handdator

Visa fullständig version : Ett löppass i veckan.


Billy
2013-01-31, 17:35
Om jag kan tänka mig att springa en gång i veckan i maximalt 40-50 minuter, med mål att bli så bra som möjligt på 5km, hur bör det passet se ut då? Jag är medveten om att man inte kommer bli supersnabb med så pass liten mängd löpning, men en tid på 21:00 eller liknande borde väl inte vara omöjligt? I nuläget springer jag 5km på cirka 22:30.

Utöver löpningen kommer jag simma en gång i veckan vilket blir ett pass på ca 60 minuter. Inte superintensivt utan mer fokus på teknik.
Jag har även plats med ett tredje pass som jag inte vet hur det ska se ut än. Kanske roddintervaller eller liknande.

Tacksam om några löparexperter kan ge sina synpunkter :)

CalleP
2013-01-31, 18:57
Kan väl köra ett lite längre pass med tanke på att du bara kör 1 gång.

Kör 1 mil så kör du fullt ut första 5km och sen lite bonus jogg på köpet.

Spetälsk
2013-01-31, 19:15
Det enda du kan förbättra (kanske) med så lite träning är löpekonomin, teknikträning alltså. korta snabba intervaller och backpass förbättrar den. sikta annars på att springa just 5 km så hårt du kan. omöjligt att säga hur mycket bättre du blir. känner ingen med tidsambitioner som tränat så lite som du.

Billy
2013-01-31, 20:19
Intressanta svar båda två. Med risk för att jag helt missar budskapet: vad sägs om att springa 4-6 tusingar då?

Anledningen till den önskade låga frekvens löppass är benhinnor som inte gillar att springa ofta.

Om vi säger att jag under en period, säg en månad, ökar till två pass per vecka. Vilka två pass skulle man då kunna använda sig av? :)

Svårt det här när man vill bli snabbare men benen vill vila ;)