handdator

Visa fullständig version : Träning av underarmar = greppstyrka?


Victuhh
2013-01-31, 17:46
Hur pass mycket hänger det här ihop?, sökte lite snabbt men hittade ingen tråd om detta..

Jag kör en hel del underarmsträning utöver min styrketräning men sällan specifika greppövningar och använder i 90% av fallen remmar till dragövningar eftersom jag känner att då kan jag slappna av på ett sätt och bara blanda in respektive muskel jag siktar på.

Sheogorath
2013-01-31, 17:58
Det finns en förbannad massa muskler i underarmarna. Det är bara dom som böjer fingrarna som påverkar greppet. De som sträcker fingrarna och handleden, bara böjer handleden samt roterar eller flexar i armbågen påverkar inte greppet (även om vissa muskler har flera funktioner).

Victuhh
2013-01-31, 18:10
Okej om svaret var så lätt, fan va pinsamt :D nu vet jag inte vad som ska diskuteras hehe, kanske dags att slänga in någon greppövning ibland kanske :)

Hydlee
2013-01-31, 19:50
Det som ger mest är förmodligen att köra utan remmar i marklyft/chins/vad du nu kör så kommer greppstyrkan ifatt snart! :)

FatGirl
2013-01-31, 21:26
Vill du träna greppstyrkan så är hantelshrugs underbar. Kör själv ingen underarmsträning utan dom får tillräckligt med pisk utav shrugsen och marklyften!

Tycker också att remmar är onödigt förutom vid speciella tillfällen (Maxlyft eller när man vill köra till fail i någon övning där underarmarna inte hänger med. Tillex shrugs. Eller om man har problem med handleder eller liknande. Annars förstår jag faktiskt inte riktigt grejen med remmar.

filmjölk
2013-02-01, 00:01
Vill du träna greppstyrkan så är hantelshrugs underbar. Kör själv ingen underarmsträning utan dom får tillräckligt med pisk utav shrugsen och marklyften!

Tycker också att remmar är onödigt förutom vid speciella tillfällen (Maxlyft eller när man vill köra till fail i någon övning där underarmarna inte hänger med. Tillex shrugs. Eller om man har problem med handleder eller liknande. Annars förstår jag faktiskt inte riktigt grejen med remmar.

Grejen är nog mest att man blir sliten i händerna och underarmarna utan remmar om man kör många tunga lyft ofta. Kanske inte relevant för (oss) vanliga gymnissar men håller man på med tex. OL tror jag att man kan ha stor nytta av ett par dragremmar.

Hemi
2013-02-01, 00:31
Klättring är nog bra. Det behöver inte vara supersvåra grepp utan lätta "juggar". Man kan bygga en enkel liten vägg som man klättrar runt på som uppvärmning t ex. Det brukar man göra på klättergym. Mest för skojs skull för en som styrketränar, men träningen skall ju vara rolig. Själv har jag en ihålig ornamentik hemma som täcker halva huset som jag klättrar runt med talk på, tar bra i fingrar och underarmar.