handdator

Visa fullständig version : Beror övervikt på dåligt kombinerad mat?


Gorl
2013-01-31, 02:01
(Varning WALL OF TEXT, mycket egna tankar här).

Har haft tråkigt så har läst runt lite om kost och hälsa och lärt mig en del intressanta saker som jag aldrig tänkt på innan (så som Kcal in - Kcal ut avgör vikten) Men sen är det ju många fler faktorer som Stress, fysisk träning, dålig kost socker och fett osv som spelar in. Men saker jag inte visste om så som att:

Hög protein maträtter innehåller oftast höga halter av Advanced glycation end-product pga uppvärmning kan leda till många olika sjukdomar som Diabetes synskador osv. Detta fick mig att fundera över en sak då jag för en 4 årsedan ökade riktigt kraftigt i vikt under ett halv år då jag i stortsett bara drack Coca Cola (2L om dagen minst) drog en Stor kebabpizza med pommes, salami, röktskinka (allt som är dåligt pga uppvärmning) sedan chips, ostbågar (300g x2 ibland samma dag..) och satt stilla och spelade spel samt att jag under hela min uppväxt haft dålig kosthållning, ex att jag levde istortsett på mackor med medvurst och dåligt näringsinntag pga dålig upplärning av mina föräldrar och dålig kunskap själv.

Inte konstigt nog så blev jag därefter närsynt och behövde glasögon efter denna 6månaders period, mådde också allmänt dåligt men minns knappt något hur jag kände mig då, pga att jag istortsett hela mitt liv varit tv och dator spels beroende.

hur som så blev jag fet väldigt fort från att varit spinking hela min barndom pga dålig kosthållning, inte dålig aptit men helt ignorant var gäller kosthållning då jag hela tiden tänkt på spel och spelat.

slutet på det året så började jag läsa blandannat här på kolozzeum och andra forum på om kost och om något jag ALDRIG vetat något ÖVERHUVUDTAGET om. NOLL kunskap hade jag innan dess, ska jag säga och då var jag 19år gammal.

'' Jaja man ska motionera och äta mindre för att gå ner i vikt''
''Havregryn, Hm det verkar många äta'' billigt och bra...

sagt o gjort så började jag gå utomhus i cirka 30min om dagen åt bara havregrynsgröt och gick väl ganska raskt ner i vikt, åt allt mindre under ett helt halvår och vips så var jag spinkig igen, hm inte så konstigt nog utvecklade jag även ätstörning pga detta. Något jag kämpat med enda tills idag då jag trott på Kcal in - ut, fått lite mer vett i skallen och inga mera nojior om mat som godis,fett och annat ''onyttigt'' då jag följde IIFYM och åt det var ville med måtta (vilket senare ledde till att jag istortsett enbart åt det jag restrikterat och ansett vara vikt ökande under de senare 3 åren så som godis, glass, pizza, cola etc etc. men inom min KCAL ram för dagen)

Inte nog med det.. jag ville äta allt det goda så jag ökade markant på min motion och övertränade ner mig totalt för min ätstörning satt fortfarande bak i huvudet och tänkte att jag måste lägga mig under kcal för dagen för att inte lägga på mig.

Så en dag kunde sett ut såhär: Fastade fram tills kl 12(Kört IF då jag följde det en period där jag faktiskt åt vettigt och styrketränade) Men nu så sket jag i allt vad kost hette och åt bara onyttigt och övertränade.

Det enda jag kunde tänka på var kcal in kcal ut, och ''NEAT''. Så jag drog till rejält vad gäller kcal förbrukning för att förbruka så mycket som möjligt då jag orkade. Kan säkert legat på 4000 kcal förbrukade vissa dagar men på 1500 underskott många gånger pga viktskräck. Jag gjorde även allt detta i smyg då jag fortfarande bor hemma hos min förälder. Så dagar då min pappa kom hem från jobbet så rörde jag mig inte mera (spelar fortfarande spel, men denna period så var min hjärna helt fucked av tankar kring mat och kost så jag orkade inte det längre(vilket varit min sysselsättning hela mitt liv) Allt kretsar kring mat.

Inte nog med det jag ville inte öka i vikt av någon anledning så jag restrikterade alla dagar (trodde att vilo dag då min far kom hem innebar så lite kcal som möjligt för motion= KCAL förbrukning.) Så jag åt kanske en 500-800 totalt en helt vilad dag, vilket är helt fel då man lungt kan trycka 1800 helt stillasittande, vilket jag aldrig tänkt på tidigare för jag lärde mig om kost då min ätstörning tog fart(kcal restriktion) Allt detta ledde såklart till tung överträning och underätning. Jag blev underviktigt och fick alla möjliga problem.. så som hjärtklappning, insomnia problem,kraftiga frysningar i kroppen under vila = mer träning korkat nog. , kunde inte tänka riktigt och min hjärna såg till att jag hade ork att röra på mig men kroppen hängde inte med, detta berodde såklart på min ätstörning jag inte insett, för jag var ju hur smart som helst! jag åt vad jag ville så länge som jag höll min ''kcal budget''(som jag kraftigt underåt på) Läste att energin man får då man tänker som så och motionerar på underätning beror på överlevnads instinkten som gör att man gör allt man kan för att leta reda på mat och röra på sig istället för att sitta still. Insåg inte själv mitt problem förens par månader sedan då jag läste lite mer om kost och vad det har för egenskaper annat än (vikt förlust - viktökning)

Då hade jag lus läst runt lite kring olika dieter och kostthållningar som 80/10/10, LCHF, Kcal restriktion, IIFYM, IF, Fasta M.m

Nu för tiden är väl insulin det som det snackas mest om var gäller allt från övervikt till sockerberoende etc.

lustigt nog så ska tydligen fettet (i kombination med kolhydrater?) vara det som skjuter insulinet högst pga förhöjd insulin nivå i blodet hela tiden(förenklat hur jag uppfattat det)

tycker helt enkelt att det är intressant hur olika kosthållningar verkar på vikten, själv hade jag aldrig experimenterat med olika macros (tänk 80/10/10 80% carb, mestadels från frukt o grönt) eller LCHF förens senaste månaderna då jag testade 80/10/10 LCHF kort period osv osv)

Just nu håller jag på att öka min vikt och tror att skadan jag skett senaste halvåret då jag tränat ner mig börjar försvinna (hjälpte inte att jag hade ett jobb på Lager vilket bidrog till 8hs pass där jag hela tiden gick)

Iaf Jag underåt kraftigt men minskade verkligen inget i midjemått eller fett, men var underviktig.

Iaf saker jag lärt mig från min egen kropp vad gäller hur mycket jag kan äta utan att öka är saker som Fiber,Makros, volym, mat som inte tas upp av magen(Började äta onödig ''nyttigt'' på kost så som: Nötter (Mandlar speciellt eftersom 30% verkar försvinna i avföringen) Kidneybönor (mycket skinn i avföringen) Majs (tas inte alltid upp av kroppen) skinnet från ärtor osv, blev besatt av den termogena effekten av mat som gör att energi försvinner från ätandet(vill hela tiden äta något för jag är underviktig men jag vill inte öka i vikt..pga ätstörning)

Iaf så har jag reflekterat över hur människan åt ursprungligen så som Stenålderskost? Växt baserat? Osv,

mycket kolhydrater fruktbaserat och grönt men lite av protein och fett= bättre insulinkänslighet, något jag också varit besatt av att vara(kört HIIT, fasta, stryketräning osv osv)

men så fort jag kombinerar fett o kolhydrater kan jag inte äta lika mycket
LCHF funkade bra för mättnad men jag gillar volymiösmat (och onyttigt)

Har haft problem med förstoppning trotts högt fiber intag på senaste tid (har varit förstoppad mestadels av tiden utan att tänkt på det senaste halvåret då jag övertränade underåt men åt skräp) så magen kanske inte klarar fiber i så stor volym som jag senaste månaden ätit) Ex: Frukost havregrynsgröt med funlight, nötter, bär, torkad frukt osv ville skippa all mejeri, animalt o köra vegeteriskt ett tag. Åt nötter, Broccoli 400g kidneybönor med grönsaker till (frysmix) Inget hjälpte mot förstoppningen men jag fnöste det åt sidan helt enkelt..vilket ledde till att jag sket i att gå helt veg och körde på onyttigt+nyttigt ex, fryspizza + broccoli, äpple innan maten, för att förhindra insulinspike från vetemjölet(något jag innbillat mig) allt högt gi var tvungen att äta något som sänkte gi!

Jag blev bara mer och mer förstoppad. då lärde jag mig om att olika kombinationer mat är sämre för matsmätlningen så som Acidic food+starches

(tomat och pasta ex)
(Frukt+varm mat (äpple+fryspizza i detta fall)
(frukt kombinerat med protein och gryn med mera)

så jag testade.. jag uteslött dåliga kombinationer och åt all frukt för sig och mindre fiber framför allt(fiber är inte alltid bra, jo för mättnad mindre insulinpåslagg? för mer volym i avföringen etc och frukt för hälsan) men mindre fiber svarade min ätstörda magen bra på. samt bra kombinerad mat. (så som LCHF, 80/10/10, eller helt enkelt, det mesta så simpelt kombinerat som möjligt)

Jag fick ut vad som verkar vara minst ett kilo mat och då var jag tvungen att(ja) gräva ut en del för att lyckas. En sak jag märkt är hur min mage(jag pratar mycket om den för jag har varit ätstörd) alltid verkat fet och det berodde ofta på salt, mat i magen, dålig kost underätning etc etc)

Jag började äta vad jag ville så länge som jag höll det inom bra kombination och som LCHF eller 80/10/10. Var aldrig hungrig på något sätt, lika nöjd efter maten och jag tror till och med midjan minskade på båda sätten trotts ofta överätning, dock kompenserat med mindre andra dagar ibland.

short term verkar kombinerad mat göra min mage mer fet dock om jag överäter vad som. (Visst jag åt aldrig extremt högt KCAL intag så som 2000 över min förbrukning trotts hög aptit) Vilket berodde på den aptitdödande effekten min kropp fick då jag testade att överäta (Visst man kan alltid forsätta men jag hade ingen lust, vilket jag alltid har vid kombinerade makros)

För mig känns det som när man tänker hur människan ursprunligen ätit så som perioder av fasta pga ingen mat, eller helt växtbaserat pga att man måste döda djur, eller i fall då man jagade och faktiskt fick ett djur dödat(något jag reflekterat över, då åt man det man hade så mycket man orkade helt enkelt djuret ruttnar på 1 timme?

Nu är jag inte helt lärd om kost som ni säkert läst men känns det inte mer troligt att man ska utesluta äta djur under perioder(tänk vinter här i sverige under tidig ålder eller varmare klimat där man lever på kokosmjölk och banan etc. eller helt enkelt inte kombinera makros om man ska hålla vikten för någon som har stor aptit om man får det man vill äta? För något jag själv lärt är att aptiten regelerar överätningen eller så ökar jag inte alls i vikt trotts överätning..(skiter ut helt enkelt en stor del och ökar min kropps temperatur)

Blev väldigt lång text, men jag ska säga att jag har varit väldigt ensam senaste åren (arbetslös, inga vänner) så jag har många tankar i huvudet. Vill helst av allt bara bli frisk nu så därför kan texten verka nojjig.

Sportfiskaren
2013-01-31, 09:07
Hög protein maträtter innehåller oftast höga halter av Advanced glycation end-product pga uppvärmning kan leda till många olika sjukdomar som Diabetes synskador osv.

Va?

Inte konstigt nog så blev jag därefter närsynt och behövde glasögon efter denna 6månaders period, mådde också allmänt dåligt men minns knappt något hur jag kände mig då, pga att jag istortsett hela mitt liv varit tv och dator spels beroende.

Närsynthet är ärftligt. Troligtvis kom det nog från dina föräldrar.

För mig känns det som när man tänker hur människan ursprunligen ätit så som perioder av fasta pga ingen mat, eller helt växtbaserat pga att man måste döda djur, eller i fall då man jagade och faktiskt fick ett djur dödat(något jag reflekterat över, då åt man det man hade så mycket man orkade helt enkelt djuret ruttnar på 1 timme?

Förstår inte varför folk förutsätter att urtidsmänniskan hade en optimal diet. Om något så åt dem väl sämre. Det är lättilgänglig kalorität mat som orsakat vår tids fetmaepidemi (d.v.s kaloriöverskott).

rogerQ
2013-01-31, 14:02
Det här är mycket problematiskt. Mitt tips är att kontakta en dietist genom din vårdcentral. När du träffar läkaren så ta med det här brevet som stödord, han kan sedan ge dig remiss till dietisten. Du verkar duktig på att hitta information på internet men eftersom du verkar ung har du svårt att skilja på bra och dålig information och därför köper du allt du läser med hull och hår, du lusläser som du skriver själv. Problemet ligger även i att dina föräldrar inte har gett dig bra mat från början, men det är inte försent. Prata med dietisten, de har treårig utbildning och legitimation från socialstyrelsen.

AronP
2013-01-31, 14:08
Beror övervikt på dåligt kombinerad mat?
Nej, på för mycket mat.

cero
2013-01-31, 14:27
Du verkar duktig på att hitta information på internet men eftersom du verkar ung har du svårt att skilja på bra och dålig information och därför köper du allt du läser med hull och hår [...]

Håller med om detta. Du har väldigt många felaktiga resonemang och direkta faktafel i din text. Men det är lätt hänt.

Glöm alla dieter, och håll dig till tallriksmodellen. Sen känner du ju till kcal in minus kcal ut, använd det för att reglera vikten.

Sen kan du väl försöka att sammanfatta texten nästa gång, och gå rakt på sak. Så blir det lättare för folk att hjälpa till.

Kvicksilver
2013-01-31, 18:39
"tycker helt enkelt att det är intressant hur olika kosthållningar verkar på vikten"

Det är väll mängden tillförda kalorier i förhållande till förbrännda kalorier som påverkar vikten... inte var dom kommer ifrån. Kaloriöverskott=viktuppgång. Kaloriunderskott=viktminskning.
Du krånglar till det helt i onödan.

angle
2013-02-25, 06:00
*-*-* Detta fick mig att fundera över en sak då jag för en 4 årsedan ökade riktigt kraftigt i vikt under ett halv *-*-*

Ramrod
2013-02-25, 06:45
Nej, på för mycket mat.

Det är ett ganska ointressant svar, det som är intressant att svara på är varför folk äter för mycket.

Bryggan
2013-02-25, 07:16
För mig känns det som när man tänker hur människan ursprunligen ätit så som perioder av fasta pga ingen mat, eller helt växtbaserat pga att man måste döda djur, eller i fall då man jagade och faktiskt fick ett djur dödat(något jag reflekterat över, då åt man det man hade så mycket man orkade helt enkelt djuret ruttnar på 1 timme?
Nej kött ruttnar inte på en timma. Det sista jag läste var att idag består ca 15% av det dagliga intaget av protein medan undersökningar av vad den ursprungliga människan åt visade sig att de snittade på 30% protein i sin kost. Vi var nog bättre på att överlista djur än vad du tycks tro:).

Tråkigt att du har en ätstörning och jag hoppas också att du blir frisk.

clavain
2013-02-25, 09:26
Det är ett ganska ointressant svar, det som är intressant att svara på är varför folk äter för mycket.

Obegränsad tillgång på kalorität mat kombinerand med otillräcklig kunskap och bristande impulskontroll gör att folk äter för mycket. Kanske ett tråkigt svar men ligger nog så nära sanningen™ man kan komma för den, i dubbel bemärkelse, breda massan.

AronP
2013-02-25, 10:00
Det är ett ganska ointressant svar, det som är intressant att svara på är varför folk äter för mycket.

Måhända men det är svar på frågan.

Ramrod
2013-02-25, 11:46
Måhända men det är svar på frågan.

Nja, det är snarare en självklarhet som är inbygd i frågeställningen, Det som är intressant att veta är varför folk i större utsträckning äter för mycket idag jämfört med tidigare.

Ditt svar skulle vara motsvarande "varför lyser en lampa?" "för att någont har tänt den" när man egentligen är ute efter den fysikaliska anledningen till att en lampa lyser, dvs totalt kontraproduktivt och meningslöst.

AronP
2013-02-25, 13:07
Nja, det är snarare en självklarhet som är inbygd i frågeställningen, Det som är intressant att veta är varför folk i större utsträckning äter för mycket idag jämfört med tidigare.

Ditt svar skulle vara motsvarande "varför lyser en lampa?" "för att någont har tänt den" när man egentligen är ute efter den fysikaliska anledningen till att en lampa lyser, dvs totalt kontraproduktivt och meningslöst.

Då utgår du från kriteriet att alla anser att det är en självklarhet, vilket är långt ifrån fallet.

Wibba
2013-02-25, 13:15
Nja, det är snarare en självklarhet som är inbygd i frågeställningen, Det som är intressant att veta är varför folk i större utsträckning äter för mycket idag jämfört med tidigare.

Ditt svar skulle vara motsvarande "varför lyser en lampa?" "för att någont har tänt den" när man egentligen är ute efter den fysikaliska anledningen till att en lampa lyser, dvs totalt kontraproduktivt och meningslöst.

Nej. Du har fel. Frågan skulle då vara: "Lyser en lampa för att någon tänt den?" och svaret skulle vara "Nej, den lyser för att den för ström."

Svaret är ju helt rätt. Övervikt beror på för mycket mat och inte för dåligt sammansatt kost.

Ramrod
2013-02-25, 13:45
Nej. Du har fel. Frågan skulle då vara: "Lyser en lampa för att någon tänt den?" och svaret skulle vara "Nej, den lyser för att den för ström."

Svaret är ju helt rätt. Övervikt beror på för mycket mat och inte för dåligt sammansatt kost.

Nej, jag har rätt, men min poäng är att det är inte meningsfullt att föra diskussionen på den nivån, det är inte en meningsfull förklaring att säga att övervikt beror på för mycket mat, det som är intressant är varför vi har den övervikt vi har idag och vad den beror på, vilket mycket väl skulle kunna vara fel sammansatt kost, och då menar jag inte att den finns någon magisk kombination av mat man blir fet av men att kostens sammansättning har förändrats frö genomsnittspersonen jämfört med innan vi hade den överviktsutveckling vi har idag, som förmodligen beror på väldigt många olika faktorer. Men det leder ingenstans att bara säga övervikt beror på för mycket mat iom att det är ett regressivt resonemant, och sen vara nöjd så.

Ronn
2013-02-25, 14:51
Nej, jag har rätt, men min poäng är att det är inte meningsfullt att föra diskussionen på den nivån, det är inte en meningsfull förklaring att säga att övervikt beror på för mycket mat, det som är intressant är varför vi har den övervikt vi har idag och vad den beror på, vilket mycket väl skulle kunna vara fel sammansatt kost, och då menar jag inte att den finns någon magisk kombination av mat man blir fet av men att kostens sammansättning har förändrats frö genomsnittspersonen jämfört med innan vi hade den överviktsutveckling vi har idag, som förmodligen beror på väldigt många olika faktorer. Men det leder ingenstans att bara säga övervikt beror på för mycket mat iom att det är ett regressivt resonemant, och sen vara nöjd så.

Vi producerar idag väldigt mycket livsmedel för njutning som är lätt att få tag på och billigt, vi äter mer kaloritäta livsmedel som mättar dåligt men ger en fantastisk smakupplevelse och sug efter mer, ofta behöver vi inte lägga ner så mycket tid och möda på att preparera och tillaga det är bara att köpa och uppvärma eller äta direkt.

Vi är ju svaga för allt som ger njutning, om inte externa faktorer sätter gränser så måste vi förlita oss på självkontroll för att inte gå över gränserna och då har du en konflikt mellan kortsiktigt och långsiktigt välmående.