handdator

Visa fullständig version : konstant hungrig!


Seebbs
2013-01-31, 01:18
hejhej! jag har en fråga ang min hunger, Det senaste 1,5mån som passerat har jag märkt att jag kan i princip aldrig hålla mig mätt ett längre tag! detta är extremt irriterande runt och jag äter endå konstant i princip!
under ett tag så körde jag på gainern '' mutant mass '' och den har ett väldigt högt kalorivärde per portion, kan det vara så att min kropp va/är van vid ett högkalori intag? eller är jag helt ute och cyklar nu?:confused:

Är tacksam för svar och hur detta kan åtgärdas! :)

Ålder:20
vikt: 79+

Fishtank
2013-01-31, 01:37
Vad äter du ungefär en vanlig dag?
Vilka livsmedel och kcal intag då.
Hur lång är du?
Hur mycket tränar du/hur fysiskt aktiv är du?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

maxiimous
2013-01-31, 01:39
Vad ligger ditt kcal-intag per dag på? Vad äter du nu?

Om du känner konstant hunger så lägg upp så du kan äta iaf 4-5ggr per dag med 2-3h mellanrum.

Personligen under deff fungerar kvarg, havregrynsgröt, äggröra(många äggvitor), kyckling för mig i mättande syfte.
Som utfyllnad är broccolin din bästa vän :).

Pretorian
2013-01-31, 08:08
Är tacksam för svar och hur detta kan åtgärdas! :)


Ät mer mat och ta bort gainern.

Sniggel
2013-01-31, 08:26
Går du upp i vikt och hur länge har du tränat?

frekar3
2013-01-31, 10:05
Ät mer inte så energirik mat.
Typ, kyckling och potatis. Då kan du komma upp i rejäla mängder trots en begränsad kalorikvot :)

Reaper123
2013-01-31, 12:27
Kan det vara så att du äter extremt fettsnålt? Personligen märker jag stor skillnad på hungerkänslan om jag äter lite fett (säg <45g) mot att äta mer "normalt", speciellt under deff om underskottet är lite onödigt stort...

Tror dock det sistnämda är största problemet, att du deffar för fort!

Seebbs
2013-01-31, 14:20
Kan det vara så att du äter extremt fettsnålt? Personligen märker jag stor skillnad på hungerkänslan om jag äter lite fett (säg <45g) mot att äta mer "normalt", speciellt under deff om underskottet är lite onödigt stort...

Tror dock det sistnämda är största problemet, att du deffar för fort!

Glömde lägga till att jag är ungefär 187Cm lång jag tränar 5-6 dagar i veckan och har tränat i 2 år nu, jag har bara försökt att skära ner på kolhydraterna men inte så mycket enligt mig, + att jag har en väldigt hög metabolism, jag har ju aldrig varit fet eller varit på gränsen till mullig, och pga av dålig ekonomi så kan jag inte ha världens bästa kost men jag ser det såhär att det blir en väldigt långsam uppbyggnad, men min matrutin brukar se ut såhär

Frukost: 1 talrik med musli och mjölk + 1banan

Lunch: makroner + 2 stekta ägg och köttbullar

Efter träning:köttfärs - runt 600g kykling + ris ärtor

och är tvungen att fylla upp med mackor då och då.. och när jag väl har prottepulver så tar jag dom precis när jag vaknar och efter gymmet!

Detta är vad jag kan komma på men brukar köpa mig kessella/keso också!

Lellan
2013-01-31, 14:34
Glömde lägga till att jag är ungefär 187Cm lång jag tränar 5-6 dagar i veckan och har tränat i 2 år nu, jag har bara försökt att skära ner på kolhydraterna men inte så mycket enligt mig, + att jag har en väldigt hög metabolism, jag har ju aldrig varit fet eller varit på gränsen till mullig, och pga av dålig ekonomi så kan jag inte ha världens bästa kost men jag ser det såhär att det blir en väldigt långsam uppbyggnad, men min matrutin brukar se ut såhär

Frukost: 1 talrik med musli och mjölk + 1banan

Lunch: makroner + 2 stekta ägg och köttbullar

Efter träning:köttfärs - runt 600g kykling + ris ärtor

och är tvungen att fylla upp med mackor då och då.. och när jag väl har prottepulver så tar jag dom precis när jag vaknar och efter gymmet!

Detta är vad jag kan komma på men brukar köpa mig kessella/keso också!

Aha, men då är det enkelt! De flesta blir ju hungriga av mackor, mackor mättar sällan men ger mkt energi. För samma energi kokar du havregrynsgröt (el äter råa med minimjölk/kvarg/vatten/whatever) eller käkar massa grönt.. broccoli, vitkål. Eller ägg, ägg mättar sjukt bra enligt mig (fast inte på macka, då mättar de plötsligt dåligt...*screwy*).

Bröd är iaf totalt värdelöst under deff, bort dem dem så vinner du massor. :)

Ska du kapa något mer så skulle jag byta makaronerna mot potatis(el annan koliskälla, nästan allt förutom pasta är bättre tycker iaf jag), även makaroner = mkt energi men låg mättnad.

Din musli kan gärna vara osötad också, om du måste gräva mer. Annars ser det väl bra ut! Men har du inga grönsaker förutom ärtor? Ris OCH ärtor låter som en riktig kolisladdning (=hunger) i mina öron.. men du kanske behöver så mkt kolisar, ngt jag reagerade på bara.. Antar att du äter mer grönsaker med substans du inte nämner? Annars bör du. Just saying. Bra för mättnad, hälsa osv! :)

Seebbs
2013-01-31, 16:04
Aha, men då är det enkelt! De flesta blir ju hungriga av mackor, mackor mättar sällan men ger mkt energi. För samma energi kokar du havregrynsgröt (el äter råa med minimjölk/kvarg/vatten/whatever) eller käkar massa grönt.. broccoli, vitkål. Eller ägg, ägg mättar sjukt bra enligt mig (fast inte på macka, då mättar de plötsligt dåligt...*screwy*).

Bröd är iaf totalt värdelöst under deff, bort dem dem så vinner du massor. :)

Ska du kapa något mer så skulle jag byta makaronerna mot potatis(el annan koliskälla, nästan allt förutom pasta är bättre tycker iaf jag), även makaroner = mkt energi men låg mättnad.

Din musli kan gärna vara osötad också, om du måste gräva mer. Annars ser det väl bra ut! Men har du inga grönsaker förutom ärtor? Ris OCH ärtor låter som en riktig kolisladdning (=hunger) i mina öron.. men du kanske behöver så mkt kolisar, ngt jag reagerade på bara.. Antar att du äter mer grönsaker med substans du inte nämner? Annars bör du. Just saying. Bra för mättnad, hälsa osv! :)

jag har väldigt svårt för grönsaker tråkigt nog.. men det är något jag ska bli bättre på! som person har jag alltid ätit mycket, och muslin är osötad!

jag är inte alls kunnig när det kommer till kost tråkigt nog!
Men en är det ju också lite jobbigt som jag nämnde ovan med ekonomin maten kostar fläsk*gah!* men om jag fattade rätt så ska jag byta ut all pasta? och äta mer potatis?
Dom makorna jag får i mig nu är fullkorn dock vet jag inte hur mycket bättre dom är än vanliga, men försöka skippa mackorna med då och hugga i på grönsakerna mera? för detta börjar bli extremt irriterande faktist haha!*facepalm*

Tisu
2013-01-31, 18:03
Prova periodisk fasta? Gjort underverk för min hunger. Äter första gången mellan 12 och 13, och då är jag inte ens hungrig. Smäller i mig 1500+ kcal då och står mig mycket väl till kvällen då jag nästan får tvinga i mig resten ;)

Sniggel
2013-01-31, 18:37
men om jag fattade rätt så ska jag byta ut all pasta? och äta mer potatis?

Jag råder dig att inte tänka på det viset. Det finns inga "ska" när det gäller kost. försök släppa det så fort du kan för det kommer att hålla tillbaka din kunskapsutveckling. När det gäller kost kan man vara väldigt flexibel utan att man för den sakens skull inte kan äta precis rätt.

Om någon tycker att du kan byta ut pasta mot potatis så är det en rekommendation som den personen tror kan hjälpa dig. Det är inte fakta. Men det kan vara en kvalificerad rekommendation byggd på kunskap/erfarenhet.

Ett bättre förhållningssätt till rekommendationen hade varit så här:

men om jag förstår dig rätt så tycker du att jag ska byta ut all pasta? och äta mer potatis?

Förstår du vad jag menar?

Lellan
2013-01-31, 23:58
jag har väldigt svårt för grönsaker tråkigt nog.. men det är något jag ska bli bättre på! som person har jag alltid ätit mycket, och muslin är osötad!

jag är inte alls kunnig när det kommer till kost tråkigt nog!
Men en är det ju också lite jobbigt som jag nämnde ovan med ekonomin maten kostar fläsk*gah!* men om jag fattade rätt så ska jag byta ut all pasta? och äta mer potatis?
Dom makorna jag får i mig nu är fullkorn dock vet jag inte hur mycket bättre dom är än vanliga, men försöka skippa mackorna med då och hugga i på grönsakerna mera? för detta börjar bli extremt irriterande faktist haha!*facepalm*

Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt. Om man jämför mättnaden mellan tex 300 kcal pasta, jämfört med potatis, eller säg samma mängd grönsaker - så upplever de flesta (vågar jag nog påstå) att den skiljer gravt.

Är hunger ditt problem så kan du ju iaf öka mängden grönsaker, minska ner på sånt som ger dålig mättnad.. och av det du räknade upp ser jag framförallt mackorna som det som kan ge energi utan större mättnad. Om du inte upplever att det hjälper att tex byta ut de kcalen mot grönsaker, eller ägg eller nästan vadsomhelst som mättar mer, då kan du ju kika på hur mkt energi du får från pasta och kanske varva den - eller byta ut, mot mer mättande saker.

Om du upplever det mkt irriterande kan ju det i sig vara en motivation att testa mer grönsaker, och de smakar nog bättre av hunger också (hunger är den bästa kryddan).

Så länge du inte bakar ditt bröd utan köper, så förlorar du nog inte mången krona på att lägga dem på grönt.. Tex vitkål (+ övrig kål), broccoli, lök, morötter, potatis får du för 5-10 kr/kg om du håller utkik. Finns ju även hälsofördelar med att byta bröd mot grönsaker, ta tex rödbetor och spenat, sägs ju förbättra syreupptagningsförmåga osv.. Gröna bönor är också en hit tycker jag, eller så köper du storpack wokmix på billiga kedjor - enkelt.

Lycka till! :)