handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt. Powerwalk i 1 tim eller jogging 30 min?


Avendator
2013-01-31, 20:03
Vilket är att föredra?

nitz
2013-01-31, 20:15
Styrketränar du på samma gång?
Vad har du för mer exakt målsättning?

Paperbasket
2013-02-01, 00:21
Jogg i 30 min är att föredra. Det kommer krävas mer kcal för 30 min jogg än 60 min powerwalk.

Baserat på mig själv, 30 min jogg = 6 km & 60 min promenad = 5,6 km.

Edit, man förbränner mer fett vs kolhydrater via promenader såsom jag har förstått det men när du springer så kommer kroppen bränna mer kcal vilket i långa loppet ger än större fettförbränning via att springa.

Hydlee
2013-02-01, 00:56
Jogg i 30 min är att föredra. Det kommer krävas mer kcal för 30 min jogg än 60 min powerwalk.

Baserat på mig själv, 30 min jogg = 6 km & 60 min promenad = 5,6 km.

Edit, man förbränner mer fett vs kolhydrater via promenader såsom jag har förstått det men när du springer så kommer kroppen bränna mer kcal vilket i långa loppet ger än större fettförbränning via att springa.

Och hur är det med muskelnedbrytningen vid de två olika scenariorna? Förmodar att TS även vill behålla maximalt med muskelmassa. Men vad vet jag/vi.

spoon
2013-02-01, 07:37
Powerwalk varje dag skulle jag säga om du inte har ork till att springa varje dag. Är man van löpare så blir det annorlunda.

Jagax
2013-02-01, 09:38
Jogg i 30 min är att föredra. Det kommer krävas mer kcal för 30 min jogg än 60 min powerwalk.

Baserat på mig själv, 30 min jogg = 6 km & 60 min promenad = 5,6 km.

Edit, man förbränner mer fett vs kolhydrater via promenader såsom jag har förstått det men när du springer så kommer kroppen bränna mer kcal vilket i långa loppet ger än större fettförbränning via att springa.

Promenad är dock kanske inte är samma sak som "Powerwalk" som man väl i allmänhet antas gå lite fortare än 5,6 km/t.
Så det beror nog mest på vilket man har tid/lust/ork för just då.

Lychgate
2013-02-01, 09:46
Konditionsträning i syfte att förbränna fett är onödigt då det inte har en påverkan på frisättningen av lagrad fettvävnad och man kan styra den genom kosten.

Men om man vill iallafall är lägre intensiv att föredra för att behålla glykogen till styrketräningen, ha minst påverkan på återhämtning och minst risk för skador.

King Grub
2013-02-01, 10:03
Och hur är det med muskelnedbrytningen vid de två olika scenariorna? Förmodar att TS även vill behålla maximalt med muskelmassa. Men vad vet jag/vi.

Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning.

z_bumbi
2013-02-01, 11:37
Konditionsträning i syfte att förbränna fett är onödigt då det inte har en påverkan på frisättningen av lagrad fettvävnad och man kan styra den genom kosten.

Men om man vill iallafall är lägre intensiv att föredra för att behålla glykogen till styrketräningen, ha minst påverkan på återhämtning och minst risk för skador.

Jag skulle säga att du skippar en hel del faktorer som påverkar en viktnedgång med de där uttalandena. Att konditionsträning inte har en påverkan på lagrad fettvävnad är väl dessutom en stor överdrift.

tjing
2013-02-01, 11:38
Konditionsträning i syfte att förbränna fett är onödigt då det inte har en påverkan på frisättningen av lagrad fettvävnad och man kan styra den genom kosten.

Men om man vill iallafall är lägre intensiv att föredra för att behålla glykogen till styrketräningen, ha minst påverkan på återhämtning och minst risk för skador.

What.