handdator

Visa fullständig version : Vad gör du för att göra världen till en bättre plats?


feyin
2013-01-28, 21:56
Som titeln, Vad gör du för att göra världen till en bättre plats?

Det kan vara triviala saker. Det kan handla om att du aker/akt till Afrika för att arbeta som Läkare Utan Gräns(er).

Tradskaparen ska väl börja. Jag tror att livet i sig inte har nagon mening. Livets mening är nagot för varje individ att skapa. Jag gör allt jag kan för att göra andra människors tillvaro kring mig och därigenom deras tillvaro sa trevlig som möjligt. Det kan handla om ett leende, halla upp dörren, hjälpa damen över vägen, absolut inte dömma nagon, visa sympati och empati ... Hjälpa den som behöver hjälp helt enkelt. Nu kanske nagra här inne tycker att jag säger mot mig själv da jag kan verka rätt otrevlig här inne men dels är det svart att uttrycka sig i skrift och dels Jag jobbar pa det. :-)

Rikard Jansson
2013-01-28, 21:57
Jag finns. :)

Andy.da.wohoo
2013-01-28, 21:57
Försöker hålla mig så trevlig som möjligt, bemöta alla lika bra osv. Gör också försök att uppmuntra andra till att göra detsamma.

feyin
2013-01-28, 21:59
Jag finns. :)
Har du lust att utveckla? =)

Jag är Joe Rogan nörd och därför kontrar jag med
"We're a virus with shoes, okay? That's all we are." - Bill Hicks.

StarkaUlf
2013-01-28, 22:00
Undviker att curla i squat racket.

OnT: +1 på feyin och andy. Försöker vara trevlig och positiv mot folk, hjälpa människor, försöker få kompisar att skratta osv. Vara snel. Ibland kan man göra något som man själv tycker ser/låter dumt/konstigt ut, men om det får folk att skratta och dra på smilbanden, ja då var det värt besväret ;)

eternallord
2013-01-28, 22:14
Försöker så gott jag kan att sprida positiv energi, le mycket, ställa upp för folk, dricksa mycket när jag är ute och äter osv. Kommer på mig själv ibland med att jag hade kunnat göra mer, men jag försöker iallafall.

Duran
2013-01-28, 22:48
Jag försöker komma ihåg att våga säga till om jag tycker att någon är dum, även om det är obekvämt. T.ex om en kompis snackar mycket skit om en person och försöker dra med sig andra.
Jag försöker ta mig tid för folk som mår dåligt och strunta i min dagsrutin för att stötta någon.
Jag försöker vara vänlig mot människor generellt.
Jag försöker tänka på miljön i mitt vardagliga liv.
Jag försöker komma ihåg att ibland titta på mig själv och se om jag kanske borde ändra på nåt.
Jag försöker stå för vad jag tycker även om jag riskerar ogillande från andra.

Jag lyckas inte alltid.

(Lämnar kläder och böcker jag ska slänga till insamlingar istället och köper Fairtrade glömde jag säga.)

Frippe_L
2013-01-28, 22:56
Inte mkt, men jag försöker iaf inte göra den sämre heller.

Hemma Gymmaren
2013-01-28, 23:12
Odlar gräs.

stolpskott
2013-01-28, 23:36
Är politiskt engagerad och försöker förändra saker och ting från det hållet. Går väl sådär.

Sparven från Minsk
2013-01-28, 23:43
Genom mitt jobb

filmjölk
2013-01-28, 23:44
Handlar ekologiskt och närproducerat när jag kan
Försöker avstå nötkött och istället äta mer gris, vilt och fisk
Försöker att undvika att klä mig i likdelar
Försöker att hjälpa människor i nöd jag möter på
Har ett arbete där jag tar hand om människor i nöd
Skänker pengar till barncancerfonden
Betalar skatt
Röstar inte borgerligt

Tyrwing
2013-01-29, 07:34
Brukar säga till om folk är otrevliga/tränger sig/etc.
Håller mina åsikter för mig själv om ingen frågar om dem.
Får random snällhetsinfall där jag spontanhjälper folk.
Trots mina åsikter ger jag alla en chans. Eller snarare pga.
Håller mitt aggro till när jag tränar.

hahavaffan
2013-01-29, 07:38
Jag har jobbat för Läkare Utan Gränser, men det var ett tag sen. Kan jag leva på det fortfarande?

Annars brukar jag stänga dörrar till kylar och frysar i matbutiker, som vissa idioter alltid lämnar vidöppna.

knuckles
2013-01-29, 07:54
Ingenting

LoveMachine
2013-01-29, 09:31
Om det faktiskt gör världen till en bättre plats vet jag inte men det är avsikten.

Jag är blodgivare. Det är en väldigt lite uppoffring men kan vara skillnaden mellan liv och död. Har man inga medicinska problem eller är konditionsidrottare på elitnivå så ser jag ingen anledning att inte ge blod. Man får dessutom koll på om man skaffat sig några riktigt otrevliga sjukdomar.

Jag ska bli testad som blodstamcellsdonator nästa veckan. Testet innebär ett extra rör blod när jag ändå är på blodgivningen. Om jag i framtiden matchar någon som behöver en donation så får jag en förfrågan. Då måste man antingen ta medicin i en vecka för att locka ut stamcellerna i bloden så man kan filtrera ut dem. Filtereringen tar några timmar men man förlorar inte nämnvärt med blod. Det andra alternativet är den mer traditionella då man tar ur benmägen.

Kanske lite kontroversiellt, jag är aktiv inom försvaret. Det är något som jag gör frivilligt trots att det i princip kostar mig pengar. Det gör jag eftersom jag anser att det är en gemensam angelägenhet där vi måste hjälpas åt. Dessutom så ser jag en viss skuld till samhället, bortom studieskulderna, efter alla år på universitet.

Jag forskar för att vidga våran kunskap om universum. Vetenskapens mål bör vara att vidga våran fattningsförmåga och se bortom våra begränsningar, inte att tjäna kortsiktiga ekonomiska vinningar.

Jag försöker att hjälpa min omgivning. Killen som jag gav första hjälpen på var en främling och knappast någon särskilt "god" människa med tanke på situationen. Det är lätt att förvänta sig att "någon annan löser det". Men jag är drillad i att om inte du tar initiativet och agerar så kommer ingen annan att göra det åt dig.

Jag försöker att inte bidra till konsumptionshetsen i samhället.

knuckles
2013-01-29, 09:42
Om det faktiskt gör världen till en bättre plats vet jag inte men det är avsikten.

Jag är blodgivare. Det är en väldigt lite uppoffring men kan vara skillnaden mellan liv och död. Har man inga medicinska problem eller är konditionsidrottare på elitnivå så ser jag ingen anledning att inte ge blod. Man får dessutom koll på om man skaffat sig några riktigt otrevliga sjukdomar.

Jag ska bli testad som blodstamcellsdonator nästa veckan. Testet innebär ett extra rör blod när jag ändå är på blodgivningen. Om jag i framtiden matchar någon som behöver en donation så får jag en förfrågan. Då måste man antingen ta medicin i en vecka för att locka ut stamcellerna i bloden så man kan filtrera ut dem. Filtereringen tar några timmar men man förlorar inte nämnvärt med blod. Det andra alternativet är den mer traditionella då man tar ur benmägen.

Kanske lite kontroversiellt, jag är aktiv inom försvaret. Det är något som jag gör frivilligt trots att det i princip kostar mig pengar. Det gör jag eftersom jag anser att det är en gemensam angelägenhet där vi måste hjälpas åt. Dessutom så ser jag en viss skuld till samhället, bortom studieskulderna, efter alla år på universitet.

Jag forskar för att vidga våran kunskap om universum. Vetenskapens mål bör vara att vidga våran fattningsförmåga och se bortom våra begränsningar, inte att tjäna kortsiktiga ekonomiska vinningar.

Jag försöker att hjälpa min omgivning. Killen som jag gav första hjälpen på var en främling och knappast någon särskilt "god" människa med tanke på situationen. Det är lätt att förvänta sig att "någon annan löser det". Men jag är drillad i att om inte du tar initiativet och agerar så kommer ingen annan att göra det åt dig.

Jag försöker att inte bidra till konsumptionshetsen i samhället.

Ett riktigt helgon, bra

mattilainen
2013-01-29, 09:49
Jag är blodgivare

Jag ska donera mina organ så i framtiden kanske kunna göra världen lite bättre för några.

Jag vill arbeta med att hjälpa människor som är sjuka.

Jag är väldigt duktig på att vara trevlig och lysa upp dagen för folk. Kan vara någon som sitter i kassan till att man säger hej till någon som går förbi en.

Sen gör jag inte så mycket mer

Malmberg
2013-01-29, 09:56
Blodgivare.

Stamcellsdonator.

Kommer donera mina organ när jag går bort.

Går en gång om året HLR kurs som inkl. Hjärtstartare (aldrig fel att repetera i oändlighet när det gäller HLR). Lyckligtvis har jag inte än behövt använda kunskaperna.

Sen allt det mer vardagliga: hjälper folk som behöver hjälp, försöker vara positiv till allt, dömer inte folk på förhand osv osv.

Spunken
2013-01-29, 09:59
Är blodgivare.

Skänker en slant till Unicef och rädda barnen varje månad.

Försöker att resa kollektivt eller gå/cykla i den mån det är möjligt.

Edit: är anmäld till donationsregistret och utbildar mig till ett yrke som går ut på att hjälpa andra.

miaz
2013-01-29, 10:22
återvinner i princip allt jag kan. handlar nästan aldrig nya saker.
(mat självklart, men prylar/kläder, kanske vartannat år).
behöver jag kläder så hittar jag, eller så får jag dom.
på mig nu så är mina skor och ryggsäck nya. det är ett par Hanwag kängor som kommer hålla i 30år, och en fjällräven rygga som jag hoppas på ska hålla lika länge. resten har jag rotat fram.

samma gäller elektronik. i min lägenhet har jag nu en micro, vattenkokare och flatscreen tv, som jag har betalat 0kr för, då ja hittat dom i soprummet.
skulle aldrig köpa dessa nya
har under de senaste 10åren haft 3mobiltelefoner. den senaste dog i en mjölkolycka, köpte en beggad på loppis.

tar ett stort avstånd från allt vad heter mode, då själva idén äcklar mig,
sen att det dessutom är ohyggligt ohållbart att ständigt köpa prylar som sedan ägs i en månad för att sen ses som omodernt är en annan sak.

kommer aldrig skaffa barn. vill jag nån dag ha ett barn, så kommer jag adoptera.

miaz
2013-01-29, 10:31
fast eg. gör inget av det där världen till en bättre plats.
det gör den bara inte till en sämre plats.

micke81
2013-01-29, 10:33
försöker vara hjälpsam där det behövs.
skottar snö och hugger is hemma på gården för att övriga ska slippa halka omkring.
är engagerad inom försvarets på frivilig grund,trots att det i praktiken kostar pengar.
försöker alltid tänka efter så jag inte gör något som ställer till det för andra.

tjing
2013-01-29, 11:21
Jag vill hjälpa folk att ha en bättre fungerande kropp och hjärna.

G_lund
2013-01-29, 12:28
Försöker att inte bidra till konsumtionshetsen även om det ibland rimmar dåligt med mina hobbies.

Försöker hjälpa andra så gott det går, hjälpte en äldre granne att bära hem mat från mataffären alldeles nyss.

thunder
2013-01-29, 16:50
Vara snäll mot dom som förtjänar det samt säga ifrån till idioterna.

mr sleepy
2013-01-29, 17:11
Att ha ett effektivt försvar. Gör det världen till en bättre plats? Eller förtrycker vi tredje världen och driver vårt västerländska leverne vidare?

Jag vill inte göra om denna tråd till en diskussion om försvaret. Kanske bara förmedla en känsla om att vägen mot fred och jämnlikhet inte går genom upprustning.

Vad jag gör själv:
Köper begagnat.
Är pacifist.

Knatcharn
2013-01-29, 17:11
Jag är bajare (ger Unicef pengar! :D) och hjälper folk om jag kan, t.ex. om de står och kollar kartan på gatan eller tittar frågande på skyltarna i tunnelbanan. Sjukt nice att få hjälp när man är turist så jag ser till att ge andra samma service.

Stefan J
2013-01-29, 17:22
Jag hånar folk när jag kan och så mycket jag kan.

Jag punkterar blodbussens däck.

Jag snor godis från barn och skrattar högt och länge.

Jag häller vatten på trappgångar när det är minusgrader.

Jag tar de pengar som ortens tiggare lyckats skramla ihop under dagen och springer snabbt därifrån.

Jag är elak mot de som inte förtjänar det.

Rikard Jansson
2013-01-29, 17:23
Jag häller vatten på trappgångar när det är minusgrader.

:laugh:

Tricklew
2013-01-29, 17:24
Som de flesta i denna tråd så gör jag inget för att förbättra världen.

Amfksp
2013-01-29, 17:24
Att ha ett effektivt försvar. Gör det världen till en bättre plats? Eller förtrycker vi tredje världen och driver vårt västerländska leverne vidare?

Jag vill inte göra om denna tråd till en diskussion om försvaret. Kanske bara förmedla en känsla om att vägen mot fred och jämnlikhet inte går genom upprustning.

Vad jag gör själv:
Köper begagnat.
Är pacifist.

Engagerad i försvaret betyder antagligen hemvärnet som hjälper till med mycket saker. Letar efter försvunna personer, vaccin av djur vid stora smittor, bränder, översvämningar osv.
Så ja, det räknas garanterat.

Tjuckot
2013-01-29, 17:30
Genom mitt jobb där jag hjälper folk till ett bättre och hälsosammare liv, där gör jag mycket.

Organdonator, tror ju ändå inte på något efterliv så vad jag med grejerna till?

Försöker vara allmänt trevlig och hjälpa folk om man ser att de behöver lite hjälp (hålla upp dörrar, hjälpa de äldre osv).

Sen vettifan. Jo, jag släcker lampor på parkerade och låsta cyklar ibland. Det känns ganska bra ändå.

billmaier
2013-01-29, 17:43
Ingenting.

Helgon1
2013-01-29, 20:49
Som många andra är jag organdonator och blodgivare. Ett måste som hojåkare och medmänniska ;o)

Jobbar med att förbättra djursjukvård och förhindra onödig användning av antibiotika. Så att vi inte använder onödigt med ab på våra djur- så att dina barn har något bra alternativ när dom blir sjuka. Jobbar mycket med smärtlindring, så jag kan väl säga att jag indirekt gör världen bättre för oss människor eftersom jag hjälper djuret att må bra => du mår bra!

Ger lite pengar till olika hjälporganisationer. Hjälper mina medmänniskor så mycket jag kan. Försöker behandla alla lika och förutsätter ibland för ofta att alla människor vill väl. Ibland blir man lurad. Ibland hyllad. =)
Gör man någon skillnad- det är frågan? Jag vet inte?

narcissisten
2013-01-29, 20:56
I make awesome cake.

http://distilleryimage7.s3.amazonaws.com/72c11e5467cc11e293dd22000a1fb194_7.jpg

Vizka
2013-01-29, 21:27
Bakar bullar och kakor och ger till folk;-) då blir folk glada

LoveMachine
2013-01-30, 10:10
Ett riktigt helgon, bra

Vem vet vilka beteenden jag försöker kompensera för? Kanske är mina skuldkänslor över mitt hemska förflutna som spökar. Sen så är jag inte helt övertygad om att den finns någon 100 %-ig altruism. Det är ju inte så att jag mår dåligt av det jag göra och det ger en viss tillfredställelse att hjälpa till. Så någon form av egoism finns det ju också gömt i bakgrunden.

Engagerad i försvaret betyder antagligen hemvärnet som hjälper till med mycket saker.

Nja i mitt fall GSS/T, även känt som tidvis tjänstgörande soldat. Fast rätt i stort. Men det är off-topic.

Det jag kom på sedan sist är ju att jag är organdonator. Det blir många donationer, men det som återbildas gör ju ingen skada och är man död så spelar det igen roll.

Jag åker kollektivtrafik, inte i brist på körkort, har B+C. Det kanske hör ihop med konsumptionshetsen. Dels så skulle det inte gå snabbare till jobbet, så det motivet går bort. Sen så känns inte utgiften särskilt motiverad med tanke på hur sällan jag behöver en bil i vardagen.

Elmer
2013-01-30, 21:45
Ödmjukhet, omtanke & en jävla massa humor.
Nu kanske jag inte arbetar på global basis, utan förlitar mig mer på "En fjärils vingslag".
Det jag gör påverkar min omgivning som i sin tur påverkar sin osv.
Det behöver inte vara mer avancerat än så.:)

jonny b
2013-01-31, 10:01
Som de flesta i denna tråd så gör jag inget för att förbättra världen.

Hur menar du? Att världen inte blir till en bättre plats för att vi håller upp dörrar än om vi inte gör det? Eller att vi med vår miljöpåverkan o.s.v. gör så mycket skada att vi skulle kunna stå vid ICA och hålla upp dörren från 8-19 och ändå inte kunna väga upp det, att nettotillförseln av gott/ont ändå hamnar på ont? Kan du nämna någon handling som är upptagen i tråden som enligt dig får räknas som att världsförbättrare? Jag är nyfiken.