handdator

Visa fullständig version : Lära mig löpa!


slo
2013-01-30, 14:43
Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan lära mig, eller bli bättre på, eller få ökad kondition gällande löpning.

Just nu kör jag intervaller, 30 sekunder snabbt och 60 långsamt ex, jag har verkligen världens sämsta kondition och jag önskar kunna springa/löpa oavbrutet en längre distans, nu blir jag helt död. Jag antar att det beror på att jag har sämst kondition, men finns det något sätt man bör börja springa på, för att förbättra detta, och få det att gå snabbare? Eller är det bara att hänga i och kämpa på som gäller?

Hur gör ni med kost före/efter ni springer? *facepalm*

Morty
2013-01-30, 15:02
Man blir slut av intervallträning. Det kommer du aldrig ifrån.

Jag försöker att inte äta så mkt 1-2h innan pass, ibland måste jag äta något för jag vill inte ge mig ut hungrig (även fast jag vet att hungern försvinner när jag är igång).

Jag tycker att du kan börja springa längre. Spring långsamt, farten är underordnad distans. Kan du knappt springa i en superlångsam jogg så springer du tills det börjar bli för jobbigt, går några minuter, sen på't igen tills det gått ungefär 20-30 minuter.

Eenyaa
2013-01-30, 15:20
Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan lära mig, eller bli bättre på, eller få ökad kondition gällande löpning.

Just nu kör jag intervaller, 30 sekunder snabbt och 60 långsamt ex, jag har verkligen världens sämsta kondition och jag önskar kunna springa/löpa oavbrutet en längre distans, nu blir jag helt död. Jag antar att det beror på att jag har sämst kondition, men finns det något sätt man bör börja springa på, för att förbättra detta, och få det att gå snabbare? Eller är det bara att hänga i och kämpa på som gäller?

Hur gör ni med kost före/efter ni springer? *facepalm*

Två timmar ser jag till att det går mellan matintag och springtur annars får jag håll. Antingen springer jag på tom mage på morgonen eller om jag inte ätit på flera timmar kan jag klämma i mig en bit banan eller liknande innan jag drar ut för att få lite energi.

Hav tålamod, tänk på att kondition går snabbare att få än hållbarhet. Ta tid. Jogga en minut, gå en minut etc. Gå raska promenader, detta ökar också flåset och stärker senor/leder.

Har du extremt dålig kondition skulle jag börja med att gå raska promenader de första veckorna för att sedan lägga in minuter då man springer. Öka dessa minuter vecka för vecka.

svenbanan
2013-01-30, 17:37
+1 på bägge som redan svarat.

gratefuldead
2013-01-30, 17:45
Lyssna på Morty, som alltid.

CalleP
2013-01-30, 19:19
Ifall du vill lära dig springa en längre distans vi säger 5km även om det inte är speciellt långt. Börja då att gå sträckan, sen efter ett tag börjar du jogga och varvar med att gå ifall det blir jobbigt, sedan löper du och varvar med att jogga.

Låt det ta lite tid bara.

Blaine
2013-01-30, 20:22
Glöm inte HUR du löper också. FiveFingers är att rekommendera.

http://www.barfotaskor.net/wp-content/uploads/2011/09/Fivefingers1.jpg

svenbanan
2013-01-30, 20:31
Eller ett par joggingskor.

Everest
2013-01-30, 20:33
Går att få alldeles utmärkt löpteknik utan ett par five fingers och det är inte det första man bör tänka på som nybörjare.

Ett citat hämtat från FK Studenterna som har många grymma löpare:

"Fokusera inte på intervaller, tekniska prylar eller andra detaljer. Gå bara ut å spring, så ofta som möjligt."

Dvs: låt kroppen lugnt vänja sig vid löpningen under en period och öka belastningen sucessivt

bear.flowertwig
2013-01-31, 00:37
Går att få alldeles utmärkt löpteknik utan ett par five fingers och det är inte det första man bör tänka på som nybörjare.

Ett citat hämtat från FK Studenterna som har många grymma löpare:

"Fokusera inte på intervaller, tekniska prylar eller andra detaljer. Gå bara ut å spring, så ofta som möjligt."

Dvs: låt kroppen lugnt vänja sig vid löpningen under en period och öka belastningen sucessivt

+1 Skaderisken är överhängande om man inte tar det lugnt i början och trappar upp långsamt.

Skit i intervallerna nu. Kör så långsamt du vill så att det ändå känns lite småbehagligt och hanterbart innan du blir trött. Mitt miltempo på tävling är kring 4:10/min men 90% av mina träningspass går kring 5:30-5:45/min och det är den allmänna rekommendationen. Så ta det lugnt. Korta ner stegen (ta inga jättekliv á la tresteg och landa på hälen långt framför kroppen) och tänk energieffektivt, inte krafturladdning á la sprint.

Anmäl dig till ett lopp. Finns alla möjliga sträckningar och lopp som passar alla. Sjukt kul och bra motivation för träningen. Kolla in på jogg.se så hittar du både lopp och träningsprogram för olika sträckor som du kan använda som inspiration och guide om du inte vill köra dem rakt av.

Du kommer snabbt bli bättre om du bara hänger i och då är det härligt att känna förbättringarna komma. Vet inte vad du menar med lägre distans men en mil kommer du snabbt lära dig att ta dig runt.

Morty
2013-01-31, 08:47
Lyssna på Morty, som alltid.

*cupid**cupid*

mr sleepy
2013-01-31, 08:54
Att hitta nån eller några andra att träna med kan också vara bra.

För min egen del underlättar det framför allt att hålla ett lagom tempo. När man springer med någon och småpratar så blir det lagom tempo automatiskt. Väldigt bra för distansträningen.

Överkursen är att hitta en friidrottsförening eller liknande och börja träna löpteknik med. Det har hjälpt mig mycket men är inget man behöver prioritera som nybörjare.