handdator

Visa fullständig version : Knäböj går ned och höften åt sidan. Problem?


shogunr
2013-01-29, 00:39
När jag går ned i böjen så har min höft en tendens att röra sig åt vänster. Ju längre mot fail ju mer åt vänster går jag tror jag.

Funderat vad det kan bero på och undrar om det kan vara så att mitt vänster knä är väldigt paj (inga korsband och ledband rejält sargat), och då benmuskler brukar bli starkare och kompensera för svagare knät så kan det kanske vara så att jag är starkare i vänsterbenet och därmed går åt vänster.

Är det vanligt att man går ner snett?

Hur som helst. Är detta något problem eller är det bara att fortsätta mata?

Määng
2013-01-29, 04:15
Har ungefär samma problem men min höft rör sig till höger.
Kan säga att inget jag gjort har hjälpt. Har provat nöta på lätta vikter, köra pausböj, olika stance, low bar, high bar, utfall för att få höftkontroll, gluteus övningar för att lära mig aktivera röven you name it.
Just nu kör jag axelbrett stance och matar på, den rör sig lite grann men jag orkar fan inte bry mig längre.

Vizka
2013-01-29, 12:26
Har i princip samma problem... Fast när jag lassar på mer vikt blir det inte så.. Jättekonstigt...

shogunr
2013-01-29, 12:50
Har ungefär samma problem men min höft rör sig till höger.
Kan säga att inget jag gjort har hjälpt. Har provat nöta på lätta vikter, köra pausböj, olika stance, low bar, high bar, utfall för att få höftkontroll, gluteus övningar för att lära mig aktivera röven you name it.
Just nu kör jag axelbrett stance och matar på, den rör sig lite grann men jag orkar fan inte bry mig längre.

Så känns det för mig med, dvs inget kommer hjälpa. Provat och köra lättare för att testa och jag måste gå ner så mycket i vikt så då blir det inte jobbigt, och då lär det inte bli någon progression heller.


Så antar att det inte är så mycket att göra åt.

Har i princip samma problem... Fast när jag lassar på mer vikt blir det inte så.. Jättekonstigt...

Så du menar att det blir mindre om du lassar på mer vikt? Det låter jättekonstigt.

Kul att det är fler som har det problemet i alla fall, vet dock inte om det egentligen är ett problem och det kanske är vanligare än man tror.

exevision
2013-01-29, 13:08
Har liknande problem. Ordentlig spänning i bålen och korrekt hållning av skulderbladen/axlarna gör att det blir lättare att hålla höften rak.

shogunr
2013-01-29, 15:37
Har liknande problem. Ordentlig spänning i bålen och korrekt hållning av skulderbladen/axlarna gör att det blir lättare att hålla höften rak.

Okej får försöka att tänka på spänning i bålen och det. Se om det blir lite lite bättre.