handdator

Visa fullständig version : Tränar jag osmart? (Läs: åt helvete dåligt?)


puruff
2013-01-31, 09:21
Hej,

Jag har (vill) börjar träna på allvar nu (igen) men kan i princip ingenting om träning. Kör 2*30min effektiv styrka/dag, 30min innan jobbet och 30min efter jobbet. Det passar bra för mig tidsmässigt och eftersom jag har tillgång till gym på jobbet. Dessutom sportar jag 3-4ggr/vecka på kvällarna. Är det helt åt helvete? Vill gärna ha ett ärligt svar på det och om jag bör tänka på ett annat sätt. Just nu tränar jag efter detta schema: http://fitnessguru.se/1339-5-split-lagvolym-foer-styrka-och-massa

Målet är att givetvis att få en lite bättre kropp till sommaren :D

Kille
183cm
78kg

//Marcus

cryx
2013-01-31, 09:24
Schemat är det väl inget fel på i sig. Men vad menar du "bättre kropp till sommaren"? Mer muskler? Kan bli tight. Det tar tid att bygga muskler.

puruff
2013-01-31, 10:38
Jag menar mest allmänt, är nöjd om jag får en liten skillnad i muskelmassa. Målet är väl att se lite mer tränad ut helt enkelt. Muskler eller mindre fett. Som du sa, det kan bli tajt. Undrar lite också om min kropp klarar av träningen. Blir det för mycket? Jag har hört att återhämtning (vila) är viktigt.

//Marcus

Määng
2013-01-31, 12:02
Hej,

Jag har (vill) börjar träna på allvar nu (igen) men kan i princip ingenting om träning. Kör 2*30min effektiv styrka/dag, 30min innan jobbet och 30min efter jobbet. Det passar bra för mig tidsmässigt och eftersom jag har tillgång till gym på jobbet. Dessutom sportar jag 3-4ggr/vecka på kvällarna. Är det helt åt helvete? Vill gärna ha ett ärligt svar på det och om jag bör tänka på ett annat sätt. Just nu tränar jag efter detta schema: http://fitnessguru.se/1339-5-split-lagvolym-foer-styrka-och-massa

Målet är att givetvis att få en lite bättre kropp till sommaren :D

Kille
183cm
78kg

//Marcus

Av vad jag kan se är det där schemat utformat för ett pass per dag. Delar du upp det i två eller vad gör du på andra passet?
Vad gör du när du sportar?

Tyrwing
2013-01-31, 12:08
Funkar det och du gillar det så ser jag ingen anledning att inte följa det. Skulle dock slängt in like lårcurl för baksida lår.

puruff
2013-01-31, 12:39
Funkar det och du gillar det så ser jag ingen anledning att inte följa det. Skulle dock slängt in like lårcurl för baksida lår.

Ok tack! Då kör jag på :)


//Marcus

PureWhey
2013-01-31, 15:23
Ät rätt och träna bra så ordnar sig det mesta.

Arnoldski
2013-01-31, 16:03
Lite skumt känns det väl ändå med ett helt träningspass som endast var 5x5 bänkpress. Jag gillar att det utgör stommen men ett par-tre övningar till skulle jag ha med för att det ska kännas "värt besvärt"

Proxy
2013-01-31, 16:08
Att dela upp kroppen på 5 delar, och dessutom ha låg volym? Det låter i min mening som osmart, ja.
Volymen är för låg för att ha så låg frekvens, frekvensen är för låg för att ha så låg volym.

Jag hade bytt ut 5-spliten mot en 3-split och på så vis fått upp frekvensen. Du behöver inte hålla en jättehög volym om du inte vill, men var för guds skull inte rädd för att ta i och svettas lite.

Arnoldski
2013-01-31, 16:17
Så har jag gjort och jag tror det är bättre och enligt samma princip så att säga. Dvs kör en tyngre tre-split

Röda Björnen
2013-01-31, 19:51
Lite skumt känns det väl ändå med ett helt träningspass som endast var 5x5 bänkpress. Jag gillar att det utgör stommen men ett par-tre övningar till skulle jag ha med för att det ska kännas "värt besvärt"

Varför är det skumt med 5x5 Bänkpress, låter som ett väldigt tungt träningspass.
3 Övningar låter dock för mycket.

Hej,

Jag har (vill) börjar träna på allvar nu (igen) men kan i princip ingenting om träning. Kör 2*30min effektiv styrka/dag, 30min innan jobbet och 30min efter jobbet. Det passar bra för mig tidsmässigt och eftersom jag har tillgång till gym på jobbet. Dessutom sportar jag 3-4ggr/vecka på kvällarna. Är det helt åt helvete? Vill gärna ha ett ärligt svar på det och om jag bör tänka på ett annat sätt. Just nu tränar jag efter detta schema: http://fitnessguru.se/1339-5-split-l...yrka-och-massa

Målet är att givetvis att få en lite bättre kropp till sommaren

Kille
183cm
78kg

//Marcus

Tisdag Militärpress, Onsdag Bänkpress ?!

Hur funkar detta.

Du tränar 30 minuter innan jobbet och 30 minuter efteråt. Tränar du samma pass 2 ggr eller olika pass ? Hur äter du ? Vad har du för utrustning på ditt gym ? Hur funkar detta schema för dig och hur länge har du följt det ? Hur tycker du att du ser ut idag ? o.s.v.

Om vi ska kunna hjälpa dig via internet behövs lite mer info än.
"Hej jag heter Orvar, jag följer detta schema och väger 65 kg, kan jag bli biff till sommaren?"

MVH

puruff
2013-02-01, 12:45
Varför är det skumt med 5x5 Bänkpress, låter som ett väldigt tungt träningspass.
3 Övningar låter dock för mycket.



Tisdag Militärpress, Onsdag Bänkpress ?!

Hur funkar detta.

Du tränar 30 minuter innan jobbet och 30 minuter efteråt. Tränar du samma pass 2 ggr eller olika pass ? Hur äter du ? Vad har du för utrustning på ditt gym ? Hur funkar detta schema för dig och hur länge har du följt det ? Hur tycker du att du ser ut idag ? o.s.v.

Om vi ska kunna hjälpa dig via internet behövs lite mer info än.
"Hej jag heter Orvar, jag följer detta schema och väger 65 kg, kan jag bli biff till sommaren?"

MVH

Hej,

Jag har kört en månad nu ca och det funkar bra. Passen delar jag upp så att det blir måndagens på morgonen och tisdagens på eftermiddagen. Övningarna kör jag på max, så pass att jag inte orkar köra mer än 5x5 eller vad jag nu ska göra. Oftast går jag in och kör lite på extraövningarna. Orkar jag inte göra det brukar det bli en övning mage istället. Gymmet som vi har är litet och utrustningen är begränsad. Kanske 70 kvadrat. Det finns så att jag klarar schemat men inte mer.

Eftersom min tjej numera vill ära nyttigt blir det bra mat men lite kolhydrater. Mycket kött och grönsaker. Ingen snabbmat eller godis. Ligger på 170-200g protein / dag och 140-200g kolhydrater. Då inklusive proteinpulver. På en månad har jag gått ner ca 3kg. Börjar se musklerna mer men beror nog på att det är mindre fett.


Är jättetacksam för alla kommentarer ifrån alla här!

//Marcus

Jag är inte ute efter att bli biff till sommaren utan att kunna träna och äta på ett bra sätt. Sen så självklart att se lite bättre ut i badshorts.