handdator

Visa fullständig version : Träna med bråck, tips!


camarade
2013-01-30, 23:13
Vill ha feedback från folk som haft problem med bråck, kanske synnerlighet ljumskbråck men antar att det är ungefär samma övningar man ska undvika.

Ska operera mig (andra) gången nu och har kommit fram till att det är knäböj, marklyft och liknande övningar som är no-no. Läkarna säger ju givetvis att ALL styrketräning är förbjudet men det har vi nog hört allihop som har bråck... :smash:

Så, mitt största problem är att träna ben & röv på ett effektivt sätt. Bencurls är bra men rumpan behöver sig en bra övning också. Benträningen överlag kommer ske främst från cardio (springa/cykla osv) efter operationen.

Tips o råd i allmänhet kring bråck? I mitt fall hamnar det rakt ned i pungen, så om jag t.ex. kört knäböj åker det ned. Brukar försvinna när man lägger sig på kvällen dock. :) INTE kul att bli skuren i magen dock, så ska lägga om min träning och undvika "riskabla" övningar.

Noppe
2013-01-31, 10:47
Du har aldrig funderat på att dra ner/uppehåll på styrketräningen tills du är återhämtad efter operationen?

Du kan ju börja med lätt cardio redan nu?
Sen att du under denna tiden tänker över din situation, det är inget att leka med speciellt när det är din andra gång du skall göra en operation.

Vill inte vara nedlåtande eller dylikt, men det är inget att leka med våra kroppar vi måste ta hand om dom :)

Lycka till

camarade
2013-01-31, 14:54
Noppe: Var 8 år sedan sist, bråcket har kommit tillbaka långsamt. Det stämmer dock med min research att det egentligen mest är vissa övningar man ska undvika (tyvärr då också "stora" övningar).

Läkarens rek. är ju kort och gott "inga tunga lyft", gäller alla som har/haft någon form av bråck

Självklart ska man ta det lugnt både för samhällets kostnader och för ens egen skull, som sagt, det suger hårt att bli snittat över magen, tar lång tid att komma tillbaka i form. Har alltså inte opererat mig ännu utan vill höra med lite äldre som tränat med bråck, och hur de hanterar det.