handdator

Visa fullständig version : Segstartad deff, hjälp!


Fonziie
2013-01-30, 10:57
Tjena!

Började deffa den 14 januari med en startvikt på 84kg. Nu 2veckor senare så tycker man att det borde hänt nått med vikten men det går riktigt jäkla segt, väger till och med över 84 med mat i magen.

Första deffen jag körde så började jag på 89 och tappade säkert 3kg bara första veckan så förstår inte hur det kan gå så segt den här gången.

är 179 lång, tränar iprincip varje dag (promenad och styrketräning) så enligt harris benedict ekvationen hade jag en kcal balans på ca 2,8.

En typisk dag ser ut såhär;
Vaknar, dricker bcaa + koffein och går en pw på ca 45 min.
Efter pw: 30g whey 5st omega 3
Frukost: 5 ägg & 1 kopp svart kaffe
Mellanmål: 250g Keso med kanel och fun light
Lunch: 200g Kyckling/Lax/Fläskfile 200g Potatis 100g Broccoli 5st omega 3
Mellanmål: 120g Tonfisk
Efter träning: 30g Whey + 50g malto
Middag: samma som lunch
Innan sängdags: 250g Kvarg med fun light

Totalt: 2178 kcal, 260g protein, 81g fett, 144g kolhydrater.

Ligger ju tveklöst på underskott så varför går det så segt? :Virro

MVH

abstract
2013-01-30, 11:07
Startvikten kanske var utan mat, och som du säger är nuvarande vikten angiven inkl "mat-tyngd". Hade du vägt dig första dagen med mat, hade du kanske vägt 87. Och tom idag kanske du landar på 81. Det jag vill säga; få inte panik. Små saker kan ge missvisningar under korta mätperioder. Ligger du på sådant underskott tappar du fett. Hang in there.

Noppe
2013-01-30, 11:14
Tjena!

Började deffa den 14 januari med en startvikt på 84kg. Nu 2veckor senare så tycker man att det borde hänt nått med vikten men det går riktigt jäkla segt, väger till och med över 84 med mat i magen.

Första deffen jag körde så började jag på 89 och tappade säkert 3kg bara första veckan så förstår inte hur det kan gå så segt den här gången.

är 179 lång, tränar iprincip varje dag (promenad och styrketräning) så enligt harris benedict ekvationen hade jag en kcal balans på ca 2,8.

En typisk dag ser ut såhär;
Vaknar, dricker bcaa + koffein och går en pw på ca 45 min.
Efter pw: 30g whey 5st omega 3
Frukost: 5 ägg & 1 kopp svart kaffe
Mellanmål: 250g Keso med kanel och fun light
Lunch: 200g Kyckling/Lax/Fläskfile 200g Potatis 100g Broccoli 5st omega 3
Mellanmål: 120g Tonfisk
Efter träning: 30g Whey + 50g malto
Middag: samma som lunch
Innan sängdags: 250g Kvarg med fun light

Totalt: 2178 kcal, 260g protein, 81g fett, 144g kolhydrater.

Ligger ju tveklöst på underskott så varför går det så segt? :Virro

MVH

Harris benedict ekvationen är ju bara en riktlinje, det kan ju hända du behöver dra ner lite extra.
Sen så ligger du på ~600 per dag så 1kg kanske på två veckor om du har tur.
Sen är ju det inte nån linjärt det här med att gå ner, skilja sig mycket från vecka till vecka.

Jag skulle köra två veckor till och se om det händer nåt, se till också att alltid väga dig på samma sätt. När du stiger upp med fastande mage, samma plagg på kroppen/naken, vågen på samma ställe, stå på samma sätt etc etc..

lolitalord
2013-01-30, 15:34
Tjena!

Började deffa den 14 januari med en startvikt på 84kg. Nu 2veckor senare så tycker man att det borde hänt nått med vikten men det går riktigt jäkla segt, väger till och med över 84 med mat i magen.

Första deffen jag körde så började jag på 89 och tappade säkert 3kg bara första veckan så förstår inte hur det kan gå så segt den här gången.

är 179 lång, tränar iprincip varje dag (promenad och styrketräning) så enligt harris benedict ekvationen hade jag en kcal balans på ca 2,8.

En typisk dag ser ut såhär;
Vaknar, dricker bcaa + koffein och går en pw på ca 45 min.
Efter pw: 30g whey 5st omega 3
Frukost: 5 ägg & 1 kopp svart kaffe
Mellanmål: 250g Keso med kanel och fun light
Lunch: 200g Kyckling/Lax/Fläskfile 200g Potatis 100g Broccoli 5st omega 3
Mellanmål: 120g Tonfisk
Efter träning: 30g Whey + 50g malto
Middag: samma som lunch
Innan sängdags: 250g Kvarg med fun light

Totalt: 2178 kcal, 260g protein, 81g fett, 144g kolhydrater.

Ligger ju tveklöst på underskott så varför går det så segt? :Virro

MVH

Jag skulle gått ner av det där kostschemat och jag är tjej :)
Väldigt bra fördelat med protein, fett och kolhydrater tycker jag. Fett är bara från äggen? Eller har du räknat med omega3 tabletterna också?

Vitlök
2013-01-30, 16:24
Tjena!

...

Totalt: 2178 kcal, 260g protein, 81g fett, 144g kolhydrater.

Ligger ju tveklöst på underskott så varför går det så segt? :Virro

MVH

Something here doesn't add up..

260*4,1+81*9,3+144*4,1 ≈ 2400kcal. Och säg att du räknat fel på någonting annat + att du faktiskt kanske inte riktigt förbrukar 2800kcal om dagen så blir ju underskottet väldigt litet. Nu kan det ju vara så att du bara skrivit fel någonstans men prova räkna om intaget och ge det någon veckan till, annars får du väl prova minska intaget.

Fonziie
2013-01-30, 19:01
Jag skulle gått ner av det där kostschemat och jag är tjej :)
Väldigt bra fördelat med protein, fett och kolhydrater tycker jag. Fett är bara från äggen? Eller har du räknat med omega3 tabletterna också?

Haha ja då vore det väl självaste fan om inte jag gjorde det! Fettet är mestadels från äggen, omega 3 sen linfröolja som jag inte skrivit med ser jag nu. :p

Something here doesn't add up..

260*4,1+81*9,3+144*4,1 ≈ 2400kcal. Och säg att du räknat fel på någonting annat + att du faktiskt kanske inte riktigt förbrukar 2800kcal om dagen så blir ju underskottet väldigt litet. Nu kan det ju vara så att du bara skrivit fel någonstans men prova räkna om intaget och ge det någon veckan till, annars får du väl prova minska intaget.

vad är det där för formel? :O
Men ska räkna om för att va säker, tränar 2 gånger om dagen nästan varje dag med promenad och gympass på minst 1h så nog borde jag förbruka 2,8. Men ja jag kör på som vanligt och ser om de blir nån skillnad.

Vitlök
2013-01-30, 19:40
vad är det där för formel? :O
Men ska räkna om för att va säker, tränar 2 gånger om dagen nästan varje dag med promenad och gympass på minst 1h så nog borde jag förbruka 2,8. Men ja jag kör på som vanligt och ser om de blir nån skillnad.
4,1kcal per gram kolhydrater och protein. 9,3kcal per gram fett.
Räknade även snabbt ihop det du radat upp och fick det till ~2350, och då har jag räknat att du använder både lättkvarg och keso, samt höftat lite andra grejer då det är svårt att veta exakt vilka produkter du använder dig av. Släng på linfröoljan som du inte skrivit upp så kommer du nog upp i runt 2,4k kcal.

Nu verkar du ha lite erfarenhet iom att du redan kört en deff men iaf..
Hur mycket räknar du att promenaden och styrketräningen förbrukar?
Skulle nog satt max 200kcal på vardera. Sen övrig förbrukning så kan jag väl bara jämföra med mig själv och vad jag brukar ligga på under diet. Väger nu ~81kg fördelade på 181cm, går i skolan under dagarna, styrketränar 6 dagar i veckan. Försöker lägga mig på 2000kcal om dagen, hamnar jag högre försöker jag promenera bort det.
För att hitta din förbrukning så finns det, enligt mig, inga formler i världen som ger lika bra svar som att räkna och prova själv.
I övrigt så verkar du ha väldigt bra koll på maten och har det bra uppstyrt. Att anpassa mängden lite här och där borde inte vara några problem. Dock tycker jag att proteinintaget är lite väl högt och hade bytt ut en 50gram mot kolhydrater, men det där är en smaksak som du gör bäst du vill med.
Lycka till med deffen!

Pretorian
2013-01-31, 08:14
Jag tror du äter för mycket.