sen 1-2 månader tillbaka.

Nebuchadnezzar
2013-02-01, 00:17
jag gick ner 10 kg utan motion, satt bara vid datorn. Gått ner 5 efter jag började motionera, sen tog det stopp sen 1-2 månader tillbaka.

Tog det stopp och du minskade intaget så borde du börja gå ner i en rimlig takt igen. Om du menar att det har tagit stopp sedan du sänkte senast kan du sänka igen. Går du inte ner i vikt äter du för mycket för att gå ner i vikt.

LillisJ
2013-02-01, 00:17
Ät på balans eller litet överskott en dag varje/varannan vecka så att kroppen inte går in i 'starvation-mode'. Kan lösa det! :)

Nebuchadnezzar
2013-02-01, 00:20
Ät på balans eller litet överskott en dag varje/varannan vecka så att kroppen inte går in i 'starvation-mode'. Kan lösa det! :)

Skulle kroppen gå in i ett "starvation mode" av att man går ner 15 kilo på 12 månader?

LadyG
2013-02-01, 00:20
Ät på balans eller litet överskott en dag varje/varannan vecka så att kroppen inte går in i 'starvation-mode'. Kan lösa det! :)

Starvation-mode?

hemligtnamn
2013-02-01, 00:23
Kroppsfettet hat minskat med en hel del sedan hösten så det går väl bättre än vad jag tror.

Donkens
2013-02-01, 02:24
Ät på balans eller litet överskott en dag varje/varannan vecka så att kroppen inte går in i 'starvation-mode'. Kan lösa det! :)

Varför har vi fett om kroppen kan slå på "svält - läge"?

Får han i sig kanske max 40 kalorier per dag så förmodligen utsöndrar han sjuka hormoner som noradrenalin och kortisol och gör honom redo för vildmarken. Men 15 kg under ett år låter inte alls så fort och då har han gått ner på på en stabil kurva.

Pretorian
2013-02-01, 07:46
Glöm svältläge.

Du får minska kalorierna eller öka förbränningsträningen.

Reaper123
2013-02-01, 08:01
Väger du 120kg så skulle jag bli väldigt förvånad om du inte gick ned i vikt på siffror runt 2500-3000kcal/dag om du tränar aktivt...

Och din "meny" ser ut att innehålla MAX 2000 kcal om jag nu får göra en vild gissning. Alltså borde du gå ned i vikt på detta, sett över en längre tid.

Men du påpekar att du inte lagar maten själv och heller inte väger/räknar så noga, vilket kan betyda att du lika gärna äter 3000 kcal vissa dagar.

Så jag får känslan av att du i dagsläget äter omkring din kcalbalans, alltså kanske underskott vissa dagar medans andra dagar lite överskott och således ej tappar i vikt utan pendlar upp och ner 1-2 kg?

Kan passa på att göra smygreklam för min senaste deff (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/11/100-dagar-deff-done.html), för ha i åtanke på att vikten ej är linjär utan svänger en del och att man får kolla långsiktigt!

http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s320/viktkurva.jpg

Ha tålamod min vän, gå ned i vikt tar tid om man inte kör "quickfixes" förstås!