handdator

Visa fullständig version : "Har träningshetsen gått för långt?"


jflycore
2013-01-29, 16:43
"Det är ju inte kunskap vi saknar...."

Hmm.
Jag tycker det verkar lite som att någon verkar vara bitter.
Men ja, sen är det ju ett fritt land också.

Vad tycker/känner ni?

http://www.tv4.se/gladiatorerna/klipp/har-träningshetsen-gått-för-långt-2262324

Okej
2013-01-29, 16:51
"Det är snyggt och bra att vara vältränad" - Said no fatty ever

Okej
2013-01-29, 16:54
Frågan borde istället vara "Har jakten på offer och människor som känner sig mindre värda pga att DOM jämför och speglar sig med andra utifrån EGNA värderingar gått för långt?"

Jeml
2013-01-29, 16:55
Hej, jag är tjock och tycker det är upprörande att andra tränar...

Fattade inte riktigt vad hennes problem var? Självklart är det en positiv egenskap att vara aktiv och i god hälsa ur en arbetsgivares perspektiv. Varför skulle det inte vara det?

Förstår inte heller grejen med att det ska vara provocerande att att annat folk tränar eller negativt att man uppmanar till aktiviteter på arbetsplatser..

ceejay
2013-01-29, 17:01
Jag har svårt att ta någon som sitter i tv och säger att träningshetsen gått för långt seriöst, om samma person inte ser ut att ha gjort något fysiskt i hela sitt liv. Nu kanske jag inte ska döma någon på det sättet, men det gör jag :/ Hon blir bara gnällig i mina ögon.

Hade nog varit bättre om det var Helen som satt och pratade om träningshets.

mr sleepy
2013-01-29, 17:04
Mera om samma debattinlägg:
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/01/23/sluta-provocera-med-ert-soffkramande/

Personligen irriterar jag mig på alla inlägg om andras barn på facebook. Men det är ju inte så svårt att scrolla förbi dessa. Men att göra liknande om träning verkar vara svårt.

Puryeah
2013-01-29, 17:14
Låter som att hon till vänster mest var sur för att hon var för tjock för klätterväggen på kickoffen :d



Det negativa med att träning och sund livsstil är väldigt populärt nu är att gymmen blir överbefolkade... Jag tränar på ett stort gym men vid 7-tiden på kvällen får man ju fan inte ens parkering. Så var det inte alls för ett år sen. I-landsproblem *rolleyes*

jflycore
2013-01-29, 17:17
I slutändan handlar det kanske om en viss avundsjuka hos vissa människor.
Det finns så många som inte orkar eller vill ta sig i kragen på olika sätt och då är det så mkt enklare att klaga på människor som gör det dom själva skulle vilja orka med.

Om du är lite rund, tjock eller fet och saknar lite självdisciplin till att ens gå ut och gå 30 minuter om dagen, då är det mkt enklare att klaga på någon som faktiskt gör det.

Vilket jag tycker är pinsamt!

Om du är missnöjd med något, då är det ju hur enkelt som helst att försöka förändra det.
Ditt jobb, din livstil, din kropp.
Finns alltid något att göra.
Lite typiskt svenskar också..

Och hon Rebecca som skrev inlägget, hon borde ju verkligen gå till botten varför hon just tycker då..

Skrämmande.

Tricklew
2013-01-29, 17:20
Hos vissa? Självklart, bara att läsa valfri träningsdel i kolozzeum och du hittar drösvis med människor som mår riktigt illa över deras träning, knappast en vidare sund livsstil.

Ronn
2013-01-29, 17:20
Vilken hets? Det är väl inte ett allmänt fenomen om någon enstaka person tycker så.

Mantus
2013-01-29, 17:21
Låter som att hon till vänster mest var sur för att hon var för tjock för klätterväggen på kickoffen :d



Det negativa med att träning och sund livsstil är väldigt populärt nu är att gymmen blir överbefolkade... Jag tränar på ett stort gym men vid 7-tiden på kvällen får man ju fan inte ens parkering. Så var det inte alls för ett år sen. I-landsproblem *rolleyes*

Ett år är en rätt liten mättid...

Med det sagt så har det stadigt blivit allt trängre vid de fria vikterna de senaste åren. Det är ju inte alltid negativt dock då det blir ett allt större gäng som kör seriöst som man kan träna ihop med och pushas av. Nu gäller det bara att gymmen hakar på trenden och köper in mer och bättre fria vikter.

timoat
2013-01-29, 17:23
Ha, det är som att klaga till studienämnden; "Plugghetsen är för hög! Jag vill också bli läkare men jag har inte betygen! Orättvist!"

Okej
2013-01-29, 17:24
Jag tycker bara det är kul och inspirerande att många tränar :) *kissass*

Nej faktiskt inte, hatar att behöva dela, vänta och vara trevlig. Det är min grottmanastund och den är förstörd nu *grr27* <längtar tills nyårseffekten är över>

blev lite ot därja...

edit:
Ha, det är som att klaga till studienämnden; "Plugghetsen är för hög! Jag vill också bli läkare men jag har inte betygen! Orättvist!"
Hahahah! Lmao vilken hycklare jag känner mig som, "Dagens betygshets passar inte mig" hahaha fan..

aijou
2013-01-29, 17:45
Det ÄR upp till var och en om man vill träna eller inte. Om man inte är stark nog att fatta sina egna beslut för att man är rädd för att någon inte ska tycka likadant så kan man inte skylla det på någon annan än sig själv.

Sedan kan jag väll hålla med om att media blåser upp det hela lite väl mycket nu efter nyårslöftena, men det är en trend som alla andra . Antingen så går det över eller inte. Det är ju ändå "folket" som bestämmer vad som blir trendigt och inte. De som vill får anamma trenden och de som tränar för att de älskar träningen i sig gör det ändå inte för att det är på modet. De som inte vill träna får helt enkelt låta bli.

Visst är det synd att folk ska få prestationsångest för att de inte tränar, men om man gick runt och oroade sig för att andra ska få prestationsångest så skulle man ju aldrig kunna prestera någonting utöver det vanliga.

Sedan håller jag med om att det blir tramsigt åt andra hållet när man måste visa upp hur duktig man är genom att posta på facebook varje gång man har tränat. Men som tur är så är det väl i första hand periodarna/nyårsbantarna som gör detta. Det har en tendens att gå över efter ett tag.

Eller vad vet jag?

gratefuldead
2013-01-29, 17:50
Vilken hets? Det är väl inte ett allmänt fenomen om någon enstaka person tycker så.

Jag tror inte att det är någon enstaka person, utan det är nog ganska utbrett att känna ett tryck att man "måste" träna.

Man påverkas enormt mycket av sin omgivning vare sig man vill det eller inte. Kroppsfixering är inte bra och många kan må riktigt dåligt av att inte kunna nå upp till dessa ideal. Främst då bland tonåringar då det brukar vara som viktigast att vara "bra" och att känna att man "duger".

Det är lätt att säga att det är en tjockis som inte orkar träna som yttrar sig om något sådant, men en viss poäng har personen.

ducedo
2013-01-29, 17:56
Ämnet verkar ha jäkligt många dimensioner. Orkar inte lyfta fram alla men t.ex. det här att man visar en bild på Facebook som, för många, är omöjlig att uppnå och att man därför är "sämre" vilket bl.a. Solsidan har drivit med (http://www.tv4play.se/program/solsidan?video_id=2238767). Personligen brukar jag bli taggad av andras träning och det är hittills bara automatiserade inlägg jag filtrerar bort.

Följande citat från hennes artikel får det dock att låta som att hon snarare skäms för sin kropp och prestation.

För det är verkligen mysigt att bli svettig och sedan duscha med sina kollegor. Jättetrevligt. Och när du kommit hem från kick-offen, där ni först cyklade mountainbike och du ramlade och fick lera i trosorna, och sedan klättrade så att hela jobbet fick se din stora rumpa underifrån, och kollar Facebook möts du av en strid ström av ”sprang långpass i dag på 2,2 mil”.

Angående hetsen så gäller det alla fenomen beroende på vilket umgänge du har. Bland en del bör man ha stenkoll på fotbollsövergångar, du ska baka själv, du ska laga all mat från grunden, du ska hålla dig uppdaterad med nyheter / branschinformation, du ska odla, du ska (inte) käka kött, du ska vara aktiv i lokala föreningar, du ska (inte) röka, etc. Det finns mängder av liknande fenomen och visst kan det gå till överdrift men det handlar om prioriteringar och att stå för dessa.

Amfksp
2013-01-29, 17:58
Det är lättare att tala ner andras prestation än att prestera själv. Det är extremt vanligt, speciellt i Sverige. "Oj ny bil, han skattefuskar garanterat" osv. Klassisk jante som tar alla olika möjliga uttryck men som är samma sosseavundsjuka i botten.

timoat
2013-01-29, 18:10
Jag tror inte att det är någon enstaka person, utan det är nog ganska utbrett att känna ett tryck att man "måste" träna.

Man påverkas enormt mycket av sin omgivning vare sig man vill det eller inte. Kroppsfixering är inte bra och många kan må riktigt dåligt av att inte kunna nå upp till dessa ideal. Främst då bland tonåringar då det brukar vara som viktigast att vara "bra" och att känna att man "duger".

Det är lätt att säga att det är en tjockis som inte orkar träna som yttrar sig om något sådant, men en viss poäng har personen.

Men det ligger ju helt i personens makt att ta sig ur den jobbiga situationen. Ingen blev tjock bakom sin egen rygg, för att citera Ricky Gervais.

Ronn
2013-01-29, 18:14
Jag tror inte att det är någon enstaka person, utan det är nog ganska utbrett att känna ett tryck att man "måste" träna.

Man påverkas enormt mycket av sin omgivning vare sig man vill det eller inte. Kroppsfixering är inte bra och många kan må riktigt dåligt av att inte kunna nå upp till dessa ideal. Främst då bland tonåringar då det brukar vara som viktigast att vara "bra" och att känna att man "duger".

Det är lätt att säga att det är en tjockis som inte orkar träna som yttrar sig om något sådant, men en viss poäng har personen.

Men det är väl inte samma sak som hets? Det är ju oftast krav man ställer på sig själv, vissa kanske känner en press på att dom borde ställa samma krav på sig själva som andra gör och får ångest över att dom inte gör det, men det kan väl knappast tolkas som att man blir hetsad till något? Hur ofta är det som någon faktiskt påpekar för någon annan att dom "bör" träna?

Man kan ju få ångest över lite allt möjligt som man känner att man "borde" göra men som man inte gör och det kan man ju inte skylla på andra.

Dock kan jag förstå hennes situation med kickoffen, men det ser jag som ett uselt val av företaget hon jobbar på att ha någon slags träningskickoff och inte som någon form av samhällshets.

filmjölk
2013-01-29, 18:15
Träningshets är bra mycket mer sunt än karriärshets iaf. Jag blir glad ända in i själen när jag får intrycket av att någon lever för träning, det innebär en person färre som lever för jobbet.

Amfksp
2013-01-29, 18:16
Träningshets är bra mycket mer sunt än karriärshets iaf. Jag blir glad ända in i själen när jag får intrycket av att någon lever för träning, det innebär en person färre som lever för jobbet.

En PT som träningshetsar då :cool:

filmjölk
2013-01-29, 18:21
En PT som träningshetsar då :cool:

:/ Då imploderar universum.

mattepatte
2013-01-29, 18:22
Jag tycker det är allt runt omkring träning som har gått för långt, för länge sedan var det så jävla naturligt att träna, att bara vara med i ett fotbolls lag, jogga lite på fritiden etc.
Men nu ska allt jävla ***** *** fan dokumenteras överallt i bloggar, på hemsidor och löpsedlar, "så skaffar du drömkroppen", "kom igång efter nyår".

I omklädningsrummet på gymmet "tar du protein? tar du EAA? Tar du kreatin? Tar du effedrin? Tar du anabola?

Folk ska ha de hippaste träningskläderna annars funkar det inte, träningstrender som går och kommer, folk som tränar bara för att det är inne, folk som tränar crossfit i en månad för att det är inne, nästa gång kör de yoga pass tre månader för att det är inne.

Folk med sina äckliga jävla komplex, vuxna människor som mår dåligt av att andra är slankare en dem.

Jag ska springa ett visst lopp i år som många andra också kommer göra, för min egna jävla skull, kommer inte skriva om det på facebook och kommer inte köpa nya fräcka skor att jogga i för att springa det.

Tycker det är så sjukt att det inte bara kan vara naturligt att träna, lika naturligt som det är att sova och äta, dieter fram och tillbaks, ena månaden är det LCHF, andra är det tvärt om, okunskap överallt.

För 10 år sedan visste alla vad som var onyttigt, alla visste att det var ohälsosamt att sitta still hela dagen och leva på McDonalds, när jag var 5 år visste jag att godis var onyttigt, jag visste också att det inte var döden att äta lite godis till en film på helgen, när jag var 10 jävla år gammal så märkte jag själv att man mådde piss om man satt hemma hela dagen och bara åt skit.

Men nu är detta glömt, alla är så jävla ner dummade, bara för att diskussioner som dessa som jag själv bidrar till är överallt.

Att folk inte bara kan träna lagom, eller skita i att träna helt, eller träna som ett proffs, för att dom själva vill göra så.
Hoppas grammatiken är hyfsad orkar inte gå igenom detta inlägget.

Snabb edit, för länge sedan fattade alla också när saker gick till överdrift, när träningen tar över någons liv, men nu ska detta diskuteras också, folk sitter i nyhetsprogram, vuxna människor frågar varandra "men kan det inte gå till överdrift med träningen?"
Och detta kan diskuteras i timmar, det är en enkel jävla fråga, ja det kan gå till överdrift! Men låt det inte gå till överdrift då!

Kändisar lägger upp någon bild på sin blogg där dom postar en bild på sin kropp, "jag är överviktig och stolt!!".
Nästa dag är det på löpsedlarna, vad finns ens att diskutera där? Om du är överviktig och stolt klä av dina kläder för din älskare istället.

rooz
2013-01-29, 18:24
Herregudars....

Vissa knarkar för att fly verkligheten, jag kör knäböj.

Ape3
2013-01-29, 18:24
http://www.dn.se/debatt/hogutbildade-lever-langre-i-ett-ojamlikt-halso-sverige

”Högutbildade lever längre i ett ojämlikt Hälso-Sverige”
Publicerad i dag 00:40

Artikelns ingress: "Ny undersökning. Jämlika förutsättningar för hälsa är inskrivet i den svenska hälso- och sjukvårdslagen. Ändå ökar skillnaderna, något som blir särskilt tydligt om man jämför livslängden för grupper med olika utbildning. Vi är oroade och vill ha en diskussion om åtgärder som kan bromsa den här utvecklingen, skriver fyra professorer i Stockholm."

Individens fria val är jobbigt och mer utbildning = du lever längre.

jflycore
2013-01-29, 18:25
Precis!

Man väljer ju att gå olika stigar i livet, och kommer man fel och förhoppningsvis har lite självinsikt så vet man vad man ska göra.
Jag anser att alla får göra precis vad fan dom vill med sitt liv, så länge man inte klagar på det eller på hur andra lever sitt liv.

Är du tjock, så ska du inte klaga på någon annan som lever för träning och att vara hälsosam.
Och detsamma om du kanske är otroligt hälsosam och i riktigt bra form, klaga inte då på någon som är just tjock. Det kan ju ligga mkt bakom det...
Men det handlar ju i slutändan om lite självinsikt och ta vara på sitt liv hur det än ser ut.

Det är lite som några kloka ord, "Älskar du inte dig själv, kan du inte heller älska någon annan."

Kanske en sanning med en viss modifikation. Men ändå.

Det finns egentligen inga hinder för hur bra du vill att ditt liv ska vara eller hur bra du ska må över dig själv.

shadowfire
2013-01-29, 18:29
Var ju en tidningsartikel som föranledde det där som jag läste, men orkar inte gräva fram den.

Kan tycka att det ibland går till överdrift vad folk outtar i sociala medier om sin träning.

"Idag ska jag träna ben, b00m!!"
"Nu har jag varit o tränat ben, b00m!"
"Redan träningsvärk för att jag idag har tränat ben, b00m!"

Jaja vi vet att du är duktig som har tränat ben. Idag igen.
Det blir lite som Kalle Kula 2,5 år som är stolt över att ha skippat pottan.

timoat
2013-01-29, 18:29
I jämställdhetens Sverige ska minsjäl ingen få vara mer vältränad än nån annan! Man får vara högst lika bra som den som är sämst, annars mår den personen dåligt. Sjukt för fan.

Innan hade facebook en bra inställning som hette "Hide all updates by" så slapp man se irriterande uppdateringar. Nu verkar den vara borta tyvärr.

gratefuldead
2013-01-29, 18:32
Men det ligger ju helt i personens makt att ta sig ur den jobbiga situationen. Ingen blev tjock bakom sin egen rygg, för att citera Ricky Gervais.

Det är lite farligt att tänka i sådana individualistiska banor. Som i Tyskland under andra världskriget, ingen ville bli nazist och mörda men alla blev det. Omgivningen har en stor påverkan. Ensam är inte stark.

Jag menar dock inte att man avsäger sig helt och hållet det egna ansvaret för en viss del ligger på en själv. Men omgivningen har som sagt en stor påverkan och det måste man ta hänsyn till och inte ignorera.

Men det är väl inte samma sak som hets? Det är ju oftast krav man ställer på sig själv, vissa kanske känner en press på att dom borde ställa samma krav på sig själva som andra gör och får ångest över att dom inte gör det, men det kan väl knappast tolkas som att man blir hetsad till något? Hur ofta är det som någon faktiskt påpekar för någon annan att dom "bör" träna?

Man kan ju få ångest över lite allt möjligt som man känner att man "borde" göra men som man inte gör och det kan man ju inte skylla på andra.

Dock kan jag förstå hennes situation med kickoffen, men det ser jag som ett uselt val av företaget hon jobbar på att ha någon slags träningskickoff och inte som någon form av samhällshets.

Det finns många dimensioner av detta och man kan tolka det på olika sätt. Jag tycker absolut att man kan tolka det som hets. Omgivningen har en otroligt stor påverkan på oss om vad vi gör och hur vi mår.

Vart kommer i sådana fall dom ställda kraven ifrån? Det är inte något som föds ur intet, det kommer i dom flesta fallen ifrån omgivningen skulle jag säga, åtminstone i det här fallet. Vi skulle exempelvis kanske inte kamma håret om vi inte visste med oss att vi inte såg bättre ut av att göra det? Min poäng är att det är på något sätt en yttre påverkan (omgivningen) som får oss att göra det.


Träning i sig är ju absolut inget fel och det är något alla borde göra. Men, man ska inte må dåligt av att inte göra det vilket jag hoppas att det är Weidmo Uvell menar.

Ronn
2013-01-29, 18:33
Fast det som triggade den här diskussionen var väl ändå en tjej som var med på en kickoff där man gjorde olika fysiska utmaningar, en kickoff upplevs ofta som ett tvång där man måste delta så det är klart att det upplevs som en hets i sammanhanget, dåligt val av kickoff i min åsikt men man ska nog inte tolka det utanför sitt sammanhang.

Silencer
2013-01-29, 18:35
Avundsjuka människor, what else is new? Alltid ska det gnällas på de som faktiskt sliter och ÅSTADKOMMER något i livet. Oavsett om man är rik, vältränad eller vad det nu må vara så ska alla som inte har samma framgång gnälla!

timoat
2013-01-29, 18:36
Det är lite farligt att tänka i sådana individualistiska banor. Som i Tyskland under andra världskriget, ingen ville bli nazist och mörda men alla blev det. Omgivningen har en stor påverkan. Ensam är inte stark.

Jag menar dock inte att man avsäger sig helt och hållet det egna ansvaret för en viss del ligger på en själv. Men omgivningen har som sagt en stor påverkan och det måste man ta hänsyn till och inte ignorera.



Men det är ju det lata människor gör, ifrånsäger sig ansvaret. Man kan ju vända på det också, ensam MÅSTE vara stark, annars blir alla nazister. Man kan inte skylla på "alla andra", man måste ta ansvar för sina egna handlingar, vems annars liksom?

Everest
2013-01-29, 18:41
Svårt för vissa att acceptera att nåt som är väldigt ångestladdat för dom kan vara en extrem passion för en annan....

z_bumbi
2013-01-29, 18:43
Följande citat från hennes artikel får det dock att låta som att hon snarare skäms för sin kropp och prestation.

Jag tycker snarare det låter som en aningen dåligt planerad kick-off.

"Idag ska jag träna ben, b00m!!"
"Nu har jag varit o tränat ben, b00m!"
"Redan träningsvärk för att jag idag har tränat ben, b00m!"

Jaja vi vet att du är duktig som har tränat ben. Idag igen.

Du glömde att de använt 7 stycken namngivna kosttillskott vid det träningspasset. :D

Fatalist
2013-01-29, 18:44
Hahahaha herregud. :)

Ang. högutbildade lever längre: japp. Högutbildade är oftare nöjda med sina yrken. Högutbildade är oftare nöjda med sina löner.

Men ja, det är såklart orättvist att det finns människor som lägger ner tid och energi på träning, plugg och sånt där som ingen ska behöva göra i ett jämlikt samhälle.

Ronn
2013-01-29, 18:45
Vart kommer i sådana fall dom ställda kraven ifrån? Det är inte något som föds ur intet, det kommer i dom flesta fallen ifrån omgivningen skulle jag säga, åtminstone i det här fallet. Vi skulle exempelvis kanske inte kamma håret om vi inte visste med oss att vi inte såg bättre ut av att göra det? Min poäng är att det är på något sätt en yttre påverkan (omgivningen) som får oss att göra det.

Är det viktigt då? Det kommer alltid finnas rådande ideal, huvudsaken är väl att det ändå är OK att man upplever ideal man inte kan leva upp till, att man kan bli accepterad av omgivningen ändå, vilket jag tycker att man i stor allmän utsträckning blir i vårt land. Finns säkert en hel del länder där det inte fungerar så, om du inte lever upp till idealen (inte bara kroppsliga) så är du skit värd i mångas ögon ungefär, tänker t.ex. på USA.

Sen har ju människor ofta ångest för att dom inte lever upp till olika saker men det är ju oftast något som kommer inifrån snarare utifrån.

mattepatte
2013-01-29, 18:47
Tror inte alla som tycker att "träningshetsen" har gått för är avundsjuka som ni får det att låta som.

Är denna kille avundsjuk?

Om ni läser hans senaste.

http://www.leangains.com/

Det finns faktiskt överviktiga som mår bra som skiter fan i hur andra vältränade människor lever, en hel del kan jag tänka mig, sen finns det till och med överviktiga sopgubbar som även de är lyckliga.

Man kan få tycka att träningshetsen har gått för långt ändå, man kanske ens inte behöver vara så bitter för att tycka så.

Så finns det ju även en hel drös människor som mår dåligt då de ser folk som är mer vältränade.

Zorgus
2013-01-29, 18:49
Det har ju under en tid varit ett antal artiklar i DN om "den nya träningshetsen" där några journalister försökt piska upp stämningen. De har inte lyckats speciellt bra, då det enbart verkar vara de själva som anser det vara en "hets". Att skylla sig eget dåliga samvete på andra är aldrig rätt.

Duran
2013-01-29, 18:50
Jag kunde inte se klippet men jag läste bloggen. Jag känner inte av någon hets alls utifrån. Jag vet att jag mår dåligt om jag inte tränar, därför fortsätter jag. De allra flesta av mina vänner är träningsfria men jag känner mig i princip aldrig nerklankad för att jag tränar eller avstår från godis/viss mat/alkohol i perioder. Kanske är det för att jag är mån om att inte låta anklagande mot mina vänner som inte tränar och som känner sig lite plufsiga. Kanske snackar de skit bakom min rygg. Couldn't care less. Men jag skulle verkligen inte uppskatta en träningskickoff och jag kan tänka mig hur jobbigt det skulle vara om jag kände mig tjock och skämdes över min kropp. Ungefär som att tvingas gå till jobbet i bikini och va med i en sån där hemsk dagislek där man ska byta kläder och kuta med ägg i en sked medan alla ser om man snubblar och misslyckas.

Sparven från Minsk
2013-01-29, 18:53
Tjockisen till vänster var nog mest bitter och avundsjuk.

Men fröken Ice...bli min! http://www.desismileys.com/smileys/desismileys_6784.gif (http://www.desismileys.com/)

Tolkia
2013-01-29, 20:05
Jag tycker snarare det låter som en aningen dåligt planerad kick-off.
+1. Jag håller med alla som någonsin yttrat åsikten att en bra kick-off (för en arbetsplats där gruppen med stor sannolikhet inte är hundraprocentigt homogen) inte nödvändigtvis är = det chefen, eller personen som fick uppdraget att planera kick-offen tycker är ballt att göra. Arrangemang som leder till att den ena halvan av gruppen, medvetet eller omedvetet, förnedrar den andra är sällan skitlyckade. Jobbet och kompisgänget är olika saker.

Personligen stördes jag inte alls av artikelserien i DN, som f.ö. tog upp just detta med misslyckade kick-offer. Men då tycker jag också att det finns en hel del poserande och show off kring träning som är ganska tröttsamt, så jag är knappast objektiv. Det skall tilläggas att min uppfattning inte är att det är de personer vars träning är den största delen av livet som låter mest.

Att man reagerar på att någon uttrycker missnöje med att börja skälla personen för tjockis och gaffla om avundsjuka får ju mig att undra vad det är som är så hotfullt med att någon inte liksom ba guuuuud va duktig du är som tränar!!! men det kanske bara är jag.

Okej
2013-01-29, 20:11
+1. Jag håller med alla som någonsin yttrat åsikten att en bra kick-off (för en arbetsplats där gruppen med stor sannolikhet inte är hundraprocentigt homogen) inte nödvändigtvis är = det chefen, eller personen som fick uppdraget att planera kick-offen tycker är ballt att göra. Arrangemang som leder till att den ena halvan av gruppen, medvetet eller omedvetet, förnedrar den andra är sällan skitlyckade. Jobbet och kompisgänget är olika saker.

Personligen stördes jag inte alls av artikelserien i DN, som f.ö. tog upp just detta med misslyckade kick-offer. Men då tycker jag också att det finns en hel del poserande och show off kring träning som är ganska tröttsamt, så jag är knappast objektiv. Det skall tilläggas att min uppfattning inte är att det är de personer vars träning är den största delen av livet som låter mest.

Att man reagerar på att någon uttrycker missnöje med att börja skälla personen för tjockis och gaffla om avundsjuka får ju mig att undra vad det är som är så hotfullt med att någon inte liksom ba guuuuud va duktig du är som tränar!!! men det kanske bara är jag.

Att bara håll käften går inte bara lika bra, men också bättre. Alternativen består inte enbart av hata eller älska förstår du...

Tolkia
2013-01-29, 20:12
Att bara håll käften går inte bara lika bra, men också bättre.
Jo, det är därför jag undrar vadan det eviga primalskriket.

shadowfire
2013-01-29, 20:23
Jag tycker det är grymt om en elitidrottare åstadkommer något uppenbart bra, spamma gärna min facebook med det osv, men alla dessa - dagligen postade - statusar om träning förstår jag absolut att folk som inte tränar kräks på. JAG kräks på det som ändå tränar och har det som livsstil.

Någon gång då och då, fine, beskriv att dagens pass var rekord blabla, då blir det intressant, men folk som tränar 7 dagar i veckan och gör 21 statusuppdateringar om sina 7 träningar blir verkligen som Åsa 37 som beskriver sonen Olles progress live. Nu gick han på pottan. Nu joddlade han. Nu försökte han nästan gå på händer. Nu har han en mjölktand.

Det är dock kul o se att en del träningsmänniskor kräks på statusuppdateringar om Åsas barn, men själva spammar sociala medier med sina ben och armpass. Hur var det nu med självinsikten.

jflycore
2013-01-29, 20:25
Jag tycker det är grymt om en elitidrottare åstadkommer något uppenbart bra, spamma gärna min facebook med det osv, men alla dessa - dagligen postade - statusar om träning förstår jag absolut att folk som inte tränar kräks på. JAG kräks på det som ändå tränar och har det som livsstil.

Någon gång då och då, fine, beskriv att dagens pass var rekord blabla, då blir det intressant, men folk som tränar 7 dagar i veckan och gör 21 statusuppdateringar om sina 7 träningar blir verkligen som Åsa 37 som beskriver sonen Olles progress live. Nu gick han på pottan. Nu joddlade han. Nu försökte han nästan gå på händer. Nu har han en mjölktand.

Det är dock kul o se att en del träningsmänniskor kräks på statusuppdateringar om Åsas barn, men själva spammar sociala medier med sina ben och armpass. Hur var det nu med självinsikten.

haha WORD!

Det handlar ju om en viss måtta med det man vill "skryta" om, och det förstår man att folk "hatar".. Det gör jag med.

Men apropå det här fallet. Det är helt okej att säga till någon att dom är för hälsosamma och tränar för mkt. MEN NÅDE DIG SOM KALLAR NÅGON FÖR TJOCK!

Ronn
2013-01-29, 20:32
haha WORD!

Det handlar ju om en viss måtta med det man vill "skryta" om, och det förstår man att folk "hatar".. Det gör jag med.

Men apropå det här fallet. Det är helt okej att säga till någon att dom är för hälsosamma och tränar för mkt. MEN NÅDE DIG SOM KALLAR NÅGON FÖR TJOCK!

Va? Har du ens förstått det här fallet? :)

jflycore
2013-01-29, 20:39
Va? Har du ens förstått det här fallet? :)

Jag har inte gått längre tillbaka än bara det här klippet, så nej isåfall.
Jag ger min mening bara utifrån det klippet jag postade.

Men förstått att Rebecca som va med på klippet från början tycker att det är för mkt bakom själva träninghetsen som tex då politiker eller företag hypar det i form om diverse kick-off'er med för mkt fokus på träning och den typen av människor.

Ronn
2013-01-29, 20:49
Jag har inte gått längre tillbaka än bara det här klippet, så nej isåfall.
Jag ger min mening bara utifrån det klippet jag postade.

Men förstått att Rebecca som va med på klippet från början tycker att det är för mkt bakom själva träninghetsen som tex då politiker eller företag hypar det i form om diverse kick-off'er med för mkt fokus på träning och den typen av människor.

Hon kritiserar mer eller mindre hur hennes arbetsgivare agerat men drar också paralleller till vad som signaleras från media och social media, hon kritiserar inte folk som tränar och hon är inte upprörd för att någon kallat henne för tjock.

BigNick
2013-01-29, 20:50
Jag kan tycka att fokus hamnat lite snett på att träna så ofta som det går (gärna 6-7 ggr i veckan och i många fall monsterpass på 1,5h+) och skriva om det så mycket möjligt istället för att försöka få ut så mycket som möjligt av den tid man lägger ner på gymmet. Tycker gymma är jävligt roligt men sålänge man ej elitsatsar känns det ju som man vill lägga ner sin tid på andra saker än bara tillskott, uppdatera instagram/facebook, kolozzeum och gymma. Kan ha fel men känns ju som aldrigvila bidraget enormt till denna trend på gott och ont.

Samtidigt, vem fan är jag att döma andra, är ju upp till var och en, tycker man det är roligt o givande är det ju bara fortsätta leva och andas träning.

jflycore
2013-01-29, 20:59
Hon kritiserar mer eller mindre hur hennes arbetsgivare agerat men drar också paralleller till vad som signaleras från media och social media, hon kritiserar inte folk som tränar och hon är inte upprörd för att någon kallat henne för tjock.

Ja, men allt det där vet jag också.

Jag syftade på saken i helhet.
Att det är många som "klagar" på folk som tränar "för" mycket.
Men att det riktigt fult att istället säga till någon att den bör träna.
Det är ungefär som att säga till någon att den är tjock.

ChrisRiddick
2013-01-29, 21:05
Tycker inte direkt där är någon "hets", däremot en hälsosam "fitnessvåg" som dragit över det västerländska samhället.

Så länge siffrorna för övervikta ökar så kan jag ju tycka att det "hetsas" för lite.

shadowfire
2013-01-29, 21:21
Tycker inte direkt där är någon "hets", däremot en hälsosam "fitnessvåg" som dragit över det västerländska samhället.

Så länge siffrorna för övervikta ökar så kan jag ju tycka att det "hetsas" för lite.
Du är medveten om att en hel del anorektiker numera kallar sig "fitness"?
Säger man att man bantar om man väger 65 kg blir man halshuggen som tjej, men är man fitness är det lugnt o väga 39,5 kg och ligga i frossa de få gångerna mensen kommer.

Viktor_Balck
2013-01-29, 21:36
Hej, jag är tjock och tycker det är upprörande att andra tränar...

Fattade inte riktigt vad hennes problem var? Självklart är det en positiv egenskap att vara aktiv och i god hälsa ur en arbetsgivares perspektiv. Varför skulle det inte vara det?

Förstår inte heller grejen med att det ska vara provocerande att att annat folk tränar eller negativt att man uppmanar till aktiviteter på arbetsplatser..

Hej jag står med min brutala tvättbräda och äger upp alla.

Hennes problem redogjorde väl hon för ganska grundligt? Hon har absolut en poäng tycker jag, men samtidigt är det precis som Helene sa positivt att vi blir mer aktiva i samhället, så det tåls att diskuteras. Med största sannolikhet minskar inte chanserna att få ett jobb om man ser bra ut och är vältränad.

Wzup2u
2013-01-29, 21:39
Du är medveten om att en hel del anorektiker numera kallar sig "fitness"?
Säger man att man bantar om man väger 65 kg blir man halshuggen som tjej, men är man fitness är det lugnt o väga 39,5 kg och ligga i frossa de få gångerna mensen kommer.

true words!

kom ihåg klagandet på mig innan å va liten du e blev fbannad bulkade rejält och träna till 20kg grövre
mobbning samhälle

ChrisRiddick
2013-01-29, 21:48
Du är medveten om att en hel del anorektiker numera kallar sig "fitness"?
Säger man att man bantar om man väger 65 kg blir man halshuggen som tjej, men är man fitness är det lugnt o väga 39,5 kg och ligga i frossa de få gångerna mensen kommer.

då ligger väl problemet hos den som anser det "är lugnt" för en kvinna att väga 39.5 kilo vad hon än kallar det.

shadowfire
2013-01-29, 21:50
då ligger väl problemet hos den som anser det "är lugnt" för en kvinna att väga 39.5 kilo vad hon än kallar det.

Nej problemet ligger i de 259 bloggbesökarna som hejjar på och tycker hon är en förebild, hon är ju en fitnesstjej. Förebild på 39,5 kg. Problemet ligger i att det blir en folkrörelse som kallar allt möjligt för fitness. Kolla bara hur mycket crossfit upprör på detta forum :D

Och nej trenden är inte att vi går mot ett hälsosammare samhälle sett till vikten, trenden är att vi ökar i vikt. Minns dock inte om det var BMI de utgick från i studien eller hur det var, men oavsett vad de mätte på så var faktumet iaf att vi svenskar blir tyngre o tyngre.

ChrisRiddick
2013-01-29, 21:57
Nej problemet ligger i de 259 bloggbesökarna som hejjar på och tycker hon är en förebild, hon är ju en fitnesstjej. Förebild på 39,5 kg. Problemet ligger i att det blir en folkrörelse som kallar allt möjligt för fitness. Kolla bara hur mycket crossfit upprör på detta forum :D

Och nej trenden är inte att vi går mot ett hälsosammare samhälle sett till vikten, trenden är att vi ökar i vikt. Minns dock inte om det var BMI de utgick från i studien eller hur det var, men oavsett vad de mätte på så var faktumet iaf att vi svenskar blir tyngre o tyngre.

Jo men man kan ju inte ranka ner på ett bra koncept bara för att den breda massan oftast kör det i skiten.
Förr eller senare missbrukas allting. Folk kan helt enkelt inte släppas utan uppsikt. crossfit är ett utmärkt exempel på det. strävan efter diskbråk i ordnade former, suck.

EDIT: det var ju det ja skrev, så länge samhället blir fetare och fetare tycker jag inte "hetsen" är speciellt överdriven. sen att det missbrukas gör ju inte det grundläggande konceptet sämre.

Matsa
2013-01-29, 22:03
Att en kickoff som alla förväntas delta i innehåller moment som alla inte är fysiskt redo för tycker jag är dåligt. Däremot ser jag inget fel med att man delar ut fruktkorgar till de som springer tjejmilen och sådana saker, det är ju valfria aktiviteter och alla på arbetsplatsen måste inte gilla dem. Så länge några uppskattar det är det väl bara bra? Vi hade en idrottsdag med cuper i t.ex fotboll och innebandy på mitt förra jobb, det var skitkul och de vinnande lagen fick någon sorts pris. De som inte deltog fick vara med och heja eller som funktionärer, sedan hade vi middag och prisutdelning på kvällen. Sådant är kul, fast man kan ju variera med lite aktiviteter som passar sådana som inte tränar också.

Hos vissa? Självklart, bara att läsa valfri träningsdel i kolozzeum och du hittar drösvis med människor som mår riktigt illa över deras träning, knappast en vidare sund livsstil.

Nu verkar du prata om något annat. Att massor av människor har en osund inställning till sin träning tycker jag du har rätt i, men klippet handlade ju om att träningshetsen skapar problem för de som inte tränar.

Latissimus Dorsi
2013-01-29, 22:03
Jag blir förbannad och extremt provocerad, är jag ensam?

Matsa
2013-01-29, 22:15
Jag blir förbannad och extremt provocerad, är jag ensam?

Jag är provocerande och finner detta förbannat.

feyin
2013-01-30, 09:37
Jag blir ocksa förbannat provocerad.

eiri
2013-01-30, 10:09
herregud vilken bitterfi**a

Alexton
2013-01-30, 10:40
Bättre än att ha en slappvåg gå in över väst, fitnessvågen är helt underbar sett ur ett samhällsperspektiv. Är du överviktig eller inaktiv ska du känna press att röra dig eftersom både du och samhället tjänar på det.

Lazy bums kan få gnälla hur mycket de vill sen när de är 50 år med krämpor ska jag jogga förbi lätt på foten och slå en krabba.

Knatcharn
2013-01-30, 12:39
http://www.quotesvalley.com/images/05/everybody-pities-the-weak-jealousy-you-have-to-earn.jpg

Om de hatar gör du rätt

tp_88
2013-01-30, 12:53
Ok, jag orkade se 5 sekunder tills Jihde parafraserar någon som skrivit en artikel om att träning riskerar att skapa ett "vi och dom"-samhälle.

Finns det NÅGOT nu för tiden som inte är diskriminerande, kränkande och gud vet vad? Ja, det är en skitsak, men jag blir så förbannat matt av all dynga.

ARMSTARK
2013-01-30, 12:58
På min arbetsplats är det, med några få undantag, så att de som tränar och äter hälsosamt är glada pigga och aldrig sjukskrivna. Medans de som är feta och lever ett osunt liv är griniga och negativa till allt, och dessutom sjukskrivna hela tiden.
Undrar varför arbetsgivarna börjar uppmuntra folk till en hälsosammare livsstil? *jorgen*

Zorgus
2013-01-30, 13:00
Det finns faktiskt evolutionära anledningar till att "vi och dom" existerar. Det kan man bara inte rucka på så där enkelt. Visst, man kan flumma runt med att det enbart borde finnas "vi", men det är mer en teoretisk diskussion..tror aldrig vi kommer dit.

AronP
2013-01-30, 13:02
I ett samhälle där fetma skenar iväg och hela samhället arbetar för att bromsa den effekten så är det väl rätt så naturligt att en viss "hets" kring träning uppstår. Damen framstår ju mest som att hon har dåligt samvete för att hon inte tränar.

Och uppmuntring till träning är ju en investering för arbetsgivare.

micke81
2013-01-30, 13:50
nu har jag ignorerat att titta på källan för denna tråd men antar av innehållet i denna tråd att detta inte kan falla under träningshetsande. mitt intryck och uppfatting i frågan är att så kallade kickoffer bör innehålla upplevelser där folk får uppleva utmaningar utöver det som ingår i det vardagliga livet,kan inte tänka mej att detta skulle vara något negativt,snarare något possitivt,genom att ge sej i kast med en aktivitet man inte har någon större erfarenhet av och med största sanolikhet upptäcka att man kan bara man vill så kan det vara posstivt för deltagarna och deras syn på framtida vardagsutmaningar.

Ronn
2013-01-30, 14:00
nu har jag ignorerat att titta på källan för denna tråd men antar av innehållet i denna tråd att detta inte kan falla under träningshetsande. mitt intryck och uppfatting i frågan är att så kallade kickoffer bör innehålla upplevelser där folk får uppleva utmaningar utöver det som ingår i det vardagliga livet,kan inte tänka mej att detta skulle vara något negativt,snarare något possitivt,genom att ge sej i kast med en aktivitet man inte har någon större erfarenhet av och med största sanolikhet upptäcka att man kan bara man vill så kan det vara posstivt för deltagarna och deras syn på framtida vardagsutmaningar.

En kickoff är en aktivitet där ett team av något slag ska lära känna varandra, själva aktiviteterna man utför på en kickoff är underordnat att man lär känna varandra så en kickoff kan vara något så enkelt som att träffas tillsammans och äta middag ihop men ofta är det någon form av lek eller rolig aktivitet, inte ofta någon extrem aktivitet.

Om en kickoff har ett sånt tema att den får en del av deltagarna att känna sig olustiga och egentligen inte vill medverka har man ju misslyckats med uppgiften.

Mollestam
2013-01-30, 15:28
Varför är det bara tjockisar som pratar om "träningshets"? De vet ju ändå inget om träning.

Exdiaq
2013-01-30, 16:25
Jag är mest konfunderad över hur pass innehållslöst liknande program kan vara och hur de ändå kan fylla ut tiden med sammanhängande meningar. Det är jag imponerad utav.

Duran
2013-01-30, 16:27
Varför är det bara tjockisar som pratar om "träningshets"? De vet ju ändå inget om träning.

Hur menar du? Man kan träna och vara tjock. Man kan känna av hets från samhället att göra något som man saknar kunskap om.

Latissimus Dorsi
2013-01-30, 16:29
Varför är det bara tjockisar som pratar om "träningshets"? De vet ju ändå inget om träning.

+1 :) Min oraffinerade åsikt skulle jag åka på en permaban för, så håller mig borta från att försöka formulera mig..

Amfksp
2013-01-30, 16:29
Hur menar du? Man kan träna och vara tjock. Man kan känna av hets från samhället att göra något som man saknar kunskap om.

Då bör man jobba på sitt självförtroende, inte jobba på att kalla andra fanatiker.

Latissimus Dorsi
2013-01-30, 16:32
Då bör man jobba på sitt självförtroende, inte jobba på att kalla andra fanatiker.

Exakt. Typ bu hu hu jag är en tjockis, orkar inte träna nu ska jag klanka ner på alla de som de facto tränar och påstå att alla dem är bovar. Om denne överviktige person lägger upp bild på en tårta som han eller hon gjort så är de fullständigt rimligt. Om sen jag lägger upp en bild på en dubbel bicce på facebook, så är det en jävla katastrof och jag uppmanar till revolution och fryser ut alla män och kvinnor som inte jobbar.

Duran
2013-01-30, 16:36
Då bör man jobba på sitt självförtroende, inte jobba på att kalla andra fanatiker.

Jag förstår inte hur Mollestam menar, vad har kunskap om träning att göra med om man känner att omgivningen hetsar en att träna? Jag kanske inte hänger med eftersom jag inte kunnat se klippet. Är klagomålet att andra hetsar till träning enbart genom att träna "för mycket" själva?

Lachrillo
2013-01-30, 16:40
Varför är det bara tjockisar som pratar om "träningshets"? De vet ju ändå inget om träning.

+1 vet man inte vad det handlar om varför ha en åsikt? ( eller rättare sagt, varför slänga sin åsikt på andra )

Solros
2013-01-30, 16:49
Instämmer!
Problemet här i västvärlden är att vi tränar för mycket och är för aktiva!

Robbmeister
2013-01-30, 16:59
Instämmer!
Problemet här i västvärlden är att vi tränar för mycket och är för aktiva!

+1. Det är inte sunt.

LoveMachine
2013-01-30, 17:01
Jag vet inte om jag skulle kalla det för träningshets men det ligger en del i det som personen skriver. Då pratar jag inte om kick-off aktiviteterna. Framför allt så här års så är det en bantningsbilaga var och var annan vecka. Vissa tidningar, ofta inriktade till kvinnor, har ju också ganska friskt med sånna artiklar fast under namn som hitta balansen, detox eller någon annan dagsaktuell formulering.

Den andra aspekten är ju det som också nämns, det eviga Facebook updaterandet. En viss kategori av människor i min omgivning rapporterar före och efter varje träningspass, ibland även lite senare på kvällen. Det tycker till och med jag som tränar 3-5 gånger i veckan ofta mest känns uppmärksamhetssökande. Ibland undrar jag om det är träningen eller Facebook-uppdateringen som är viktigaste. Jag försöker att hålla sånt i min journal eftersom de som kan tänkas snubbla in där och läsa har ett intresse av träning.

Så varför "är det bara tjockisar" som upplever denna träningshets. Tja till att börja med så är det väl en lågoddsare att det är där det tränas minst. Då är det lätt att få dåligt samvete och känna sig utpekat när alla andra minnsan tränar. Detta oavsett om det var avsikten. Jag skulle nog vilja påstå att alla gå-ner-i-vikt-artiklar och uppdateringar gör ganska lite för motivationen eller förmågan att träna om man inte redan har ett intresse. Man predikar nog mest för de redan frälsta.

ChrisRiddick
2013-01-30, 23:00
Haha va fan, har inte tittat på klippet tidigare förrän nu.

Hon tjockisen får det att låta som om där är massa nissar på gymmet som går där och lider pga ett "grupptryck" från samhället. snälla nån.

sen är det väldigt svårt att ta henne på allvar när hon klankar ner på träning, när hennes enorm dubbelhacka guppar upp och ner.

Phil Heath
2013-01-30, 23:08
Haha va fan, har inte tittat på klippet tidigare förrän nu.

Hon tjockisen får det att låta som om där är massa nissar på gymmet som går där och lider pga ett "grupptryck" från samhället. snälla nån.

sen är det väldigt svårt att ta henne på allvar när hon klankar ner på träning, när hennes enorm dubbelhacka guppar upp och ner.

Hahahahaha:d:hbang:

Sniggel
2013-01-30, 23:29
Ok, jag orkade se 5 sekunder tills Jihde parafraserar någon som skrivit en artikel om att träning riskerar att skapa ett "vi och dom"-samhälle.

Finns det NÅGOT nu för tiden som inte är diskriminerande, kränkande och gud vet vad? Ja, det är en skitsak, men jag blir så förbannat matt av all dynga.

Våga för fan inte tycka om det du gör för då trampar du någon på tårna! :D

shadowfire
2013-01-30, 23:35
Våga för fan inte tycka om det du gör för då trampar du någon på tårna! :D

Ja eller så bufflar du med allt du gör o trampar folk på tårna och larvar bort det genom att dra kränkt-kortet. Börjar bli lika vanligt som att folk blir kränkta. Ödmjukhet [tm] och respekt [tm] kommer snart bara stå i historieböckerna som något man gjorde på 90-talet och som smittade av sig i början på 2000-talet. :)

Sniggel
2013-01-30, 23:39
Ja eller så bufflar du med allt du gör o trampar folk på tårna och larvar bort det genom att dra kränkt-kortet. Börjar bli lika vanligt som att folk blir kränkta. Ödmjukhet [tm] och respekt [tm] kommer snart bara stå i historieböckerna som något man gjorde på 90-talet och som smittade av sig i början på 2000-talet. :)

Det är viss gradskillnad. Jag förstår vilket fenomen du pratar om tidigare i tråden också. Det kan jag också bli illamående över. Men skulle inte vilja kalla det hets. Jag ser det som mitt ansvar att ignorera statusuppdateringar jag stör mig på.
Sen visst finns det inlägg som är direkt respektlösa. Finns en del exempel i den här tråden t ex.
Jag syftar väl mest på de äckligt positiva och "oj vad jag känner mig duktig"-aktiga inläggen. Låt folk få hålla på o tramsa så. Deras lycka över att känna sig duktiga är mer värd än den "förlust" i välmående vissa (inkl t ex mig) upplever av att läsa inläggen.

shadowfire
2013-01-30, 23:48
Men har det inte gått för långt inom träningsvärlden, seriöst?
Mm, folk pratar om rädsla för muslimer o blablabla...
Religion vad gäller tro på gud har blivit överkört under 2000-talet av

crossfit
styrkelyft
LCHF
jagtränarochifrågasätterdudetdördu
etc etc

Kom inte å ifrågasätt min träning om du har dubbelhaka!!!11 .. osv
Ge en rispåse till en LCHF'are och du blir stenad.
Påpeka att en styrkelyftare nästan tränar som på ditt lokala crossfitgym och du blir stenad (igen).

Min poäng är att vi som gillar att träna ibland har en tendens att bli lite väl rabiata vad gäller att försvara det vi håller på med och smutskasta minsta lilla motargument eller kritik. Det finns nog ett antal som borde kamma luggen både en och två gånger. Det finns rejäla sekt-tendenser inom flera kost- och träningskategorier numera och du milde om någon vågar kritisera endera. Stenad ska den bli! :D

rajjan_dammit
2013-01-30, 23:56
Jag tycker det är bra att hon är avundsjuk, då myser jag lite extra. Precis som när någon berättar hur fult det är med muskler och hur onödigt och farligt det är att träna hårt.

Latissimus Dorsi
2013-01-31, 00:03
Men har det inte gått för långt inom träningsvärlden, seriöst?
Mm, folk pratar om rädsla för muslimer o blablabla...
Religion vad gäller tro på gud har blivit överkört under 2000-talet av

crossfit
styrkelyft
LCHF
jagtränarochifrågasätterdudetdördu
etc etc

Kom inte å ifrågasätt min träning om du har dubbelhaka!!!11 .. osv
Ge en rispåse till en LCHF'are och du blir stenad.
Påpeka att en styrkelyftare nästan tränar som på ditt lokala crossfitgym och du blir stenad (igen).

Min poäng är att vi som gillar att träna ibland har en tendens att bli lite väl rabiata vad gäller att försvara det vi håller på med och smutskasta minsta lilla motargument eller kritik. Det finns nog ett antal som borde kamma luggen både en och två gånger. Det finns rejäla sekt-tendenser inom flera kost- och träningskategorier numera och du milde om någon vågar kritisera endera. Stenad ska den bli! :D

Extremister finns det inom allt. Majoriteten av oss tränade bryr sig inte alls.

Men när en person som antagligen aldrig gjort något pulshöjande i sitt liv ska komma och klanka ner på folk som faktiskt gör något bra av sina liv och lever sunt då bränner jag mina proppar. Hon får leva hur fan hon vill, och då ska hon ge fan i folks hobbys på fritiden.

Sniggel
2013-01-31, 00:06
Men har det inte gått för långt inom träningsvärlden, seriöst?
Mm, folk pratar om rädsla för muslimer o blablabla...
Religion vad gäller tro på gud har blivit överkört under 2000-talet av

crossfit
styrkelyft
LCHF
jagtränarochifrågasätterdudetdördu
etc etc

Kom inte å ifrågasätt min träning om du har dubbelhaka!!!11 .. osv
Ge en rispåse till en LCHF'are och du blir stenad.
Påpeka att en styrkelyftare nästan tränar som på ditt lokala crossfitgym och du blir stenad (igen).

Min poäng är att vi som gillar att träna ibland har en tendens att bli lite väl rabiata vad gäller att försvara det vi håller på med och smutskasta minsta lilla motargument eller kritik. Det finns nog ett antal som borde kamma luggen både en och två gånger. Det finns rejäla sekt-tendenser inom flera kost- och träningskategorier numera och du milde om någon vågar kritisera endera. Stenad ska den bli! :D

Båda fenomenen existerar nog. Dels arrogans där man uttrycker hur mycket bättre man är än andra. Men även AW-ing från folk som gillar det de gör, som inte är menad som hets men som självklart kan uppfattas så av individer som är lättstötta.

Tolkia
2013-01-31, 07:30
Jag tror inte att det handlar bara om AW:ing. Min uppfattning är att det är ganska vanligt att det sida vid sida med marknadsförandet av den egna träning också ligger in ett illa dolt förakt för alla som inte gör som man själv gör, parat med dålig förståelse för att alla inte har samma förutsättningar. En klassiker här är ju trådarna som kommer när folk som för första gången fått ett fast jobb upptäcker hur mycket svårare det kan vara att hinna träna när man inte längre själv är herre över sin tid, och att det där "jamen det är ju bara att ta sig i kragen och GÖRA det" inte är så enkelt som man trodde när man var student med tio timmar bunden undervisning i veckan. En anna klassiker är håntrådarna som kommer när random tjockis synts i media, omg barn till folk med över 8% i kroppsfett borde tvångsomhändertas etc. etc. I en tråd som den här syns det väl hur det att vara "tjock" och "slapp" blir synonymt med att vara korkad och föraktlig, och typ den värsta förolämpning man kan ge någon, inte sällan helt utan koppling till åsikten det gäller. (Blir en korkad åsikt mer korkad för att personen som har den är tjock?)

Det här är inget Kolospecifikt. Det är garanterat inte bara jag som hört hur man t.ex. i fikarummet på arbetsplatsen sensationistiskt berättar hur man sett random fet person köpa MUNKAR (omg!) och ja, det är ju verkligen inte konstigt att han/hon ser ut på det sättet med de matvanorna blah blah och så fick vi övriga känna oss bättre, för att vi åtminstone inte är som han/hon.

Det verkar finnas ett stort behov av att inte bara förhärliga sig själv och tigga bekräftelse (attentionwhorea), utan också av att distansera sig från alla som är "sämre" än en själv för att på detta sätt framstå som ännu bättre. Tack Herre, för att jag är en fantastisk farisé och inte som den där syndige tullindrivaren, typ. Jag förstår mycket väl om man kan känna sig hetsad eller betraktad som mindre värd då.

Åter skall noteras att åtminstone jag ser mest av det här beteendet hos personer som ligger i mellanskiktet träningsmässigt och inte, som man kanske skulle frestas att tro, hos de som skiljer sig mest från den föraktade massan. Jag kan förstå att man har ett större behov av att distansera sig från de man inte vill bli likställd med när risken är större att man blir det, men jag har lite svårt att förstå varför man inte nöjer sig med att förhärliga sig själv, utan måste göra det på andras bekostnad. F.ö. lär man ju definitivt inte locka fler till träning/fysisk aktivitet/sin egen sport genom att bete sig på det sättet.

eiri
2013-01-31, 07:37
Hon kanske borde fokusera sig på sin egna "Mat hets" istället.

spoon
2013-01-31, 07:44
Det är bra om folk känner att dom borde träna, folk borde träna. Positivt för hälsan.

Ni som hatar alla era vänner på facebook. Hur har ni valt era vänner?

Sniggel
2013-01-31, 08:32
Jag tror inte att det handlar bara om AW:ing. Min uppfattning är att det är ganska vanligt att det sida vid sida med marknadsförandet av den egna träning också ligger in ett illa dolt förakt för alla som inte gör som man själv gör, parat med dålig förståelse för att alla inte har samma förutsättningar. En klassiker här är ju trådarna som kommer när folk som för första gången fått ett fast jobb upptäcker hur mycket svårare det kan vara att hinna träna när man inte längre själv är herre över sin tid, och att det där "jamen det är ju bara att ta sig i kragen och GÖRA det" inte är så enkelt som man trodde när man var student med tio timmar bunden undervisning i veckan. En anna klassiker är håntrådarna som kommer när random tjockis synts i media, omg barn till folk med över 8% i kroppsfett borde tvångsomhändertas etc. etc. I en tråd som den här syns det väl hur det att vara "tjock" och "slapp" blir synonymt med att vara korkad och föraktlig, och typ den värsta förolämpning man kan ge någon, inte sällan helt utan koppling till åsikten det gäller. (Blir en korkad åsikt mer korkad för att personen som har den är tjock?)

Det här är inget Kolospecifikt. Det är garanterat inte bara jag som hört hur man t.ex. i fikarummet på arbetsplatsen sensationistiskt berättar hur man sett random fet person köpa MUNKAR (omg!) och ja, det är ju verkligen inte konstigt att han/hon ser ut på det sättet med de matvanorna blah blah och så fick vi övriga känna oss bättre, för att vi åtminstone inte är som han/hon.

Det verkar finnas ett stort behov av att inte bara förhärliga sig själv och tigga bekräftelse (attentionwhorea), utan också av att distansera sig från alla som är "sämre" än en själv för att på detta sätt framstå som ännu bättre. Tack Herre, för att jag är en fantastisk farisé och inte som den där syndige tullindrivaren, typ. Jag förstår mycket väl om man kan känna sig hetsad eller betraktad som mindre värd då.


Den här typen av beteende håller jag med om. Men det var inte den jag syftade på och den ser jag mycket mindre av än den andra delen. Den positiva "jag är duktig" utan att antyda att andra är sämre eller dåliga ser jag mycket mer av. Men mina iakktagelser behöer ju inte vara representativa för Sverige såklart.

Åter skall noteras att åtminstone jag ser mest av det här beteendet hos personer som ligger i mellanskiktet träningsmässigt och inte, som man kanske skulle frestas att tro, hos de som skiljer sig mest från den föraktade massan. Jag kan förstå att man har ett större behov av att distansera sig från de man inte vill bli likställd med när risken är större att man blir det, men jag har lite svårt att förstå varför man inte nöjer sig med att förhärliga sig själv, utan måste göra det på andras bekostnad. F.ö. lär man ju definitivt inte locka fler till träning/fysisk aktivitet/sin egen sport genom att bete sig på det sättet.
Definitivt är det folk som tränat ett tag, men inte lika vanligt hos folk som tränat länge.

Barstar
2013-01-31, 08:57
Nu har det kliat i fingrarna länge nog nu.

1. Om du på din arbetsplats känner dig tvingad att delta i frivilliga aktiviteter och prestationer på kickoff trumfar yrkesmeriter och prestationer på arbetet så är det fel på din arbetsplats.
2. Att likställa alla som tränar och säga att de har samma syfte med sin träning går inte, alla som tränar gör det inte för att vara så hälsosamma som möjligt. Min granne vill bli stooor, hans son vill bli världens bästa mma-fighter, min pappa vill återhämta sig från en stroke och jag vill gå ner lite i vikt och bli lite piggare.
3. Folk har alltid skrävlat och kommer alltid att skrävla om vad de gjort, för tillfället görs det mest på facebook, bloggar och twitter. Träning är inget unikt här, skulle lika gärna kunna sagt matlagning, barn, husdjur eller hundra andra saker.
4. debattartikeln är publicerad av Aftonbladet, ett axplock av rubriker från deras hemsida idag (bara första sidan):
- Kickstarta idag - tappa 1 kg i veckan
- NJUT dig i toppform - som Nigella
- Rivstart med LCHF: 5 kilo på 4 veckor
- Stark & snygg med crossfit
- Få koll på din vikt - med BMI-test
- Test: 10 olika nötter (LCHF-expert uttalar sig)
- Tappa 1 kg i veckan med succémetod
- Maten som ökar din förbränning
- Gott och nyttigt på sötpotatis
- Skippade dieter - gick ner 26 kg
- Varning för 15 dolda sockerfällor
- Så tappar du gravidkilona
- Hon är beredd att dö - för bantning
Att då sitta i en TV-intervju och ställa sig frågande om unga kvinnor behöver mer hets för att deras kompisar skriver på facebook att de har joggat blir aningens löjeväckande.

"Träningshetsen" har alltså inte gått för långt. Rebecca Weidmo Uvell har fel, hon är dessutom lite av en hycklare.

:cool:

stafh
2013-01-31, 09:50
Jag tror inte att det handlar bara om AW:ing. Min uppfattning är att det är ganska vanligt att det sida vid sida med marknadsförandet av den egna träning också ligger in ett illa dolt förakt för alla som inte gör som man själv gör, parat med dålig förståelse för att alla inte har samma förutsättningar.
Vad baserar du det pa? Exempel?

En klassiker här är ju trådarna som kommer när folk som för första gången fått ett fast jobb upptäcker hur mycket svårare det kan vara att hinna träna när man inte längre själv är herre över sin tid, och att det där "jamen det är ju bara att ta sig i kragen och GÖRA det" inte är så enkelt som man trodde när man var student med tio timmar bunden undervisning i veckan. En anna klassiker är håntrådarna som kommer när random tjockis synts i media, omg barn till folk med över 8% i kroppsfett borde tvångsomhändertas etc. etc. I en tråd som den här syns det väl hur det att vara "tjock" och "slapp" blir synonymt med att vara korkad och föraktlig, och typ den värsta förolämpning man kan ge någon, inte sällan helt utan koppling till åsikten det gäller. (Blir en korkad åsikt mer korkad för att personen som har den är tjock?)
Var finns de här tradarna? Tror aldrig att jag sett nagon. I den här traden finns det väl bara folks om pekar pa hyckleriet I att hävda att "Den bästa hälsoeffekten får du av att träna måttligt. Kombinera promenader och vardags*motion med att bli svettig och andfådd ett par gånger i veckan. Tränar du mer får du inga fler hälsovinster, det kan rent av ge negativa konsekvenser." och samtidigt klaga pa folk som tränar mer än sa, när man själv är kraftigt överviktig.

rememberence
2013-01-31, 11:40
Nu har det kliat i fingrarna länge nog nu.

Bra inlägg! :bow:

pwnyou
2013-01-31, 12:23
Jag saknar traditionella sunda ideal där människan ska vara stark och frisk.

Vi har de idealen än idag i våra gener och det är därför reklamen ser ut som den gör. Men att massmedier hela tiden ska dalta om diskriminering och skit när svenskar äter för mycket och tränar för lite ser jag bara som irrationellt. Det medierna sysslar med är ungefär som att säga en sak medan kroppsspråket gör något annat. Man kan inte ta bort vår genetik hur mycket de än försöker strukturera oss socialt (glöm inte det, likhetsfeminister).

Å andra sidan så är det kul att se sambanden mellan övervikt, låg utbildning, låg IQ och låg social klass. Det blir en roligare verklighetsbild då, typ som en saga där hjälten och de betydelsefulla är snygga, medan de andra är fula.