handdator

Visa fullständig version : Kombinera MMA och gym till ett vinnande koncept.


patrik747
2013-01-29, 13:56
Hej Kollo!

Tränar MMA på motionsnivå och har sen ett bra tag tillbaka tränat gym, har kört en fyrsplitt som ser ut såhär:
* Rygg/biceps
* Ben/mage
* Bröst/triceps
* Axlar, underarmar och mage

Överlag har jag kört 3x8 på alla övningar, bortsett från dropset på någon enstaka då och då för omväxlings skull.

Nu till själva frågeställningen, hur ska jag göra med min gymträning? Kanske att det känns en smula overkill med gym fyra dagar och MMA två dagar i veckan?
Ska jag istället dela upp kroppen i två, typ överkropp/underkropp och köra två gånger i veckan? Kanske lägga in konditionsträning istället?
Ska jag köra högreps istället för 3x8?

Hur gör ni som tränar MMA eller liknande med Er gymträning?

Jag välkomnar alla inputs och tankar *popcorn*

willtjam
2013-01-29, 13:59
Hur tycker du att det går nu?

patrik747
2013-01-29, 14:05
Hur tycker du att det går nu?

Det funkar ju, men det känns som att det inte kommer vara hållbart att träna så pass mycket tänker jag.
Sen funderar jag på hur jag ska träna, ska jag t.ex. köra högreps (12-16), ska jag köra explosiva rörelser för att få nytta av gymträningen i mma-sammanhang?

Eller ska jag som sagt köra halvkroppspass? Ska jag köra frivändningar och mer såna typer av övningar eller kan jag harva på som jag gjort?

Har inte hållt på med MMA särskilt länge ännu för att kunna utvärdera något.

Kom gärna med inputs *cupid*

Peter.B
2013-01-29, 14:14
Jag kör MMA fyra pass i veckan och styrka två pass i veckan. Låg volym, helkropp och RPT. Tänker att då får jag båda lite explosivitet och styrka med lägre reps och lite uthållighet med de lättare seten med fler reps efteråt.

patrik747
2013-01-29, 14:18
Jag kör MMA fyra pass i veckan och styrka två pass i veckan. Låg volym, helkropp och RPT. Tänker att då får jag båda lite explosivitet och styrka med lägre reps och lite uthållighet med de lättare seten med fler reps efteråt.

Ursäkta min okunnighet, men vad är RPT?
Hur mycket kondition tränar du vid sidan om MMA?

Peter.B
2013-01-29, 14:20
Reverse pyramid :) Det vill säga, jag värmer upp och sen kör jag ett tungt set, följt av ett lättare med fler reps och sen ytterligare ett lättare med fler reps. Jag kör intervallerna 2-4, 5-7, 8-10 men det går såklart att lägga sig var man vill.

Inför match kör jag intervaller i ca 10-15 min innan eller efter styrkan. Annars inget alls.

(Dock borde jag nog köra mer med tanke på att konditionen inte direkt är min starkaste sida).

patrik747
2013-01-29, 21:59
Reverse pyramid :) Det vill säga, jag värmer upp och sen kör jag ett tungt set, följt av ett lättare med fler reps och sen ytterligare ett lättare med fler reps. Jag kör intervallerna 2-4, 5-7, 8-10 men det går såklart att lägga sig var man vill.

Inför match kör jag intervaller i ca 10-15 min innan eller efter styrkan. Annars inget alls.

(Dock borde jag nog köra mer med tanke på att konditionen inte direkt är min starkaste sida).

Ah, då är jag med!
Hur lyfter du, kör du med explosiva rörelser och långsam negativ rörelse? Eller kör du "som vanligt"?

Peter.B
2013-01-29, 22:10
Ah, då är jag med!
Hur lyfter du, kör du med explosiva rörelser och långsam negativ rörelse? Eller kör du "som vanligt"?

Periodiserar lite. Oftast kör jag "som vanligt", då jag alltid försöker ha en så explosiv rörelse som möjligt, den negativa fasen försöker jag inte hålla emot något nämnvärt. Vill jag träna explosiviteten lägger jag till övningar för det, exempelvis frivändningar eller pushpress (den sista är något av en favorit för mig för att få till hårdare slag).

patrik747
2013-01-29, 22:16
Periodiserar lite. Oftast kör jag "som vanligt", då jag alltid försöker ha en så explosiv rörelse som möjligt, den negativa fasen försöker jag inte hålla emot något nämnvärt. Vill jag träna explosiviteten lägger jag till övningar för det, exempelvis frivändningar eller pushpress (den sista är något av en favorit för mig för att få till hårdare slag).

Intressant! Jag har faktiskt börjat lite med frivändningar. Fast mina kanske är lite fusk. Jag gör nog inte hela frivändningen, jag har armarna hängande sen drar jag upp stången och sen trycker med axlarna, sen ner igen.
Berätta gärna hur du kör.

Sen ang. push press, ser ut att vara en bra övning! Har aldrig testat den själv faktiskt. Kör du enligt detta utförande?
http://www.youtube.com/watch?v=h6oQLMcTGTo
Berätta gärna hur du kör push press, känns väldigt intressant då jag inte direkt är någon hard-hitter :)

Hoppas det inte är till besvär!

lemurkungen
2013-01-30, 16:59
Har dragit ner rejält på löpträningen nu under en mindre bulk, så för tillfället är det SL 5x5 (alltså tre pass/vecka) + 5-7 pass thai & kickboxning. Tycker det funkar bra, men kan hända att man är lite väl sliten när vilodagen väl kommer.

Silencer
2013-01-30, 17:09
Det viktigaste är att

1) Välja vad du vill bli bra på, annars kommer du inte bli bra på någonting
2) Om du nu ska kombinera styrketräning med andra idrotter, håll volymen på en sådan nivå att det funkar långsiktigt.

CalleP
2013-01-30, 19:05
Om jag hade varit du hade jag kört 1-2 dagar helkropps pass per vecka.

Kör 10 övningar (1 för varje del)
1 set till att börja med
Öka vikten nästa pass vid 12 reps

Till ex;

Millitärpress
Hantelrodd
Bänkpress
Dips
Chins(handflator mot dig)
Knäböj
Raka marklyft
Vadpress
Valfri magövning (Antar dock att ni kör rätt hårt med det på MMA träningarna så det kan du lika gärna skippa)

Philley
2013-01-30, 19:16
Som någon nämde bestäm dig för vad du vill bli bra på. Jag kör MMA/bjj 3-4 gånger och gym 2-3 gånger och funkar perfekt för mig.
Kör lågreps då det känns som det bästa för mig. Jag ser inte nyttan med högreps, tycker i så fall det är viktigare med kondition.

Althen
2013-01-30, 23:47
Innan körde jag mma/bjj 4-5 gånger i veckan och gym 5 gånger i veckan, men det blev alldeles för mycket och växte dåligt! Nu försöker jag att köra så att det inte blir både mma och gym samma dag, och känns som att det funkar bra och jag lyckas växa rätt bra ändå!

Peter.B
2013-02-01, 11:38
Intressant! Jag har faktiskt börjat lite med frivändningar. Fast mina kanske är lite fusk. Jag gör nog inte hela frivändningen, jag har armarna hängande sen drar jag upp stången och sen trycker med axlarna, sen ner igen.
Berätta gärna hur du kör.

Tror detta kallas en styrkevändning. Jag är ingen expert på det, eller ens speciellt duktig. Så för tekniktips tipsar jag om att fråga andra på forumet. Jag kör också styrkevändningar ibland, men väldigt sällan.

Sen ang. push press, ser ut att vara en bra övning! Har aldrig testat den själv faktiskt. Kör du enligt detta utförande?
http://www.youtube.com/watch?v=h6oQLMcTGTo
Berätta gärna hur du kör push press, känns väldigt intressant då jag inte direkt är någon hard-hitter :)

Hoppas det inte är till besvär!

Jag kan tyvärr inte kolla på videon nu, sitter på jobbet och kommer glömma att svara om jag inte svarar nu :smash: Men det funkar som en militärpress, bara att du skjuter ifrån vikten så hårt och explosivt du kan med benen. När du fått till tekniken kan man ganska fort höja vikten och köra ganska mycket tyngre än i strikta militärpressar.

dluddeckens
2013-02-01, 12:00
När jag körde Thaiboxning seriöst så körde vi styrka 2 ggr i veckan.


Övningarna var:

Få reps, fokus på explosivitet:

Ryck
Frivändningar (med och utan stöt)


Fler reps, fokus på styrka/uthållighet:

Snatches
Chins
Frontböj alt. zerchersquats
Dips

Mycket bålträning också på båda.

Lycka till!

Donkens
2013-02-02, 17:24
Om du vill gå längre än att vara motionär inom MMA, då kanske du ska utöka passen?
Jag körde själv åtminstone 4 thaiboxningspass per vecka, ibland blev det 6. Men såg till att få in 2 dagar styrketräning, underkropp/överkropp.

MMA kan däremot vara lite mer frustrerande för musklerna i överlag, i thaiboxning är det att skutta runt mycket och det tar på bena. Men i MMA så hamnar man oftast i markkamp och det har jag provat och det sätter press på alla möjliga muskler i kroppen.

Om din klubb erbjuder fler dagar att träna och du vill kanske tävla. Utöka till 3 pass per vecka, och 2 styrke. Har själv provat att styrketräna 4 dagar i veckan och köra MMA 2 gånger i veckan, dem 2 dagarna så var MMA - passen direkt efter gympasset. Kan säga till dig att när det kommer till fråga om återhämtning, ja då måste du vara rena diktatorn över dina sängrutiner.

patrik747
2013-02-02, 19:25
Tack för jättebra tips! MMA-träningarna kan faktiskt utökas till 4st träningar per vecka. Det är frivilliga träningar med tränare lördagar och söndagar, utöver de ordinarie träningarna alltså.

Körde gym igår, gick sådär då man har ont i varenda liten muskel av träningsvärk, sparkar och slag *gah!*
Jag körde dock ett helkroppspass, en övning per "del" kan man säga.
Blev såklart två bicepsövningar, svårt att hålla sig :hbang:
Jag körde pyramid(?) på alla övningar, alltså först 5 reps. Sen ökar jag vikten, kör 4, ökar igen, kör 3, ökar igen, kör 2, ökar igen och kör 1.

Det kändes riktigt bra så jag tror jag ska testa det i några veckor och se hur det känns :)

patrik747
2013-02-02, 19:28
Tror detta kallas en styrkevändning. Jag är ingen expert på det, eller ens speciellt duktig. Så för tekniktips tipsar jag om att fråga andra på forumet. Jag kör också styrkevändningar ibland, men väldigt sällan.



Jag kan tyvärr inte kolla på videon nu, sitter på jobbet och kommer glömma att svara om jag inte svarar nu :smash: Men det funkar som en militärpress, bara att du skjuter ifrån vikten så hårt och explosivt du kan med benen. När du fått till tekniken kan man ganska fort höja vikten och köra ganska mycket tyngre än i strikta militärpressar.

Testade dock aldrig denna övning, glömde faktiskt bort det.
Men vad är egentligen skillnaden motför vanliga militärpressar? Är skillnaden att man hjälper med benen?
Har blockat så mycket sparkar med armarna idag så jag vet inte om jag kan hålla en stång ens, men jag ska ta och testa den där.

Hur är skaderisken då man trycker sådär explosivt?
Då tänker jag inte bara i den övningen, utan explosiva rörelser överlag.
T.ex. i bänkpress och knäböj?

MVH Patrik

patrik747
2013-02-02, 19:29
När jag körde Thaiboxning seriöst så körde vi styrka 2 ggr i veckan.


Övningarna var:

Få reps, fokus på explosivitet:

Ryck
Frivändningar (med och utan stöt)


Fler reps, fokus på styrka/uthållighet:

Snatches
Chins
Frontböj alt. zerchersquats
Dips

Mycket bålträning också på båda.

Lycka till!

Tack för svaret!

Som jag skrev ovanför, jag är lite nyfiken på hur stor skaderisken är då man utför övningarna explosivt?

patrik747
2013-02-02, 19:32
Just angående övningen "push press". Ser ut lite som att man kan välja lite själv hur mycket man vill aktivera benen?

Har jag fel?