handdator

Visa fullständig version : Första kostschemat, synpunkter och kritik sökes!


knubbigbjoern
2013-01-31, 18:08
Hallåj, har nu efter mycket om och men satt mig ner och plitat ihop ett litet schema.

Info -
17 år
92.5 kg
185cm

Har tänkt att satsa på 1800 kcal/dag.. Många kanske tycker de är lågt, men det ger mig möjlighet att flexa lite vid middagen om så behövs. (läs nedan)

Har småtränat lite nu ett par månader utan nån speciell rutin eller kost.. bara ätit lite vad jag kännt för. Har hitills gått från 106 kg till 92.5kg. Men nu vill jag ha en stadigare vikt nedgång som ska hålla.
Just för tillfället har jag ett väldigt simpelt och ofunktionellt träningsupplägg eftersom jag tränar hemma med minimal utrustning. Upplägget ser ut såhär:
Dag 1 - Kondition/mage
Dag 2 - Armar/bröst
Dag 3 - Rygg/axlar
Klämmer även in kondition i form av spinning när orken finns.

Ska börja gå på ordentligt gym nu så detta upplägg ska förhoppningsvis vara borta om nån vecka!

Kostupplägg:

Frukost: 1dl Havregrynsgröt - 2dl Lättmjölk - Omega3 - 250kcal

Mellanmål på praktiken/skolan: 2 ägg - ca 140kcal

Lunch: 1 burk Ica's tonfisk i olja + 25g Whey100 - 355kcal

Postworkout: 25g Whey100 - 100kcal

Kvällsmål: 250g Kesella 1% med Fun-Light - 190kcal

Sammanlagt utan middag:
Kcal - 1085
Prot - 139g
Kolh - 62g
Fett - 37g

Nu till de lite knepigare. Eftersom jag bor hemma så äter jag ju vad som serveras till middag, har då tänkt att sätta mig strax innan och räkna ihop ungefär vilken mängd från kolhydrats-källan samt protkällan som behövs.. Sedan bara ställa en tallrik på våg och nollställa, sen lägga på därefter.. Så att jag sedan fyllt på vad som fattas näringsmässigt.

Tack på förhand för hjälp och idéer!

madballz
2013-01-31, 20:34
Jag äter inte alltid vad som serveras hemma, brukar laga eget om jag anser att det inte kan matcha mina macros, gå och köp dig 2kg kycklingfilé på något storköp och ha det i frysen! Jag köpte 1.8kg för 80kr häromdagen, så är det bara slänga in dem i ugnen och ha dem i kylen, då du behöver en bra proteinkälla att ersätta det som bjuds på hemma med :)