handdator

Visa fullständig version : Tips för att bli bättre på att simma!


Ballt
2013-01-30, 09:44
Tja kollo!

Kort och gott, jag ska söka till SMO och behöver uppfylla två test för att ha en chans att bli antagen.

Det jag ska göra är

1. 100 meter valfritt simsätt, följt av 50 simning med livboj, följt av 50 meter bogsering av jämnstor kamrat i livboj, maxtid 8 min

2.Start i vattnet för 25 meter simning med livboj följt av upptagning av livräddnings-docka eller jämnstor person från 3-4 meters djup, följt av 25 meters bogsering av kamrat i livboj. Maxtid 1 minut 50 sekunder(om vattendjupet är grundare än 2 meter ska upptagningen föregås av 5 meter längddykning).


Nu till problemet...

Jag har alltid älskat att bada osv, men är inte någon duktig simmare, har ingen teknik när jag simmar och kan simma två längder, sen har jag sådan mjölksyra så jag inte kan fortsätta.

Har kollat lite videos osv. men är så sjukt mycket att tänka på... är det någon som har lite tips hur man ska tänka?

Sen är dessa tider något som de allra flesta klarar av? eller behöver man vara relativt bra simmare för att klara det?

Morty
2013-01-30, 09:50
Det är framför allt andningen som gör att det blir "jobbigt", "mjölksyra", mm. Reflexen när man är i vatten är att hålla andan och det leder till att man inte kan bli av med koldioxiden, och det leder till att man börjar hyperventlira och inte får i sig något syre.

För att det ska gå bra måste man andas djupt, lugnt och kontrollerat. Oavsett simsätt.

Tryman
2013-01-30, 09:53
1. Tänk att de 3 H:na ska vara i vågrätt linje. (Huvud, höft och häl)
2. Få till att andningen blir bekväm, då blir simningen genast mer avslappnad och man får inte mjölksyra lika fort.
3. Se underarmen och handen som en paddel som du paddlar dig fram med.

z_bumbi
2013-01-30, 10:11
Sök upp närmste simklubb och öva. Tekniktips är precis som i alla andra idrotter lättare på plats och övning krävs för att bli bättre.

Ballt
2013-01-30, 11:05
Sitter och skrattar för mig själv när ni nämner andningen, när jag tänker efter så är det nog där det mesta skiter sig för mig, ska införskaffa ett par simglasögon så jag kan hålla ner huvudet och simma och andas mellan vart annat simtag. I dagsläget så måste jag kolla upp med huvudet så jag inte är inne på någon annans bana och simmar.

Har ni några tips på hur man ska använda benen? jag har svårt att använda dem medans jag andas, är det bara övning som gäller?'

Vad tror ni om tiderna? skulle det vara lätt att uppnå med några veckors simträning 3 dagar i veckan?

Morty
2013-01-30, 11:15
Vad simmar du för simsätt först och främst?

Ballt
2013-01-30, 11:18
Vad simmar du för simsätt först och främst?

crawlar, eftersom man ska simma på ganska kort tid :)

nitz
2013-01-30, 11:25
Hur lång tid har du på dig innan du ska klara detta?

Morty
2013-01-30, 11:26
I så fall ska du sparka för att få ett fint vattenläge. En rätt liten spark, som startas från höften och utförs med nästan helt rakt ben är att föredra. Försök att få hälarna till vattenytan. Du kan öva på bara benspark med platta, sedan benspark med ett armtag med ena armen utsträckt framför dig på en platta så att du känner när det är lagom att andas. Det vanligaste problemet är väl att man håller andan och försöker andas både ut och in under den korta tid munnen är över ytan.

Mitt tips är att kolla in swimsmooth.com.

PS våga simma långsamt! Väldigt långsamt. Till en början simmar man enormt mycket snabbare utan att ta i mer bara på att bli tekniskt bättre. Så våga simma långsamt, så att du inte blir trött. Trötthet förstör tekniken i simning precis som det gör i marklyft och annan träning.

Ballt
2013-01-30, 11:29
Hur lång tid har du på dig innan du ska klara detta?

15 april

Ballt
2013-01-30, 11:32
I så fall ska du sparka för att få ett fint vattenläge. En rätt liten spark, som startas från höften och utförs med nästan helt rakt ben är att föredra. Försök att få hälarna till vattenytan. Du kan öva på bara benspark med platta, sedan benspark med ett armtag med ena armen utsträckt framför dig på en platta så att du känner när det är lagom att andas. Det vanligaste problemet är väl att man håller andan och försöker andas både ut och in under den korta tid munnen är över ytan.

Mitt tips är att kolla in swimsmooth.com.

PS våga simma långsamt! Väldigt långsamt. Till en början simmar man enormt mycket snabbare utan att ta i mer bara på att bli tekniskt bättre. Så våga simma långsamt, så att du inte blir trött. Trötthet förstör tekniken i simning precis som det gör i marklyft och annan träning.


provade på att köra med en platta idag när jag var och simmade, men tog mig framåt i ungefär 1 m / 10 sekunder, så antog att jag gjorde något helt galet och slutade.

Frantic
2013-01-30, 11:34
Det var nytt för mig att man måste skicka in ett simintyg när man söker SMO.

Har du genomfört testet (guldbojen) och vet hur långt ifrån du är? Jag är en rutten simmare men klarar det så det finns absolut hopp för dig också.

Morty
2013-01-30, 11:39
provade på att köra med en platta idag när jag var och simmade, men tog mig framåt i ungefär 1 m / 10 sekunder, så antog att jag gjorde något helt galet och slutade.

Ja, då gör du fel. De finns ju de har en väldigt svag kick, det är oftast OK eftersom man mest vill få vattenläge av kicken om man inte kör korta distanser. Antagligen sparkar du från knät och har en stel fotled.

http://www.swimsmooth.com/kick.html

Ballt
2013-01-30, 11:45
Det var nytt för mig att man måste skicka in ett simintyg när man söker SMO.

Har du genomfört testet (guldbojen) och vet hur långt ifrån du är? Jag är en rutten simmare men klarar det så det finns absolut hopp för dig också.

Har bara simmat två gånger nu (flera år sedan sist) så försöker lära mig tekniken... blir ju så fruktansvärt trött efter 50m, så skulle aldrig klara det.

Ballt
2013-01-30, 11:46
Ja, då gör du fel. De finns ju de har en väldigt svag kick, det är oftast OK eftersom man mest vill få vattenläge av kicken om man inte kör korta distanser. Antagligen sparkar du från knät och har en stel fotled.

http://www.swimsmooth.com/kick.html

jo, jag ska kolla sidan, tack så mycket! :)

Gnugo
2013-01-30, 11:59
Tycker du har fått bra tips här. Träna bensparken för sig om du har problem med den och ta det lugnt. Bränn inte ut dig på en längd.

Andningen är så sjukt viktig - fungerar inte den så fungerar inget annat heller. Ta det lugnt och kontrollerat. Försök inte ta dig fram så fort som möjligt utan med så lite ansträngning som möjligt.

Där jag simmar brukar det alltid vara folk från simklubben som vaktar. Be någon av dom titta på dig när du simmar. Dom kan säkert peka ut dom värsta missarna.

Frantic
2013-01-30, 12:13
Hur är din bröstsim? Crawl är ju inget krav för att klara testet.

Ballt
2013-01-30, 13:20
Tycker du har fått bra tips här. Träna bensparken för sig om du har problem med den och ta det lugnt. Bränn inte ut dig på en längd.

Andningen är så sjukt viktig - fungerar inte den så fungerar inget annat heller. Ta det lugnt och kontrollerat. Försök inte ta dig fram så fort som möjligt utan med så lite ansträngning som möjligt.

Där jag simmar brukar det alltid vara folk från simklubben som vaktar. Be någon av dom titta på dig när du simmar. Dom kan säkert peka ut dom värsta missarna.

Ingen på mitt gym / min simhall är "insatt" i något som har med sport att göra, förutom att se på skidåkning under arbetstid.

Hur är din bröstsim? Crawl är ju inget krav för att klara testet.


Bröstsim klarar jag fler längder av, men crawlar går fortfarande snabbare, trots värdelös teknik.

Blaine
2013-01-30, 13:45
Jag var ingen storsimmare i början heller ska jag säga. Fick lätt mjölksyra och orkade inte många längder innan jag var utmattad.

Beslutade mig för att köpa ett halvårskort för att träna i en simhall, vilket jag gjorde på egen hand, och det gick väldigt fort framåt i både teknik och uthållighet. Det är inte fult att härma andra. Med andra ord: du har god tid på dig, bara du övar. Att du dessutom övar upp dina muskler ju mer du tränar ökar också prestationsförmågan.

Ett standardtips är att titta runt på lite sidor och läsa om tekniker för andning, kroppshållning och dylikt; det hjälper oerhört mycket, då simning är en riktig tekniksport.

Simglasögon är nästan ett måste också om du vill få ut max av din simning. Att kunna se under vattnet underlättar otroligt mycket, speciellt när du ska crawla och även bröstsimma i snabb takt.

Den här videon fick mig inspirerad kan jag säga, och det är fortfarande ett mål att kunna simma lika harmoniskt:

4InLAsnmKhY

Kanske lite för avancerat för tillfället, men du kan säkert hämta något från den, exempelvis hur pass viktigt det är med rätt teknik.

frekar3
2013-01-30, 14:01
Hur är din bröstsim? Crawl är ju inget krav för att klara testet.

+1

Grejen med Guldbojen är att försöka hålla ett högt tempo under en (relativt) längre tid. Bättre att köra bröstsim med fullgod ventilering (framförallt under livräddningsmomentet). För att sedan kunna ge mer i slutet.

Morty
2013-01-30, 14:24
Jag tycker personligen att Total Immersion är riktigt kefft, för att de simmar så långsamt. Det ser fint ut, men i simning får man inga stilpoäng.

Det kan ju dock verkligen vara värt att ta till sig deras balans- och vattenövningar, för att bli bekväm och avslappnad i vattnet. Men inte fan ska man glida i en sekund på utsträckt arm per sida, det är ett fenomenalt sätt att bli långsam på.

Blaine
2013-01-30, 15:02
Jag tycker personligen att Total Immersion är riktigt kefft, för att de simmar så långsamt. Det ser fint ut, men i simning får man inga stilpoäng.

Det kan ju dock verkligen vara värt att ta till sig deras balans- och vattenövningar, för att bli bekväm och avslappnad i vattnet. Men inte fan ska man glida i en sekund på utsträckt arm per sida, det är ett fenomenalt sätt att bli långsam på.

Visst ser det en aning märkligt ut, ty vi är ju annars vana att se crawl (frisim) simmas på ett specifikt sätt, som i tävlingssammanhang. Det är kanske vad trådskaparen har som mål. Filmen visar dock en god bild av att crawl faktiskt kan simmas på ett icke-traditionellt sätt, där fokus på teknik är prioritet. Kan vara bra att ha som grund, för att sedan modifiera.

Det ena utesluter inte det andra heller; att lära sig att kunna simma lugnt och tekniskt fint, som i videoklippet, men även snabbt och "praktiskt", är väl kanske optimalt. :-)

Lillvego
2013-01-30, 15:52
I så fall ska du sparka för att få ett fint vattenläge. En rätt liten spark, som startas från höften och utförs med nästan helt rakt ben är att föredra. Försök att få hälarna till vattenytan. Du kan öva på bara benspark med platta, sedan benspark med ett armtag med ena armen utsträckt framför dig på en platta så att du känner när det är lagom att andas. Det vanligaste problemet är väl att man håller andan och försöker andas både ut och in under den korta tid munnen är över ytan.

Mitt tips är att kolla in swimsmooth.com.

PS våga simma långsamt! Väldigt långsamt. Till en början simmar man enormt mycket snabbare utan att ta i mer bara på att bli tekniskt bättre. Så våga simma långsamt, så att du inte blir trött. Trötthet förstör tekniken i simning precis som det gör i marklyft och annan träning.

Det sista i Mortys text skulle jag rekommendera att du läser ännu en gång. Om du är ovan kan andningen vara jobbig. Genom att ta det "lugnt" kan du fokusera på samma takt i andningen utan att behöva stanna varje längd för att vila. Får du mjölksyra saktar du in ytterligare. Se bara till att du, som flera sagt, ser till att paddla med benen så att du håller fötterna i ytan.

//Martin

Frantic
2013-01-30, 16:06
Bröstsim klarar jag fler längder av, men crawlar går fortfarande snabbare, trots värdelös teknik.

Varför inte göra testet med bröstsim för att se om du klarar det? Det behöver inte vara något mördartempo utan 8 min är gott om tid. Lär dig gärna crawl också men lås dig inte till det när det kommer till testet.

Jag blir omsimmad av pensionärer när jag plogar fram med mitt bröstsim men hade ändå en del tid tillgodo på testet.

Ballt
2013-01-30, 17:56
Varför inte göra testet med bröstsim för att se om du klarar det? Det behöver inte vara något mördartempo utan 8 min är gott om tid. Lär dig gärna crawl också men lås dig inte till det när det kommer till testet.

Jag blir omsimmad av pensionärer när jag plogar fram med mitt bröstsim men hade ändå en del tid tillgodo på testet.


jo, ska prova men har som sagt bara simmat 2 ggr och det är länge kvar till testet! :)

Ithorion
2013-01-30, 21:55
Jag är en urkass simmare som har 0 teknik.. Tar mig fram men inte mycket mer och jag klarade provet. Det krävs alltså ingen expertsimmare för att klara det. Tiderna är LÅNGT ifrån omöjliga. Det enda jag hade problem med var att dyka ner och hämta gubben.. Fick iofs dyka ner 5 meter istället för 4. Men känner du osäker så träna på.

nitz
2013-01-31, 02:04
Jag håller också med Morty om att skynda långsamt i början.
Öva in tekniken, se till att få till tekniken med benen, använd armarna korrekt så att du drar dig fram med de och inte bara slänger de omkring dig :)

Morty
2013-01-31, 08:55
Här är en av de viktigaste delarna av frisim: high elbow catch. Armbågen nära vattenytan, underarmen som paddel.
http://stokereport.com/files/vdk-catch.jpg

LordJN
2013-01-31, 15:30
Jag skulle vilja säga att det gäller att öva och nöta längder i basängen. test nummer två satte jag när jag var 11 eller 12 första gången. Hade PB på 1.42 som kraftigt överviktig tjockis som simtränade tre veckor om året (simskolan vid sommarhuset) och låg och plaskade timmar i vattnet varje sommardag oavsätt temperatur (med mängders av späck fryser man aldrig den saken är säker =P)

Har alltid gillat att vara under vattnet mer än att vara över så jag vande in kroppen på att klara av längre stunder under ytan utan att ha någon speciell kondition (tro mig, jag kunde knappt springa 100m om jag vart jagad)

Så ta dig in till närmsta badhus, nöt explosiva längder (intervaller) så du orkar att ge gärnet i dessa relativt korta distanserna. Har du problem med dykningen så börja simma under vattnet så ofta du kan. När du känner att nu jävlar kommer jag drunkna kan du MINST ta 5 simtag till. Så klarade iaf jag att längddyka 25m i samma ålder. Be att få låna en boj att simma med också, kräver en viss teknik för att hålla tempot uppe och bojen konstant framför dig.

Lycka till! :D

LordJN
2013-01-31, 15:33
En annan sak som hör till tekniken vilket många förlorar mycket på är att dom inte håller huvudet stilla. Kolla rakt fram och andas in i armhålan på den armen som du ska ta nästa simtag med. Det tjänar man tid på.

Och så är det samma sak som med vanlig styrketräning: Glöm inte bort benen ;)

Ballt
2013-02-13, 08:32
bumpar tråden med två nya frågor!

När jag crawlar så när jag andas så lyckas jag alltid få in vatten i näsan och måste sluta simma, har verkligen försökt att bara använda munnen de tre senaste gångerna jag har simmat nu men det funkar inte... funderar på att införskaffa ett par http://www.simbutiken.se/se/art/nasklamma-nose-clip-fran-finis.php Någon som har något att säga till om det?


Sen när jag använder bröstsim så knäpper det till i mitt högra knäveck, gör väl inte så himla ont, men är obehagligt och gör att jag inte kan trycka ifrån ordentligt... det är högra benet, i knävecket, senan som är på vänster sida av benet. bifogar en bild


http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=96244&stc=1&d=1360740708

Ballt
2013-02-13, 19:07
någon?

viktor87
2013-02-13, 22:53
Om du ska göra guldbojen för att söka in till SMO så finns ingen mening att crawla. Särskilt om man inte har tekniken och ska göra upptaget direkt efter då det blir svårt när man är andfådd. Jag gjorde guldbojen för någon vecka sen på 6 min med bröstsim och lugnt tempo.
Dra ner till simhallen och prova, finns ju livboj och kamrat får du ta med =)

Ado2000
2013-02-13, 23:06
Som Morty påpekat innan så ska du ha raka ben.Alltså inget böjande vid knät å ha dom ständigt spända. Sen när du ska köra in händerna i vattnet så slå inte ner med dom i vattnet utan böj lite på handleden å för in dem i vattnet. Vet ej varför men det var detta jag fick lära mig då jag tränade simning.

Sen vad det gäller andningen så försök med att ta så få andetag du kan för varje gång du tar upp huvudet ovanför vattenytan så sinkar det ner dig. En tumregel annars är att ta tre simtag å andas, alltså ta andetag efter var tredje simtag. När du andas så vänder du väl huvudet åt sidan eller ?